REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie na działalność badawczo-rozwojową i wdrożenie innowacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dofinansowanie na działalność badawczo-rozwojową i wdrożenie innowacji /Fot. Fotolia
Dofinansowanie na działalność badawczo-rozwojową i wdrożenie innowacji /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wiosna przynosi zupełnie nowe propozycje dofinansowania, jak również kilka istotnych zmian w konkursach dobrze już znanych. Przedsiębiorcy, którzy planują inwestycje finansowane z funduszy unijnych mogą się starać o otrzymanie dofinansowania m.in. na rozwój działalności badawczo-rozwojowej czy wdrożenie innowacyjnych rozwiązań. Nabory są przeznaczone dla przedsiębiorstw z sektora MŚP, ale również dla dużych firm czy konsorcjów.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) ogłosiła kolejny nabór popularnego wśród przedsiębiorców poddziałania 3.2.1 „Badania na rynek" w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, wprowadzając do regulaminu konkursu ważne i korzystne dla przedsiębiorstw zmiany. Pod względem dostępnych możliwości dofinansowania projektów badawczo-rozwojowych prym wiodą natomiast programy sektorowe. Do szerokiej gamy programów sektorowych w tym roku dołącza nowa propozycja NCBiR - program sektorowy przeznaczony dla branży stoczniowej tzw. INNOship.

REKLAMA

Badania na rynek

Przedsiębiorcy chcący pozyskać fundusze na wdrożenie wyników prac B+R powinni zwrócić uwagę na konkurs w ramach poddziałania 3.2.1 „Badania na rynek”. O dofinansowanie można ubiegać się w przypadku projektów dotyczących wdrożenia wyników prac badawczo-rozwojowych, prowadzących do wprowadzenia na rynek nowych bądź znacząco ulepszonych produktów (wyrobów lub usług). Przedmiotem dofinansowania mogą być wydatki inwestycyjne, usługi doradcze lub eksperymentalne prace rozwojowe. Otrzymane fundusze można wykorzystać m.in. na zakup maszyn i urządzeń niezbędnych do uruchomienia produkcji nowych produktów, a także na zakup nieruchomości lub budowę nowej linii produkcyjnej oraz hal. O dofinansowanie mogą ubiegać się wyłącznie podmioty spełniające kryteria mikro, małego lub średniego przedsiębiorcy, a otrzymać można nawet 20 mln zł wsparcia na projekt, w tym 450 tys. zł na eksperymentalne prace rozwojowe i 0,5 mln zł na usługi doradcze. Podobnie jak w poprzedniej edycji konkursu, tak i tym razem został podzielony na dwa nabory: jeden dedykowany miastom średnim, a drugi ogólny. Budżet ogłoszonego konkursu to 500 mln zł dla naboru dla miast średnich oraz 750 mln zł przeznaczone na konkurs ogólny.

Jedną ze zmian wprowadzonych w obecnym naborze jest rozszerzenie grona wnioskodawców w konkursie dedykowanym miastom średnim. O dofinansowanie mogą starać się mianowicie przedsiębiorstwa z sektora MŚP, realizujące projekty inwestycyjne nie tylko w miastach średnich, ale także na terenie gmin sąsiadujących z tymi miastami. Zorganizowanie odrębnego konkursu dedykowanego dla średnich miast ma na celu wyrównanie szans rozwojowych wszystkich obszarów, w szczególności tych z największymi problemami społeczno-gospodarczymi, co wynika wprost ze Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR). Jednym z projektów strategicznych realizujących SOR jest tzw. Pakiet dla średnich miast.

PARP wprowadziła istotne uproszczenia w tegorocznym naborze m.in.:

  • dofinansowanie będzie można uzyskać również na wdrożenie nowego produktu będącego wynikiem zakupionych prac B+R (do tej pory musiały to być wyłącznie prace prowadzone samodzielnie lub zlecone przez Wnioskodawcę).
  • minimalna wartość kosztów kwalifikowalnych projektu została zmniejszona i obecnie wynosi 5 mln zł (poprzednich naborach limity wynosiły 5 mln zł dla mikro i małych przedsiębiorstw oraz 10 mln zł dla średnich).

