REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 15 lutego przedsiębiorcy mogą składać wnioski o premię technologiczną

Bank Gospodarstwa Krajowego
Od 15 lutego przedsiębiorcy mogą składać wnioski o premię technologiczną /shutterstock.com
Od 15 lutego przedsiębiorcy mogą składać wnioski o premię technologiczną /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Począwszy od 15 lutego br. małe, mikro i średnie przedsiębiorstwa, które wprowadzają na rynek innowacyjne produkty lub usługi, mogą aplikować o premię technologiczną w kwocie aż do 6 mln złotych. Nabór wniosków potrwa do 24 maja br. W sumie do rozdysponowania jest 550 mln zł z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (PO IR) 2014 – 2020.

Dofinansowanie na innowacje technologiczne

Jednym z głównych priorytetów Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju jest unowocześnianie polskiej gospodarki i przeznaczanie wsparcia na wdrażanie nowych technologii. W wypełnieniu tego zadania pomagają fundusze unijne z PO IR . Bank Gospodarstwa Krajowego we współpracy z sektorem bankowym, realizując „Kredyt na innowacje technologiczne” PO IR, wspiera polskie firmy, które kupują lub wdrażają nowe technologie. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

BGK dofinansowuje inwestycje w formie premii, która przeznaczana jest na spłatę części kredytu technologicznego zaciąganego w bankach komercyjnych. Mogą ją uzyskać przedsiębiorstwa, które w wyniku wdrożenia innowacyjnej technologii wprowadzą na rynek nowe lub znacząco ulepszone (w stosunku do dotychczas wytwarzanych na terytorium RP) produkty, usługi lub procesy.

REKLAMA

- Kredyt na innowacje technologiczne cieszy się dużą popularnością wśród przedsiębiorców, którzy wdrażają nowoczesne usługi i produkty. Dotychczas z premii technologicznej skorzystało już kilkaset innowacyjnych firm. Dla BGK ułatwianie im rozwoju i tworzenia miejsc pracy opartych na wiedzy i technologii jest praktyczną realizacją Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju – podkreśla Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, dyrektor zarządzający w BGK.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 2015 r. Bank Gospodarstwa Krajowego przeprowadził 3 nabory wniosków o dofinansowanie, w których mikro, mali i średni przedsiębiorcy złożyli 1364 aplikacje. Opiewały one na łączną kwotę dofinansowania ok. 4,6 mld zł, będącą wsparciem realizacji projektów o wartości prawie 10 mld zł. Promesę premii technologicznej uzyskały 472 projekty, dla których wartość wsparcia ze strony BGK wyniosła ok. 1,7 mld zł. Do tej pory bank zawarł prawie 360 umów o dofinansowanie, które przekroczy 1,25 mld zł. Wdrożenia innowacyjnych rozwiązań technologicznych obejmują m.in takie branże jak: produkcja przemysłowa, przemysł spożywczy, budowlany, motoryzacyjny czy meblarstwo.

- Innowacyjne projekty z obszaru recyklingu baterii wymagają specjalistycznych instalacji inżynierii materiałowej. W tym obszarze sam pomysł i technologia nie wystarcza. Konieczne jest jeszcze wsparcie finansowe. Nasza firma posiada opracowaną przez gliwicki lnstytut Metali Nieżelaznych technologię recyklingu czarnej masy z baterii. Bez dotacji ze środków UE innowacja pozostałaby tylko na papierze. Dzięki premii technologicznej (…) nasza firma ma szansę zwiększyć swoją przewagę konkurencyjną na rynku polskim i zagranicznym – mówi Paweł Gajowski, prezes Technika Recykling sp. z o. o., firmy wdrażającej nową technologię recyklingu z wykorzystaniem „Kredytu na innowacje technologiczne”.

Jak złożyć wniosek o premię technologiczną?

W pierwszej kolejności zainteresowani przedsiębiorcy powinni udać się do jednego z 18 banków współpracujących z BGK (wykaz banków jest dostępny na stronie internetowej BGK), aby otrzymać promesę udzielenia kredytu technologicznego lub zawrzeć z bankiem warunkową umowę kredytu.

Po uzyskaniu promesy lub zawarciu warunkowej umowy kredytowej przedsiębiorca składa do BGK wniosek o dofinansowanie projektu.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Dokumentacja konkursowa, opublikowana na stronie BGK oraz portalu Funduszy Europejskich, zawiera wszelkie niezbędne informacje, na podstawie których możliwe jest przygotowanie wniosku o dofinansowanie. Złożenie wniosku o dofinansowanie odbywa się on-line za pośrednictwem generatora wniosków (tak jak w poprzednich konkursach) opracowanego specjalnie na potrzeby poddziałania 3.2.2 Kredyt na innowacje technologiczne. Oprócz przygotowania i złożenia wniosku, generator służy również jako platforma do komunikacji pomiędzy BGK a wnioskodawcą w trakcie oceny projektu. Na podstawie doświadczeń z dotychczasowych naborów oraz głosów płynących od przedsiębiorców, Bank Gospodarstwa Krajowego zdecydował się na optymalizację formuły naboru wniosków. Konkurs będzie przeprowadzony w trzech rundach (terminy rund: I runda: 15.02-01.03.2018 r., II runda: 8.03-05.04.2018 r., III runda: 12.04-24.05.2018 r.). Po każdym z etapów złożone wnioski będą oceniane, bez konieczności czekania na zakończenie całego naboru. Usprawni to proces naboru wniosków, a zainteresowani przedsiębiorcy będą mieli wystarczająco dużo czasu na przygotowanie dokumentacji. Wniosek będzie można złożyć wyłącznie w jednej z rund. Do czasu oceny projektu przez panel ekspertów przedsiębiorca będzie mógł poprawić lub uzupełnić swój wniosek.

Zobacz także: Moja firma

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

REKLAMA

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

REKLAMA

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA