REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy podatkowe a programy finansowo-księgowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k.
RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k. istnieje od stycznia 2001 roku i kontynuuje działalność prowadzoną od 1992 roku przez RESET Computer Systems s.c. Spółka zajmuje się tworzeniem oraz wdrażaniem systemów informatycznych, wspomagających zarządzanie firmą. Produkty RESET2 to połączenie bogatych możliwości z łatwą i intuicyjną obsługą.
Nowe przepisy podatkowe a programy finansowo-księgowe /fot. Fotolia
Nowe przepisy podatkowe a programy finansowo-księgowe /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich miesiącach mamy do czynienia z wieloma zmianami prawnymi w zakresie prowadzenia biznesu, które znacznej części dotyczą przepisów podatkowych. Szereg nowych regulacji zacznie obowiązywać już od 1 stycznia 2020 r. Księgowi muszą pozostawać w gotowości wobec ciągłych zmian, podobnie jak programy finansowo-księgowe, na których pracują.

Split payment, obniżka stawki PIT, zerowy PIT dla młodych

Liczne zmiany w przepisach podatkowo-księgowych wprowadzone w ostatnich miesiącach przyprawiają przedsiębiorców o ból głowy. Modyfikacja goni modyfikację, a księgowym coraz trudniej nadążyć za kolejnymi nowelizacjami.

REKLAMA

Autopromocja

W każdym miesiącu dochodzi do kluczowych zmian w tym obszarze. W listopadzie 2019 r. obowiązkowy stał się split payment, czyli mechanizm podzielonej płatności przy transakcjach i usługach, których wartość wynosi więcej niż 15 tys. zł. Miesiąc wcześniej weszła w życie obniżka stawki PIT z 18 do 17 proc., co przełożyło się na wyższe pensje dla pracowników. Od sierpnia z kolei obowiązuje zwolnienie z opodatkowania wynagrodzeń osób do ukończenia 26 roku życia.

Indywidualny rachunek podatkowy, PPK, JPK_VAT, nowa matryca stawek VAT

REKLAMA

Od 1 stycznia 2020 r. zarówno nowe, jak i dotychczasowe rozliczenia z Urzędem Skarbowym będą odbywać się za pomocą indywidualnego numeru konta dla każdego płatnika i podatnika. Na początku pozwoli on wpłacać należności związane z PIT, CIT, VAT, a także należności niepodatkowe, stanowiące dochód budżetu państwa. Takie działanie ma uprościć rozliczanie podatków i zminimalizować ryzyko błędów powstających przy wpłatach.

Od początku nowego roku Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK), czyli dobrowolny system oszczędzania na emeryturę, obejmie pracowników mniejszych firm (powyżej 50 osób), a nie - jak dotychczas - tylko zatrudnione w największych przedsiębiorstwach (ponad 250 osób). W niedalekiej przyszłości program ma objąć pozostałe firmy. Na indywidualne konto, oprócz bonusu od państwa, trafi również składka pracownika i pracodawcy. Podstawowe wpłaty do PPK wynoszą 2 procent wynagrodzenia brutto po stronie pracownika i minimalnie 1,5 procent po stronie pracodawcy

Od drugiego kwartału deklaracje VAT-7 i VAT-7k oraz ich załączniki, VAT-ZZ, VAT-ZD, VAT-ZT zastąpi zaktualizowany plik JPK_VAT, zawierający oprócz danych identyfikacyjnych podatnika, okresu podatkowego oraz należnej kwoty również historię dokonanych transakcji. Znajdą się tam daty zakupu i sprzedaży oraz przypisane do nich odpowiednie stawki podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast miesiąc kwiecień 2020 roku to data wprowadzenia znowelizowanych stawek VAT, tzw. nowej matrycy stawek VAT.

Potrzeba dostosowania oprogramowania do nowych przepisów

REKLAMA

Przedsiębiorcy cieszą się na myśl o ułatwieniach w prowadzeniu biznesu, ale dla księgowych stanowią one duże wyzwanie. Muszą oni bowiem sprawnie dostosowywać się do nowych regulacji, by uniknąć kosztownych błędów. Z pomocą przychodzi im właściwe oprogramowanie.

Obsługę księgowo-kadrową większość firm wspiera już poprzez wyspecjalizowane rozwiązania. Automatyzacja nie tylko przyśpiesza procesy rozliczeń z pracownikami, kontrahentami i Skarbem Państwa, ale również minimalizuje ryzyko błędu ludzkiego. Test jakości tego typu rozwiązania następuje właśnie w momencie wprowadzenia istotnych zmian prawnych, które kaskadowo wymuszają zmiany w wielu drobniejszych obszarach.

– Przedsiębiorcy, którzy wykorzystują w swojej firmie profesjonalne oprogramowanie księgowo-płacowe, zazwyczaj nie mają się czego obawiać, ponieważ producenci zawczasu udostępniają zaktualizowane wersje. Jest ono przygotowane do zmian nie tylko pod kątem merytorycznym, ale również pod względem użyteczności i intuicyjności – mówi Paweł Berezowski, dyrektor zarządzający Reset2.

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Polecamy: PODATKI 2020 – Komplet

Jak pokazują doświadczenia użytkowników rozwiązań do prowadzenia księgowości, o długofalowej użyteczności oprogramowania decyduje właśnie kwestia dynamicznego dostosowania do zmian prawnych – najlepiej z odpowiednim wyprzedzeniem – oraz pomocy technicznej. Przykładowo, Reset2 opublikował aktualizacje pod kątem split payment, PPK i zerowej stawki PIT już na miesiąc przed każdą z wprowadzanych zmian.

– Jako producent z wieloletnim doświadczeniem wiemy, że w praktyce sprawdzają się tylko te rozwiązania, które realnie wspierają użytkownika w wykonywaniu zadań, zwłaszcza tak ważnych, jak obsługa księgowa firmy. Zdajemy sobie sprawę, że przedsiębiorstwa czują się pewnie wtedy, kiedy z wyprzedzeniem mogą dostosować się do nadchodzących zmian, dlatego w przypadku każdej z nich staramy się jak najszybciej dostosować nasze systemy - kończy Berezowski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wchodzi na stałe – od 2026 roku faktury tylko elektroniczne. Szczegóły ustawy już znane!

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

Rewolucja w interpretacjach podatkowych? Rząd planuje centralizację i zmiany w Ordynacji podatkowej – co to oznacza dla podatników i samorządów?

Rząd szykuje zmiany w Ordynacji podatkowej, które mają ułatwić dostęp do interpretacji podatkowych i uporządkować ich publikację. Zamiast rozproszenia na setkach stron samorządowych, wszystkie dokumenty trafią do jednej centralnej bazy – systemu EUREKA, co ma zwiększyć przejrzystość i przewidywalność prawa podatkowego.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał w środę zmianę ustawy o VAT, wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) - poinformowała kancelaria prezydenta. Co to oznacza dla firm?

Nierozwiązany problem ziemi po PGR-ach: czy minister Krajewski uratuje miejsca pracy i gospodarstwa indywidualne?

Nierozwiązane od lat kwestie zagospodarowania dzierżawionej ziemi państwowej powracają dziś z ogromną siłą. Na decyzje ministerstwa rolnictwa czekają zarówno pracownicy spółek gospodarujących na gruntach po dawnych PGR-ach, jak i rolnicy indywidualni, którzy chcą powiększać swoje gospodarstwa. W tle stoją dramatyczne obawy o przyszłość setek osób zatrudnionych w spółkach oraz widmo likwidacji stad bydła.

Dobra wiadomość dla rolników! Prezydent podpisał ustawę o przechowywaniu nawozów naturalnych – zmiany wejdą w życie błyskawicznie

Prezydent RP podpisał ustawę przygotowaną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która wprowadza istotne zmiany dla rolników w zakresie przechowywania nawozów naturalnych. Nowe przepisy wydłużają terminy dostosowania gospodarstw, upraszczają procedury budowlane i zapewniają dodatkowe wsparcie administracyjne.

Pracujący studenci, a ubezpieczenie w ZUS. Umowy o pracę, o dzieło i zlecenia - składki i świadczenia

Nie tylko latem wielu studentów podejmuje pracę, na podstawie kilku rodzajów umów. Różnią się one obowiązkiem odprowadzania składek a co za tym idzie, również prawem do świadczeń. Wyjaśniamy jakie umowy są podpisywane i jak są oskładkowane.

REKLAMA

Rekord: Ponad 1,24 mln cudzoziemców pracuje legalnie w Polsce i płaci składki do ZUS

Na koniec I półrocza 2025 r. liczba cudzoziemców legalnie pracujących i objętych ubezpieczeniami społecznymi w ZUS przekroczyła 1,24 mln osób. W województwie kujawsko-pomorskim było ich ponad 48,3 tys.W porównaniu z końcem 2024 roku wzrost odnotowano zarówno w skali kraju, jak i w regionie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Działalność nierejestrowana w 2025 roku - własny biznes bez składek ZUS i formalności [limit]. Kiedy rejestracja firmy jest już konieczna i jak to zrobić?

Rozpoczęcie działalności gospodarczej w Polsce może wydawać się skomplikowane – zwłaszcza dla osób, które dopiero testują swój pomysł na biznes. Dlatego działalność nierejestrowana (zwana też nieewidencjonowaną) to atrakcyjna forma dla początkujących przedsiębiorców. Jednak wraz z rozwojem działalności pojawia się pytanie: czy to już czas, by przejść na zarejestrowaną firmę? Przedstawiamy, kiedy warto podjąć ten krok, jakie są jego konsekwencje oraz jak się do tego przygotować.

REKLAMA