REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Procedury OSS - co trzeba wiedzieć

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Pukocz
Głowna księgowa
Procedury OSS - co trzeba wiedzieć
Procedury OSS - co trzeba wiedzieć
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Procedury OSS. W związku ze znaczącym wzrostem handlu elektronicznego na światowych rynkach sprzedaży, MOSS (tj. mały punkt kompleksowej obsługi) wprowadzony 1 stycznia 2015 r., rozszerzony został, tak, aby od 1 lipca 2021 r. stać się punktem kompleksowej obsługi (OSS). OSS, poza rozszerzeniem zakresu dla dwóch już istniejących procedur: unijnej i nieunijnej (z których skorzystać mogą tylko i wyłącznie podatnicy posiadający siedzibę w UE), dodaje trzecią, nową: procedurę importu. Z wszystkich trzech procedur, skorzystać mogą jedynie podatnicy, których siedziba znajduje się poza terytorium Unii Europejskiej.

Procedura unijna

Jest to procedura, dzięki której podatnik posiadający siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, może rozliczyć VAT należny w tytułu:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- usług świadczonych na rzecz konsumentów w państwach członkowskich, w których usługodawca nie posiada siedziby (B2C);

- wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość;

- dostaw krajowych ułatwianych przez operatorów interfejsów elektronicznych, uznanych za dostawców.

REKLAMA

Należy pamiętać, że podatnik rejestrując się w ramach tej procedury wykorzystuje posiadany już  numer identyfikacji podatkowej (NIP).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Procedura nieunijna

Kolejna procedura przeznaczona jest dla podatników, którzy nie posiadają siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, w ramach której zyskają możliwość rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu usług świadczonych na rzecz konsumentów w państwach członkowskich (B2C).

Chcącym skorzystać z tej procedury nadany zostaje indywidualny numer identyfikacyjny VAT np.: EU616xxxxxxx.

Procedura importu

Ostatnia z procedur umożliwia, za pośrednictwem państwa członkowskiego identyfikacji, rozliczyć zobowiązanie wynikłe z tytułu VAT należnego państwu członkowskiemu konsumpcji (innemu niż państwo identyfikacji), które powstało w wyniku sprzedaży na odległość dla towarów importowanych (przesyłka o wartości nieprzekraczającej 150 EUR) .

Procedura importu umożliwia rejestrację w ramach której, możliwe będzie rozliczenie podatku VAT należnego:

- samodzielnie,

- za pomocą reprezentacji (przez pośrednika),

- jako pośrednika, który działał będzie w imieniu i na rzecz podatnika korzystającego z tej procedury.

Podatnikom, który chcą skorzystać z procedury importu nadawany jest indywidualny numer identyfikacyjny VAT np. IM616xxxxxxx.

Główne założenia    

Brak rejestracji jako czynny podatnik VAT w państwie konsumpcji, nie jest przeszkodą, aby zadeklarować i zapłacić należny podatek w każdym państwie konsumpcji. Można to zrobić za pomocą ww. procedur z wykorzystaniem portalu internetowego państwa członkowskiego, w którym podatnik zidentyfikowany jest dla celów VAT (państwo członkowskie identyfikacji).

Warto wiedzieć, że procedury te nie są obowiązkowe. Jednak niezastosowanie żadnej z tych procedur skutkować będzie obowiązkiem rejestracji oraz rozliczenia VAT należnego w państwie konsumpcji.

         

Wymagania odnośnie dostaw

Decydując się na korzystanie z procedury OSS, podatnik musi stosować daną procedurę w odniesieniu do wszystkich swoich dostaw, we wszystkich państwach konsumpcji.  W konsekwencji czego, niemożliwym jest skorzystanie z procedury OSS tylko w odniesieniu do dostaw dokonywanych w niektórych (wybranych) państwach członkowskich, bowiem, ma ona zastosowanie do wszystkich dostaw dokonanych na rzecz konsumentów.

Jeżeli podatnik zdecyduje się na skorzystanie tylko z jednej z procedur, musi zadeklarować wszystkie dostawy objęte tą konkretną procedurą.

Deklaracje   

W praktyce oznacza to, że podatnik dokonując rejestracji w punkcie kompleksowej obsługi (OSS) w państwie członkowskim, w którym zarejestrowany jest dla celów podatku VAT ( tzw. państwo członkowskie identyfikacji) dla potrzeb OSS, z wykorzystaniem drogi elektronicznej,  składał będzie deklaracje VAT, które zawierać muszą szczegółową listę dostaw (wraz z należną kwotą VAT), które powinny zostać zadeklarowane w ramach danej procedury.

W konsekwencji czego, państwo członkowskie identyfikacji, za pośrednictwem bezpiecznej sieci komunikacyjnej, przekazuje do odpowiednich państw członkowskich konsumpcji, deklaracje VAT na potrzeby OSS wraz z zapłaconą kwotą VAT.

W przypadku procedury nieunijnej i unijnej - deklarację VAT składa się kwartalnie, w terminie do końca miesiąca następującego po kwartale objętym obowiązkiem rozliczenia.

W przypadku procedury importu – miesięcznie, w terminie do końca miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.

Deklaracja VAT na potrzeby OSS ma tylko i wyłącznie charakter dodatkowy i nie może zastąpić deklaracji VAT składanej w swoim państwie członkowskim w ramach krajowych obowiązków w zakresie podatku od towarów i usług (VAT).

Kurs euro w deklaracji VAT na potrzeby OSS

Co do zasady, wypełniając deklarację VAT na potrzeby OSS, stosować należy jedną określoną walutę - euro. Państwa członkowskie identyfikacji, które nie przyjęły jeszcze waluty euro, mogą wymagać sporządzania deklaracji w walucie krajowej.

Dla dostaw, których rozliczenie nastąpiło z wykorzystaniem innych walut, przeliczenia dokonuje się za pomocą kursu wymiany opublikowanego przez Europejski Bank Centralny w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego.

Podstawa prawna:

Przepisy odnoszące się do punktu kompleksowej obsługi można znaleźć w następujących aktach prawnych:

  • Dyrektywa Rady 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (zmieniona dyrektywami Rady (EU) 2017/2455 i (UE) 2019/1995 oraz decyzją Rady (UE) 2020/1109),
  • Dyrektywa Rady 2009/132/WE określająca zakres stosowania art. 143 lit. b) i c) dyrektywy 2006/112/WE w odniesieniu do zwolnienia z podatku od wartości dodanej przy ostatecznym imporcie niektórych towarów (zmieniona dyrektywą Rady (UE) 2017/2455), • Rozporządzenie Rady (UE) nr 904/2010 w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej (zmienione rozporządzeniami Rady (UE) 2017/2454 i (UE) 2020/1108),
  • Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (zmienione rozporządzeniami wykonawczymi Rady (UE) 2017/2459, (UE) 2019/2026 i (UE) 2020/1112),
  • Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/194 z dnia 12 lutego 2020 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (UE) nr 904/2010 w odniesieniu do procedur szczególnych dla podatników, którzy świadczą usługi na rzecz osób niebędących podatnikami, prowadzą sprzedaż towarów na odległość i dokonują niektórych krajowych dostaw towarów (zmienione rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/1318). 

Anna Pukocz, Głowna księgowa z długoletnim stażem w przedsiębiorstwach o profilu produkcyjnym

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA