REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy podatkowe a programy finansowo-księgowe

RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k.
RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k. istnieje od stycznia 2001 roku i kontynuuje działalność prowadzoną od 1992 roku przez RESET Computer Systems s.c. Spółka zajmuje się tworzeniem oraz wdrażaniem systemów informatycznych, wspomagających zarządzanie firmą. Produkty RESET2 to połączenie bogatych możliwości z łatwą i intuicyjną obsługą.
Nowe przepisy podatkowe a programy finansowo-księgowe /fot. Fotolia
Nowe przepisy podatkowe a programy finansowo-księgowe /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich miesiącach mamy do czynienia z wieloma zmianami prawnymi w zakresie prowadzenia biznesu, które znacznej części dotyczą przepisów podatkowych. Szereg nowych regulacji zacznie obowiązywać już od 1 stycznia 2020 r. Księgowi muszą pozostawać w gotowości wobec ciągłych zmian, podobnie jak programy finansowo-księgowe, na których pracują.

Split payment, obniżka stawki PIT, zerowy PIT dla młodych

Liczne zmiany w przepisach podatkowo-księgowych wprowadzone w ostatnich miesiącach przyprawiają przedsiębiorców o ból głowy. Modyfikacja goni modyfikację, a księgowym coraz trudniej nadążyć za kolejnymi nowelizacjami.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W każdym miesiącu dochodzi do kluczowych zmian w tym obszarze. W listopadzie 2019 r. obowiązkowy stał się split payment, czyli mechanizm podzielonej płatności przy transakcjach i usługach, których wartość wynosi więcej niż 15 tys. zł. Miesiąc wcześniej weszła w życie obniżka stawki PIT z 18 do 17 proc., co przełożyło się na wyższe pensje dla pracowników. Od sierpnia z kolei obowiązuje zwolnienie z opodatkowania wynagrodzeń osób do ukończenia 26 roku życia.

Indywidualny rachunek podatkowy, PPK, JPK_VAT, nowa matryca stawek VAT

Od 1 stycznia 2020 r. zarówno nowe, jak i dotychczasowe rozliczenia z Urzędem Skarbowym będą odbywać się za pomocą indywidualnego numeru konta dla każdego płatnika i podatnika. Na początku pozwoli on wpłacać należności związane z PIT, CIT, VAT, a także należności niepodatkowe, stanowiące dochód budżetu państwa. Takie działanie ma uprościć rozliczanie podatków i zminimalizować ryzyko błędów powstających przy wpłatach.

Od początku nowego roku Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK), czyli dobrowolny system oszczędzania na emeryturę, obejmie pracowników mniejszych firm (powyżej 50 osób), a nie - jak dotychczas - tylko zatrudnione w największych przedsiębiorstwach (ponad 250 osób). W niedalekiej przyszłości program ma objąć pozostałe firmy. Na indywidualne konto, oprócz bonusu od państwa, trafi również składka pracownika i pracodawcy. Podstawowe wpłaty do PPK wynoszą 2 procent wynagrodzenia brutto po stronie pracownika i minimalnie 1,5 procent po stronie pracodawcy

REKLAMA

Od drugiego kwartału deklaracje VAT-7 i VAT-7k oraz ich załączniki, VAT-ZZ, VAT-ZD, VAT-ZT zastąpi zaktualizowany plik JPK_VAT, zawierający oprócz danych identyfikacyjnych podatnika, okresu podatkowego oraz należnej kwoty również historię dokonanych transakcji. Znajdą się tam daty zakupu i sprzedaży oraz przypisane do nich odpowiednie stawki podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast miesiąc kwiecień 2020 roku to data wprowadzenia znowelizowanych stawek VAT, tzw. nowej matrycy stawek VAT.

Potrzeba dostosowania oprogramowania do nowych przepisów

Przedsiębiorcy cieszą się na myśl o ułatwieniach w prowadzeniu biznesu, ale dla księgowych stanowią one duże wyzwanie. Muszą oni bowiem sprawnie dostosowywać się do nowych regulacji, by uniknąć kosztownych błędów. Z pomocą przychodzi im właściwe oprogramowanie.

Obsługę księgowo-kadrową większość firm wspiera już poprzez wyspecjalizowane rozwiązania. Automatyzacja nie tylko przyśpiesza procesy rozliczeń z pracownikami, kontrahentami i Skarbem Państwa, ale również minimalizuje ryzyko błędu ludzkiego. Test jakości tego typu rozwiązania następuje właśnie w momencie wprowadzenia istotnych zmian prawnych, które kaskadowo wymuszają zmiany w wielu drobniejszych obszarach.

– Przedsiębiorcy, którzy wykorzystują w swojej firmie profesjonalne oprogramowanie księgowo-płacowe, zazwyczaj nie mają się czego obawiać, ponieważ producenci zawczasu udostępniają zaktualizowane wersje. Jest ono przygotowane do zmian nie tylko pod kątem merytorycznym, ale również pod względem użyteczności i intuicyjności – mówi Paweł Berezowski, dyrektor zarządzający Reset2.

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Polecamy: PODATKI 2020 – Komplet

Jak pokazują doświadczenia użytkowników rozwiązań do prowadzenia księgowości, o długofalowej użyteczności oprogramowania decyduje właśnie kwestia dynamicznego dostosowania do zmian prawnych – najlepiej z odpowiednim wyprzedzeniem – oraz pomocy technicznej. Przykładowo, Reset2 opublikował aktualizacje pod kątem split payment, PPK i zerowej stawki PIT już na miesiąc przed każdą z wprowadzanych zmian.

– Jako producent z wieloletnim doświadczeniem wiemy, że w praktyce sprawdzają się tylko te rozwiązania, które realnie wspierają użytkownika w wykonywaniu zadań, zwłaszcza tak ważnych, jak obsługa księgowa firmy. Zdajemy sobie sprawę, że przedsiębiorstwa czują się pewnie wtedy, kiedy z wyprzedzeniem mogą dostosować się do nadchodzących zmian, dlatego w przypadku każdej z nich staramy się jak najszybciej dostosować nasze systemy - kończy Berezowski.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA