REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Procedury OSS - co trzeba wiedzieć

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Pukocz
Głowna księgowa
Procedury OSS - co trzeba wiedzieć
Procedury OSS - co trzeba wiedzieć
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Procedury OSS. W związku ze znaczącym wzrostem handlu elektronicznego na światowych rynkach sprzedaży, MOSS (tj. mały punkt kompleksowej obsługi) wprowadzony 1 stycznia 2015 r., rozszerzony został, tak, aby od 1 lipca 2021 r. stać się punktem kompleksowej obsługi (OSS). OSS, poza rozszerzeniem zakresu dla dwóch już istniejących procedur: unijnej i nieunijnej (z których skorzystać mogą tylko i wyłącznie podatnicy posiadający siedzibę w UE), dodaje trzecią, nową: procedurę importu. Z wszystkich trzech procedur, skorzystać mogą jedynie podatnicy, których siedziba znajduje się poza terytorium Unii Europejskiej.

Procedura unijna

Jest to procedura, dzięki której podatnik posiadający siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, może rozliczyć VAT należny w tytułu:

REKLAMA

Autopromocja

- usług świadczonych na rzecz konsumentów w państwach członkowskich, w których usługodawca nie posiada siedziby (B2C);

- wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość;

- dostaw krajowych ułatwianych przez operatorów interfejsów elektronicznych, uznanych za dostawców.

Należy pamiętać, że podatnik rejestrując się w ramach tej procedury wykorzystuje posiadany już  numer identyfikacji podatkowej (NIP).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Procedura nieunijna

Kolejna procedura przeznaczona jest dla podatników, którzy nie posiadają siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, w ramach której zyskają możliwość rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu usług świadczonych na rzecz konsumentów w państwach członkowskich (B2C).

Chcącym skorzystać z tej procedury nadany zostaje indywidualny numer identyfikacyjny VAT np.: EU616xxxxxxx.

Procedura importu

Ostatnia z procedur umożliwia, za pośrednictwem państwa członkowskiego identyfikacji, rozliczyć zobowiązanie wynikłe z tytułu VAT należnego państwu członkowskiemu konsumpcji (innemu niż państwo identyfikacji), które powstało w wyniku sprzedaży na odległość dla towarów importowanych (przesyłka o wartości nieprzekraczającej 150 EUR) .

Procedura importu umożliwia rejestrację w ramach której, możliwe będzie rozliczenie podatku VAT należnego:

- samodzielnie,

- za pomocą reprezentacji (przez pośrednika),

- jako pośrednika, który działał będzie w imieniu i na rzecz podatnika korzystającego z tej procedury.

Podatnikom, który chcą skorzystać z procedury importu nadawany jest indywidualny numer identyfikacyjny VAT np. IM616xxxxxxx.

Główne założenia    

REKLAMA

Brak rejestracji jako czynny podatnik VAT w państwie konsumpcji, nie jest przeszkodą, aby zadeklarować i zapłacić należny podatek w każdym państwie konsumpcji. Można to zrobić za pomocą ww. procedur z wykorzystaniem portalu internetowego państwa członkowskiego, w którym podatnik zidentyfikowany jest dla celów VAT (państwo członkowskie identyfikacji).

Warto wiedzieć, że procedury te nie są obowiązkowe. Jednak niezastosowanie żadnej z tych procedur skutkować będzie obowiązkiem rejestracji oraz rozliczenia VAT należnego w państwie konsumpcji.

         

Wymagania odnośnie dostaw

Decydując się na korzystanie z procedury OSS, podatnik musi stosować daną procedurę w odniesieniu do wszystkich swoich dostaw, we wszystkich państwach konsumpcji.  W konsekwencji czego, niemożliwym jest skorzystanie z procedury OSS tylko w odniesieniu do dostaw dokonywanych w niektórych (wybranych) państwach członkowskich, bowiem, ma ona zastosowanie do wszystkich dostaw dokonanych na rzecz konsumentów.

Jeżeli podatnik zdecyduje się na skorzystanie tylko z jednej z procedur, musi zadeklarować wszystkie dostawy objęte tą konkretną procedurą.

Deklaracje   

REKLAMA

W praktyce oznacza to, że podatnik dokonując rejestracji w punkcie kompleksowej obsługi (OSS) w państwie członkowskim, w którym zarejestrowany jest dla celów podatku VAT ( tzw. państwo członkowskie identyfikacji) dla potrzeb OSS, z wykorzystaniem drogi elektronicznej,  składał będzie deklaracje VAT, które zawierać muszą szczegółową listę dostaw (wraz z należną kwotą VAT), które powinny zostać zadeklarowane w ramach danej procedury.

W konsekwencji czego, państwo członkowskie identyfikacji, za pośrednictwem bezpiecznej sieci komunikacyjnej, przekazuje do odpowiednich państw członkowskich konsumpcji, deklaracje VAT na potrzeby OSS wraz z zapłaconą kwotą VAT.

W przypadku procedury nieunijnej i unijnej - deklarację VAT składa się kwartalnie, w terminie do końca miesiąca następującego po kwartale objętym obowiązkiem rozliczenia.

W przypadku procedury importu – miesięcznie, w terminie do końca miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.

Deklaracja VAT na potrzeby OSS ma tylko i wyłącznie charakter dodatkowy i nie może zastąpić deklaracji VAT składanej w swoim państwie członkowskim w ramach krajowych obowiązków w zakresie podatku od towarów i usług (VAT).

Kurs euro w deklaracji VAT na potrzeby OSS

Co do zasady, wypełniając deklarację VAT na potrzeby OSS, stosować należy jedną określoną walutę - euro. Państwa członkowskie identyfikacji, które nie przyjęły jeszcze waluty euro, mogą wymagać sporządzania deklaracji w walucie krajowej.

Dla dostaw, których rozliczenie nastąpiło z wykorzystaniem innych walut, przeliczenia dokonuje się za pomocą kursu wymiany opublikowanego przez Europejski Bank Centralny w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego.

Podstawa prawna:

Przepisy odnoszące się do punktu kompleksowej obsługi można znaleźć w następujących aktach prawnych:

  • Dyrektywa Rady 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (zmieniona dyrektywami Rady (EU) 2017/2455 i (UE) 2019/1995 oraz decyzją Rady (UE) 2020/1109),
  • Dyrektywa Rady 2009/132/WE określająca zakres stosowania art. 143 lit. b) i c) dyrektywy 2006/112/WE w odniesieniu do zwolnienia z podatku od wartości dodanej przy ostatecznym imporcie niektórych towarów (zmieniona dyrektywą Rady (UE) 2017/2455), • Rozporządzenie Rady (UE) nr 904/2010 w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej (zmienione rozporządzeniami Rady (UE) 2017/2454 i (UE) 2020/1108),
  • Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (zmienione rozporządzeniami wykonawczymi Rady (UE) 2017/2459, (UE) 2019/2026 i (UE) 2020/1112),
  • Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/194 z dnia 12 lutego 2020 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (UE) nr 904/2010 w odniesieniu do procedur szczególnych dla podatników, którzy świadczą usługi na rzecz osób niebędących podatnikami, prowadzą sprzedaż towarów na odległość i dokonują niektórych krajowych dostaw towarów (zmienione rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/1318). 

Anna Pukocz, Głowna księgowa z długoletnim stażem w przedsiębiorstwach o profilu produkcyjnym

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

REKLAMA

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA