REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Procedury OSS - co trzeba wiedzieć

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Pukocz
Głowna księgowa
Procedury OSS - co trzeba wiedzieć
Procedury OSS - co trzeba wiedzieć
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Procedury OSS. W związku ze znaczącym wzrostem handlu elektronicznego na światowych rynkach sprzedaży, MOSS (tj. mały punkt kompleksowej obsługi) wprowadzony 1 stycznia 2015 r., rozszerzony został, tak, aby od 1 lipca 2021 r. stać się punktem kompleksowej obsługi (OSS). OSS, poza rozszerzeniem zakresu dla dwóch już istniejących procedur: unijnej i nieunijnej (z których skorzystać mogą tylko i wyłącznie podatnicy posiadający siedzibę w UE), dodaje trzecią, nową: procedurę importu. Z wszystkich trzech procedur, skorzystać mogą jedynie podatnicy, których siedziba znajduje się poza terytorium Unii Europejskiej.

Procedura unijna

Jest to procedura, dzięki której podatnik posiadający siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, może rozliczyć VAT należny w tytułu:

REKLAMA

Autopromocja

- usług świadczonych na rzecz konsumentów w państwach członkowskich, w których usługodawca nie posiada siedziby (B2C);

- wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość;

- dostaw krajowych ułatwianych przez operatorów interfejsów elektronicznych, uznanych za dostawców.

Należy pamiętać, że podatnik rejestrując się w ramach tej procedury wykorzystuje posiadany już  numer identyfikacji podatkowej (NIP).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Procedura nieunijna

Kolejna procedura przeznaczona jest dla podatników, którzy nie posiadają siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, w ramach której zyskają możliwość rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu usług świadczonych na rzecz konsumentów w państwach członkowskich (B2C).

Chcącym skorzystać z tej procedury nadany zostaje indywidualny numer identyfikacyjny VAT np.: EU616xxxxxxx.

Procedura importu

Ostatnia z procedur umożliwia, za pośrednictwem państwa członkowskiego identyfikacji, rozliczyć zobowiązanie wynikłe z tytułu VAT należnego państwu członkowskiemu konsumpcji (innemu niż państwo identyfikacji), które powstało w wyniku sprzedaży na odległość dla towarów importowanych (przesyłka o wartości nieprzekraczającej 150 EUR) .

Procedura importu umożliwia rejestrację w ramach której, możliwe będzie rozliczenie podatku VAT należnego:

- samodzielnie,

- za pomocą reprezentacji (przez pośrednika),

- jako pośrednika, który działał będzie w imieniu i na rzecz podatnika korzystającego z tej procedury.

Podatnikom, który chcą skorzystać z procedury importu nadawany jest indywidualny numer identyfikacyjny VAT np. IM616xxxxxxx.

Główne założenia    

Brak rejestracji jako czynny podatnik VAT w państwie konsumpcji, nie jest przeszkodą, aby zadeklarować i zapłacić należny podatek w każdym państwie konsumpcji. Można to zrobić za pomocą ww. procedur z wykorzystaniem portalu internetowego państwa członkowskiego, w którym podatnik zidentyfikowany jest dla celów VAT (państwo członkowskie identyfikacji).

Warto wiedzieć, że procedury te nie są obowiązkowe. Jednak niezastosowanie żadnej z tych procedur skutkować będzie obowiązkiem rejestracji oraz rozliczenia VAT należnego w państwie konsumpcji.

         

Wymagania odnośnie dostaw

Decydując się na korzystanie z procedury OSS, podatnik musi stosować daną procedurę w odniesieniu do wszystkich swoich dostaw, we wszystkich państwach konsumpcji.  W konsekwencji czego, niemożliwym jest skorzystanie z procedury OSS tylko w odniesieniu do dostaw dokonywanych w niektórych (wybranych) państwach członkowskich, bowiem, ma ona zastosowanie do wszystkich dostaw dokonanych na rzecz konsumentów.

Jeżeli podatnik zdecyduje się na skorzystanie tylko z jednej z procedur, musi zadeklarować wszystkie dostawy objęte tą konkretną procedurą.

Deklaracje   

W praktyce oznacza to, że podatnik dokonując rejestracji w punkcie kompleksowej obsługi (OSS) w państwie członkowskim, w którym zarejestrowany jest dla celów podatku VAT ( tzw. państwo członkowskie identyfikacji) dla potrzeb OSS, z wykorzystaniem drogi elektronicznej,  składał będzie deklaracje VAT, które zawierać muszą szczegółową listę dostaw (wraz z należną kwotą VAT), które powinny zostać zadeklarowane w ramach danej procedury.

W konsekwencji czego, państwo członkowskie identyfikacji, za pośrednictwem bezpiecznej sieci komunikacyjnej, przekazuje do odpowiednich państw członkowskich konsumpcji, deklaracje VAT na potrzeby OSS wraz z zapłaconą kwotą VAT.

W przypadku procedury nieunijnej i unijnej - deklarację VAT składa się kwartalnie, w terminie do końca miesiąca następującego po kwartale objętym obowiązkiem rozliczenia.

W przypadku procedury importu – miesięcznie, w terminie do końca miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.

Deklaracja VAT na potrzeby OSS ma tylko i wyłącznie charakter dodatkowy i nie może zastąpić deklaracji VAT składanej w swoim państwie członkowskim w ramach krajowych obowiązków w zakresie podatku od towarów i usług (VAT).

Kurs euro w deklaracji VAT na potrzeby OSS

Co do zasady, wypełniając deklarację VAT na potrzeby OSS, stosować należy jedną określoną walutę - euro. Państwa członkowskie identyfikacji, które nie przyjęły jeszcze waluty euro, mogą wymagać sporządzania deklaracji w walucie krajowej.

Dla dostaw, których rozliczenie nastąpiło z wykorzystaniem innych walut, przeliczenia dokonuje się za pomocą kursu wymiany opublikowanego przez Europejski Bank Centralny w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego.

Podstawa prawna:

Przepisy odnoszące się do punktu kompleksowej obsługi można znaleźć w następujących aktach prawnych:

  • Dyrektywa Rady 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (zmieniona dyrektywami Rady (EU) 2017/2455 i (UE) 2019/1995 oraz decyzją Rady (UE) 2020/1109),
  • Dyrektywa Rady 2009/132/WE określająca zakres stosowania art. 143 lit. b) i c) dyrektywy 2006/112/WE w odniesieniu do zwolnienia z podatku od wartości dodanej przy ostatecznym imporcie niektórych towarów (zmieniona dyrektywą Rady (UE) 2017/2455), • Rozporządzenie Rady (UE) nr 904/2010 w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej (zmienione rozporządzeniami Rady (UE) 2017/2454 i (UE) 2020/1108),
  • Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (zmienione rozporządzeniami wykonawczymi Rady (UE) 2017/2459, (UE) 2019/2026 i (UE) 2020/1112),
  • Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/194 z dnia 12 lutego 2020 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (UE) nr 904/2010 w odniesieniu do procedur szczególnych dla podatników, którzy świadczą usługi na rzecz osób niebędących podatnikami, prowadzą sprzedaż towarów na odległość i dokonują niektórych krajowych dostaw towarów (zmienione rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/1318). 

Anna Pukocz, Głowna księgowa z długoletnim stażem w przedsiębiorstwach o profilu produkcyjnym

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA