REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Internetowa sprzedaż a podatek VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Breda
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Internetowa sprzedaż ;podatek VAT
Internetowa sprzedaż ;podatek VAT

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż przez internet powoduje liczne wątpliwości w zakresie prawidłowości rozliczeń VAT. Doradca podatkowy wyjaśnia zasady ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego, podstawy opodatkowania oraz obowiązki dokumentacyjne.

Obowiązek podatkowy

Należy zauważyć, iż ustawa o podatku od towarów i usług (zwana dalej ustawą o VAT) nie przewiduje szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku sprzedaży internetowej. Z uwagi na specyfikę tej formy działalności handlowej moment powstania obowiązku determinuje przede wszystkim sposób zapłaty za towar.

REKLAMA

I tak w praktyce, w przypadku sprzedaży za pośrednictwem internetu, najczęściej występują następujące sposoby zapłaty za towar:

- towar jest wysyłany za zaliczeniem pocztowym,

- nabywca dokonuje przedpłaty, tj. zapłata zostaje dokonana na rachunek bankowy sprzedawcy przed wysyłką towaru,

- nabywca dokonuje zapłaty za towar przy odbiorze towaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaliczenie pocztowe

REKLAMA

Dla sprzedaży wysyłkowej za zaliczeniem pocztowym ustawodawca przewidział szczególny moment powstania obowiązku podatkowego. Zgodnie bowiem z art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT, w przypadku dostawy wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zapłaty. Przy czym momentem otrzymania zapłaty jest data wpływu należności na rachunek bankowy sprzedawcy.

Powyższa zasada ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego dotyczy sytuacji, gdy sprzedawca wysyła towar nabywcy za pośrednictwem poczty bądź firmy kurierskiej, która dostarczając towary, jednocześnie pobiera od nabywcy zapłatę.

Jak rozliczyć VAT przy sprzedaży internetowej na przełomie miesiąca?

Przedpłata

Kolejną bardzo popularną formą płatności w przypadku sprzedaży internetowej jest przedpłata za towar  dokonywana  na rachunek bankowy sprzedawcy. W takiej sytuacji obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy o VAT, który stanowi, iż jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Zapłata za towar przy odbiorze

Odmienne zasady rozpoznawania momentu powstania obowiązku podatkowego mają zastosowanie w przypadku, gdy sprzedający umożliwia możliwość odbioru towaru w wyznaczonym miejscy, a nabywca z tej możliwości korzysta.

Zgodnie bowiem z art. 19 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik wysyła towar nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru nabywcy lub wskazanej przez niego osobie.

Przy czym należy zauważyć, iż ustawa o VAT nie definiuje pojęcia „wydanie towaru”. Tym samym, w niniejszym przypadku zastosowanie znajduje przepis art. 544 § 1 kodeksu cywilnego, w myśl którego jeżeli sprzedana rzecz ma być przesłana przez sprzedawcę do miejsca, które nie jest miejscem spełnienia świadczenia, poczytuje się w razie wątpliwości, że wydanie zostało dokonane z chwilą, gdy w celu dostarczenia rzeczy na miejsce przeznaczenia, sprzedawca powierzył ja przewoźnikowi trudniącemu się przewozem rzeczy tego rodzaju.

Sprzedajesz w Internecie? Sprawdź, czy musisz płacić podatki!

W konsekwencji należy uznać, iż w sytuacji, gdy towar zostaje odebrany przez przewoźnika i dostarczony do punktu odbioru, obowiązek podatkowy powstaje w momencie wydania towaru przewoźnikowi.


Jak ustalić podstawę opodatkowania

REKLAMA

W przypadku sprzedaży przez internet wątpliwości podatników budzi sposób opodatkowania płaconych przez nabywcę kosztów przesyłki. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Mając na uwadze brzmienie przywołanej powyżej regulacji należy wskazać, iż koszty przesyłki co do zasady powinny być traktowane jako element kalkulacyjny ceny za towar. Tym samym ich opodatkowanie powinno zostać dokonane na analogicznych zasadach jak dostawa towaru.

Ponadto należy nadmienić, iż w przypadku sprzedaży wysyłkowej możliwe jest również inne rozwiązanie, przy zastosowaniu którego ww. koszty nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. Powyższe wystąpi w sytuacji, gdy zgodnie z regulaminem sprzedaży, nabywający umocuje sprzedającego do działania w jego imieniu i na jego rzecz przy nabywaniu usług pocztowych bądź kurierskich.

W takim przypadku sprzedawca będzie nabywał usługi pocztowe i kurierski w imieniu i na rzecz klienta. W konsekwencji znajdzie tutaj zastosowanie przepis art. 79 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym podstawa opodatkowania VAT nie obejmuje kwot otrzymanych przez podatnika od usługobiorcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz usługodawcy, a zaksięgowanych przez podatnika na koncie przejściowym.

Zatem, jeżeli sprzedający nabędzie usługi pocztowe bądź kurierskie w imieniu i na rzecz nabywcy, rzeczona czynność nie będzie opodatkowana podatkiem VAT.

Obowiązki dokumentacyjne

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy VAT podatnicy mają obowiązek wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Faktura VAT

Szczegółowe zasady wystawiania faktur zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

I tak, w myśl z § 9 ust. 1ww. rozporządzenia, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10 – 12.

Z kolei zgodnie z § 10 ust. 1 ww. rozporządzenia, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy  z zastrzeżeniem ust. 1-3.

Natomiast w myśl § 10 ust. 3 ww. rozporządzenia, fakturę wystawia się również nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną część należności (zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę).

Zatem w przypadku dokonywania wysyłki za zaliczeniem pocztowym, sprzedający zobligowany jest do   wystawienia faktury w ciągu 7. dni od dnia dostarczenia towaru do nabywcy. Z kolei gdy nabywca płaci za towar przy odbiorze w wyznaczonym punkcie odbioru, faktura powinna zostać wystawiona w ciągu 7. dni od daty wydania towary przewoźnikowi. Natomiast w przypadku przedpłaty, faktura powinna zostać wystawiona w terminie 7 dni od dnia przed sprzedającego należności.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 106 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy podatku od towarów i usług z zasady nie mają obowiązku wystawiania faktur VAT osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej.

Sprzedaż wysyłkowa – zasady rozliczenia VAT

Wyjątek w tym zakresie stanowi sytuacja, w której nabywca będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, zażąda od sprzedawcy wystawienia faktury. Tym samym w przypadku gdy osoba fizyczna nie zażąda wystawienia faktury VAT, sprzedający nie jest zobowiązany do wystawienia ww. dokumentu.


Paragon fiskalny

Ponadto należy pamiętać, iż w myśl art. 111 ustawy o VAT, podatnicy dokonując sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, są zobowiązani prowadzić ewidencję obrotu  i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Przy czym zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Z kolei w pozycji 36 ww. załącznika wymieniona została dostawa towarów w systemie wysyłkowym - pocztą lub przesyłkami kurierskimi) wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła.

Ponadto, w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Jednakże ww. zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie sprzedaży wysyłkowej towarów przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Małgorzata Breda, doradca podatkowy

Kierownik zespołu VAT, ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA