REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy podatkowe a programy finansowo-księgowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k.
RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k. istnieje od stycznia 2001 roku i kontynuuje działalność prowadzoną od 1992 roku przez RESET Computer Systems s.c. Spółka zajmuje się tworzeniem oraz wdrażaniem systemów informatycznych, wspomagających zarządzanie firmą. Produkty RESET2 to połączenie bogatych możliwości z łatwą i intuicyjną obsługą.
Nowe przepisy podatkowe a programy finansowo-księgowe /fot. Fotolia
Nowe przepisy podatkowe a programy finansowo-księgowe /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich miesiącach mamy do czynienia z wieloma zmianami prawnymi w zakresie prowadzenia biznesu, które znacznej części dotyczą przepisów podatkowych. Szereg nowych regulacji zacznie obowiązywać już od 1 stycznia 2020 r. Księgowi muszą pozostawać w gotowości wobec ciągłych zmian, podobnie jak programy finansowo-księgowe, na których pracują.

Split payment, obniżka stawki PIT, zerowy PIT dla młodych

Liczne zmiany w przepisach podatkowo-księgowych wprowadzone w ostatnich miesiącach przyprawiają przedsiębiorców o ból głowy. Modyfikacja goni modyfikację, a księgowym coraz trudniej nadążyć za kolejnymi nowelizacjami.

REKLAMA

W każdym miesiącu dochodzi do kluczowych zmian w tym obszarze. W listopadzie 2019 r. obowiązkowy stał się split payment, czyli mechanizm podzielonej płatności przy transakcjach i usługach, których wartość wynosi więcej niż 15 tys. zł. Miesiąc wcześniej weszła w życie obniżka stawki PIT z 18 do 17 proc., co przełożyło się na wyższe pensje dla pracowników. Od sierpnia z kolei obowiązuje zwolnienie z opodatkowania wynagrodzeń osób do ukończenia 26 roku życia.

Indywidualny rachunek podatkowy, PPK, JPK_VAT, nowa matryca stawek VAT

Od 1 stycznia 2020 r. zarówno nowe, jak i dotychczasowe rozliczenia z Urzędem Skarbowym będą odbywać się za pomocą indywidualnego numeru konta dla każdego płatnika i podatnika. Na początku pozwoli on wpłacać należności związane z PIT, CIT, VAT, a także należności niepodatkowe, stanowiące dochód budżetu państwa. Takie działanie ma uprościć rozliczanie podatków i zminimalizować ryzyko błędów powstających przy wpłatach.

Od początku nowego roku Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK), czyli dobrowolny system oszczędzania na emeryturę, obejmie pracowników mniejszych firm (powyżej 50 osób), a nie - jak dotychczas - tylko zatrudnione w największych przedsiębiorstwach (ponad 250 osób). W niedalekiej przyszłości program ma objąć pozostałe firmy. Na indywidualne konto, oprócz bonusu od państwa, trafi również składka pracownika i pracodawcy. Podstawowe wpłaty do PPK wynoszą 2 procent wynagrodzenia brutto po stronie pracownika i minimalnie 1,5 procent po stronie pracodawcy

Od drugiego kwartału deklaracje VAT-7 i VAT-7k oraz ich załączniki, VAT-ZZ, VAT-ZD, VAT-ZT zastąpi zaktualizowany plik JPK_VAT, zawierający oprócz danych identyfikacyjnych podatnika, okresu podatkowego oraz należnej kwoty również historię dokonanych transakcji. Znajdą się tam daty zakupu i sprzedaży oraz przypisane do nich odpowiednie stawki podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast miesiąc kwiecień 2020 roku to data wprowadzenia znowelizowanych stawek VAT, tzw. nowej matrycy stawek VAT.

Potrzeba dostosowania oprogramowania do nowych przepisów

Przedsiębiorcy cieszą się na myśl o ułatwieniach w prowadzeniu biznesu, ale dla księgowych stanowią one duże wyzwanie. Muszą oni bowiem sprawnie dostosowywać się do nowych regulacji, by uniknąć kosztownych błędów. Z pomocą przychodzi im właściwe oprogramowanie.

Obsługę księgowo-kadrową większość firm wspiera już poprzez wyspecjalizowane rozwiązania. Automatyzacja nie tylko przyśpiesza procesy rozliczeń z pracownikami, kontrahentami i Skarbem Państwa, ale również minimalizuje ryzyko błędu ludzkiego. Test jakości tego typu rozwiązania następuje właśnie w momencie wprowadzenia istotnych zmian prawnych, które kaskadowo wymuszają zmiany w wielu drobniejszych obszarach.

– Przedsiębiorcy, którzy wykorzystują w swojej firmie profesjonalne oprogramowanie księgowo-płacowe, zazwyczaj nie mają się czego obawiać, ponieważ producenci zawczasu udostępniają zaktualizowane wersje. Jest ono przygotowane do zmian nie tylko pod kątem merytorycznym, ale również pod względem użyteczności i intuicyjności – mówi Paweł Berezowski, dyrektor zarządzający Reset2.

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Polecamy: PODATKI 2020 – Komplet

Jak pokazują doświadczenia użytkowników rozwiązań do prowadzenia księgowości, o długofalowej użyteczności oprogramowania decyduje właśnie kwestia dynamicznego dostosowania do zmian prawnych – najlepiej z odpowiednim wyprzedzeniem – oraz pomocy technicznej. Przykładowo, Reset2 opublikował aktualizacje pod kątem split payment, PPK i zerowej stawki PIT już na miesiąc przed każdą z wprowadzanych zmian.

– Jako producent z wieloletnim doświadczeniem wiemy, że w praktyce sprawdzają się tylko te rozwiązania, które realnie wspierają użytkownika w wykonywaniu zadań, zwłaszcza tak ważnych, jak obsługa księgowa firmy. Zdajemy sobie sprawę, że przedsiębiorstwa czują się pewnie wtedy, kiedy z wyprzedzeniem mogą dostosować się do nadchodzących zmian, dlatego w przypadku każdej z nich staramy się jak najszybciej dostosować nasze systemy - kończy Berezowski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA