REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szerszy zakres odwróconego obciążenia i solidarnej odpowiedzialności w VAT

Szerszy zakres odwróconego obciążenia i solidarnej odpowiedzialności w VAT /fot.Shutterstock
Szerszy zakres odwróconego obciążenia i solidarnej odpowiedzialności w VAT /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zakres odwróconego obciążenia w VAT ulegnie rozszerzeniu o takie towary jak: sztaby, pręty, kształtowniki, blachy, folie z takich metali jak: nikiel, aluminium, ołów, cynk, cyna, blachy i folie z miedzi. W przypadku natomiast odpowiedzialności solidarnej zakres zostanie rozszerzony o m.in. rury, przewody rurowe, łączniki z takich metali jak: miedź, nikiel, aluminium, ołów, cynk, cyna.

W dniu 14 marca 2019 r. do Sejmu trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Ordynacja podatkowa.

Autopromocja

Nowelizacja zakłada wprowadzenie nowej matrycy stawek VAT, zmiany w systemie ryczałtowym dla rolników, wprowadzenie wiążącej informacji stawkowej (WIS), zmiany w systemie odwróconego obciążenia i instytucji solidarnej odpowiedzialności oraz przepisy o charakterze technicznym, polegające na „przełożeniu” obecnego PKWiU 2008 na odpowiednie symbole CN (kody, podpozycje, pozycje lub działy) lub symbole PKWiU 2015 bez zmiany zakresu odpowiednich regulacji.

Wejście w życie ustawy zaplanowane jest na 1 czerwca 2019 r., z wyjątkiem części przepisów, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.

Jednym z elementów nowelizacji jest modyfikacja przepisów w zakresie odwróconego obciążenia i instytucji solidarnej odpowiedzialności w VAT.

Nowy sposób klasyfikacji towarów w VAT

Zastosowanie proponowanego w przepisach projektowanej ustawy sposobu identyfikowania towarów na potrzeby VAT przy użyciu Nomenklatury scalonej (CN), jak wyjaśnia ustawodawca w uzasadnieniu do projektu, wiąże się z koniecznością dokonania odpowiednich zmian w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, zawierającym wykaz towarów objętych mechanizmem odwróconego obciążenia, funkcjonującego na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT - określone wyroby z kategorii stali, z niektórych innych metali nieżelaznych i szlachetnych, wyroby z kategorii elektroniki (telefony komórkowe, komputery przenośne, konsole do gier video, procesory), niektóre kategorie odpadów, surowców wtórnych, złomu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z całkowicie odmienną budową i systematyką klasyfikacji PKWiU oraz CN, jak również szczegółowo określonymi w załączniku nr 11 towarami, wierne „przełożenie” symboli PKWiU na grupowania CN (na zasadzie 1:1) skutkowałoby stworzeniem bardzo skomplikowanej tabeli, której stosowanie w praktyce byłoby bardzo utrudnione. W związku z powyższym, mając na względzie przyświecającą temu projektowi ideę stworzenia jasnych, przejrzystych i czytelnych przepisów podatkowych, w projekcie proponuje się odniesienie zasadniczo do całych grup towarowych.

Analogiczny problem, jak podkreśla ustawodawca, występuje na tle załącznika nr 13, zawierającego wykaz towarów, których dostawa objęta jest (zgodnie z art. 105a ustawy o VAT) instytucją solidarnej odpowiedzialności nabywcy za zaległości podatkowe sprzedawcy. W załączniku tym figurują przykładowo takie towary jak: niektóre wyroby z kategorii stali (inne niż objęte mechanizmem odwróconego obciążenia), paliwa, olej z rzepaku, dyski twarde (HDD i SSD), folia stretch, cyfrowe aparaty fotograficzne (a więc towary szczególnie narażone na oszustwa i nadużycia w VAT). Przy założeniu maksymalnie uproszczonej formy tego załącznika (odniesienie zasadniczo do całych grup towarowych – w układzie dwucyfrowych działów CN), nie sposób było osiągnąć efektu w postaci wiernego przełożenia (na zasadzie 1:1) odpowiednich symboli.

Efekt zaproponowanych zmian

W konsekwencji pojawią się zmiany zakresu stosowanego w obrocie krajowym mechanizmu odwróconego obciążenia oraz instytucji odpowiedzialności solidarnej.

Przykładowo w odniesieniu do obecnie funkcjonującego zakresu objętego mechanizmem reverse charge, rozszerzy się on o takie towary jak: sztaby, pręty, kształtowniki, blachy, folie z takich metali jak: nikiel, aluminium, ołów, cynk, cyna, blachy i folie z miedzi – tak, aby zakres wyrobów z tych metali odpowiadał zakresowi (rodzajom wyrobów) objętych tym mechanizmem wyrobów stalowych.

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Zakres zaś instytucji odpowiedzialności solidarnej rozszerzony zostanie przykładowo o takie towary jak: rury, przewody rurowe, łączniki z takich metali jak: miedź, nikiel, aluminium, ołów, cynk, cyna – analogicznie jak w przypadku załącznika nr 11 – dostosowanie do zakresu (rodzaju) objętych tą instytucją wyrobów stalowych. Odpowiedzialnością solidarną zostaną również objęte wyroby gotowe z żeliwa i stali, miedzi, niklu, aluminium, ołowiu, cynku i cyny (m.in. różnego typu konstrukcje i odlewy, rynny, ramy okien i drzwi, drabiny, wyroby sanitarne i ich części, pojemniki, zbiorniki, cysterny, łańcuchy, tkaniny, kraty, siatki, gwoździe, igły, sprężyny, śruby, różne artykuły gospodarstwa domowego, anody).


Mechanizm odwróconego obciążenia ma również zastosowanie - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT - do usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy. Załącznik ten obejmuje, oprócz usług w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, również cały katalog wybranych usług budowlanych, identyfikowanych w tym celu według PKWiU 2008. W związku z proponowanym zastosowaniem w zakresie usług ich identyfikowania na potrzeby VAT przy użyciu nowej klasyfikacji PKWiU 2015, konieczne stało się odpowiednie „przełożenie” stosownych symboli PKWiU w tym załączniku. Powyższe nie spowoduje jednak zmiany zakresu stosowania reverse charge w tym obszarze.

Split payment na horyzoncie

Dodatkowo planowane jest wprowadzenia w niedalekiej przyszłości do przepisów prawa krajowego w zakresie VAT mechanizmu podzielonej płatności (split payment) o charakterze obligatoryjnym. Mechanizm ten miałby zastosowanie w obszarach szczególnie narażonych na nieprawidłowości i nadużycia w VAT, a więc również w tych, w których obecnie funkcjonują mechanizm odwróconego obciążenia i instytucja solidarnej odpowiedzialności (które wszak były wprowadzone w celu eliminacji nieprawidłowości w określonych sektorach gospodarki).

Stąd też przy konstruowaniu zapisów załączników nr 11 i nr 13 uwzględniono fakt, że ich łączny obecny zakres będzie wyznaczał kierunek stosowania ww. mechanizmu split payment.

Ustawodawca przygotował zapisy wymienionych wyżej załączników w taki sposób, aby przy ich połączeniu w przyszłości na potrzeby stosowania split payment, mechanizmem tym były objęte całe działy CN dotyczące metali (obecnie podzielone – pomiędzy reverse charge a solidarną odpowiedzialnością).

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Ordynacja podatkowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przesunięcie wdrożenia KSeF na 1 lutego 2026 r. Ustawa uchwalona

Sejm uchwalił ustawę, która przesuwa wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r. Zmiana ta ma pozwolić na lepsze przygotowanie podatników do obowiązkowego e-fakturowania.

Od kiedy KSeF?

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

REKLAMA