REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja działalności a VAT - spis z natury, gdy na stanie jest tylko wyposażenie biura

Subskrybuj nas na Youtube
Likwidacja działalności a VAT - spis z natury, gdy na stanie jest tylko wyposażenie biura
Likwidacja działalności a VAT - spis z natury, gdy na stanie jest tylko wyposażenie biura
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Mój klient prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Świadczy usługi doradcze. Ma status czynnego podatnika VAT. W czasie prowadzenia działalności kupił m.in. wyposażenie gabinetu (fotele, biurko i szafy biurowe na dokumentację, sprzęt komputerowy, kasę rejestrującą). Od wszystkich zakupów odliczył podatek. Nie ma na stanie żadnych towarów handlowych. Czy w związku z tym, że podjął decyzję o likwidacji firmy, ma obowiązek sporządzenia spisu z natury i wykazania go w deklaracji i w pliku JPK_VAT?

Tak, należy sporządzić spis z natury i wykazać go w deklaracji VAT-7 w poz. 36. Podobnie spis należy wpisać w pliku JPK_VAT w poz. K_36 na podstawie stworzonego dokumentu wewnętrznego.

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek wykazania towarów w spisie z natury wynika z art. 14 ustawy o VAT. Dotyczy  on towarów, które pochodzą z własnej produkcji, oraz towarów, które nie stanowiły przedmiotu dostawy. Wówczas takie towary podlegają opodatkowaniu VAT.

Spis sporządza się, gdy następuje:

  • rozwiązanie spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej,
  • zaprzestanie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu przez podatnika, który jest osobą fizyczną albo przedsiębiorstwem w spadku, obowiązanego do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego (VAT-Z),
  • wygaśnięcie zarządu sukcesyjnego albo uprawnienia do powołania zarządcy sukcesyjnego, gdy zarząd sukcesyjny nie został ustanowiony i dokonano zgłoszenia do naczelnika urzędu skarbowego o kontynuacji tej działalności.

Tabela. Prawa i obowiązki podatników przy likwidacji działalności

REKLAMA

Forma prowadzonej działalności

Termin sporządzenia spisu z natury
i złożenia deklaracji

Obowiązki  podatników

Prawa byłych wspólników likwidowanych spółek lub podatników, którzy zakończyli działalność, albo osób będących właścicielami przedsiębiorstwa w spadku

Spółka cywilna

Spółka handlowa niemająca osobowości prawnej, tj.:

  • spółka jawna,
  • spółka partnerska,
  • spółka komandytowa,
  • spółka komandytowo-akcyjna

Spółka sporządza spis z natury  na dzień jej rozwiązania

VAT od sporządzonego spisu spółka wykazuje w ostatniej deklaracji obejmującej dzień jej rozwiązania, wraz z informacją o spisie z natury, oraz w JPK_VAT

Spółka jest zobowiązana:

  1. złożyć VAT-Z w terminie 7 dni* od dnia jej rozwiązania;
  2. zwrócić ulgę na zakup kasy, gdy od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania nie minęły 3 lata.
  1. wspólnicy mają prawo do zwrotu różnicy podatku wykazanego w deklaracji za okres, w którym spółka była podatnikiem VAT; prawo do zwrotu w ostatniej deklaracji przysługuje również podatnikom, którzy zakończyli działalność;
  2. gdy towary objęte spisem będą wykorzystywane przez wspólników lub podatników, którzy zakończyli działalność, w innej działalności, to ich sprzedaż  przez okres 12 miesięcy od dnia zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu korzysta ze zwolnienia

Uprawnienia te dotyczą również osób będących właścicielami przedsiębiorstwa w spadku na dzień wygaśnięcia zarządu lub uprawnienia do jego powołania

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą

Przedsiębiorstwo w spadku

Spis z natury sporządza na dzień:

  • zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT w przypadku osoby fizycznej albo przedsiebiorstwa w spadku,
  • wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego lub uprawnienia do jego powołania w przypadku przedsiębiorstwa w spadku.

VAT od sporządzonego spisu wykazuje w ostatniej deklaracji obejmującej dzień zaprzestania prowadzenia działalności lub wygaśnięcia zarządu albo uprawnienia do jego powołania wraz z informacją o spisie z natury oraz w JPK_VAT

Osoba fizyczna albo przedsiębiorstwo w spadku są zobowiązani:

  1. złożyć VAT-Z w ciągu 7 dni*  od momentu zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu (to sam podatnik decyduje i określa, kiedy zaprzestał wykonywania tych czynności) albo wygaśnięcia zarządu lub uprawnienia do jego powołania,
  2. zwrócić ulgę na zakup kasy, gdy od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania nie minęły 3 lata

Spółka kapitałowa - sp. z o.o. albo spółka akcyjna

Nie sporządza spisu z natury

VAT-Z należy złożyć w terminie 7 dni* od dnia zakończenia likwidacji

* Z przepisu art.96 ust.6 ustawy o VAT nie wynika termin, w jakim należy złożyć VAT-Z. Organy podatkowe uznają, że powinno to nastąpić w ciągu 7 dni od dnia zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej. Jednoznacznie potwierdza to także Krajowa Informacja Skarbowa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Z pytania wynika, że z faktur zakupowych podatnik odliczał VAT. Dlatego będzie obowiązany do sporządzenia spisu z natury. Nie ma znaczenia, że jest to wyposażenie firmy, a nie towary handlowe. Opodatkowaniu będzie podlegało wszystko to, co stanowi majątek firmy. Warunkiem jednak jest, aby podatnik posiadał prawo do odliczenia podatku naliczonego niezależnie od tego czy z niego skorzystał.

Spółka cywilna - czynny podatnik VAT - kupiła do swojej firmy dwa samochody. Jeden od osoby fizycznej na umowę kupna-sprzedaży oraz drugi z salonu samochodowego, gdzie sprzedawca zastosował procedurę VAT marża. Czy przy likwidacji spółka musi wykazać te samochody w spisie z natury oraz je opodatkować?

Nie, w obu przypadkach przy nabyciu nie było prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT. Skoro spółka nie miała prawa do odliczenia, to tych samochodów nie wykaże ani w spisie z natury, ani w pliku JPK_VAT.

Gdy podatnik posiada wyposażenie czy środki trwałe, których zakup został sfinansowany dotacją, w momencie likwidacji działalności taki zakup też musi być wykazany w spisie.

Podatnik VAT czynny prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą - sprzedaje książki. W tym celu wystąpił o dofinansowanie działalności. Z funduszy europejskich została mu przyznana kwota, którą przeznaczył na zakup maszyn do drukowania. Odliczył VAT. Jednak w marcu 2019 r. zdecydował o likwidacji swojej działalności. Czy te maszyny powinien opodatkować i wykazać w spisie z natury?

Tak, ponieważ przysługiwało mu prawo do odliczenia VAT od zakupu tych maszyn. Nieistotny jest fakt, że podatnik otrzymał dofinansowanie z funduszy europejskich.

UWAGA! Zakupionych usług w ogóle nie wykazuje się w spisie z natury, niezależnie od tego czy przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia.

Przy sporządzaniu spisu z natury podatnik powinien wziąć za podstawę opodatkowania cenę nabycia towarów lub towarów podobnych, ustaloną na dzień dokonania spisu.Gdy nie ma ustalonej ceny nabycia, to bierze pod uwagę koszty wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów. W praktyce oznacza to, że podatnik nie może opierać się na historycznej cenie danego towaru. Musi na podstawie dostępnych na rynku wycen oszacować, jaką te towary mają cenę realną (niehistoryczną) w czasie sporządzania spisu z natury. Ustalając podstawę opodatkowania, należy oczywiście uwzględnić koszt zużycia danego towaru.

1. Wykazanie spisu w deklaracji i w pliku JPK_VAT

W ustawie o VAT nie jest wskazane, w jaki sposób ma być sporządzony spis. Nie ma też sformalizowanego wniosku wskazanego przykładowo w rozporządzeniu. Z dokumentu wewnętrznego ma wynikać prawidłowo wyliczony podatek należny dotyczący tego spisu. Podatek należny podatnik powinien wykazać w ostatniej składanej przez siebie deklaracji podatkowej. Jego wartość powinna się znaleźć w poz. 36 (niezależnie od tego, jaką stawką były opodatkowane te towary).

1.1. Informacja o spisie z natury

Z przepisów ustawy o VAT wynika, że do składanej deklaracji podatnik powinien dołączyć informację o spisie z natury. Należy to uczynić, nawet gdy wartość spisu wynosi zero. Ponieważ deklaracje VAT-7/VAT-7K składamy obecnie wyłącznie elektronicznie przez system e-deklaracji, informację tę należy wysłać lub złożyć w urzędzie odrębnie.

UWAGA! Ze względów technicznych nie ma możliwości dołączenia spisu z natury do składanej elektronicznie deklaracji. Dlatego informację o spisie można złożyć w urzędzie albo wysłać pocztą.

1.2. JPK_VAT

W pliku JPK_VAT podatnik wykazuje spis na podstawie dokumentu wewnętrznego. Podatek należny wynikający ze spisu z natury podatnik powinien ująć w pozycji K_36. Takie ujęcie spisu w JPK_VAT jest również zgodne z wyjaśnieniami, które zostały zamieszczone przez MF. 

2. Ujęcie w spisie zakupionej kasy fiskalnej

Jeżeli podatnik, który likwiduje działalność, posiada kasę rejestrującą, to zdaniem organów podatkowych urządzenie to również powinno być objęte spisem z natury. Wykazanie w remanencie likwidacyjnym zakupionej kasy fiskalnej będzie obowiązywało podatnika w sytuacji, gdy przy jej nabyciu miał prawo do odliczenia podatku naliczonego. W tym przypadku wystarczy tylko, że miał takie prawo. Nieistotne jest, że go nie wykorzystał.

W omawianej sytuacji doszło do odliczenia podatku. Zatem od tej kasy powinien być obliczony podatek należny i wykazany w deklaracji podatkowej w poz. 36 oraz w pliku JPK_VAT w pozycji K_36 na podstawie dokumentu wewnętrznego. Podstawą opodatkowania będzie cena nabycia tej kasy (tj. wartość realna na moment sporządzenia spisu z natury).

Gdy od rozpoczęcia ewidencjonowania nie minęły 3 lata, likwidując działalność podatnik jest zobowiązany do zwrotu ulgi na zakup kasy. Zwrot wykazuje w poz. 37 deklaracji VAT-7/VAT-7K i K_37 JPK_VAT.

Reasumując, w praktyce opodatkowaniu podlegają w spisie z natury wszystkie towary, od zakupu których podatnik był uprawniony do odliczenia podatku naliczonego VAT. Wyjątkiem są usługi, które nie mają odzwierciedlenia w spisie z natury, nawet gdyby istniało prawo do odliczenia podatku naliczonego od ich nabycia.

Podstawa prawna:

Beata Kociańska,  ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA