REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Split payment uszczelni VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Banaś: split payment przyczyni się do uszczelnienia i udoskonalenia systemu poboru VAT
Banaś: split payment przyczyni się do uszczelnienia i udoskonalenia systemu poboru VAT
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem wiceministra finansów i szef Krajowej Administracji Skarbowej Marian Banaś, split payment przyczyni się do udoskonalenia systemu poboru VAT i przychody budżetowe z tytułu tego podatku nadal będą rosły.

REKLAMA

Autopromocja

Źródłem zwiększenia wpływów jest m.in zmniejszenie luki w VAT, którą szacuje się na ok. 14 proc. potencjalnych wpływów.

"Split payment przyczyni się do uszczelnienia i udoskonalenia systemu poboru podatków VAT" - powiedział PAP Banaś.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mechanizm płatności podzielonej, który wszedł w życie 1 lipca br. sprawił, że przedsiębiorca, oprócz tzw. konta firmowego, ma również rachunek VAT, który bank otworzył mu bezpłatnie. Na to konto wpływają kwoty, będące równowartością podatku VAT, od każdej wystawionej przez niego faktury, jeśli płatność realizowana jest w tzw. split payment.

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Wiceminister podkreśla, że decyzję o korzystaniu ze split payment każdy biznesmen będzie musiał podjąć sam, ponieważ nie jest on obowiązkowy. "Każdy musi skalkulować, co mu się bardziej opłaca: czy, tak jak teraz zapłacić całość kwoty na jedno konto sprzedającego, czy zastosować mechanizm podzielonej płatności, który sprawi, że VAT zostanie przelany na dodatkowe konto” - mówił.

Dodał, że przedsiębiorcy, którzy włączą się do systemu, będą traktowani przez fiskusa, jako podatnicy, którzy dochowali tzw. "należytej staranności". Wyjaśnił, że wobec nich nie będzie np. stosowana tzw. odpowiedzialność solidarna, która uprawnia urząd skarbowy do dochodzenia niezapłaconego VAT (w określonej przepisami wysokości zarówno od odbiorcy, jak i dostawcy towaru - PAP).

Banaś powiedział też, że w przypadku przedsiębiorców, którzy zdecydują się korzystać z kont VAT-owskich nie będą miały zastosowania podwyższone odsetki za zwłokę w wysokości 150 proc., poza tym firma może liczyć na obniżenie kwoty zobowiązania (tzw. skonto) oraz zwrot różnicy podatku w przyspieszonym terminie 25 dni.

"Ci, którzy wchodzą w split payment dają znak, że chcą działać w pełni uczciwie i my tak do nich podchodzimy" - wyjaśnia minister. Dodał, że płatność podzielona ułatwi wszystkim funkcjonowanie. Zaznaczył, że nie zgadza się też z zarzutem niektórych przedstawicieli biznesu, że split payment zwiększy zatory płatnicze, bo firmy nie będą mogły ruszyć pieniędzy z kont VAT-owskich, tylko będą musiały czekać na zwrot podatków.

Według wiceministra im więcej podatników zdecyduje się na płatność podzieloną, "tym zwroty będą szybsze i płynność przedsiębiorców nie będzie kłopotem".

Szef KAS jest też przekonany, że przychody do budżetu państwa z tytułu VAT w dalszym ciągu będą rosły. "Być może nie w tempie dwucyfrowym, jak w ubiegłym roku, gdyż baza porównawcza jest zdecydowanie wyższa, ale oczywiście zakładamy wypełnienie planów zawartych w ustawie budżetowej - mówił. Zaznaczył też, że źródłem zwiększenia wpływów VAT jest m.in. zmniejszenie luki VAT. Minister przypomniał też, że jeszcze w 2015 roku wynosiła ona ok. 24,5 proc., a teraz 14 proc., co oznacza poprawę o ponad 10 p.p. w ciągu 2 lat.

Banaś podkreślił również, że wpływy z VAT uzależnione są od tempa rozwoju gospodarki, a więc jeśli Polska rozwijać się będzie tak jak do tej pory, to przychody z podatku od towarów i usług będą rosły. Zaznaczył jednak, że wzrost PKB w przyszłych latach uzależniony jest m.in. od obecnego poziomu inwestycji. (PAP)

autor: Ewa Wesołowska

ewes/ amac/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA