REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tarcza Finansowa PFR – pomoc dla małych i średnich firm

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Aneta Frydrych
Aplikantka radcowska
Tarcza Finansowa PFR – pomoc dla małych i średnich firm
Tarcza Finansowa PFR – pomoc dla małych i średnich firm
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polski Fundusz Rozwoju w związku z utworzoną przez rząd Tarczą Antykryzysową opracował program „Tarcza Finansowa PFR”, służący m.in. udzieleniu pomocy finansowej małym i średnim przedsiębiorcom, którzy doświadczyli negatywnych następstw pandemii koronawirusa. Program przewiduje przeznaczenie blisko 50 miliardów złotych dla firm, w celu ochrony rynku pracy i zapewnienia firmom płynności finansowej w okresie pandemii i towarzyszącej temu złej sytuacji gospodarczej. Beneficjentami programu są mikroprzedsiębiorcy, małe i średnie oraz duże przedsiębiorstwa. Niniejszy artykuł przedstawia zasady udzielania pomocy finansowej dla małych i średnich przedsiębiorców.

Pomoc finansowa dla małych i średnich firm - warunki uzyskania wsparcia w ramach Tarczy Finansowej

W rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 roku Prawo przedsiębiorców, małym przedsiębiorcą jest przedsiębiorca zatrudniający średniorocznie mniej niż 50 pracowników oraz osiągający roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 10 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzanego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 10 mln euro. Średnim przedsiębiorcą jest natomiast przedsiębiorca zatrudniający średniorocznie mniej niż 250 pracowników oraz osiągający roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 50 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzanego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 43 mln euro.

REKLAMA

W związku z powyższym wsparcie finansowe zostało przewidziane dla przedsiębiorcy zatrudniającego od 10 do 249 pracowników, a jego roczny obrót nie przekracza 50 milionów euro lub suma bilansowa nie przekracza 43 milionów euro.

REKLAMA

Określając swój status przedsiębiorca jest zobowiązany zweryfikować, czy zachodzą po jego stronie powiązania w ramach relacji łączących go z innymi przedsiębiorstwami (m.in. w ramach grup kapitałowych). W przypadku gdy dane przedsiębiorstwo posiada przedsiębiorstwa powiązane do jego danych w zakresie liczby pracowników oraz rocznego obrotu i sumy bilansowej dolicza się w całości dane przedsiębiorstw powiązanych. W przypadku, gdy dane przedsiębiorstwo posiada przedsiębiorstwa partnerskie do jego danych w zakresie liczby pracowników oraz rocznego obrotu i sumy bilansowej dolicza się dane przedsiębiorstw partnerskich proporcjonalnie do procentowego udziału w kapitale lub prawach głosu. Dane przedsiębiorstw, które podlegają sumowaniu należy ustalać na podstawie ksiąg rachunkowych lub danych pochodzących ze skonsolidowanego sprawozdania finansowego.

Program przewiduje wsparcie finansowe dla przedsiębiorców, którzy w związku z zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek COVID-19, odnotowują spadek obrotów gospodarczych o co najmniej 25 % w dowolnym miesiącu przypadającym po 1 lutego 2020 roku, w porównaniu do miesiąca poprzedniego lub miesiąca analogicznego w roku ubiegłym.

Przez spadek obrotów gospodarczych należy rozumieć zmniejszenie sprzedaży towarów lub usług w ujęciu ilościowym lub wartościowym (zgodnie z art. 15 g ust. 9 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wsparcie przewidziane jest dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na dzień 31 grudnia 2019 roku. Wobec przedsiębiorcy chcącego skorzystać ze wsparcia finansowego nie może zostać otwarte postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne, ani postępowanie restrukturyzacyjne oraz nie może on zalegać z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenie społeczne (przy czym nie stanowi zaległości rozłożenie płatności na raty lub jej odroczenie, a także zaleganie z płatnościami składek na ubezpieczenie społeczne nieprzekraczające trzykrotności wartości opłaty pobieranej przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy Prawo Pocztowe za traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki polecone).
Nadto wsparcie dotyczyć ma przedsiębiorców posiadających rezydencję podatkową na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, których działalność gospodarcza została zarejestrowana na terytorium RP w Krajowym Rejestrze Sądowym albo Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, oraz których beneficjent rzeczywisty nie posiada rezydencji podatkowej w tzw. raju podatkowym chyba, że został zobowiązany do przeniesienia rezydencji podatkowej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w terminie 9 miesięcy od dnia udzielenia finansowania w ramach Programu lub od dnia akceptacji dodatkowych zobowiązań w oparciu o indywidualną zgodę PFR.

Ze wsparcia w ramach programu PFR nie mogą skorzystać przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie  produktów lub usług, które mogą skutkować ograniczaniem bądź naruszaniem wolności indywidualnych, lub praw człowieka, działalności prowadzonej przez instytucje kredytowe, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, firmy inwestycyjne, instytucje pożyczkowe, zakłady ubezpieczeń, zakłady reasekuracji, fundusze emerytalne, fundusze inwestycyjne i inne przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania oraz podmioty zarządzające aktywami, dostawców usług płatniczych oraz inne instytucje finansowe, a także agencje ratingowe jak i prowadzący działalność w obszarach budzących wątpliwości na gruncie etyczno-moralnym, np. przeprowadzania eksperymentów na zwierzętach, hazardu i powiązanych aktywności, produkcji i dystrybucji wyrobów tytoniowych i podobnego typu używek, produkcji i dystrybucji środków odurzających.

Projekt Tarczy Finansowej został notyfikowany przez Komisję Europejską dnia 27 kwietnia 2020 roku).  Nabór wniosków za pośrednictwem bankowości elektronicznej został uruchomiony dnia 29 kwietnia 2020 roku o godz. 18.00. Lista banków, za pośrednictwem których możliwe jest złożenie wniosków  jest udostępniona na stronie www.pfrsa.pl. W celu uzyskania wsparcia przedsiębiorca winien złożyć stosowny wniosek, w ramach którego oświadczy, pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia, o spełnieniu powyższych warunków.

Polecamy: Przedsiębiorca w kryzysie (PDF)

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Promocja: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

Wysokość subwencji przewidzianych dla małych i średnich przedsiębiorców.

Wsparcia finansowe w ramach programu będzie udzielane w formie subwencji. Maksymalna kwota subwencji jest określana procentowo w zależności od poziomu przychodów w 2019 roku oraz ich spadku w związku z COVID-19.

W przypadku spadku obrotów o wartości od 25% do 50% wartość subwencji wyniesie 4% wartości przychodów przedsiębiorcy. Gdy obroty spadną powyżej 50%, ale do 75% subwencja wyniesie 6% wartości przychodów, a w razie gdy, spadek przekroczy 75% kwota subwencji odpowiadać będzie 8% wartości przychodów przedsiębiorcy.

Środki pochodzące z udzielonego przedsiębiorcom wsparcia finansowego nie podlegają egzekucji sądowej ani administracyjnej. Nie dotyczy to jednak sytuacji, gdy wsparcie udzielone zostanie z naruszeniem opisanych w niniejszym artykule zasad.

Przeznaczenie środków uzyskanych z tytułu subwencji

Środki uzyskane w ramach Tarczy Finansowej winny zostać przeznaczone na pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej (z wyjątkiem środków na nabycie lub przejęcie innego przedsiębiorcy), przedterminową spłatę kredytów do maksymalnej wysokości 25 % udzielonego wsparcia oraz na rozliczenia z podmiotami powiązanymi. Przedsiębiorca nie może wykorzystać środków na płatności do właściciela oraz do podmiotów z nim powiązanych.

Zasady zwrotu subwencji. Możliwe umorzenie subwencji do 75% jej wysokości.

Przedsiębiorca, który zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej w ciągu 12 miesięcy od dnia przyznania wsparcia, będzie zobowiązany do zwrotu subwencji w całości. Dotyczy to także , zawieszenia działalności gospodarczej, otwarcia likwidacji lub otwarcia postępowania upadłościowego czy restrukturyzacyjnego.

Jeżeli przedsiębiorca będzie prowadził działalność gospodarczą w powyższym okresie, utrzyma poziom zatrudnienia i wykaże stratę gotówkową na sprzedaży większą niż 25% wartości uzyskanego wsparcia, będzie zobowiązany do zwrotu jedynie 25% udzielonego wsparcia, zaś pozostałe 75% będzie bezzwrotne.

Przez stratę gotówkową rozumie się stratę w okresie 12 miesięcy licząc od pierwszego miesiąca, w którym przedsiębiorca zaczął odnotowywać straty (po 1 lutego 2020 r.) lub licząc od miesiąca, w którym udzielono wsparcia.

Przykład:
Średni przychód przedsiębiorcy wynosił 22 500 000 złotych. Odnotował spadek przychodów o 30 %, zatem kwota subwencji wyniesie 900 000 złotych (4%).
Jeżeli przedsiębiorca będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres kolejnych 12 miesięcy, utrzyma poziom średniego zatrudnienia i wykaże stratę gotówkową większą niż 25%, będzie zobowiązany do zwrotu kwoty 225 000 złotych (25% udzielonego wsparcia). Pozostała kwota, tj. 675 000 złotych pozostanie bezzwrotna.
Jeżeli przedsiębiorca wykaże stratę gotówkową niższą niż 25%, będzie zobowiązany do zwrotu odpowiednio wyższej kwoty. Przykładowo, jeżeli strata wyniesie 20 %, przedsiębiorca będzie zobowiązany do zwrotu dodatkowo 45 000 złotych (5% wartości subwencji). Jeżeli przedsiębiorca obniży poziom zatrudnienia o 10%, będzie zobowiązany do zwrotu dodatkowo 90 000 złotych (10% wartości subwencji).

Powyższe warunki podlegają badaniu na koniec 12 miesiąca kalendarzowego licząc od pierwszego pełnego miesiąca kalendarzowego pod dniu udzielenia subwencji.

Zwrot odpowiedniej kwoty subwencji następuje w 24 miesięcznych ratach. Spłata rozpoczyna się od 13 miesiąca kalendarzowego, licząc od pierwszego pełnego miesiąca kalendarzowego po dniu udzielenia subwencji finansowej.

Szczegółowy regulamin programu znajduje się na stronie internetowej www.pfrsa.pl

Aneta Frydrych, aplikant radcowski w Lubasz i Wspólnicy - Kancelaria Radców Prawnych sp. k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od prezentów komunijnych - kiedy trzeba zapłacić. Są 3 limity kwotowe

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Obowiązku stosowania KSeF można uniknąć. Jest kilka sposobów. Jednym jest uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

REKLAMA

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

REKLAMA