REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poradnik początkującego przedsiębiorcy. Co warto wiedzieć w 2020 roku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k.
RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k. istnieje od stycznia 2001 roku i kontynuuje działalność prowadzoną od 1992 roku przez RESET Computer Systems s.c. Spółka zajmuje się tworzeniem oraz wdrażaniem systemów informatycznych, wspomagających zarządzanie firmą. Produkty RESET2 to połączenie bogatych możliwości z łatwą i intuicyjną obsługą.
Poradnik początkującego przedsiębiorcy. Co warto wiedzieć w 2020 roku? /fot. Shutterstock
Poradnik początkującego przedsiębiorcy. Co warto wiedzieć w 2020 roku? /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich miesiącach sporo się zmieniło w przepisach dotyczących prowadzenia i rozliczania własnej działalności gospodarczej. Jeśli dopiero myślisz o założeniu działalności, lub wracasz do biznesu po latach, warto zapoznać się z najważniejszymi zmianami prawno-księgowymi.

Prowadzenie działalności gospodarczej nie należy do łatwych zadań, zwłaszcza gdy trzeba właściwie wywiązać się z obowiązków podatkowo-księgowych. W połowie ubiegłego roku weszła w życie dawno niespotykana fala zmian w zasadach prowadzenia biznesu – i nie chodzi tylko o podatki. W zeszłym roku wprowadzono cały wachlarz przepisów, które mają ochronić Skarb Państwa przed wyłudzeniami VAT. Wystartował również Rejestr Danych Kontaktowych (RDK), do którego można dobrowolnie zgłosić swój numer telefonu komórkowego i adres e-mail, by ułatwić urzędnikom bezpośredni kontakt.

REKLAMA

REKLAMA

Niższe podatki, wyższe pensje

Jedną z największych zmian dla osób prowadzących własną firmę, wprowadzonych od stycznia 2020 r., jest podwyżka minimalnego wynagrodzenia aż o 350 zł, z 2250 zł do 2600 zł. Zmiana ta pociągnęła za sobą również wzrost minimalnej stawki godzinowej dla umowy-zlecenia, z 14,70 zł do 17 zł. 

Dodatkowo, dzięki wprowadzonej od października nowej stawce podatku PIT w I progu podatkowym (17% zamiast 18%), pracownicy oraz osoby samozatrudnione mogą liczyć na większe uposażenie. Ponadto, obniżenie stawki PIT spowodowało również zwiększenie kwoty zmniejszającej podatek, tzw. wyższe zryczałtowane koszty uzyskania przychodów. Zmniejszą one różnicę między kwotą, którą pracownik dostaje „na rękę”, a tą, którą pracodawca wydaje na jego zatrudnienie (tzw. „klin podatkowy”). Zupełną nowością w kwestii podatku PIT jest 0% stawka dla osób pracujących do 26 roku życia oraz nowy, III próg podatkowy, który obejmie osoby o dochodach przekraczających rocznie 1 mln zł.

Od 2020 r. zmieniły się również terminy składania deklaracji rocznych PIT. Najważniejsza data, o której powinien pamiętać każdy płatnik, czyli ostateczny termin 30. kwietnia nie uległ zmianie. Jednak od tego roku zeznanie za rok poprzedni oficjalnie można składać nie od 1 stycznia, a 15 lutego. Zupełnie nową datę składania ma za to zeznanie PIT-28, obowiązujące podatników rozliczających się na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – formularz ten można składać od 15. lutego tylko do 2. marca.

REKLAMA

Nowy Rok, wyższe składki ZUS

Paradoksalnie, osoby które prowadzą działalność nie skorzystają na wzroście płac ze względu na podwyżki wysokości składek na ubezpieczenia społeczne. Osoby korzystające z preferencyjnych stawek ZUS („małego ZUSu”), tj. przedsiębiorcy początkujący i osiągający niskie przychody zapłacą o 15,6% więcej, a przedsiębiorcy już działający na rynku, ok. 10% więcej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dobra wiadomość jest taka, że od 1 lutego 2020 r. weszła w życie ustawa podwyższająca obroty firm uprawnionych do „małego ZUS-u” z 78 tys. do 120 tys. za rok ubiegły (tzw. „mały ZUS Plus”), czas na złożenie niezbędnych dokumentów upłynął 28 lutego 2020. 

- Otwierając działalność gospodarczą, wiele osób decyduje się na darmowe oprogramowanie do prowadzenia księgowości, by obniżyć koszty. Jednak jak pokazuje doświadczenie ostatnich kwartałów, ustawodawca może wprowadzić w stosunkowo krótkim okresie wiele zmian, których najprostsze rozwiązania mogą nie uwzględniać – mówi Paweł Berezowski z firmy RESET2, producenta pakietu oprogramowania księgowo-płacowego R2. – Profesjonalne oprogramowanie księgowo-płacowe jest przygotowane do zmian nie tylko pod kątem merytorycznym, ale również pod względem użyteczności i intuicyjności – podkreśla.

Wszystkie podatki do jednej skarbonki

Wprowadzony od stycznia 2020 indywidualny mikrorachunek podatkowy to kolejne usprawnienie w rozliczeniach z Urzędem Skarbowym. Każdy płatnik ma od teraz indywidualny, nadany odgórnie numer konta, na który trafiają wszelkie podatki: zarówno podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT), jak i dochodowy od osób prawnych (CIT) czy od towarów i usług (VAT), a także wszelkie niepodatkowe należności stanowiące dochód budżetu państwa. Co więcej, mikrorachunek „wędruje” za przedsiębiorcą, tj. pozostanie niezmienny nawet w przypadku zmiany rejonizacji, więc nie trzeba się martwić o ustalenie nowego numeru.

Faktura? Tylko na paragon z NIP!

By zapobiec wystawianiu tzw. pustych faktur, a tym samym uszczelnić system podatkowy, od stycznia wprowadzono zakaz wystawiania faktur do paragonów fiskalnych bez numeru NIP. Gdy sprzedaż zostanie zaewidencjonowana na kasie fiskalnej, a przedsiębiorca wróci z prośbą o wystawienie faktury na podstawie paragonu bez NIP, sprzedawca musi odmówić, bo inaczej zapłaci karę w wysokości 100% podatku VAT należnego na fakturze, czyli de facto zapłaci VAT podwójnie.

PPK: co z początkującymi?

Wprowadzone w 2019 r. Pracownicze Plany Kapitałowe to nowy sposób na gromadzenie środków emerytalnych. Oszczędności w PPK tworzone są wspólnie przez trzy strony: pracowników, pracodawców oraz państwo. Pracodawca ma obowiązek wpłacać 1,5% wynagrodzenia brutto pracownika, ale może dobrowolnie zwiększyć wpłatę nawet do 4%. Wydatki poniesione przez pracodawcę na PPK stanowią koszty uzyskania przychodu.

Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą są zwolnieni z PPK jednak od 1 stycznia 2021 w momencie, gdy zatrudnią pierwszego pracownika, który wyrazi chęć przystąpienia do programu, zostaną objęci obowiązkiem wprowadzenia PPK.

JPK_VAT z deklaracją i ewidencją

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) służy do zbiorczego przekazywania informacji o operacjach gospodarczych za dany okres. Został wprowadzony w 2016 r., a ponieważ znacznie usprawnił rozliczenia z Urzędem Skarbowym, od kwietnia 2020 r jego zakres zostanie rozszerzony – obowiązkowo dla dużych przedsiębiorstw, a dobrowolnie dla pozostałych. Dotychczasowe papierowe deklaracje VAT-7 i VAT-7k oraz ich załączniki, VAT-ZZ, VAT-ZD, VAT-ZT zastąpi zaktualizowany plik JPK_VAT, zawierający oprócz danych identyfikacyjnych podatnika, okresu podatkowego oraz należnej kwoty również historię dokonanych transakcji. Znajdą się tam daty zakupu i sprzedaży i przypisane do nich, odpowiednie stawki podatku. Od 1 lipca 2020 r. JPK_VAT zacznie obowiązywać wszystkich podatników (duże, średnie i małe przedsiębiorstwa oraz mikroprzedsiębiorców).

Split payment, czyli VAT do zamrażarki

W listopadzie ubiegłego roku wszedł w życie mechanizm podzielonej płatności, tzw. split payment: płatnik przelewa na konto odbiorcy osobno kwotę netto i kwotę VAT, która trafia na osobne konto podatkowe, dedykowane do rozliczeń z Urzędem Skarbowym, a w zamian jest chroniony przed współdzieloną odpowiedzialnością za nieuiszczony VAT i może liczyć na szybszy zwrot należnych kwot, po zaledwie 25 dniach.

Obecnie z mechanizmu podzielonej płatności, pomyślanego jako sposób ochrony budżetu przed wyłudzeniami VAT, korzystają obowiązkowo podmioty z branż szczególnie narażonych na wyłudzenia oraz dobrowolnie spółki z udziałem Skarbu Państwa. Pozostałe podmioty mają w tym zakresie dowolność, choć jak pokazuje badanie Biura Informacji Kredytowej z lipca 2019, na split payment zdecydowało się już ponad 42% dostawców mikro, małych i średnich firm.

– Przy większej ilości przelewów metodą split payment warto rozważyć rozwiązanie, które usprawnia cały proces i eliminuje możliwość pomyłki. Niedopełnienie obowiązków związanych ze split payment, np. brak informacji na fakturze, grozi karą w wysokości 30% kwoty VAT na fakturze – wyjaśnia Paweł Berezowski z firmy RESET2.

Uczciwość firm pod specjalnym nadzorem

Osoby rozpoczynające działalność gospodarczą są szczególnie narażone na różnego rodzaju wyłudzenia. By uniknąć niepewnych partnerów biznesowych, warto sprawdzić, czy kontrahent figuruje na tzw. białej liście podatników: czy jest czynnym podatnikiem VAT, a jeżeli nie jest zarejestrowany, to dlaczego. Biała lista umożliwia również potwierdzenie numeru rachunku bankowego odbiorcy. Rejestr jest dostępny na stronie internetowej Ministerstwa Finansów oraz w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), jednak by oszczędzić sobie wyszukiwania, wystarczy zastosować nowoczesny program księgowy.

Ustawa uwolni od zatorów płatniczych

Z Europejskiego Raportu Płatności za 2017 r. wynika, że blisko połowa polskich firm jest zmuszana do akceptowania długich terminów płatności. W lipcu ubiegłego roku Sejm uchwalił ustawę, która ma zwalczać zjawisko opóźnień w płaceniu kontrahentom, które powoduje, że firmy mają kłopoty z płynnością finansową i rozwojem. Głównie chodzi o skrócenie ustawowych terminów zapłaty, ale nowe przepisy zakładają również ulgę na złe długi w podatkach PIT i CIT (na wzór podobnej ulgi VAT) oraz usprawnienie ścigania przedsiębiorstw generujących największe zatory i zobowiązanie największych firm do raportowania swoich praktyk płatniczych.

Papier to już przeszłość

Nowy Rok zapoczątkował również okres wymiany tradycyjnych kas fiskalnych, z papierowymi paragonami, na kasy online, automatycznie wysyłające dane o każdej transakcji do Krajowej Administracji Skarbowej. Cyfrowe kasy są już wymagane od przedsiębiorców z branży motoryzacyjnej, a do czerwca 2020 r. nowe kasy muszą pojawić się w restauracjach. Do końca 2020 r. papierowe paragony mają wyjść z użytku w zakładach fryzjerskich, kosmetycznych i gabinetach stomatologicznych, a do końca 2022 r. całkiem wyjść z użytku.

- Wprowadzone w ostatnim czasie zmiany wyraźnie wskazują, że bez wsparcia technologii prowadzenie biznesu będzie w najbliższej przyszłości mocno utrudnione, o ile nie niemożliwe. Ponadto, początkujący przedsiębiorca musi skupić się przede wszystkim na rozwoju swojego biznesu. Cyfrowe narzędzia wspierające biznes upraszczają i automatyzują większość zadań, umożliwiając uwolnienie pełnego potencjału początkującego przedsiębiorcy  – kończy Berezowski.

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Polecamy: PIT 2020. Komentarz

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Cyfrowy Księgowy 2.0" – konferencja SKwP o tym, jak cyfryzacja zmienia rachunkowość i podatki

Konferencja "Cyfrowy Księgowy 2.0" to wyjątkowa okazja, by zgłębić wpływ najnowszych technologii na przyszłość księgowości. Wydarzenie ma nie tylko dostarczyć praktycznej wiedzy, lecz także zainspirować do pełnego wykorzystania potencjału cyfrowej transformacji.

System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

REKLAMA

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF? Ustawodawca przewidział katalog wyłączeń

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

REKLAMA

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA