REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie na działalność badawczo-rozwojową i wdrożenie innowacji

Dofinansowanie na działalność badawczo-rozwojową i wdrożenie innowacji /Fot. Fotolia
Dofinansowanie na działalność badawczo-rozwojową i wdrożenie innowacji /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wiosna przynosi zupełnie nowe propozycje dofinansowania, jak również kilka istotnych zmian w konkursach dobrze już znanych. Przedsiębiorcy, którzy planują inwestycje finansowane z funduszy unijnych mogą się starać o otrzymanie dofinansowania m.in. na rozwój działalności badawczo-rozwojowej czy wdrożenie innowacyjnych rozwiązań. Nabory są przeznaczone dla przedsiębiorstw z sektora MŚP, ale również dla dużych firm czy konsorcjów.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) ogłosiła kolejny nabór popularnego wśród przedsiębiorców poddziałania 3.2.1 „Badania na rynek" w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, wprowadzając do regulaminu konkursu ważne i korzystne dla przedsiębiorstw zmiany. Pod względem dostępnych możliwości dofinansowania projektów badawczo-rozwojowych prym wiodą natomiast programy sektorowe. Do szerokiej gamy programów sektorowych w tym roku dołącza nowa propozycja NCBiR - program sektorowy przeznaczony dla branży stoczniowej tzw. INNOship.

REKLAMA

REKLAMA

Badania na rynek

Przedsiębiorcy chcący pozyskać fundusze na wdrożenie wyników prac B+R powinni zwrócić uwagę na konkurs w ramach poddziałania 3.2.1 „Badania na rynek”. O dofinansowanie można ubiegać się w przypadku projektów dotyczących wdrożenia wyników prac badawczo-rozwojowych, prowadzących do wprowadzenia na rynek nowych bądź znacząco ulepszonych produktów (wyrobów lub usług). Przedmiotem dofinansowania mogą być wydatki inwestycyjne, usługi doradcze lub eksperymentalne prace rozwojowe. Otrzymane fundusze można wykorzystać m.in. na zakup maszyn i urządzeń niezbędnych do uruchomienia produkcji nowych produktów, a także na zakup nieruchomości lub budowę nowej linii produkcyjnej oraz hal. O dofinansowanie mogą ubiegać się wyłącznie podmioty spełniające kryteria mikro, małego lub średniego przedsiębiorcy, a otrzymać można nawet 20 mln zł wsparcia na projekt, w tym 450 tys. zł na eksperymentalne prace rozwojowe i 0,5 mln zł na usługi doradcze. Podobnie jak w poprzedniej edycji konkursu, tak i tym razem został podzielony na dwa nabory: jeden dedykowany miastom średnim, a drugi ogólny. Budżet ogłoszonego konkursu to 500 mln zł dla naboru dla miast średnich oraz 750 mln zł przeznaczone na konkurs ogólny.

Jedną ze zmian wprowadzonych w obecnym naborze jest rozszerzenie grona wnioskodawców w konkursie dedykowanym miastom średnim. O dofinansowanie mogą starać się mianowicie przedsiębiorstwa z sektora MŚP, realizujące projekty inwestycyjne nie tylko w miastach średnich, ale także na terenie gmin sąsiadujących z tymi miastami. Zorganizowanie odrębnego konkursu dedykowanego dla średnich miast ma na celu wyrównanie szans rozwojowych wszystkich obszarów, w szczególności tych z największymi problemami społeczno-gospodarczymi, co wynika wprost ze Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR). Jednym z projektów strategicznych realizujących SOR jest tzw. Pakiet dla średnich miast.

PARP wprowadziła istotne uproszczenia w tegorocznym naborze m.in.:

REKLAMA

  • dofinansowanie będzie można uzyskać również na wdrożenie nowego produktu będącego wynikiem zakupionych prac B+R (do tej pory musiały to być wyłącznie prace prowadzone samodzielnie lub zlecone przez Wnioskodawcę).
  • minimalna wartość kosztów kwalifikowalnych projektu została zmniejszona i obecnie wynosi 5 mln zł (poprzednich naborach limity wynosiły 5 mln zł dla mikro i małych przedsiębiorstw oraz 10 mln zł dla średnich).

Wsparcie uzyskać mogą, tak jak dotychczas, projekty dotyczące innowacji produktowej, co najmniej na skalę polskiego rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnioski o dofinansowanie będzie można składać niemalże przez cały rok od 20 marca do 5 grudnia br. w ramach 5 rund aplikacyjnych.

Program sektorowy INNOShip

Dla przedsiębiorców z branży stoczniowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) ogłosiło na początku br. nabór wniosków o dofinansowanie w ramach nowego Programu sektorowego INNOship. Celem tego konkursu jest wsparcie badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych prowadzonych w sektorze stoczniowym. Program został uruchomiony m.in. na wniosek Związku Pracodawców Forum Okrętowego, zrzeszającego część przedsiębiorstw branży stoczniowej. Głównym zadaniem programu INNOship jest wspieranie innowacyjności produktowej i technologicznej oraz działalności badawczo-rozwojowej, które doprowadzi do wzrostu konkurencyjności polskiego przemysłu stoczniowego. Plan ma zostać zrealizowany do 2023 roku. Jest to pierwszy program sektorowy kierowany do branży stoczniowej i pierwszy w Polsce kompleksowy projekt związany z finansowaniem prac badawczo-rozwojowych w tym sektorze.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Projekty, które będą mogły liczyć na dofinansowanie powinny charakteryzować się innowacyjnością, bądź wykorzystywać elementy innowacyjne w zakresie np. prac projektowych, przygotowania prototypowych konstrukcji i obiektów pływających, obiektów nabrzeża oraz techniki wytwarzania w działalności stoczniowej. Dodatkowo, każdy projekt musi wpisywać się w co najmniej jeden temat badawczy wskazany w dokumentacji konkursowej. Program INNOship przewiduje finansowanie innowacyjnych projektów m.in. w zakresie projektowania i produkcji jednostek pływających, w tym np. nowych systemów zasilania w energię, a także nowatorskich technologii wspierających infrastrukturę stoczniową oraz portową.

Zobacz także: Moja firma


Na wsparcie przedsiębiorstw i konsorcjów przedsiębiorstw z branży przemysłu stoczniowego przeznaczono 120 mln zł (projekty muszą być realizowane poza województwem mazowieckim). Poziom dofinansowania zależy od rodzaju prowadzony w projekcie działań, a jego intensywność to:

  • badania przemysłowe: od 65% do 80% kosztów kwalifikowanych
  • eksperymentalne prace rozwojowe: od 40% do 60% kosztów kwalifikowanych
  • prace przedwdrożeniowe: pomoc de minimis – 90% kosztów kwalifikowalnych; usługi doradcze dla MŚP – 50% kosztów kwalifikowalnych.

Wartość kosztów kwalifikowanych może wynieść od 1 mln do 60 mln zł. Złożone wnioski będą oceniane pod kątem nowości rezultatów projektu, zapotrzebowania rynkowego na przedmiot badań, a także potencjału badawczego wnioskodawcy i zakresu zaplanowanych prac B+R. Wnioski będzie można składać w terminie 30 kwietnia – 29 czerwca 2018 r.

Perspektywy na przyszłość

Przedstawione powyżej konkursy to tylko wybrane możliwości, z których mogą skorzystać przedsiębiorstwa, a już wkrótce Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju planuje zwiększenie unijnych funduszy w Programie Operacyjnym Inteligentny Rozwój. Jak wynika z doniesień prasowych, kwota ok. 145 mln EUR zostanie najprawdopodobniej przeniesiona z tzw. pomocy technicznej w programie POIR, na działania wspierające innowacje w przedsiębiorstwach. Pozyskane w ten sposób środki finansowe przeznaczone zostaną na najpopularniejsze nabory dla firm z sektora MŚP m.in. na wdrożenie wyników prac B+R oraz promocję i eksport przedsiębiorstw.

Autor: Małgorzata Leszczewicz, Konsultant w Dziale Doradztwa Europejskiego Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA