REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Internetowa sprzedaż a podatek VAT

Małgorzata Breda
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Internetowa sprzedaż ;podatek VAT
Internetowa sprzedaż ;podatek VAT

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż przez internet powoduje liczne wątpliwości w zakresie prawidłowości rozliczeń VAT. Doradca podatkowy wyjaśnia zasady ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego, podstawy opodatkowania oraz obowiązki dokumentacyjne.

Obowiązek podatkowy

Należy zauważyć, iż ustawa o podatku od towarów i usług (zwana dalej ustawą o VAT) nie przewiduje szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku sprzedaży internetowej. Z uwagi na specyfikę tej formy działalności handlowej moment powstania obowiązku determinuje przede wszystkim sposób zapłaty za towar.

REKLAMA

REKLAMA

I tak w praktyce, w przypadku sprzedaży za pośrednictwem internetu, najczęściej występują następujące sposoby zapłaty za towar:

- towar jest wysyłany za zaliczeniem pocztowym,

- nabywca dokonuje przedpłaty, tj. zapłata zostaje dokonana na rachunek bankowy sprzedawcy przed wysyłką towaru,

REKLAMA

- nabywca dokonuje zapłaty za towar przy odbiorze towaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaliczenie pocztowe

Dla sprzedaży wysyłkowej za zaliczeniem pocztowym ustawodawca przewidział szczególny moment powstania obowiązku podatkowego. Zgodnie bowiem z art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT, w przypadku dostawy wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zapłaty. Przy czym momentem otrzymania zapłaty jest data wpływu należności na rachunek bankowy sprzedawcy.

Powyższa zasada ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego dotyczy sytuacji, gdy sprzedawca wysyła towar nabywcy za pośrednictwem poczty bądź firmy kurierskiej, która dostarczając towary, jednocześnie pobiera od nabywcy zapłatę.

Jak rozliczyć VAT przy sprzedaży internetowej na przełomie miesiąca?

Przedpłata

Kolejną bardzo popularną formą płatności w przypadku sprzedaży internetowej jest przedpłata za towar  dokonywana  na rachunek bankowy sprzedawcy. W takiej sytuacji obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy o VAT, który stanowi, iż jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Zapłata za towar przy odbiorze

Odmienne zasady rozpoznawania momentu powstania obowiązku podatkowego mają zastosowanie w przypadku, gdy sprzedający umożliwia możliwość odbioru towaru w wyznaczonym miejscy, a nabywca z tej możliwości korzysta.

Zgodnie bowiem z art. 19 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik wysyła towar nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru nabywcy lub wskazanej przez niego osobie.

Przy czym należy zauważyć, iż ustawa o VAT nie definiuje pojęcia „wydanie towaru”. Tym samym, w niniejszym przypadku zastosowanie znajduje przepis art. 544 § 1 kodeksu cywilnego, w myśl którego jeżeli sprzedana rzecz ma być przesłana przez sprzedawcę do miejsca, które nie jest miejscem spełnienia świadczenia, poczytuje się w razie wątpliwości, że wydanie zostało dokonane z chwilą, gdy w celu dostarczenia rzeczy na miejsce przeznaczenia, sprzedawca powierzył ja przewoźnikowi trudniącemu się przewozem rzeczy tego rodzaju.

Sprzedajesz w Internecie? Sprawdź, czy musisz płacić podatki!

W konsekwencji należy uznać, iż w sytuacji, gdy towar zostaje odebrany przez przewoźnika i dostarczony do punktu odbioru, obowiązek podatkowy powstaje w momencie wydania towaru przewoźnikowi.


Jak ustalić podstawę opodatkowania

W przypadku sprzedaży przez internet wątpliwości podatników budzi sposób opodatkowania płaconych przez nabywcę kosztów przesyłki. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Mając na uwadze brzmienie przywołanej powyżej regulacji należy wskazać, iż koszty przesyłki co do zasady powinny być traktowane jako element kalkulacyjny ceny za towar. Tym samym ich opodatkowanie powinno zostać dokonane na analogicznych zasadach jak dostawa towaru.

Ponadto należy nadmienić, iż w przypadku sprzedaży wysyłkowej możliwe jest również inne rozwiązanie, przy zastosowaniu którego ww. koszty nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. Powyższe wystąpi w sytuacji, gdy zgodnie z regulaminem sprzedaży, nabywający umocuje sprzedającego do działania w jego imieniu i na jego rzecz przy nabywaniu usług pocztowych bądź kurierskich.

W takim przypadku sprzedawca będzie nabywał usługi pocztowe i kurierski w imieniu i na rzecz klienta. W konsekwencji znajdzie tutaj zastosowanie przepis art. 79 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym podstawa opodatkowania VAT nie obejmuje kwot otrzymanych przez podatnika od usługobiorcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz usługodawcy, a zaksięgowanych przez podatnika na koncie przejściowym.

Zatem, jeżeli sprzedający nabędzie usługi pocztowe bądź kurierskie w imieniu i na rzecz nabywcy, rzeczona czynność nie będzie opodatkowana podatkiem VAT.

Obowiązki dokumentacyjne

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy VAT podatnicy mają obowiązek wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Faktura VAT

Szczegółowe zasady wystawiania faktur zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

I tak, w myśl z § 9 ust. 1ww. rozporządzenia, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10 – 12.

Z kolei zgodnie z § 10 ust. 1 ww. rozporządzenia, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy  z zastrzeżeniem ust. 1-3.

Natomiast w myśl § 10 ust. 3 ww. rozporządzenia, fakturę wystawia się również nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną część należności (zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę).

Zatem w przypadku dokonywania wysyłki za zaliczeniem pocztowym, sprzedający zobligowany jest do   wystawienia faktury w ciągu 7. dni od dnia dostarczenia towaru do nabywcy. Z kolei gdy nabywca płaci za towar przy odbiorze w wyznaczonym punkcie odbioru, faktura powinna zostać wystawiona w ciągu 7. dni od daty wydania towary przewoźnikowi. Natomiast w przypadku przedpłaty, faktura powinna zostać wystawiona w terminie 7 dni od dnia przed sprzedającego należności.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 106 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy podatku od towarów i usług z zasady nie mają obowiązku wystawiania faktur VAT osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej.

Sprzedaż wysyłkowa – zasady rozliczenia VAT

Wyjątek w tym zakresie stanowi sytuacja, w której nabywca będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, zażąda od sprzedawcy wystawienia faktury. Tym samym w przypadku gdy osoba fizyczna nie zażąda wystawienia faktury VAT, sprzedający nie jest zobowiązany do wystawienia ww. dokumentu.


Paragon fiskalny

Ponadto należy pamiętać, iż w myśl art. 111 ustawy o VAT, podatnicy dokonując sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, są zobowiązani prowadzić ewidencję obrotu  i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Przy czym zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Z kolei w pozycji 36 ww. załącznika wymieniona została dostawa towarów w systemie wysyłkowym - pocztą lub przesyłkami kurierskimi) wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła.

Ponadto, w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Jednakże ww. zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie sprzedaży wysyłkowej towarów przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Małgorzata Breda, doradca podatkowy

Kierownik zespołu VAT, ECDDP Sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA