REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Internetowa sprzedaż a podatek VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Breda
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Internetowa sprzedaż ;podatek VAT
Internetowa sprzedaż ;podatek VAT

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż przez internet powoduje liczne wątpliwości w zakresie prawidłowości rozliczeń VAT. Doradca podatkowy wyjaśnia zasady ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego, podstawy opodatkowania oraz obowiązki dokumentacyjne.

Obowiązek podatkowy

Należy zauważyć, iż ustawa o podatku od towarów i usług (zwana dalej ustawą o VAT) nie przewiduje szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku sprzedaży internetowej. Z uwagi na specyfikę tej formy działalności handlowej moment powstania obowiązku determinuje przede wszystkim sposób zapłaty za towar.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

I tak w praktyce, w przypadku sprzedaży za pośrednictwem internetu, najczęściej występują następujące sposoby zapłaty za towar:

- towar jest wysyłany za zaliczeniem pocztowym,

- nabywca dokonuje przedpłaty, tj. zapłata zostaje dokonana na rachunek bankowy sprzedawcy przed wysyłką towaru,

REKLAMA

- nabywca dokonuje zapłaty za towar przy odbiorze towaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaliczenie pocztowe

Dla sprzedaży wysyłkowej za zaliczeniem pocztowym ustawodawca przewidział szczególny moment powstania obowiązku podatkowego. Zgodnie bowiem z art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT, w przypadku dostawy wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zapłaty. Przy czym momentem otrzymania zapłaty jest data wpływu należności na rachunek bankowy sprzedawcy.

Powyższa zasada ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego dotyczy sytuacji, gdy sprzedawca wysyła towar nabywcy za pośrednictwem poczty bądź firmy kurierskiej, która dostarczając towary, jednocześnie pobiera od nabywcy zapłatę.

Jak rozliczyć VAT przy sprzedaży internetowej na przełomie miesiąca?

Przedpłata

Kolejną bardzo popularną formą płatności w przypadku sprzedaży internetowej jest przedpłata za towar  dokonywana  na rachunek bankowy sprzedawcy. W takiej sytuacji obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy o VAT, który stanowi, iż jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Zapłata za towar przy odbiorze

Odmienne zasady rozpoznawania momentu powstania obowiązku podatkowego mają zastosowanie w przypadku, gdy sprzedający umożliwia możliwość odbioru towaru w wyznaczonym miejscy, a nabywca z tej możliwości korzysta.

Zgodnie bowiem z art. 19 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik wysyła towar nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru nabywcy lub wskazanej przez niego osobie.

Przy czym należy zauważyć, iż ustawa o VAT nie definiuje pojęcia „wydanie towaru”. Tym samym, w niniejszym przypadku zastosowanie znajduje przepis art. 544 § 1 kodeksu cywilnego, w myśl którego jeżeli sprzedana rzecz ma być przesłana przez sprzedawcę do miejsca, które nie jest miejscem spełnienia świadczenia, poczytuje się w razie wątpliwości, że wydanie zostało dokonane z chwilą, gdy w celu dostarczenia rzeczy na miejsce przeznaczenia, sprzedawca powierzył ja przewoźnikowi trudniącemu się przewozem rzeczy tego rodzaju.

Sprzedajesz w Internecie? Sprawdź, czy musisz płacić podatki!

W konsekwencji należy uznać, iż w sytuacji, gdy towar zostaje odebrany przez przewoźnika i dostarczony do punktu odbioru, obowiązek podatkowy powstaje w momencie wydania towaru przewoźnikowi.


Jak ustalić podstawę opodatkowania

W przypadku sprzedaży przez internet wątpliwości podatników budzi sposób opodatkowania płaconych przez nabywcę kosztów przesyłki. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Mając na uwadze brzmienie przywołanej powyżej regulacji należy wskazać, iż koszty przesyłki co do zasady powinny być traktowane jako element kalkulacyjny ceny za towar. Tym samym ich opodatkowanie powinno zostać dokonane na analogicznych zasadach jak dostawa towaru.

Ponadto należy nadmienić, iż w przypadku sprzedaży wysyłkowej możliwe jest również inne rozwiązanie, przy zastosowaniu którego ww. koszty nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. Powyższe wystąpi w sytuacji, gdy zgodnie z regulaminem sprzedaży, nabywający umocuje sprzedającego do działania w jego imieniu i na jego rzecz przy nabywaniu usług pocztowych bądź kurierskich.

W takim przypadku sprzedawca będzie nabywał usługi pocztowe i kurierski w imieniu i na rzecz klienta. W konsekwencji znajdzie tutaj zastosowanie przepis art. 79 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym podstawa opodatkowania VAT nie obejmuje kwot otrzymanych przez podatnika od usługobiorcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz usługodawcy, a zaksięgowanych przez podatnika na koncie przejściowym.

Zatem, jeżeli sprzedający nabędzie usługi pocztowe bądź kurierskie w imieniu i na rzecz nabywcy, rzeczona czynność nie będzie opodatkowana podatkiem VAT.

Obowiązki dokumentacyjne

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy VAT podatnicy mają obowiązek wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Faktura VAT

Szczegółowe zasady wystawiania faktur zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

I tak, w myśl z § 9 ust. 1ww. rozporządzenia, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10 – 12.

Z kolei zgodnie z § 10 ust. 1 ww. rozporządzenia, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy  z zastrzeżeniem ust. 1-3.

Natomiast w myśl § 10 ust. 3 ww. rozporządzenia, fakturę wystawia się również nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną część należności (zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę).

Zatem w przypadku dokonywania wysyłki za zaliczeniem pocztowym, sprzedający zobligowany jest do   wystawienia faktury w ciągu 7. dni od dnia dostarczenia towaru do nabywcy. Z kolei gdy nabywca płaci za towar przy odbiorze w wyznaczonym punkcie odbioru, faktura powinna zostać wystawiona w ciągu 7. dni od daty wydania towary przewoźnikowi. Natomiast w przypadku przedpłaty, faktura powinna zostać wystawiona w terminie 7 dni od dnia przed sprzedającego należności.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 106 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy podatku od towarów i usług z zasady nie mają obowiązku wystawiania faktur VAT osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej.

Sprzedaż wysyłkowa – zasady rozliczenia VAT

Wyjątek w tym zakresie stanowi sytuacja, w której nabywca będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, zażąda od sprzedawcy wystawienia faktury. Tym samym w przypadku gdy osoba fizyczna nie zażąda wystawienia faktury VAT, sprzedający nie jest zobowiązany do wystawienia ww. dokumentu.


Paragon fiskalny

Ponadto należy pamiętać, iż w myśl art. 111 ustawy o VAT, podatnicy dokonując sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, są zobowiązani prowadzić ewidencję obrotu  i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Przy czym zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Z kolei w pozycji 36 ww. załącznika wymieniona została dostawa towarów w systemie wysyłkowym - pocztą lub przesyłkami kurierskimi) wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła.

Ponadto, w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Jednakże ww. zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie sprzedaży wysyłkowej towarów przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Małgorzata Breda, doradca podatkowy

Kierownik zespołu VAT, ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku, zapłacimy więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA