REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga termomodernizacyjna 2019 - komu przysługuje, na czym polega

 Kancelaria Prawna Piszcz i Wspólnicy sp.k.
Wszechstronne usługi dla biznesu, samorządów oraz jednostek administracji publicznej.
Ulga termomodernizacyjna 2019 - komu przysługuje, na czym polega/fot.Shutterstock
Ulga termomodernizacyjna 2019 - komu przysługuje, na czym polega/fot.Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako „ustawa nowelizująca”) wprowadzająca ulgę termomodernizacyjną została opublikowana w Dzienniku Ustaw w dniu 30 listopada 2018 r., a przepisy w niej zawarte weszły w życie z dniem 1 stycznia 2019 roku. Od tej daty w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.  z2018r.  poz.1509, z późn. zm. – dalej jako „PodDochFizU”) dodano art. 26 h, który kompleksowo reguluje ulgę termomodernizacyjną.

Komu przysługuje?

Wprowadzenie ulgi termomodernizacyjnej stanowi jeden ze sposobów na zmniejszenie poziomu zanieczyszczenia powietrza. Jej wprowadzenie ma docelowo zachęcić do walki ze smogiem, a co za tym idzie poprawić jakość powietrza, które znacząco wpływa na nasze życie.  Ulga, o której mowa pozwala na odliczenie od dochodów wydatków związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynkach mieszkalnych. Przeznaczona jest dla podatników podatku dochodowego od osób fizycznych będących właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego.

Autopromocja

Ulga będzie przysługiwała zarówno podatnikom opłacającym podatek według skali podatkowej, według stawki podatku liniowego oraz opłacającym podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Niezbędne jest, aby owi podatnicy ponosili wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Wprowadzony art. 26 h skierowany jest nie tylko do podmiotów, które wspomniane przedsięwzięcia termomodernizacyjne planują rozpocząć w 2019 roku. Możliwość skorzystania z ulgi mają również osoby, które są w trakcie procesu termomodernizacji, niemniej jednak na poczet jej rozliczenia zaliczone będą jedynie wydatki poniesione po 1 stycznia 2019.

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Na co będzie przysługiwała ulga?

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Inwestycji I Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489) ulga będzie przysługiwała m.in. na:

  1. materiały budowlane i urządzenia jak np.:
    1. materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia
    2. węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
    3. kotły kondensacyjne
    4. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej
    5. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
    6. materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego
    7. pompa ciepła wraz z osprzętem;
    8. kolektor słoneczny wraz z osprzętem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Usługi jak m.in.:
    1. wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
    2. wykonanie analizy termograficznej budynku;
    3. wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;
    4. wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;
    5. docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;
    6. wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
    7. wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
    8. montaż kotłów kondensacyjnyc

Na czym polega ulga termomodernizacyjna?

Ulga termomodernizacyjna polegać będzie na możliwości odliczenia od podstawy podatku dochodowego kosztów poniesionych na termomodernizację nieruchomości. Łączna kwota odliczeń nie będzie mogła przekroczyć kwoty 53 tys. zł, zaś wszystkie wydatki będą musiały zostać udokumentowana na podstawie faktur VAT. Odliczenia należy dokonać w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki. Jeżeli w danym roku podatkowym kwota odliczenia nie znajdzie pokrycia w rocznym dochodzie podatnika będzie ona podlegać odliczeniu w kolejnych latach. Okres ten nie może być jednak dłuższy niż 6 lat. Termin ten należy liczyć od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Kiedy ulga termomodernizacyjna nie obowiązuje?

Odliczeniu w ramach ulgi nie będą podlegały wydatki w części, w jakiej zostały:

  1. sfinansowane lub dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

  1. zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Resort przewiduje w swoich prognozach, że w 2019 roku skorzysta z niej ok. 100 tys. osób. Pozostaje czekać aby przekonać się czy możliwość pomniejszenia zobowiązań podatkowych będzie miała realny wpływ na walkę z coraz większym zanieczyszczeniem powietrza. Szczegółowy wykaz towarów i usług, które można odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej  zostały wymienione w Rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Karolina Blandzi, prawnik, Kancelaria Prawna Piszcz i Wspólnicy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie w 2025 roku ustalane jak dotąd. Potem 60 proc. przeciętnego wynagrodzenia? Ponad 5 tys. zł płacy minimalnej w 2026 roku?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej rozpoczęło prace nad wdrożeniem przez Polskę unijnej dyrektywy w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w UE. Ministerstwo skłania się, aby orientacyjna wartość referencyjna określona była jako 60 proc. przeciętnego wynagrodzenia - poinformowało PAP Biznes biuro prasowe resortu. Jednocześnie MRPiPS zastrzegło, że wybór danej wartości referencyjnej i jej poziomu nie oznacza, że minimalne wynagrodzenie musi być jej równe.

Jak złożyć wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej? Dlaczego warto ją uzyskać?

Wielu podatników składa wnioski o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej. Jak to zrobić prawidłowo? Do czego taka interpretacja może się przydać podatnikowi? Kiedy Dyrektor KIS nie musi ani nawet nie może wydać interpretacji indywidualnej?

KSeF od 1 lutego 2026 r.?

KSeF od 1 lutego 2026 r.? Jest już ustawa przesuwająca wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r. Obowiązujące wcześniej przepisy zakładały, że obowiązkowy KSeF zacznie obowiązywać od 1 lipca 2024 roku.

Ubezpieczenie dla firmy – czy to mi się opłaci? Spokój za 1 promil wartości majątku

Co trzeba wiedzieć o ubezpieczeniu biznesu i firmy. Ile to kosztuje, co można ubezpieczyć? I najważniejsze: czy ubezpieczenie się opłaci?

Opodatkowanie wyrównawcze od 2025 roku. Trzy nowe podatki dla biznesu. Konsultacje trwają do 24 maja 2024 r.

W Ministerstwie Finansów trwają prace legislacyjne nad projektem ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych. Ustawa ta ma wprowadzić w Polsce od 2025 roku system globalnego podatku minimalnego oparty o trzy rodzaje podatku wyrównawczego:  globalny podatek wyrównawczy, krajowy podatek wyrównawczy oraz podatek od niedostatecznie opodatkowanych zysków. Konsultacje publiczne tego projektu zakończą się 24 maja 2024 r. Do tego dnia można przesyłać do MF swoje uwagi i opinie.

Fundacja rodzinna - opodatkowanie i oskładkowanie świadczeń dla beneficjentów

Fundacja rodzinna jako instytucja prawna będzie 22 maja 2024 r. obchodzić swoje pierwsze urodziny. Zgodnie z ustawowymi celami ma służyć do zarządzania i kumulowania majątku w interesie beneficjentów oraz wypłacania im świadczeń. Jakie są zasady opodatkowania i oskładkowania świadczeń na rzecz beneficjentów fundacji rodzinnej?

Projekt: Kasowy PIT. Na czym polega

Ministerstwo Finansów przedstawiło pod koniec kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Ta nowelizacja ma wprowadzić od 1 stycznia 2025 roku przepisów określających zasady tzw. kasowego PIT. Ta forma rozliczeń polegać ma na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Ale nie każdy będzie mógł korzystać z kasowego PIT. Jedynie przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro. Aktualnie trwają konsultacje i opiniowanie tego projektu.

Składka zdrowotna 2025 r. Nowe zasady obliczania należności na rzecz ZUS-u. Kto ile zapłaci?

Od 2025 roku zmienią się zasady rozliczania składki zdrowotnej przez przedsiębiorców. Zapowiedzieli to minister zdrowia Izabela Leszczyna i minister finansów Andrzej Domański na konferencji prasowej w dniu 21 marca 2024 r. Wtedy podano też najważniejsze założenia tych zmian. Co ma się zmienić od przyszłego roku?

Czy klimatyzację można odliczyć od podatku? Przykłady dla ulgi rehabilitacyjnej i ulgi termomodernizacyjnej

Czy wydatki poniesione na wyposażenie domu w klimatyzację, czyli koszty jej zakupu i montażu, można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej? A co w przypadku ulgi termomodernizacyjnej?

Kiedy można anulować fakturę?

Anulowanie faktury VAT powinno być traktowane w sposób wyjątkowy i wykorzystywane tylko w przypadku zaistnienia takiej konieczności. Kiedy więc można anulować fakturę i jak to zrobić zgodnie z obowiązującymi przepisami?

REKLAMA