REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne mające postać oprogramowania (kasy wirtualne)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kasy fiskalne mających postać oprogramowania (kasy wirtualne)
Kasy fiskalne mających postać oprogramowania (kasy wirtualne)
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało już trzecią wersję projektu w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania. Projekt został przekazany do notyfikacji w Komisji Europejskiej. Producenci zainteresowani produkcją wirtualnych kas fiskalnych mogą już kontaktować się w te sprawie z MF.

Nowy rodzaj kas fiskalnych - kasy w postaci oprogramowania

Ministerstwo Finansów na swojej stronie internetowej w dniu 30 stycznia br. poinformowało, że prowadzone są prace nad dostosowaniem systemu kas online do fiskalizacji i przyjmowania danych z kas mających postać oprogramowania (kasy wirtualne).

REKLAMA

Przygotowany został projekt rozporządzenia w sprawie kas mających postać oprogramowania i wraz z załącznikami przekazany do notyfikacji w Komisji Europejskiej. W związku z tym Ministerstwo Finansów zaprasza do współpracy wszystkich producentów zainteresowanych produkcją kas mających postać oprogramowania.

Zgłoszenia i wszystkie inne sprawy z tym związane, jak napisało w komunikacie MF, należy kierować na adres: kasyproducenci@mf.gov.pl.

Polecamy wywiad redakcji Infor.pl z MF: Kasy fiskalne online już są, kasy wirtualne nadchodzą

W związku z powyższym przyjrzyjmy się jakie są główne założenia tego projektu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wirtualne kasy fiskalne

Pierwsza wersja projektu zakładającego wprowadzenie ram prawnych dla nowego typu kas fiskalnych ukazała się w sierpniu 2019 roku. Na etapie konsultacji spotkała się jednak z krytyką i wzbudziła sporo kontrowersji. Wobec czego Ministerstwo Finansów, po uwzględnieniu zgłaszanych uwag, opublikowało kolejną wersję projektu w dniu 22 listopada 2019 roku. Obecnie, w trzeciej i najnowszej wersji (projekt rozporządzenia Ministra Finansów z 17 stycznia 2020 roku w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania) proponuje się wprowadzenie możliwości stosowania kas przez podatników, u których wartość sprzedaży bez podatku nie przekroczyła w co najmniej jednym z dwóch poprzednich lat podatkowych równowartości w złotych 10 milionów euro.

Kasy rejestrujące mające postać oprogramowania mają stanowić alternatywę dla obecnie użytkowanych kas rejestrujących.

REKLAMA

Zakłada się, że stosowanie nowego rodzaju kas zwiększy efektywność działań administracji skarbowej w zakresie zwalczania nierejestrowanej sprzedaży detalicznej oraz unikania i uchylania się od opodatkowania w zakresie podatku VAT poprzez wprowadzone mechanizmy kontrolne w czasie rzeczywistym.

Celem jest także zmniejszenie kosztów wywiązywania się podatników z obowiązku ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz usprawnienie procesów rejestracji i kontroli sprzedaży detalicznej w czasie rzeczywistym.

Co istotne, zaproponowane regulacje pozwalają na wydawanie w formie elektronicznej paragonów fiskalnych (e-paragonów) za zgodą nabywcy, w sposób z nim uzgodniony.

Projekt rozporządzenia określa szczegółowe wymagania techniczne dla kas rejestrujących mających postać oprogramowania oraz sposób ich używania, o czym poniżej.

Przepisy ogólne projektu rozporządzenia

W projekcie rozporządzenia wprowadza się pojęcia takie jak: baza danych kasy, certyfikat producenta, certyfikat kasy, kasa, klucz współdzielony, specyfikacja RFC 6234, tryb obsługi kasy, wystawianie dokumentu przy użyciu kasy.

Jeżeli chodzi o pojęcie "specyfikacja RFC 6234" - jest to zbiór dobrych praktyk opisujących standard kryptografii opublikowany przez National Institute of Standards and Technology (NIST). Jest to zbiór ogólnie przyjęty w środowisku informatycznym i powszechnie wykorzystywany w przygotowywaniu systemów i aplikacji wykorzystujących elementy kryptografii z wykorzystaniem SHA2. Specyfikacja RFC jest ogólnie dostępna w sieci Internet.

Podatnicy, którzy mogą używać kas wirtualnych

Wskazuje się, jak już była mowa o tym wcześniej, że kasy mające postać oprogramowania mogą być używane przez podatników, u których wartość sprzedaży bez podatku nie przekroczyła w co najmniej jednym z dwóch poprzednich lat podatkowych równowartości w złotych 10 milionów euro.

Wymagania techniczne dla kas mających postać oprogramowania

Kasa wirtualna musi posiadać certyfikat kasy wystawiony przez producenta danej kasy. Certyfikat producenta jest ważny 10 lat od daty wystawienia. Certyfikat kasy jest to unikatowy certyfikat klucza publicznego przydzielony danej kasie, wystawiony przez producenta tej kasy i podpisany certyfikatem producenta, który jest zawarty w kasie. Służy on bezpieczeństwu przesyłanych danych.

Zachowano, tak jak w dotychczasowych regulacjach dotyczących kas rejestrujących, podział na rodzaje kas ze względu na przeznaczenie oraz sposób ewidencji sprzedaży.

Wymagania techniczne dla kas dotyczące ich zawartości, zapisu i przechowywania danych, wystawianych dokumentów, pracy kasy oraz kas o zastosowaniu specjalnym określa załącznik nr 1 do projektu rozporządzenia.

Załącznik nr 1 składa się z czterech rozdziałów:

- Rozdział 1 to wymagania techniczne dla kas dotyczące ich zawartości, zapisu i przechowywania danych,

- Rozdział 2 to wymagania techniczne dla kas dotyczące wystawianych dokumentów,

- Rozdział 3 to wymagania techniczne dla kas dotyczące pracy kasy,

- Rozdział 4 to wymagania techniczne dla kas o zastosowaniu specjalnym.

Sposób używania kas

Rozporządzenie zawiera przepisy dotyczące prowadzenia ewidencji przez podatników przy użyciu kas. Podatnicy prowadzą ewidencję każdej czynności sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej od podatku, przy użyciu kas, które spełniają wymagania techniczne określone w załączniku nr 1 i posiadają ważny certyfikat kasy. Podatnik zapewnia połączenie kasy z drukarką. W projektowanych przepisach rozporządzenia zawarto regulacje w zakresie zwrotów towarów i uznanych reklamacji i sposobu postępowania przy wystąpieniu oczywistej omyłki.

Uregulowano kwestie związane ze sposobem prowadzenia ewidencji przy użyciu kas przez podatników zwolnionych, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy o VAT.

REKLAMA

Określono czynności, jakie wykonują podatnicy prowadząc ewidencję. Tak jak w przypadku dotychczas stosowanych kas rejestrujących podatnicy zostali zobowiązani do zapoznania osoby prowadzącą u niego ewidencję, przed rozpoczęciem jej prowadzenia oraz bez względu na sposób i formę powierzenia tej osobie prowadzenia ewidencji, z informacją o zasadach ewidencji obejmującą podstawowe zasady prowadzenia ewidencji i wystawiania paragonu fiskalnego oraz skutki ich nieprzestrzegania. Dodatkowo osoba ta składa oświadczenie o zapoznaniu się z informacją o zasadach ewidencji. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia. Uregulowane zostało również nowe rozwiązanie – przesyłanie nabywcy paragonu fiskalnego w formie elektronicznej.

Zawiera regulacje w zakresie obowiązku prowadzenia przez podatników prowadzących specyficzny rodzaj sprzedaży lub prowadzących sprzedaż w określony sposób, ewidencji przy użyciu dedykowanych im kas o zastosowaniu specjalnym, a także: wymogi dla paragonu fiskalnego, zapisy o obowiązkach podatników związanych z używaniem kas, czynności podejmowane przez podatnika w przypadku utraty kasy w wyniku kradzieży.

Wprowadza regulację dotyczącą przypadku wystawiania dokumentów przez kasy w postaci innej niż wydruk. W przypadku prowadzenia przez podatnika ewidencji sprzedaży przy użyciu kas umieszczanych w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów lub świadczenia usług, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność i wydają towar lub świadczą usługi, wskazano, że podatnik może nie wystawiać paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej, jeżeli zapewnia nabywcy w sposób umożliwiający zapoznanie się z danymi o sprzedaży poprzez ich odpowiednie wyświetlenie na urządzeniu do automatycznej sprzedaży towarów lub świadczenia usług.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2019/2020

Polecamy: Kasy online 2019. Wymiana, użytkowanie, nowe obowiązki informacyjne

Rozporządzenie wprowadza regulację, zgodnie z którą podatnik przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji będzie zobowiązany dokonać fiskalizacji kasy, zapewniając dostęp do sieci telekomunikacyjnej i przesyłanie danych między kasą online a CRK. Proces fiskalizacji odbywa się automatycznie. Fiskalizacja obejmuje szereg uporządkowanych w kolejności operacji wykonywanych na kasie, o których mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

Określa czynności jakie podatnik jest zobowiązany wykonać w przypadku przerwania fiskalizacji z powodu braku połączenia z CRK, tj. zapewnienie dokonania ponownego uruchomienia procesu fiskalizacji.

Określa obowiązek zapewnienia przez podatnika, po uruchomieniu kasy w trybie fiskalnym, automatycznego lub na żądanie przesyłania danych między kasą online a CRK.

W projekcie rozporządzenia wymieniono dokumenty, jakie wystawia podatnik prowadząc ewidencję sprzedaży przy użyciu kas (także kas o zastosowaniu specjalnym oraz w przypadku dokonywania rozliczania na kasie wyłącznie opakowań zwrotnych).

Określono czynności, jakie obowiązany jest wykonać podatnik w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym lub zakończenia przez podatnika działalności gospodarczej. Podatnik tak jak dotychczas jest zobowiązany do złożenia wniosku do właściwego dla niego naczelnika urzędu skarbowego wniosku o wyrejestrowanie kasy. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.

Projekt zawiera regulację, zgodnie z którą w przypadku zakończenia pracy przez kasę w trybie fiskalnym, podatnik nie może prowadzić ewidencji na tej kasie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wchodzi na stałe – od 2026 roku faktury tylko elektroniczne. Szczegóły ustawy już znane!

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

Rewolucja w interpretacjach podatkowych? Rząd planuje centralizację i zmiany w Ordynacji podatkowej – co to oznacza dla podatników i samorządów?

Rząd szykuje zmiany w Ordynacji podatkowej, które mają ułatwić dostęp do interpretacji podatkowych i uporządkować ich publikację. Zamiast rozproszenia na setkach stron samorządowych, wszystkie dokumenty trafią do jednej centralnej bazy – systemu EUREKA, co ma zwiększyć przejrzystość i przewidywalność prawa podatkowego.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał w środę zmianę ustawy o VAT, wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) - poinformowała kancelaria prezydenta. Co to oznacza dla firm?

Nierozwiązany problem ziemi po PGR-ach: czy minister Krajewski uratuje miejsca pracy i gospodarstwa indywidualne?

Nierozwiązane od lat kwestie zagospodarowania dzierżawionej ziemi państwowej powracają dziś z ogromną siłą. Na decyzje ministerstwa rolnictwa czekają zarówno pracownicy spółek gospodarujących na gruntach po dawnych PGR-ach, jak i rolnicy indywidualni, którzy chcą powiększać swoje gospodarstwa. W tle stoją dramatyczne obawy o przyszłość setek osób zatrudnionych w spółkach oraz widmo likwidacji stad bydła.

Dobra wiadomość dla rolników! Prezydent podpisał ustawę o przechowywaniu nawozów naturalnych – zmiany wejdą w życie błyskawicznie

Prezydent RP podpisał ustawę przygotowaną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która wprowadza istotne zmiany dla rolników w zakresie przechowywania nawozów naturalnych. Nowe przepisy wydłużają terminy dostosowania gospodarstw, upraszczają procedury budowlane i zapewniają dodatkowe wsparcie administracyjne.

Pracujący studenci, a ubezpieczenie w ZUS. Umowy o pracę, o dzieło i zlecenia - składki i świadczenia

Nie tylko latem wielu studentów podejmuje pracę, na podstawie kilku rodzajów umów. Różnią się one obowiązkiem odprowadzania składek a co za tym idzie, również prawem do świadczeń. Wyjaśniamy jakie umowy są podpisywane i jak są oskładkowane.

REKLAMA

Rekord: Ponad 1,24 mln cudzoziemców pracuje legalnie w Polsce i płaci składki do ZUS

Na koniec I półrocza 2025 r. liczba cudzoziemców legalnie pracujących i objętych ubezpieczeniami społecznymi w ZUS przekroczyła 1,24 mln osób. W województwie kujawsko-pomorskim było ich ponad 48,3 tys.W porównaniu z końcem 2024 roku wzrost odnotowano zarówno w skali kraju, jak i w regionie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Działalność nierejestrowana w 2025 roku - własny biznes bez składek ZUS i formalności [limit]. Kiedy rejestracja firmy jest już konieczna i jak to zrobić?

Rozpoczęcie działalności gospodarczej w Polsce może wydawać się skomplikowane – zwłaszcza dla osób, które dopiero testują swój pomysł na biznes. Dlatego działalność nierejestrowana (zwana też nieewidencjonowaną) to atrakcyjna forma dla początkujących przedsiębiorców. Jednak wraz z rozwojem działalności pojawia się pytanie: czy to już czas, by przejść na zarejestrowaną firmę? Przedstawiamy, kiedy warto podjąć ten krok, jakie są jego konsekwencje oraz jak się do tego przygotować.

REKLAMA