REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne mające postać oprogramowania (kasy wirtualne)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kasy fiskalne mających postać oprogramowania (kasy wirtualne)
Kasy fiskalne mających postać oprogramowania (kasy wirtualne)
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało już trzecią wersję projektu w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania. Projekt został przekazany do notyfikacji w Komisji Europejskiej. Producenci zainteresowani produkcją wirtualnych kas fiskalnych mogą już kontaktować się w te sprawie z MF.

Nowy rodzaj kas fiskalnych - kasy w postaci oprogramowania

Ministerstwo Finansów na swojej stronie internetowej w dniu 30 stycznia br. poinformowało, że prowadzone są prace nad dostosowaniem systemu kas online do fiskalizacji i przyjmowania danych z kas mających postać oprogramowania (kasy wirtualne).

REKLAMA

Autopromocja

Przygotowany został projekt rozporządzenia w sprawie kas mających postać oprogramowania i wraz z załącznikami przekazany do notyfikacji w Komisji Europejskiej. W związku z tym Ministerstwo Finansów zaprasza do współpracy wszystkich producentów zainteresowanych produkcją kas mających postać oprogramowania.

Zgłoszenia i wszystkie inne sprawy z tym związane, jak napisało w komunikacie MF, należy kierować na adres: kasyproducenci@mf.gov.pl.

Polecamy wywiad redakcji Infor.pl z MF: Kasy fiskalne online już są, kasy wirtualne nadchodzą

W związku z powyższym przyjrzyjmy się jakie są główne założenia tego projektu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wirtualne kasy fiskalne

Pierwsza wersja projektu zakładającego wprowadzenie ram prawnych dla nowego typu kas fiskalnych ukazała się w sierpniu 2019 roku. Na etapie konsultacji spotkała się jednak z krytyką i wzbudziła sporo kontrowersji. Wobec czego Ministerstwo Finansów, po uwzględnieniu zgłaszanych uwag, opublikowało kolejną wersję projektu w dniu 22 listopada 2019 roku. Obecnie, w trzeciej i najnowszej wersji (projekt rozporządzenia Ministra Finansów z 17 stycznia 2020 roku w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania) proponuje się wprowadzenie możliwości stosowania kas przez podatników, u których wartość sprzedaży bez podatku nie przekroczyła w co najmniej jednym z dwóch poprzednich lat podatkowych równowartości w złotych 10 milionów euro.

Kasy rejestrujące mające postać oprogramowania mają stanowić alternatywę dla obecnie użytkowanych kas rejestrujących.

Zakłada się, że stosowanie nowego rodzaju kas zwiększy efektywność działań administracji skarbowej w zakresie zwalczania nierejestrowanej sprzedaży detalicznej oraz unikania i uchylania się od opodatkowania w zakresie podatku VAT poprzez wprowadzone mechanizmy kontrolne w czasie rzeczywistym.

Celem jest także zmniejszenie kosztów wywiązywania się podatników z obowiązku ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz usprawnienie procesów rejestracji i kontroli sprzedaży detalicznej w czasie rzeczywistym.

Co istotne, zaproponowane regulacje pozwalają na wydawanie w formie elektronicznej paragonów fiskalnych (e-paragonów) za zgodą nabywcy, w sposób z nim uzgodniony.

Projekt rozporządzenia określa szczegółowe wymagania techniczne dla kas rejestrujących mających postać oprogramowania oraz sposób ich używania, o czym poniżej.

Przepisy ogólne projektu rozporządzenia

W projekcie rozporządzenia wprowadza się pojęcia takie jak: baza danych kasy, certyfikat producenta, certyfikat kasy, kasa, klucz współdzielony, specyfikacja RFC 6234, tryb obsługi kasy, wystawianie dokumentu przy użyciu kasy.

Jeżeli chodzi o pojęcie "specyfikacja RFC 6234" - jest to zbiór dobrych praktyk opisujących standard kryptografii opublikowany przez National Institute of Standards and Technology (NIST). Jest to zbiór ogólnie przyjęty w środowisku informatycznym i powszechnie wykorzystywany w przygotowywaniu systemów i aplikacji wykorzystujących elementy kryptografii z wykorzystaniem SHA2. Specyfikacja RFC jest ogólnie dostępna w sieci Internet.

Podatnicy, którzy mogą używać kas wirtualnych

Wskazuje się, jak już była mowa o tym wcześniej, że kasy mające postać oprogramowania mogą być używane przez podatników, u których wartość sprzedaży bez podatku nie przekroczyła w co najmniej jednym z dwóch poprzednich lat podatkowych równowartości w złotych 10 milionów euro.

Wymagania techniczne dla kas mających postać oprogramowania

Kasa wirtualna musi posiadać certyfikat kasy wystawiony przez producenta danej kasy. Certyfikat producenta jest ważny 10 lat od daty wystawienia. Certyfikat kasy jest to unikatowy certyfikat klucza publicznego przydzielony danej kasie, wystawiony przez producenta tej kasy i podpisany certyfikatem producenta, który jest zawarty w kasie. Służy on bezpieczeństwu przesyłanych danych.

Zachowano, tak jak w dotychczasowych regulacjach dotyczących kas rejestrujących, podział na rodzaje kas ze względu na przeznaczenie oraz sposób ewidencji sprzedaży.

Wymagania techniczne dla kas dotyczące ich zawartości, zapisu i przechowywania danych, wystawianych dokumentów, pracy kasy oraz kas o zastosowaniu specjalnym określa załącznik nr 1 do projektu rozporządzenia.

Załącznik nr 1 składa się z czterech rozdziałów:

- Rozdział 1 to wymagania techniczne dla kas dotyczące ich zawartości, zapisu i przechowywania danych,

- Rozdział 2 to wymagania techniczne dla kas dotyczące wystawianych dokumentów,

- Rozdział 3 to wymagania techniczne dla kas dotyczące pracy kasy,

- Rozdział 4 to wymagania techniczne dla kas o zastosowaniu specjalnym.

Sposób używania kas

Rozporządzenie zawiera przepisy dotyczące prowadzenia ewidencji przez podatników przy użyciu kas. Podatnicy prowadzą ewidencję każdej czynności sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej od podatku, przy użyciu kas, które spełniają wymagania techniczne określone w załączniku nr 1 i posiadają ważny certyfikat kasy. Podatnik zapewnia połączenie kasy z drukarką. W projektowanych przepisach rozporządzenia zawarto regulacje w zakresie zwrotów towarów i uznanych reklamacji i sposobu postępowania przy wystąpieniu oczywistej omyłki.

Uregulowano kwestie związane ze sposobem prowadzenia ewidencji przy użyciu kas przez podatników zwolnionych, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy o VAT.

REKLAMA

Określono czynności, jakie wykonują podatnicy prowadząc ewidencję. Tak jak w przypadku dotychczas stosowanych kas rejestrujących podatnicy zostali zobowiązani do zapoznania osoby prowadzącą u niego ewidencję, przed rozpoczęciem jej prowadzenia oraz bez względu na sposób i formę powierzenia tej osobie prowadzenia ewidencji, z informacją o zasadach ewidencji obejmującą podstawowe zasady prowadzenia ewidencji i wystawiania paragonu fiskalnego oraz skutki ich nieprzestrzegania. Dodatkowo osoba ta składa oświadczenie o zapoznaniu się z informacją o zasadach ewidencji. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia. Uregulowane zostało również nowe rozwiązanie – przesyłanie nabywcy paragonu fiskalnego w formie elektronicznej.

Zawiera regulacje w zakresie obowiązku prowadzenia przez podatników prowadzących specyficzny rodzaj sprzedaży lub prowadzących sprzedaż w określony sposób, ewidencji przy użyciu dedykowanych im kas o zastosowaniu specjalnym, a także: wymogi dla paragonu fiskalnego, zapisy o obowiązkach podatników związanych z używaniem kas, czynności podejmowane przez podatnika w przypadku utraty kasy w wyniku kradzieży.

Wprowadza regulację dotyczącą przypadku wystawiania dokumentów przez kasy w postaci innej niż wydruk. W przypadku prowadzenia przez podatnika ewidencji sprzedaży przy użyciu kas umieszczanych w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów lub świadczenia usług, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność i wydają towar lub świadczą usługi, wskazano, że podatnik może nie wystawiać paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej, jeżeli zapewnia nabywcy w sposób umożliwiający zapoznanie się z danymi o sprzedaży poprzez ich odpowiednie wyświetlenie na urządzeniu do automatycznej sprzedaży towarów lub świadczenia usług.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2019/2020

Polecamy: Kasy online 2019. Wymiana, użytkowanie, nowe obowiązki informacyjne

REKLAMA

Rozporządzenie wprowadza regulację, zgodnie z którą podatnik przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji będzie zobowiązany dokonać fiskalizacji kasy, zapewniając dostęp do sieci telekomunikacyjnej i przesyłanie danych między kasą online a CRK. Proces fiskalizacji odbywa się automatycznie. Fiskalizacja obejmuje szereg uporządkowanych w kolejności operacji wykonywanych na kasie, o których mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

Określa czynności jakie podatnik jest zobowiązany wykonać w przypadku przerwania fiskalizacji z powodu braku połączenia z CRK, tj. zapewnienie dokonania ponownego uruchomienia procesu fiskalizacji.

Określa obowiązek zapewnienia przez podatnika, po uruchomieniu kasy w trybie fiskalnym, automatycznego lub na żądanie przesyłania danych między kasą online a CRK.

W projekcie rozporządzenia wymieniono dokumenty, jakie wystawia podatnik prowadząc ewidencję sprzedaży przy użyciu kas (także kas o zastosowaniu specjalnym oraz w przypadku dokonywania rozliczania na kasie wyłącznie opakowań zwrotnych).

Określono czynności, jakie obowiązany jest wykonać podatnik w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym lub zakończenia przez podatnika działalności gospodarczej. Podatnik tak jak dotychczas jest zobowiązany do złożenia wniosku do właściwego dla niego naczelnika urzędu skarbowego wniosku o wyrejestrowanie kasy. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.

Projekt zawiera regulację, zgodnie z którą w przypadku zakończenia pracy przez kasę w trybie fiskalnym, podatnik nie może prowadzić ewidencji na tej kasie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczanie kilometrówek od aut elektrycznych: jest stanowisko Ministra Finansów i zapowiedź zmian w przepisach

Pieniądze, jakie pracodawca przekazuje pracownikowi tytułem zwrotu kosztów używania samochodu elektrycznego do celów służbowych, stanowią przychód pracownika i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wydatki takie nie są też kosztem przedsiębiorcy (pracodawcy). Takie jest stanowisko Ministra Finansów zaprezentowane w odpowiedzi wiceministra finansów Jarosława Nenemana na interpelację poselską. Jednocześnie w interpelacji poinformowano, że Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace nad zmianami w rozporządzeniu w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Zmiany te mają pozwolić na wprowadzenie możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów o napędzie elektrycznym lub hybrydowym, a także napędzanych wodorem, czy też zasilanych innymi alternatywnymi źródłami energii.

Ministerstwo Finansów chce zakończyć nadużycia z przedawnieniem podatków. Nowe zasady już w 2026 roku

W nowej wersji projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej Ministerstwo Finansów chce zlikwidować możliwość zawieszania biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego poprzez wszczęcie postępowania karnego skarbowego. O szczegółach zmian mówi wiceminister finansów Jarosław Neneman.

Stawki podatku od środków transportowych w 2026 roku: Nowe limity już opublikowane

Znamy już nowe górne granice stawek podatku od środków transportowych na 2026 rok. Większość limitów wzrosła o około 4,5% względem 2025 r. Sprawdź szczegółowe porównanie stawek, terminy płatności oraz zasady ustalania stawek przez gminy. To ważne dla przedsiębiorców i samorządów.

TSUE: Urzędy skarbowe nie mogą automatycznie wykreślać firm z rejestru VAT za zaległości

Przełomowy wyrok TSUE potwierdza, że wykreślenie firmy z rejestru VAT za brak zapłaty podatku nie może odbywać się automatycznie. Fiskus musi najpierw zbadać przyczyny zaległości i zachowanie przedsiębiorcy. Orzeczenie może uchronić tysiące firm przed nieproporcjonalnymi sankcjami i nieodwracalnymi stratami.

REKLAMA

Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

REKLAMA