REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyrektywa RODO, czyli unijne przepisy o ochronie danych osobowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dyrektywa RODO, czyli unijne przepisy o ochronie danych osobowych
Dyrektywa RODO, czyli unijne przepisy o ochronie danych osobowych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Coraz większa ilość danych, w tym danych poufnych, umieszczanych w sieci, wymaga od jej administratorów podejmowania coraz to nowych starań zmierzających do ich właściwego zabezpieczenia. Od maja 2018 roku ich obowiązki związane z ochrona danych osobowych regulować będzie unijne rozporządzenie RODO.

Czym jest RODO

„RODO”, inna nazwa „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych” to Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. dotyczące ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. Rozporządzenie weszło w życie 17 maja 2016 r. ale zacznie  obowiązywać bezpośrednio w poszczególnych krajach UE od dnia 25 maja 2018 r. Rozporządzenie dotyczyć będzie wszystkich, przetwarzających dane osobowe w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Najważniejsze postanowienia RODO

Jedna z najważniejszych modyfikacji przepisów przewidziana przez RODO to nałożenie na administratora obowiązku zatroszczenia się o bezpieczeństwo danych już na etapie projektowania rozwiązań mających na celu ich przetwarzanie; np. portali społecznościowych, aplikacji, konkursów internetowych itp. Na barkach administratora spocznie ciężar opracowania takich rozwiązań, które zagwarantują bezpieczeństwo danych w maksymalny możliwy sposób.

Podmioty, których działalność wiąże się z przetwarzaniem danych swoich klientów, będą musiały dokładniej informować ich o zasadach z tym związanych. Dotychczasowa klauzula o ochronie i przetwarzaniu danych osobowych liczyła dotąd zaledwie kilka zdań. Od maja 2018 roku będzie znacznie dłuższa, co oznacza konieczność opracowania nowych formularzy.

W myśl rozporządzenia, zgodę na przetwarzanie danych osobowych będzie mogła wyrazić osoba, która ukończyła 16 rok życia (krajowe prawo może obniżyć te granicę do 13 lat). W przypadku osób młodszych, konieczna będzie zgoda rodzica lub opiekuna prawnego, zaś na administratorze spocznie obowiązek weryfikacji wiarygodności takiej zgody. Nowe przepisy mają też umożliwić potwierdzenie wieku użytkowników konkretnych portali internetowych (np. gier internetowych, portali społecznościowych).

REKLAMA

Gdyby doszło do wycieku danych, zniszczenia, czy też nieuprawnionej modyfikacji, administrator jest zobowiązany poinformować w ciągu 72 godzin  właściwy organ nadzoru przypadków naruszeń (w Polsce jest to GIODO), a w niektórych sytuacjach także klientów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co ciekawe, rozporządzenie wprowadza różne obowiązki dotyczące ochrony danych dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz dla wielkich firm i korporacji. Dotychczas obowiązki te były takie same.

Inne postanowienia RODO

Instytucje przetwarzające dane osobowe innych podmiotów (np. administratorzy chmur) poniosą bezpośrednią odpowiedzialność za złamanie przepisów RODO. Może ona przyjąć postać kary finansowej.

Rozporządzenie znacząco rozszerza prawa podmiotów powierzających swoje dane innym organizacjom; będą oni mogli żądać usunięcia ich danych z konkretnych serwerów (tzw. prawo do bycia zapomnianym), przeniesienia ich danych oraz uzyskają łatwiejsze możliwości dostępu do tychże informacji, a także prawo do sprzeciwu wobec ich przetwarzania (np. będą mogli nie wyrażać zgody na przetwarzanie danych na potrzeby marketingu bezpośredniego – może to stanowić spory problem dla firm zajmujących się tworzeniem i sprzedażą baz danych).

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

Na mocy przepisów RODO wprowadzone zostaną ograniczenia co do profilowania,  na czele z obowiązkiem otrzymania zgody na profilowanie jeszcze przed rozpoczęciem gromadzenia danych, bezwzględny obowiązek informowania o profilowaniu oraz wymóg podporządkowania się brakowi zgody na profilowanie.

Kolejna nowość, z jaką administratorzy baz danych będą musieli zmierzyć się od maja, to obowiązek dotyczący niektórych firm (kontrolujących i przetwarzających dane), wyznaczenia Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Osoba będzie musiała wykazać się wiedzą ekspercką w zakresie ochrony danych osobowych.

Zobacz także: RODO 2018


Firmy, o których mowa w powyższym akapicie – czyli te kontrolujące i przetwarzające dane - będą musiały od przygotować i utrzymywać wszechstronne rejestry obejmujące przetwarzane dane, uwzględniające m.in.: powody przetwarzania danych, kategorie podmiotów danych i danych osobowych, adresatów danych, rejestry międzynarodowych transferów danych, rejestry naruszeń i incydentów, rozwój i utrzymanie zasad ochrony prywatności dla każdej linii produktowej, przechowywanie potwierdzonych zgód na przetwarzanie danych itd.

RODO zaostrza też wymogi co do transferów danych poza Unię Europejską. Jeżeli nie będą one odpowiednio zabezpieczone, podmiot dokonujący transferu czekają poważne kary finansowe.

Konsekwencje

Jeżeli administrator nie podporządkuje się rozporządzeniu RODO, czego konsekwencją będzie wyciek gromadzonych i przetwarzanych przez niego danych, czekają go surowe kary finansowe. O ich wysokości, proporcjonalnie do naruszonych przepisów będzie decydował organ nadzorujący bezpieczeństwo danych (czyli w Polsce  GIODO).

„... Obecna ustawa o ochronie danych przewiduje sankcje karne za naruszenie przepisów. Rozporządzenie RODO wprowadza natomiast kary finansowe. Są to dość istotne kary, bo w zależności od przepisów naruszonych przez administratora będą sięgać do 20 bądź do 40 mln euro albo w przypadku przedsiębiorców 2–4 proc. rocznego światowego obrotu przedsiębiorstwa. Jeżeli te sankcje będą nieuniknione, to może stanowić impuls do urzeczywistnienia funkcjonowania ochrony danych osobowych w Polsce...”

Jak widać, wysokość przewidywanych kar może stanowić silny bodziec do szczegółowego respektowania postanowień nowego rozporządzenia.

S-NET
Główne dziedziny działalności przedsiębiorstwa to dostawa nowoczesnych rozwiązań telekomunikacyjnych dla biznesu i ISP; integracja rozwiązań IT takich jak: serwery, sprzęt telekomunikacyjny,​ ​sprzęt​ ​sieciowy,​ ​outsorcing​ ​IT.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA