REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne mające postać oprogramowania (kasy wirtualne)

Kasy fiskalne mających postać oprogramowania (kasy wirtualne)
Kasy fiskalne mających postać oprogramowania (kasy wirtualne)
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało już trzecią wersję projektu w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania. Projekt został przekazany do notyfikacji w Komisji Europejskiej. Producenci zainteresowani produkcją wirtualnych kas fiskalnych mogą już kontaktować się w te sprawie z MF.

Nowy rodzaj kas fiskalnych - kasy w postaci oprogramowania

Ministerstwo Finansów na swojej stronie internetowej w dniu 30 stycznia br. poinformowało, że prowadzone są prace nad dostosowaniem systemu kas online do fiskalizacji i przyjmowania danych z kas mających postać oprogramowania (kasy wirtualne).

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowany został projekt rozporządzenia w sprawie kas mających postać oprogramowania i wraz z załącznikami przekazany do notyfikacji w Komisji Europejskiej. W związku z tym Ministerstwo Finansów zaprasza do współpracy wszystkich producentów zainteresowanych produkcją kas mających postać oprogramowania.

Zgłoszenia i wszystkie inne sprawy z tym związane, jak napisało w komunikacie MF, należy kierować na adres: kasyproducenci@mf.gov.pl.

Polecamy wywiad redakcji Infor.pl z MF: Kasy fiskalne online już są, kasy wirtualne nadchodzą

REKLAMA

W związku z powyższym przyjrzyjmy się jakie są główne założenia tego projektu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wirtualne kasy fiskalne

Pierwsza wersja projektu zakładającego wprowadzenie ram prawnych dla nowego typu kas fiskalnych ukazała się w sierpniu 2019 roku. Na etapie konsultacji spotkała się jednak z krytyką i wzbudziła sporo kontrowersji. Wobec czego Ministerstwo Finansów, po uwzględnieniu zgłaszanych uwag, opublikowało kolejną wersję projektu w dniu 22 listopada 2019 roku. Obecnie, w trzeciej i najnowszej wersji (projekt rozporządzenia Ministra Finansów z 17 stycznia 2020 roku w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania) proponuje się wprowadzenie możliwości stosowania kas przez podatników, u których wartość sprzedaży bez podatku nie przekroczyła w co najmniej jednym z dwóch poprzednich lat podatkowych równowartości w złotych 10 milionów euro.

Kasy rejestrujące mające postać oprogramowania mają stanowić alternatywę dla obecnie użytkowanych kas rejestrujących.

Zakłada się, że stosowanie nowego rodzaju kas zwiększy efektywność działań administracji skarbowej w zakresie zwalczania nierejestrowanej sprzedaży detalicznej oraz unikania i uchylania się od opodatkowania w zakresie podatku VAT poprzez wprowadzone mechanizmy kontrolne w czasie rzeczywistym.

Celem jest także zmniejszenie kosztów wywiązywania się podatników z obowiązku ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz usprawnienie procesów rejestracji i kontroli sprzedaży detalicznej w czasie rzeczywistym.

Co istotne, zaproponowane regulacje pozwalają na wydawanie w formie elektronicznej paragonów fiskalnych (e-paragonów) za zgodą nabywcy, w sposób z nim uzgodniony.

Projekt rozporządzenia określa szczegółowe wymagania techniczne dla kas rejestrujących mających postać oprogramowania oraz sposób ich używania, o czym poniżej.

Przepisy ogólne projektu rozporządzenia

W projekcie rozporządzenia wprowadza się pojęcia takie jak: baza danych kasy, certyfikat producenta, certyfikat kasy, kasa, klucz współdzielony, specyfikacja RFC 6234, tryb obsługi kasy, wystawianie dokumentu przy użyciu kasy.

Jeżeli chodzi o pojęcie "specyfikacja RFC 6234" - jest to zbiór dobrych praktyk opisujących standard kryptografii opublikowany przez National Institute of Standards and Technology (NIST). Jest to zbiór ogólnie przyjęty w środowisku informatycznym i powszechnie wykorzystywany w przygotowywaniu systemów i aplikacji wykorzystujących elementy kryptografii z wykorzystaniem SHA2. Specyfikacja RFC jest ogólnie dostępna w sieci Internet.

Podatnicy, którzy mogą używać kas wirtualnych

Wskazuje się, jak już była mowa o tym wcześniej, że kasy mające postać oprogramowania mogą być używane przez podatników, u których wartość sprzedaży bez podatku nie przekroczyła w co najmniej jednym z dwóch poprzednich lat podatkowych równowartości w złotych 10 milionów euro.

Wymagania techniczne dla kas mających postać oprogramowania

Kasa wirtualna musi posiadać certyfikat kasy wystawiony przez producenta danej kasy. Certyfikat producenta jest ważny 10 lat od daty wystawienia. Certyfikat kasy jest to unikatowy certyfikat klucza publicznego przydzielony danej kasie, wystawiony przez producenta tej kasy i podpisany certyfikatem producenta, który jest zawarty w kasie. Służy on bezpieczeństwu przesyłanych danych.

Zachowano, tak jak w dotychczasowych regulacjach dotyczących kas rejestrujących, podział na rodzaje kas ze względu na przeznaczenie oraz sposób ewidencji sprzedaży.

Wymagania techniczne dla kas dotyczące ich zawartości, zapisu i przechowywania danych, wystawianych dokumentów, pracy kasy oraz kas o zastosowaniu specjalnym określa załącznik nr 1 do projektu rozporządzenia.

Załącznik nr 1 składa się z czterech rozdziałów:

- Rozdział 1 to wymagania techniczne dla kas dotyczące ich zawartości, zapisu i przechowywania danych,

- Rozdział 2 to wymagania techniczne dla kas dotyczące wystawianych dokumentów,

- Rozdział 3 to wymagania techniczne dla kas dotyczące pracy kasy,

- Rozdział 4 to wymagania techniczne dla kas o zastosowaniu specjalnym.

Sposób używania kas

Rozporządzenie zawiera przepisy dotyczące prowadzenia ewidencji przez podatników przy użyciu kas. Podatnicy prowadzą ewidencję każdej czynności sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej od podatku, przy użyciu kas, które spełniają wymagania techniczne określone w załączniku nr 1 i posiadają ważny certyfikat kasy. Podatnik zapewnia połączenie kasy z drukarką. W projektowanych przepisach rozporządzenia zawarto regulacje w zakresie zwrotów towarów i uznanych reklamacji i sposobu postępowania przy wystąpieniu oczywistej omyłki.

Uregulowano kwestie związane ze sposobem prowadzenia ewidencji przy użyciu kas przez podatników zwolnionych, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy o VAT.

Określono czynności, jakie wykonują podatnicy prowadząc ewidencję. Tak jak w przypadku dotychczas stosowanych kas rejestrujących podatnicy zostali zobowiązani do zapoznania osoby prowadzącą u niego ewidencję, przed rozpoczęciem jej prowadzenia oraz bez względu na sposób i formę powierzenia tej osobie prowadzenia ewidencji, z informacją o zasadach ewidencji obejmującą podstawowe zasady prowadzenia ewidencji i wystawiania paragonu fiskalnego oraz skutki ich nieprzestrzegania. Dodatkowo osoba ta składa oświadczenie o zapoznaniu się z informacją o zasadach ewidencji. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia. Uregulowane zostało również nowe rozwiązanie – przesyłanie nabywcy paragonu fiskalnego w formie elektronicznej.

Zawiera regulacje w zakresie obowiązku prowadzenia przez podatników prowadzących specyficzny rodzaj sprzedaży lub prowadzących sprzedaż w określony sposób, ewidencji przy użyciu dedykowanych im kas o zastosowaniu specjalnym, a także: wymogi dla paragonu fiskalnego, zapisy o obowiązkach podatników związanych z używaniem kas, czynności podejmowane przez podatnika w przypadku utraty kasy w wyniku kradzieży.

Wprowadza regulację dotyczącą przypadku wystawiania dokumentów przez kasy w postaci innej niż wydruk. W przypadku prowadzenia przez podatnika ewidencji sprzedaży przy użyciu kas umieszczanych w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów lub świadczenia usług, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność i wydają towar lub świadczą usługi, wskazano, że podatnik może nie wystawiać paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej, jeżeli zapewnia nabywcy w sposób umożliwiający zapoznanie się z danymi o sprzedaży poprzez ich odpowiednie wyświetlenie na urządzeniu do automatycznej sprzedaży towarów lub świadczenia usług.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2019/2020

Polecamy: Kasy online 2019. Wymiana, użytkowanie, nowe obowiązki informacyjne

Rozporządzenie wprowadza regulację, zgodnie z którą podatnik przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji będzie zobowiązany dokonać fiskalizacji kasy, zapewniając dostęp do sieci telekomunikacyjnej i przesyłanie danych między kasą online a CRK. Proces fiskalizacji odbywa się automatycznie. Fiskalizacja obejmuje szereg uporządkowanych w kolejności operacji wykonywanych na kasie, o których mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

Określa czynności jakie podatnik jest zobowiązany wykonać w przypadku przerwania fiskalizacji z powodu braku połączenia z CRK, tj. zapewnienie dokonania ponownego uruchomienia procesu fiskalizacji.

Określa obowiązek zapewnienia przez podatnika, po uruchomieniu kasy w trybie fiskalnym, automatycznego lub na żądanie przesyłania danych między kasą online a CRK.

W projekcie rozporządzenia wymieniono dokumenty, jakie wystawia podatnik prowadząc ewidencję sprzedaży przy użyciu kas (także kas o zastosowaniu specjalnym oraz w przypadku dokonywania rozliczania na kasie wyłącznie opakowań zwrotnych).

Określono czynności, jakie obowiązany jest wykonać podatnik w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym lub zakończenia przez podatnika działalności gospodarczej. Podatnik tak jak dotychczas jest zobowiązany do złożenia wniosku do właściwego dla niego naczelnika urzędu skarbowego wniosku o wyrejestrowanie kasy. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.

Projekt zawiera regulację, zgodnie z którą w przypadku zakończenia pracy przez kasę w trybie fiskalnym, podatnik nie może prowadzić ewidencji na tej kasie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA