REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Moment rejestracji Spółki zagranicznej jako podatnika VAT w Polsce, a odwrotne obciążenie przy dostawie towarów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Moment rejestracji Spółki zagranicznej jako podatnika VAT w Polsce, a odwrotne obciążenie przy dostawie towarów
Moment rejestracji Spółki zagranicznej jako podatnika VAT w Polsce, a odwrotne obciążenie przy dostawie towarów

REKLAMA

REKLAMA

Rozwój gospodarczy powoduje, że coraz częściej polscy przedsiębiorcy nabywają towary od zagranicznych kontrahentów. Część z nich decyduje się na złożenie wniosku o rejestracje jako czynny podatnik VAT, w międzyczasie dalej współpracując z polskimi podmiotami gospodarczymi. Powstaje pytanie o moment, w którym możemy mówić o faktycznie zarejestrowanym podatniku VAT i w jaki sposób rozliczać takie transakcje. Sprawy nie ułatwiają niejasne w tym zakresie przepisy.

Dostawa towarów w Polsce wykonywana przez podmiot, który nie posiada siedziby działalności gospodarczej oraz nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Polski, a ponadto nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, rozliczana jest na zasadach odwrotnego obciążenia.

REKLAMA

REKLAMA

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT w tym przypadku zobowiązanym do zapłaty podatku VAT jest nabywca towaru, czyli polski podatnik. Na przedsiębiorcy zagranicznym nie ciąży w związku z dokonywaniem takich transakcji obowiązek rejestracji do celów VAT w Polsce (zgodnie z § 1 pkt 1 lit. k rozporządzenia Ministra Finansów z 14.11.2014 r. w sprawie określenia podatników niemających obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego). Pomimo tego taka rejestracja może okazać się korzystna ponieważ znacząco ułatwi rozliczanie późniejszych transakcji i odliczanie VAT.  

Przykład
Włoski kontrahent (nieposiadający w Polsce stałego miejsca działalności gospodarczej) dokonuje sprzedaży części samochodowych polskiej spółce od grudnia 2016 roku. Przedsiębiorca zdecydował się na rejestracje jako czynny podatnik VAT w Polsce w sierpniu 2017 roku wskazując jednocześnie grudzień 2016 roku jako pierwszy okres za jaki zostanie złożona deklaracja VAT-7. W analizowanym przypadku powstaje wątpliwość czy włoska firma może w takim przypadku zastosować mechanizm odwrotnego obciążenia do transakcji zrealizowanych w grudniu 2016 roku.

Dla zagranicznych podmiotów, które zdecydują się zarejestrować kluczowe znaczenie ma art. 96 ust. 4 ustawy o VAT. Zgodnie z jego treścią to naczelnik urzędu skarbowego, po zweryfikowaniu wniosku, rejestruje przedsiębiorcę jako czynnego podatnika VAT. Niestety przepisy nie odpowiadają na pytanie czy sam fakt złożenia wniosku rejestracyjnego powoduje, że podmiot zagraniczny można traktować jako zarejestrowany, czy też decyduje moment potwierdzenia tej rejestracji przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Kwestia ta wywołuje poważne wątpliwości czego świadectwem są liczne zapytania kierowane do organów podatkowych w tym zakresie. Ma to kolosalne znaczenie dla zastosowania odwrotnego obciążenia przy tego rodzaju transakcjach, dlatego też warto sprawdzić jakich odpowiedzi udzielają.

Polecamy: Akademia VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatki 2019

REKLAMA

W tym przypadku kluczowe jest stanowisko, jakie przyjął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 31.10.2017 r., znak: 0114-KDIP1-2.4012.395.2017.2.IG. W stanie faktycznym tej interpretacji Wnioskodawca, będący węgierską osobą prawną, dokonywał dostawy towarów na terytorium Polski na rzecz polskiego przedsiębiorcy od kwietnia 2016 roku do grudnia 2016 roku. W październiku 2016 roku spółka zarejestrowała się jako podatnik VAT wskazując przy tym, że pierwszym okresem za jaki złoży deklaracje VAT-7 będzie kwiecień 2016 roku. Wnioskodawca powziął w wątpliwość czy w tym przypadku poprawnie zastosował mechanizm odwrotnego obciążenia, o którym stanowi art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT. Organ uznał, że węgierska spółka ma obowiązek rozliczenia podatku od przedmiotowych transakcji podnosząc, że nie zostały spełnione przesłanki zastosowania tego mechanizmu, zaś sam fakt, że zadeklarował kwiecień 2016 roku jako pierwszy okres deklaracji VAT powoduje, że już w tym momencie należy traktować go jako zarejestrowanego podatnika czynnego VAT, co wyklucza zastosowanie odwrotnego obciążenia.

Stanowisko to również potwierdzone zostało przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 26.10.2017 r., znak: 0114-KDIP1-2.4012.442.2017.1.RD, który potwierdził, że moment od którego możemy mówić o zarejestrowanym podatniku VAT określony jest przez wskazanie przez wnioskodawcę okresu za, który chce złożyć on pierwszą deklarację VAT-7 i czas, w którym faktycznie dokonał on pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu.

Mając na względzie wyżej przytoczone interpretacje, w analizowanym przypadku włoska spółka nie może zastosować mechanizmu odwrotnego obciążenia do transakcji wykonywanych w grudniu 2016 roku. W tym przypadku traktowana jest jako czynny podatnik VAT właśnie od grudnia 2016 roku. Firma ta musi wystawić faktury, na których wskaże podatek należny według właściwej stawki VAT.

Polecamy: Biuletyn VAT

Przytoczone stanowisko organów podatkowych opiera się na założeniu, że rejestracja dokonana przez naczelnika urzędu skarbowego ma charakter deklaratoryjny. Oznacza to, że momentem rejestracji nie jest sam wpis do bazy podatników, a zadeklarowany przez przedsiębiorcę moment rejestracji i wykonywania czynności opodatkowanych.

Tobiasz Olczak, młodszy konsultant podatkowy w ECDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA