REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja działalności a VAT - spis z natury, gdy na stanie jest tylko wyposażenie biura

Subskrybuj nas na Youtube
Likwidacja działalności a VAT - spis z natury, gdy na stanie jest tylko wyposażenie biura
Likwidacja działalności a VAT - spis z natury, gdy na stanie jest tylko wyposażenie biura
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Mój klient prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Świadczy usługi doradcze. Ma status czynnego podatnika VAT. W czasie prowadzenia działalności kupił m.in. wyposażenie gabinetu (fotele, biurko i szafy biurowe na dokumentację, sprzęt komputerowy, kasę rejestrującą). Od wszystkich zakupów odliczył podatek. Nie ma na stanie żadnych towarów handlowych. Czy w związku z tym, że podjął decyzję o likwidacji firmy, ma obowiązek sporządzenia spisu z natury i wykazania go w deklaracji i w pliku JPK_VAT?

Tak, należy sporządzić spis z natury i wykazać go w deklaracji VAT-7 w poz. 36. Podobnie spis należy wpisać w pliku JPK_VAT w poz. K_36 na podstawie stworzonego dokumentu wewnętrznego.

REKLAMA

Autopromocja

Obowiązek wykazania towarów w spisie z natury wynika z art. 14 ustawy o VAT. Dotyczy  on towarów, które pochodzą z własnej produkcji, oraz towarów, które nie stanowiły przedmiotu dostawy. Wówczas takie towary podlegają opodatkowaniu VAT.

Spis sporządza się, gdy następuje:

  • rozwiązanie spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej,
  • zaprzestanie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu przez podatnika, który jest osobą fizyczną albo przedsiębiorstwem w spadku, obowiązanego do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego (VAT-Z),
  • wygaśnięcie zarządu sukcesyjnego albo uprawnienia do powołania zarządcy sukcesyjnego, gdy zarząd sukcesyjny nie został ustanowiony i dokonano zgłoszenia do naczelnika urzędu skarbowego o kontynuacji tej działalności.

Tabela. Prawa i obowiązki podatników przy likwidacji działalności

Forma prowadzonej działalności

Termin sporządzenia spisu z natury
i złożenia deklaracji

Obowiązki  podatników

Prawa byłych wspólników likwidowanych spółek lub podatników, którzy zakończyli działalność, albo osób będących właścicielami przedsiębiorstwa w spadku

Spółka cywilna

Spółka handlowa niemająca osobowości prawnej, tj.:

  • spółka jawna,
  • spółka partnerska,
  • spółka komandytowa,
  • spółka komandytowo-akcyjna

Spółka sporządza spis z natury  na dzień jej rozwiązania

VAT od sporządzonego spisu spółka wykazuje w ostatniej deklaracji obejmującej dzień jej rozwiązania, wraz z informacją o spisie z natury, oraz w JPK_VAT

Spółka jest zobowiązana:

  1. złożyć VAT-Z w terminie 7 dni* od dnia jej rozwiązania;
  2. zwrócić ulgę na zakup kasy, gdy od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania nie minęły 3 lata.
  1. wspólnicy mają prawo do zwrotu różnicy podatku wykazanego w deklaracji za okres, w którym spółka była podatnikiem VAT; prawo do zwrotu w ostatniej deklaracji przysługuje również podatnikom, którzy zakończyli działalność;
  2. gdy towary objęte spisem będą wykorzystywane przez wspólników lub podatników, którzy zakończyli działalność, w innej działalności, to ich sprzedaż  przez okres 12 miesięcy od dnia zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu korzysta ze zwolnienia

Uprawnienia te dotyczą również osób będących właścicielami przedsiębiorstwa w spadku na dzień wygaśnięcia zarządu lub uprawnienia do jego powołania

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą

Przedsiębiorstwo w spadku

Spis z natury sporządza na dzień:

  • zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT w przypadku osoby fizycznej albo przedsiebiorstwa w spadku,
  • wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego lub uprawnienia do jego powołania w przypadku przedsiębiorstwa w spadku.

VAT od sporządzonego spisu wykazuje w ostatniej deklaracji obejmującej dzień zaprzestania prowadzenia działalności lub wygaśnięcia zarządu albo uprawnienia do jego powołania wraz z informacją o spisie z natury oraz w JPK_VAT

Osoba fizyczna albo przedsiębiorstwo w spadku są zobowiązani:

  1. złożyć VAT-Z w ciągu 7 dni*  od momentu zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu (to sam podatnik decyduje i określa, kiedy zaprzestał wykonywania tych czynności) albo wygaśnięcia zarządu lub uprawnienia do jego powołania,
  2. zwrócić ulgę na zakup kasy, gdy od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania nie minęły 3 lata

Spółka kapitałowa - sp. z o.o. albo spółka akcyjna

Nie sporządza spisu z natury

VAT-Z należy złożyć w terminie 7 dni* od dnia zakończenia likwidacji

* Z przepisu art.96 ust.6 ustawy o VAT nie wynika termin, w jakim należy złożyć VAT-Z. Organy podatkowe uznają, że powinno to nastąpić w ciągu 7 dni od dnia zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej. Jednoznacznie potwierdza to także Krajowa Informacja Skarbowa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Z pytania wynika, że z faktur zakupowych podatnik odliczał VAT. Dlatego będzie obowiązany do sporządzenia spisu z natury. Nie ma znaczenia, że jest to wyposażenie firmy, a nie towary handlowe. Opodatkowaniu będzie podlegało wszystko to, co stanowi majątek firmy. Warunkiem jednak jest, aby podatnik posiadał prawo do odliczenia podatku naliczonego niezależnie od tego czy z niego skorzystał.

Spółka cywilna - czynny podatnik VAT - kupiła do swojej firmy dwa samochody. Jeden od osoby fizycznej na umowę kupna-sprzedaży oraz drugi z salonu samochodowego, gdzie sprzedawca zastosował procedurę VAT marża. Czy przy likwidacji spółka musi wykazać te samochody w spisie z natury oraz je opodatkować?

Nie, w obu przypadkach przy nabyciu nie było prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT. Skoro spółka nie miała prawa do odliczenia, to tych samochodów nie wykaże ani w spisie z natury, ani w pliku JPK_VAT.

Gdy podatnik posiada wyposażenie czy środki trwałe, których zakup został sfinansowany dotacją, w momencie likwidacji działalności taki zakup też musi być wykazany w spisie.

Podatnik VAT czynny prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą - sprzedaje książki. W tym celu wystąpił o dofinansowanie działalności. Z funduszy europejskich została mu przyznana kwota, którą przeznaczył na zakup maszyn do drukowania. Odliczył VAT. Jednak w marcu 2019 r. zdecydował o likwidacji swojej działalności. Czy te maszyny powinien opodatkować i wykazać w spisie z natury?

Tak, ponieważ przysługiwało mu prawo do odliczenia VAT od zakupu tych maszyn. Nieistotny jest fakt, że podatnik otrzymał dofinansowanie z funduszy europejskich.

UWAGA! Zakupionych usług w ogóle nie wykazuje się w spisie z natury, niezależnie od tego czy przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia.

Przy sporządzaniu spisu z natury podatnik powinien wziąć za podstawę opodatkowania cenę nabycia towarów lub towarów podobnych, ustaloną na dzień dokonania spisu.Gdy nie ma ustalonej ceny nabycia, to bierze pod uwagę koszty wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów. W praktyce oznacza to, że podatnik nie może opierać się na historycznej cenie danego towaru. Musi na podstawie dostępnych na rynku wycen oszacować, jaką te towary mają cenę realną (niehistoryczną) w czasie sporządzania spisu z natury. Ustalając podstawę opodatkowania, należy oczywiście uwzględnić koszt zużycia danego towaru.

1. Wykazanie spisu w deklaracji i w pliku JPK_VAT

W ustawie o VAT nie jest wskazane, w jaki sposób ma być sporządzony spis. Nie ma też sformalizowanego wniosku wskazanego przykładowo w rozporządzeniu. Z dokumentu wewnętrznego ma wynikać prawidłowo wyliczony podatek należny dotyczący tego spisu. Podatek należny podatnik powinien wykazać w ostatniej składanej przez siebie deklaracji podatkowej. Jego wartość powinna się znaleźć w poz. 36 (niezależnie od tego, jaką stawką były opodatkowane te towary).

1.1. Informacja o spisie z natury

Z przepisów ustawy o VAT wynika, że do składanej deklaracji podatnik powinien dołączyć informację o spisie z natury. Należy to uczynić, nawet gdy wartość spisu wynosi zero. Ponieważ deklaracje VAT-7/VAT-7K składamy obecnie wyłącznie elektronicznie przez system e-deklaracji, informację tę należy wysłać lub złożyć w urzędzie odrębnie.

UWAGA! Ze względów technicznych nie ma możliwości dołączenia spisu z natury do składanej elektronicznie deklaracji. Dlatego informację o spisie można złożyć w urzędzie albo wysłać pocztą.

1.2. JPK_VAT

W pliku JPK_VAT podatnik wykazuje spis na podstawie dokumentu wewnętrznego. Podatek należny wynikający ze spisu z natury podatnik powinien ująć w pozycji K_36. Takie ujęcie spisu w JPK_VAT jest również zgodne z wyjaśnieniami, które zostały zamieszczone przez MF. 

2. Ujęcie w spisie zakupionej kasy fiskalnej

Jeżeli podatnik, który likwiduje działalność, posiada kasę rejestrującą, to zdaniem organów podatkowych urządzenie to również powinno być objęte spisem z natury. Wykazanie w remanencie likwidacyjnym zakupionej kasy fiskalnej będzie obowiązywało podatnika w sytuacji, gdy przy jej nabyciu miał prawo do odliczenia podatku naliczonego. W tym przypadku wystarczy tylko, że miał takie prawo. Nieistotne jest, że go nie wykorzystał.

W omawianej sytuacji doszło do odliczenia podatku. Zatem od tej kasy powinien być obliczony podatek należny i wykazany w deklaracji podatkowej w poz. 36 oraz w pliku JPK_VAT w pozycji K_36 na podstawie dokumentu wewnętrznego. Podstawą opodatkowania będzie cena nabycia tej kasy (tj. wartość realna na moment sporządzenia spisu z natury).

Gdy od rozpoczęcia ewidencjonowania nie minęły 3 lata, likwidując działalność podatnik jest zobowiązany do zwrotu ulgi na zakup kasy. Zwrot wykazuje w poz. 37 deklaracji VAT-7/VAT-7K i K_37 JPK_VAT.

Reasumując, w praktyce opodatkowaniu podlegają w spisie z natury wszystkie towary, od zakupu których podatnik był uprawniony do odliczenia podatku naliczonego VAT. Wyjątkiem są usługi, które nie mają odzwierciedlenia w spisie z natury, nawet gdyby istniało prawo do odliczenia podatku naliczonego od ich nabycia.

Podstawa prawna:

Beata Kociańska,  ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA