REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poradnik początkującego przedsiębiorcy. Co warto wiedzieć w 2020 roku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k.
RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k. istnieje od stycznia 2001 roku i kontynuuje działalność prowadzoną od 1992 roku przez RESET Computer Systems s.c. Spółka zajmuje się tworzeniem oraz wdrażaniem systemów informatycznych, wspomagających zarządzanie firmą. Produkty RESET2 to połączenie bogatych możliwości z łatwą i intuicyjną obsługą.
Poradnik początkującego przedsiębiorcy. Co warto wiedzieć w 2020 roku? /fot. Shutterstock
Poradnik początkującego przedsiębiorcy. Co warto wiedzieć w 2020 roku? /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich miesiącach sporo się zmieniło w przepisach dotyczących prowadzenia i rozliczania własnej działalności gospodarczej. Jeśli dopiero myślisz o założeniu działalności, lub wracasz do biznesu po latach, warto zapoznać się z najważniejszymi zmianami prawno-księgowymi.

Prowadzenie działalności gospodarczej nie należy do łatwych zadań, zwłaszcza gdy trzeba właściwie wywiązać się z obowiązków podatkowo-księgowych. W połowie ubiegłego roku weszła w życie dawno niespotykana fala zmian w zasadach prowadzenia biznesu – i nie chodzi tylko o podatki. W zeszłym roku wprowadzono cały wachlarz przepisów, które mają ochronić Skarb Państwa przed wyłudzeniami VAT. Wystartował również Rejestr Danych Kontaktowych (RDK), do którego można dobrowolnie zgłosić swój numer telefonu komórkowego i adres e-mail, by ułatwić urzędnikom bezpośredni kontakt.

REKLAMA

Niższe podatki, wyższe pensje

REKLAMA

Jedną z największych zmian dla osób prowadzących własną firmę, wprowadzonych od stycznia 2020 r., jest podwyżka minimalnego wynagrodzenia aż o 350 zł, z 2250 zł do 2600 zł. Zmiana ta pociągnęła za sobą również wzrost minimalnej stawki godzinowej dla umowy-zlecenia, z 14,70 zł do 17 zł. 

Dodatkowo, dzięki wprowadzonej od października nowej stawce podatku PIT w I progu podatkowym (17% zamiast 18%), pracownicy oraz osoby samozatrudnione mogą liczyć na większe uposażenie. Ponadto, obniżenie stawki PIT spowodowało również zwiększenie kwoty zmniejszającej podatek, tzw. wyższe zryczałtowane koszty uzyskania przychodów. Zmniejszą one różnicę między kwotą, którą pracownik dostaje „na rękę”, a tą, którą pracodawca wydaje na jego zatrudnienie (tzw. „klin podatkowy”). Zupełną nowością w kwestii podatku PIT jest 0% stawka dla osób pracujących do 26 roku życia oraz nowy, III próg podatkowy, który obejmie osoby o dochodach przekraczających rocznie 1 mln zł.

Od 2020 r. zmieniły się również terminy składania deklaracji rocznych PIT. Najważniejsza data, o której powinien pamiętać każdy płatnik, czyli ostateczny termin 30. kwietnia nie uległ zmianie. Jednak od tego roku zeznanie za rok poprzedni oficjalnie można składać nie od 1 stycznia, a 15 lutego. Zupełnie nową datę składania ma za to zeznanie PIT-28, obowiązujące podatników rozliczających się na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – formularz ten można składać od 15. lutego tylko do 2. marca.

Nowy Rok, wyższe składki ZUS

REKLAMA

Paradoksalnie, osoby które prowadzą działalność nie skorzystają na wzroście płac ze względu na podwyżki wysokości składek na ubezpieczenia społeczne. Osoby korzystające z preferencyjnych stawek ZUS („małego ZUSu”), tj. przedsiębiorcy początkujący i osiągający niskie przychody zapłacą o 15,6% więcej, a przedsiębiorcy już działający na rynku, ok. 10% więcej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dobra wiadomość jest taka, że od 1 lutego 2020 r. weszła w życie ustawa podwyższająca obroty firm uprawnionych do „małego ZUS-u” z 78 tys. do 120 tys. za rok ubiegły (tzw. „mały ZUS Plus”), czas na złożenie niezbędnych dokumentów upłynął 28 lutego 2020. 

- Otwierając działalność gospodarczą, wiele osób decyduje się na darmowe oprogramowanie do prowadzenia księgowości, by obniżyć koszty. Jednak jak pokazuje doświadczenie ostatnich kwartałów, ustawodawca może wprowadzić w stosunkowo krótkim okresie wiele zmian, których najprostsze rozwiązania mogą nie uwzględniać – mówi Paweł Berezowski z firmy RESET2, producenta pakietu oprogramowania księgowo-płacowego R2. – Profesjonalne oprogramowanie księgowo-płacowe jest przygotowane do zmian nie tylko pod kątem merytorycznym, ale również pod względem użyteczności i intuicyjności – podkreśla.

Wszystkie podatki do jednej skarbonki

Wprowadzony od stycznia 2020 indywidualny mikrorachunek podatkowy to kolejne usprawnienie w rozliczeniach z Urzędem Skarbowym. Każdy płatnik ma od teraz indywidualny, nadany odgórnie numer konta, na który trafiają wszelkie podatki: zarówno podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT), jak i dochodowy od osób prawnych (CIT) czy od towarów i usług (VAT), a także wszelkie niepodatkowe należności stanowiące dochód budżetu państwa. Co więcej, mikrorachunek „wędruje” za przedsiębiorcą, tj. pozostanie niezmienny nawet w przypadku zmiany rejonizacji, więc nie trzeba się martwić o ustalenie nowego numeru.

Faktura? Tylko na paragon z NIP!

By zapobiec wystawianiu tzw. pustych faktur, a tym samym uszczelnić system podatkowy, od stycznia wprowadzono zakaz wystawiania faktur do paragonów fiskalnych bez numeru NIP. Gdy sprzedaż zostanie zaewidencjonowana na kasie fiskalnej, a przedsiębiorca wróci z prośbą o wystawienie faktury na podstawie paragonu bez NIP, sprzedawca musi odmówić, bo inaczej zapłaci karę w wysokości 100% podatku VAT należnego na fakturze, czyli de facto zapłaci VAT podwójnie.

PPK: co z początkującymi?

Wprowadzone w 2019 r. Pracownicze Plany Kapitałowe to nowy sposób na gromadzenie środków emerytalnych. Oszczędności w PPK tworzone są wspólnie przez trzy strony: pracowników, pracodawców oraz państwo. Pracodawca ma obowiązek wpłacać 1,5% wynagrodzenia brutto pracownika, ale może dobrowolnie zwiększyć wpłatę nawet do 4%. Wydatki poniesione przez pracodawcę na PPK stanowią koszty uzyskania przychodu.

Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą są zwolnieni z PPK jednak od 1 stycznia 2021 w momencie, gdy zatrudnią pierwszego pracownika, który wyrazi chęć przystąpienia do programu, zostaną objęci obowiązkiem wprowadzenia PPK.

JPK_VAT z deklaracją i ewidencją

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) służy do zbiorczego przekazywania informacji o operacjach gospodarczych za dany okres. Został wprowadzony w 2016 r., a ponieważ znacznie usprawnił rozliczenia z Urzędem Skarbowym, od kwietnia 2020 r jego zakres zostanie rozszerzony – obowiązkowo dla dużych przedsiębiorstw, a dobrowolnie dla pozostałych. Dotychczasowe papierowe deklaracje VAT-7 i VAT-7k oraz ich załączniki, VAT-ZZ, VAT-ZD, VAT-ZT zastąpi zaktualizowany plik JPK_VAT, zawierający oprócz danych identyfikacyjnych podatnika, okresu podatkowego oraz należnej kwoty również historię dokonanych transakcji. Znajdą się tam daty zakupu i sprzedaży i przypisane do nich, odpowiednie stawki podatku. Od 1 lipca 2020 r. JPK_VAT zacznie obowiązywać wszystkich podatników (duże, średnie i małe przedsiębiorstwa oraz mikroprzedsiębiorców).

Split payment, czyli VAT do zamrażarki

W listopadzie ubiegłego roku wszedł w życie mechanizm podzielonej płatności, tzw. split payment: płatnik przelewa na konto odbiorcy osobno kwotę netto i kwotę VAT, która trafia na osobne konto podatkowe, dedykowane do rozliczeń z Urzędem Skarbowym, a w zamian jest chroniony przed współdzieloną odpowiedzialnością za nieuiszczony VAT i może liczyć na szybszy zwrot należnych kwot, po zaledwie 25 dniach.

Obecnie z mechanizmu podzielonej płatności, pomyślanego jako sposób ochrony budżetu przed wyłudzeniami VAT, korzystają obowiązkowo podmioty z branż szczególnie narażonych na wyłudzenia oraz dobrowolnie spółki z udziałem Skarbu Państwa. Pozostałe podmioty mają w tym zakresie dowolność, choć jak pokazuje badanie Biura Informacji Kredytowej z lipca 2019, na split payment zdecydowało się już ponad 42% dostawców mikro, małych i średnich firm.

– Przy większej ilości przelewów metodą split payment warto rozważyć rozwiązanie, które usprawnia cały proces i eliminuje możliwość pomyłki. Niedopełnienie obowiązków związanych ze split payment, np. brak informacji na fakturze, grozi karą w wysokości 30% kwoty VAT na fakturze – wyjaśnia Paweł Berezowski z firmy RESET2.

Uczciwość firm pod specjalnym nadzorem

Osoby rozpoczynające działalność gospodarczą są szczególnie narażone na różnego rodzaju wyłudzenia. By uniknąć niepewnych partnerów biznesowych, warto sprawdzić, czy kontrahent figuruje na tzw. białej liście podatników: czy jest czynnym podatnikiem VAT, a jeżeli nie jest zarejestrowany, to dlaczego. Biała lista umożliwia również potwierdzenie numeru rachunku bankowego odbiorcy. Rejestr jest dostępny na stronie internetowej Ministerstwa Finansów oraz w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), jednak by oszczędzić sobie wyszukiwania, wystarczy zastosować nowoczesny program księgowy.

Ustawa uwolni od zatorów płatniczych

Z Europejskiego Raportu Płatności za 2017 r. wynika, że blisko połowa polskich firm jest zmuszana do akceptowania długich terminów płatności. W lipcu ubiegłego roku Sejm uchwalił ustawę, która ma zwalczać zjawisko opóźnień w płaceniu kontrahentom, które powoduje, że firmy mają kłopoty z płynnością finansową i rozwojem. Głównie chodzi o skrócenie ustawowych terminów zapłaty, ale nowe przepisy zakładają również ulgę na złe długi w podatkach PIT i CIT (na wzór podobnej ulgi VAT) oraz usprawnienie ścigania przedsiębiorstw generujących największe zatory i zobowiązanie największych firm do raportowania swoich praktyk płatniczych.

Papier to już przeszłość

Nowy Rok zapoczątkował również okres wymiany tradycyjnych kas fiskalnych, z papierowymi paragonami, na kasy online, automatycznie wysyłające dane o każdej transakcji do Krajowej Administracji Skarbowej. Cyfrowe kasy są już wymagane od przedsiębiorców z branży motoryzacyjnej, a do czerwca 2020 r. nowe kasy muszą pojawić się w restauracjach. Do końca 2020 r. papierowe paragony mają wyjść z użytku w zakładach fryzjerskich, kosmetycznych i gabinetach stomatologicznych, a do końca 2022 r. całkiem wyjść z użytku.

- Wprowadzone w ostatnim czasie zmiany wyraźnie wskazują, że bez wsparcia technologii prowadzenie biznesu będzie w najbliższej przyszłości mocno utrudnione, o ile nie niemożliwe. Ponadto, początkujący przedsiębiorca musi skupić się przede wszystkim na rozwoju swojego biznesu. Cyfrowe narzędzia wspierające biznes upraszczają i automatyzują większość zadań, umożliwiając uwolnienie pełnego potencjału początkującego przedsiębiorcy  – kończy Berezowski.

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Polecamy: PIT 2020. Komentarz

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od prezentów komunijnych - kiedy trzeba zapłacić. Są 3 limity kwotowe

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Obowiązku stosowania KSeF można uniknąć. Jest kilka sposobów. Jednym jest uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

REKLAMA

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

REKLAMA