Wsparcie uzyskać mogą, tak jak dotychczas, projekty dotyczące innowacji produktowej, co najmniej na skalę polskiego rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnioski o dofinansowanie będzie można składać niemalże przez cały rok od 20 marca do 5 grudnia br. w ramach 5 rund aplikacyjnych.

Program sektorowy INNOShip

Dla przedsiębiorców z branży stoczniowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) ogłosiło na początku br. nabór wniosków o dofinansowanie w ramach nowego Programu sektorowego INNOship. Celem tego konkursu jest wsparcie badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych prowadzonych w sektorze stoczniowym. Program został uruchomiony m.in. na wniosek Związku Pracodawców Forum Okrętowego, zrzeszającego część przedsiębiorstw branży stoczniowej. Głównym zadaniem programu INNOship jest wspieranie innowacyjności produktowej i technologicznej oraz działalności badawczo-rozwojowej, które doprowadzi do wzrostu konkurencyjności polskiego przemysłu stoczniowego. Plan ma zostać zrealizowany do 2023 roku. Jest to pierwszy program sektorowy kierowany do branży stoczniowej i pierwszy w Polsce kompleksowy projekt związany z finansowaniem prac badawczo-rozwojowych w tym sektorze.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Projekty, które będą mogły liczyć na dofinansowanie powinny charakteryzować się innowacyjnością, bądź wykorzystywać elementy innowacyjne w zakresie np. prac projektowych, przygotowania prototypowych konstrukcji i obiektów pływających, obiektów nabrzeża oraz techniki wytwarzania w działalności stoczniowej. Dodatkowo, każdy projekt musi wpisywać się w co najmniej jeden temat badawczy wskazany w dokumentacji konkursowej. Program INNOship przewiduje finansowanie innowacyjnych projektów m.in. w zakresie projektowania i produkcji jednostek pływających, w tym np. nowych systemów zasilania w energię, a także nowatorskich technologii wspierających infrastrukturę stoczniową oraz portową.

Zobacz także: Moja firma


Na wsparcie przedsiębiorstw i konsorcjów przedsiębiorstw z branży przemysłu stoczniowego przeznaczono 120 mln zł (projekty muszą być realizowane poza województwem mazowieckim). Poziom dofinansowania zależy od rodzaju prowadzony w projekcie działań, a jego intensywność to:

  • badania przemysłowe: od 65% do 80% kosztów kwalifikowanych
  • eksperymentalne prace rozwojowe: od 40% do 60% kosztów kwalifikowanych
  • prace przedwdrożeniowe: pomoc de minimis – 90% kosztów kwalifikowalnych; usługi doradcze dla MŚP – 50% kosztów kwalifikowalnych.

Wartość kosztów kwalifikowanych może wynieść od 1 mln do 60 mln zł. Złożone wnioski będą oceniane pod kątem nowości rezultatów projektu, zapotrzebowania rynkowego na przedmiot badań, a także potencjału badawczego wnioskodawcy i zakresu zaplanowanych prac B+R. Wnioski będzie można składać w terminie 30 kwietnia – 29 czerwca 2018 r.

Perspektywy na przyszłość

Przedstawione powyżej konkursy to tylko wybrane możliwości, z których mogą skorzystać przedsiębiorstwa, a już wkrótce Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju planuje zwiększenie unijnych funduszy w Programie Operacyjnym Inteligentny Rozwój. Jak wynika z doniesień prasowych, kwota ok. 145 mln EUR zostanie najprawdopodobniej przeniesiona z tzw. pomocy technicznej w programie POIR, na działania wspierające innowacje w przedsiębiorstwach. Pozyskane w ten sposób środki finansowe przeznaczone zostaną na najpopularniejsze nabory dla firm z sektora MŚP m.in. na wdrożenie wyników prac B+R oraz promocję i eksport przedsiębiorstw.

Autor: Małgorzata Leszczewicz, Konsultant w Dziale Doradztwa Europejskiego Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

REKLAMA

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

REKLAMA