REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Internetowa sprzedaż a podatek VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Breda
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Internetowa sprzedaż ;podatek VAT
Internetowa sprzedaż ;podatek VAT

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż przez internet powoduje liczne wątpliwości w zakresie prawidłowości rozliczeń VAT. Doradca podatkowy wyjaśnia zasady ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego, podstawy opodatkowania oraz obowiązki dokumentacyjne.

Obowiązek podatkowy

Należy zauważyć, iż ustawa o podatku od towarów i usług (zwana dalej ustawą o VAT) nie przewiduje szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku sprzedaży internetowej. Z uwagi na specyfikę tej formy działalności handlowej moment powstania obowiązku determinuje przede wszystkim sposób zapłaty za towar.

REKLAMA

I tak w praktyce, w przypadku sprzedaży za pośrednictwem internetu, najczęściej występują następujące sposoby zapłaty za towar:

- towar jest wysyłany za zaliczeniem pocztowym,

- nabywca dokonuje przedpłaty, tj. zapłata zostaje dokonana na rachunek bankowy sprzedawcy przed wysyłką towaru,

- nabywca dokonuje zapłaty za towar przy odbiorze towaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaliczenie pocztowe

Dla sprzedaży wysyłkowej za zaliczeniem pocztowym ustawodawca przewidział szczególny moment powstania obowiązku podatkowego. Zgodnie bowiem z art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT, w przypadku dostawy wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zapłaty. Przy czym momentem otrzymania zapłaty jest data wpływu należności na rachunek bankowy sprzedawcy.

Powyższa zasada ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego dotyczy sytuacji, gdy sprzedawca wysyła towar nabywcy za pośrednictwem poczty bądź firmy kurierskiej, która dostarczając towary, jednocześnie pobiera od nabywcy zapłatę.

Jak rozliczyć VAT przy sprzedaży internetowej na przełomie miesiąca?

Przedpłata

Kolejną bardzo popularną formą płatności w przypadku sprzedaży internetowej jest przedpłata za towar  dokonywana  na rachunek bankowy sprzedawcy. W takiej sytuacji obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy o VAT, który stanowi, iż jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Zapłata za towar przy odbiorze

Odmienne zasady rozpoznawania momentu powstania obowiązku podatkowego mają zastosowanie w przypadku, gdy sprzedający umożliwia możliwość odbioru towaru w wyznaczonym miejscy, a nabywca z tej możliwości korzysta.

Zgodnie bowiem z art. 19 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik wysyła towar nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru nabywcy lub wskazanej przez niego osobie.

Przy czym należy zauważyć, iż ustawa o VAT nie definiuje pojęcia „wydanie towaru”. Tym samym, w niniejszym przypadku zastosowanie znajduje przepis art. 544 § 1 kodeksu cywilnego, w myśl którego jeżeli sprzedana rzecz ma być przesłana przez sprzedawcę do miejsca, które nie jest miejscem spełnienia świadczenia, poczytuje się w razie wątpliwości, że wydanie zostało dokonane z chwilą, gdy w celu dostarczenia rzeczy na miejsce przeznaczenia, sprzedawca powierzył ja przewoźnikowi trudniącemu się przewozem rzeczy tego rodzaju.

Sprzedajesz w Internecie? Sprawdź, czy musisz płacić podatki!

W konsekwencji należy uznać, iż w sytuacji, gdy towar zostaje odebrany przez przewoźnika i dostarczony do punktu odbioru, obowiązek podatkowy powstaje w momencie wydania towaru przewoźnikowi.


Jak ustalić podstawę opodatkowania

W przypadku sprzedaży przez internet wątpliwości podatników budzi sposób opodatkowania płaconych przez nabywcę kosztów przesyłki. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Mając na uwadze brzmienie przywołanej powyżej regulacji należy wskazać, iż koszty przesyłki co do zasady powinny być traktowane jako element kalkulacyjny ceny za towar. Tym samym ich opodatkowanie powinno zostać dokonane na analogicznych zasadach jak dostawa towaru.

Ponadto należy nadmienić, iż w przypadku sprzedaży wysyłkowej możliwe jest również inne rozwiązanie, przy zastosowaniu którego ww. koszty nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. Powyższe wystąpi w sytuacji, gdy zgodnie z regulaminem sprzedaży, nabywający umocuje sprzedającego do działania w jego imieniu i na jego rzecz przy nabywaniu usług pocztowych bądź kurierskich.

W takim przypadku sprzedawca będzie nabywał usługi pocztowe i kurierski w imieniu i na rzecz klienta. W konsekwencji znajdzie tutaj zastosowanie przepis art. 79 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym podstawa opodatkowania VAT nie obejmuje kwot otrzymanych przez podatnika od usługobiorcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz usługodawcy, a zaksięgowanych przez podatnika na koncie przejściowym.

Zatem, jeżeli sprzedający nabędzie usługi pocztowe bądź kurierskie w imieniu i na rzecz nabywcy, rzeczona czynność nie będzie opodatkowana podatkiem VAT.

Obowiązki dokumentacyjne

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy VAT podatnicy mają obowiązek wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Faktura VAT

Szczegółowe zasady wystawiania faktur zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

I tak, w myśl z § 9 ust. 1ww. rozporządzenia, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10 – 12.

Z kolei zgodnie z § 10 ust. 1 ww. rozporządzenia, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy  z zastrzeżeniem ust. 1-3.

Natomiast w myśl § 10 ust. 3 ww. rozporządzenia, fakturę wystawia się również nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną część należności (zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę).

Zatem w przypadku dokonywania wysyłki za zaliczeniem pocztowym, sprzedający zobligowany jest do   wystawienia faktury w ciągu 7. dni od dnia dostarczenia towaru do nabywcy. Z kolei gdy nabywca płaci za towar przy odbiorze w wyznaczonym punkcie odbioru, faktura powinna zostać wystawiona w ciągu 7. dni od daty wydania towary przewoźnikowi. Natomiast w przypadku przedpłaty, faktura powinna zostać wystawiona w terminie 7 dni od dnia przed sprzedającego należności.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 106 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy podatku od towarów i usług z zasady nie mają obowiązku wystawiania faktur VAT osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej.

Sprzedaż wysyłkowa – zasady rozliczenia VAT

Wyjątek w tym zakresie stanowi sytuacja, w której nabywca będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, zażąda od sprzedawcy wystawienia faktury. Tym samym w przypadku gdy osoba fizyczna nie zażąda wystawienia faktury VAT, sprzedający nie jest zobowiązany do wystawienia ww. dokumentu.


Paragon fiskalny

Ponadto należy pamiętać, iż w myśl art. 111 ustawy o VAT, podatnicy dokonując sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, są zobowiązani prowadzić ewidencję obrotu  i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Przy czym zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Z kolei w pozycji 36 ww. załącznika wymieniona została dostawa towarów w systemie wysyłkowym - pocztą lub przesyłkami kurierskimi) wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła.

Ponadto, w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Jednakże ww. zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie sprzedaży wysyłkowej towarów przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Małgorzata Breda, doradca podatkowy

Kierownik zespołu VAT, ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA