REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga B+R w SSE lub PSI

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Ulga B+R w SSE lub PSI
Ulga B+R w SSE lub PSI

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość uwzględnienia w ramach ulgi badawczo-rozwojowej (ulga B+R) kosztów kwalifikowanych, które zostały uwzględnione w kalkulacji dochodu osiąganego w ramach działalności podejmowanej w obrębie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (SSE) lub Polskiej Strefy Inwestycji (PSI) rozważył Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu (WSA). Wyrokiem z dnia 22 października 2020 r. (sygn. I SA/Wr 325/20) sąd ustosunkował się negatywnie do stanowiska podatnika.

Ulga B+R w SSE - jak wykazać koszty kwalifikowane?

Spółka w ramach realizowanej działalności posiada zezwolenie strefowe oraz decyzję o wsparciu, które uprawniają ją do skorzystania ze zwolnienia z  CIT. Koszty kwalifikowane poniesione przez podatnika są uwzględniane w kalkulacji dochodu osiągniętego z działalności objętej zezwoleniem / decyzją. Podatnik wykazał część kosztów w ramach  zwolnienia z CIT, natomiast część w kalkulacji dochodu opodatkowanego na zasadach ogólnych – co wynikało z wyczerpania limitu zwolnienia z CIT. 

Autopromocja

W zaprezentowanych okolicznościach podatnik rozważał możliwość odliczenia w ramach ulgi B+R tych kosztów kwalifikowanych, które zostały uwzględnione w kalkulacji dochodu osiągniętego z działalności gospodarczej:

  • prowadzonej na terenie SSE na podstawie zezwolenia i/lub
  • określonej w decyzji o wsparciu, prowadzonej na terenie wskazanym w decyzji,

który to dochód nie został zwolniony ostatecznie w części z podatku CIT z powodu wyczerpania limitu pomocy publicznej, przysługującego podatnikowi.

Koszty uwzględnione w kalkulacji dochodu zwolnionego z CIT w ramach PSI / SSE nie kwalifikują się do ulgi B+R

Zdaniem Sądu Spółka nie jest uprawniona do odliczenia w uldze B+R kosztów kwalifikowanych, które podlegają uwzględnieniu w kalkulacji dochodu strefowego i nie zostały zwolnione z CIT ze względu na wyczerpanie limitu zwolnienia z CIT.

Sąd oparł swoje stanowisko na literalnym brzmieniu przepisu art. 18d ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT), gdzie ustawodawca, zdaniem WSA, nie wskazuje na koszty kwalifikowane, które nie zostały uwzględnione w dochodzie zwolnionym, a na koszty, które nie zostały uwzględnione w kalkulacji dochodu zwolnionego. Zatem zdaniem WSA wskazywane przez podatnika koszty kwalifikowane nie mogą zostać uznane za nieuwzględniane w realizacji dochodu zwolnionego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i pkt 34a ustawy o CIT. Wobec tego, w ocenie Sądu, nie można odliczyć w uldze B+R żadnych kosztów uwzględnionych w kalkulacji dochodu podlegającego zwolnieniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Komentarz

Wydany wyrok może budzić liczne kontrowersje w kręgu przedsiębiorców prowadzących działalność na podstawie zezwolenia lub decyzji o wsparciu. Zarówno ulga B+R, jak i zwolnienie z opodatkowania w ramach SSE czy PSI umożliwiają uzyskanie korzyści podatkowej, w przypadku gdy nie dotyczą tych samych kosztów. 

Zgodnie z przepisami o zwolnieniu strefowym oraz odpowiednio o decyzji o wsparciu, w przypadku, gdy wartość podatku od dochodu strefowego przekracza dostępną pulę pomocy publicznej, to zwolnieniu z CIT podlega tylko część podatku mieszcząca się w dostępnym limicie pomocy publicznej. Przedsiębiorcy po wykorzystaniu dostępnego limitu pomocy publicznej przechodzą na zasady ogólne opodatkowania. W związku z tym, w przypadku  niewykazania kosztów kwalifikowanych w dochodzie zwolnionym naturalnym wydaje się skorzystanie z potencjału skorzystania z innych ulg podatkowych, takich jak właśnie ulga B+R. 

W tym kontekście kluczowa jest analiza art. 18d ust 6 ustawy o CIT. Przepis ten wskazuje, że podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnienia z CIT w ramach PSI / SSE przysługuje prawo do odliczenia wyłącznie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku. Celem przepisu jest uniemożliwienie dwukrotnego skorzystania z ulg podatkowych w odniesieniu do tych samych kosztów.

W prezentowanym wyroku Sąd oparł swoje stanowisko na literalnym rozumieniu przepisów ustawy o CIT – skoro podatnik zamierzał odliczyć w uldze B+R koszty, które faktycznie zostały uwzględnione w kalkulacji dochodu zwolnionego z CIT na podstawie decyzji/zezwolenia, to Sąd zakwestionował jego stanowisko. Jednak negatywna, z punktu widzenia przedsiębiorców, literalna interpretacja przepisów niekorzystnie wpływa na realizowaną przez nich działalność na gruncie rozliczeń podatkowych, a w naszej ocenie budzi również wątpliwość z perspektywy celowości wprowadzenia przepisu art. 18d ust 6 UPDOP. Omawiana w wyroku Sądu część kosztów kwalifikowanych nie stanowiła ostatecznie dochodu zwolnionego z CIT. Tym samym, podejście podatnika, naszym zdaniem, nie rodziło ryzyka wystąpienia podwójnego wykorzystania dostępnych korzyści podatkowych, co było celem wprowadzenia art. 18d ust. 6 ustawy o CIT.  

 Co dalej?

Jeśli podatnik zdecydował się zaskarżyć wyrok WSA do Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA), nadal będzie istnieć szansa na pozytywne rozstrzygnięcie sporu dla przedsiębiorcy. Z tego względu warto monitorować ciąg dalszy omawianej sprawy. 

Jednak niezależnie od wyroku NSA, opublikowanie objaśnień Ministerstwa Finansów  pod kątem rozliczania ulgi B+R (szczególnie w zakresie podejścia Ministerstwa Finansów oraz ulgi IP Box) mogłoby rozwiać pojawiające się wątpliwości. 

Byłoby to przydatne, ponieważ zaledwie kilkanaście dni po orzeczeniu prezentowanego wyroku została opublikowana interpretacja indywidualna (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.436.2020.1.BM), która podtrzymuje linię interpretacyjną WSA. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że proponuje się, aby prawo do odliczenia kosztów w ramach ulgi B+R przysługiwało jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie stanowią kosztów prowadzenia działalności na terenie SSE.

Maciej Klimczyk, Senior Associate
Justyna Wojtasik, Associate
PwC Polska

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PwC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA