REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki niewypłacenia wynagrodzenia w terminie

Subskrybuj nas na Youtube
Jakie są skutki niewypłacenia wynagrodzenia w terminie /fot. Fotolia
Jakie są skutki niewypłacenia wynagrodzenia w terminie /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z obowiązków każdego pracodawcy jest terminowe wypłacanie prawidłowo naliczanego wynagrodzenia pracownika za wykonaną przez niego pracę. Obowiązek taki wynika wprost z przepisów Kodeksu pracy. Z jakimi konsekwencjami musi liczyć się pracodawca, który nie dokonał wypłaty wynagrodzenia w określonym przez ustawodawcę terminie?

Obowiązkiem pracodawcy jest terminowe wypłacanie wynagrodzenia, o czym stanowi artykuł 94 punkt 5 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy. Naruszenie tego obowiązku (np. nie wypłacenie pracownikowi wynagrodzenia w terminie, bezpodstawne zaniżenie kwoty lub nieprawidłowo dokonane potrącenia z wynagrodzenia), stanowi wykroczenie przeciwko prawom pracownika. Zaś ujawnienie wykroczenia (np. w przypadku kontroli Państwowej Inspekcji Pracy) jest zagrożone nałożeniem na pracodawcę mandatu w wysokości od 1 tys. do 30 tys. zł. Ponadto, nieterminowa wypłata wynagrodzenia pociąga za sobą konieczność wypłaty odsetek ustawowych, a nawet odszkodowania, jeśli pracownik wykaże przed sądem, że w wyniku zwłoki w wypłacie poniósł określone szkody.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Kodeks pracy 2016 z komentarzem (książka)

Brak wypłaty wynagrodzenia w terminie daje także pracownikowi możliwość rozwiązania umowy o pracę bez zachowania okresu wypowiedzenia.

REKLAMA

Zgodnie z art. 85 par. 1, pracodawca zobowiązany jest do wypłaty wynagrodzenia za pracę, co najmniej raz w miesiącu, w stałym i ustalonym terminie. Termin wypłaty wynagrodzenia określa się z góry np. w regulaminie wynagradzania czy umowie o pracę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odsetki

W przypadku wypłaty wynagrodzenia po terminie, pracownik ma prawo do wystąpienia z roszczeniem wypłaty odsetek za czas opóźnienia. Odsetki te są swego rodzaju rekompensatą za brak możliwości korzystania przez pracownika w danym czasie z należnych mu środków pieniężnych. Pracownik może wystąpić z roszczeniem do pracodawcy o wypłatę odsetek bez względu na powód opóźnienia w zapłacie wynagrodzenia. Odsetki naliczane są w ustawowej wysokości, tj. 7 proc. w stosunku rocznym (obowiązuje w 2016 roku).

Odsetki nalicza się od kwoty wynagrodzenia brutto i nie stosuje się przy ich wyliczaniu zasady zaokrąglania do pełnych złotych. Wskazać także należy, że pracodawca nie ma bezwzględnego obowiązku wypłaty odsetek od zaległego wynagrodzenia oraz nie podlegają one opodatkowaniu ani oskładkowaniu.

Wynagrodzenie w przypadku wadliwie wykonanej pracy

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

Odszkodowanie

W związku z brakiem wypłaty wynagrodzenia w określonym terminie, pracownik może ponieść określone szkody związane z jego zobowiązaniami terminowymi, takimi jak np. kredyty bankowe, których nieuregulowanie w odpowiednim czasie może doprowadzić do naliczenia dodatkowych opłat. W takiej sytuacji, pracownik ma prawo dochodzić od pracodawcy naprawienia szkody w pełnej wysokości, żądając odszkodowania.

W przypadku powstania sporu pomiędzy pracownikiem i pracodawcą w zakresie wypłaty odszkodowania, sprawę rozstrzyga właściwy sąd pracy. Pracownik w składanym do sądu pozwie musi określić wartość powstałej szkody oraz związek przyczynowo skutkowy pomiędzy nieterminową wypłatą, a poniesioną szkodą.

Rozwiązanie umowy bez zachowania okresu wypowiedzenia

Gdy pracodawca nie wywiązuje się z obowiązku wypłaty wynagrodzenia w terminie, pracownik ma prawo do rozwiązania umowy o pracę bez okresu wypowiedzenia z winy pracodawcy. Zgodnie ze stanowiskiem sądów w podobnych sprawach, brak zapłaty pracownikowi za wykonaną przez niego pracę traktowany jest jako umyślne uchybienie obowiązkom pracodawcy, nawet jeśli brak środków finansowych wynika z przyczyn od niego niezależnych.

Wypłata wynagrodzeń przed terminem – rozliczenie kosztów

Rozwiązanie umowy w trybie natychmiastowym musi zostać dokonane na piśmie w terminie jednego miesiąca licząc od dnia, w którym pracownik dowiedział się o niewywiązaniu się z obowiązku wypłaty wynagrodzenia w terminie, stanowiącym przyczynę uzasadniającą wypowiedzenie umowy.

Autor: Skarbiec Corporate Services Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA