REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Gmina, Sfera budżetowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Minister finansów o budżecie na 2015 rok

Minister finansów przyznał, że niewielkie ożywienie w gospodarce i bardzo niska inflacja utrudniają tworzenie budżetu na rok 2015.

Rząd wstępnie przyjął projekt budżetu na 2015 rok

Projekt budżetu na 2015 rok zakłada m.in. wzrost ulgi na dzieci w podatku dochodowym od osób fizycznych, ale także zamrożenie funduszu płac w budżetówce. Ekonomiści oceniają, że planując finanse państwa resort finansów przyjął realne założenia.

Zwolnienia z podatku od nieruchomości bez kontroli

Gminy mogą pomagać przedsiębiorcom poprzez zwolnienia z podatku od nieruchomości, jednak nie wolno im sprawdzić, czy firmy nie nadużywają tej pomocy.

Finanse publiczne - konsolidacja bez hamowania wzrostu

Walka z kryzysem doprowadziła do szeregu pozytywnych reform w zakresie zarządzania finansami publicznymi. Wciąż jednak resorty finansów borykają się z ważnymi wyzwaniami, jak między innymi zmiana struktury przychodów, lepsze wykorzystanie informacji, zatrudnienie i zatrzymanie odpowiednich specjalistów, czy w końcu skuteczna polityka informacyjna wobec obywateli.

Odmowa wykonania polecenia przez pracownika sfery budżetowej

Pracownicy sfery budżetowej mają bezpośredni obowiązek aktywnej analizy otrzymanych poleceń i zgłaszania zastrzeżeń bądź odmowy wykonania polecenia służbowego, gdy budzą one podejrzenia lub są niezgodne z prawem, pomyłkowe albo sprzeczne z interesem społecznym. W artykule szczegółowo omówiono wszystkie te przypadki.

W 2013 roku wyłudzono z budżetu państwa co najmniej 15 mld zł zwrotu VAT

W zeszłym roku budżet państwa wypłacił kasowo prawie 80 mld zł z tytułu zwrotów podatku od towarów i usług. Był to rekord w historii, zarówno nominalny jak i realny.

Wójtów dwóch? - czyli podwójna rola wójta w postępowaniu administracyjnym

Interes prawny gminy do zaskarżenia interpretacji podatkowej wydanej przez jej wójta w kontekście dopuszczalności zaskarżenia przez gminę indywidualnej interpretacji podatkowej, wydanej przez wójta tej gminy.

Projekt budżetu na 2015 r.

Rada Ministrów, na posiedzeniu 10 czerwca, podjęła decyzję o założeniach makroekonomicznych do projektu budżetu na 2015 r. Podjęła również decyzję w sprawie w trzech innych kwestiach, które mają wpływ na budżet: minimalnego wynagrodzenia za pracę, wskaźnika waloryzacji emerytur i rent oraz wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej.

Termin przekazania skonsolidowanego bilansu do RIO

Do 30 czerwca 2014 r. jednostki samorządu terytorialnego zobowiązane są przekazać do właściwych regionalnych izb obrachunkowych (RIO) skonsolidowane bilanse za rok 2013 r. w formie pisemnej i w formie dokumentu elektronicznego.

Wynagrodzenia urzędników administracji publicznej

Przeciętne wynagrodzenie urzędnika administracji publicznej w 2013 roku to 4 348 PLN brutto. Według danych GUS liczba urzędników w naszym kraju w ubiegłym roku wyniosła 428 049 osób.

Niższy deficyt finansów publicznych w 2015 r.

W 2015 r. Ministerstwo Finansów zamierza zredukować deficyt w finansach publicznych poniżej 3 proc. PKB. Zdaniem ekspertów unijnej Rady ECOFIN, będzie to wymagało podwyżek podatków lub cięć w wydatkach publicznych.

Jednostki budżetowe samodzielnym podatnikiem VAT

Ministerstwo Finansów podtrzymuje swoje stanowisko w sprawie odrębności podatkowej jednostek budżetowych. Wydawało się, sprawę rozstrzygnął w 2013 r. NSA orzekając, że jednostki budżetowe gmin nie są podatnikami VAT. Organy podatkowe w tej sprawie mają swoje zdanie.

Sprawozdanie finansowe agencji wykonawczej - nadwyżka środków

Agencja wykonawcza, która uzyskała na koniec roku nadwyżkę finansową zobowiązana jest odprowadzić ją do budżetu państwa. Jakie są zasady prezentacji nadwyżki środków finansowych w przypadku sprawozdania finansowego agencji wykonawczej?

Zmiany w sprawozdawczości budżetowej w zakresie budżetu państwa

Rozporządzeniem Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (dalej: rozporządzenie o sprawozdawczości budżetowej) wprowadzono zmiany sposobu sporządzania i przekazywania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetu państwa.

Wieloletni Plan Finansowy Państwa przyjęty

Rząd przyjął 22 kwietnia br. Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2014-2017. Dokument ten, na mocy znowelizowanej w 2013 r. ustawy o finansach publicznych, został opracowany w nowym układzie i składa się obecnie z dwóch części: „Programu konwergencji” oraz „Określenia celów głównych funkcji państwa wraz z miernikami stopnia ich realizacji”.

Marzec 2014 – katastrofa wpływów na 10-lecie VAT-u

Pogłębia się kryzys podatku od towarów i usług: dochody budżetu państwa za marzec 2014 r. były już rekordowo niskie (najgorsze w historii tego podatku) – tylko 6 mld zł. Jest to spadek w stosunku do lutego o 3 mld zł, a do stycznia aż o 10 mld.

Rozliczenia i ewidencja księgowa VAT w jednostkach budżetowych

Rozliczenia VAT i ewidencja księgowa tych operacji w państwowych i samorządowych jednostkach budżetowych oraz w samorządowych zakładach budżetowych są skomplikowane. Dotychczas podmiotowość prawno-podatkowa wymienionych jednostek organizacyjnych nie była kwestionowana. Sytuacja w tym zakresie zmieniła się w 2013 r. w związku z sentencją uchwały NSA z czerwca 2013 r. stanowiącej, że gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami VAT.

Przyczyny spadku dochodów podatkowych budżetu państwa wg prof. Modzelewskiego

W roku 2014 mimo zaplanowanego spadku dochodów budżetu państwa ze wszystkich podatków, faktyczne wpływy mogą być jeszcze niższe. Dlaczego? Wyjaśnia prof. dr hab. Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych.

Ustawa budżetowa na rok 2014

Sejm w dniu 13 grudnia przyjął ustawę budżetową na rok 2014, która rzewiduje m.in. wzrost PKB o 2,5 proc. wobec przewidywanych 1,5 proc. w 2013 r., inflację na poziomie 2,4 proc. oraz ponad 47,6 mld zł deficytu.

Czy gminna jednostka budżetowa jest podatnikiem VAT - NSA pyta TSUE

10 grudnia 2013 r. Naczelny Sąd Administracyjny postanowieniem sygn. I FSK 311/12 zdecydował o skierowaniu do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pytania prejudycjalnego w zakresie statusu prawnopodatkowego samorządowych jednostek budżetowych w podatku od towarów i usług.

Podatek od nieruchomości w 2014 r.

W stosunku do bieżącego roku w 2014 r. podatek od nieruchomości wzrośnie, ale skala podwyżki jest dużo mniejsza niż to miało miejsce w ubiegłym roku. To dzięki niższej inflacji podwyżka podatków lokalnych w 2014 r. nie będzie tak dotkliwa.

Jednostki budżetowe gmin nie są podatnikami VAT – skutki uchwały NSA

Przedstawiamy komentarz ekspertów PwC do uchwały NSA w kwestii statusu na gruncie VAT gminnych jednostek budżetowych. Jak po tej uchwale powinny zachować się gminy?

Które jednostki gmin nie będą mogły same rozliczać się z VAT

Gminne jednostki budżetowe nie będą mogły rozliczać się samodzielnie w zakresie VAT. To skutek uchwały NSA z 24 czerwca 2013 r. Zmiany nie będą jednak dotyczyć wszystkich jednostek organizacyjnych gminy.

Budżet państwa na 2014 rok

6 września 2013 r. Rząd przyjął wstępny projekt ustawy budżetowej na 2014 r. Dochody budżetu mają wynieść 276,5 mld zł, wydatki nie więcej niż 324,2 mld zł, a deficyt ma nie przekroczyć 47,7 mld zł.

Czy NSA powinien mieć prawo do podejmowania uchwał na temat VAT?

Pyta prowokacyjnie profesor Witold Modzelewski w kontekście uchwał NSA dotyczących ubezpieczenia przedmiotu leasingu, obliczania proporcji i podmiotowości w VAT gminnych jednostek budżetowych.

Gminy muszą ponownie obliczyć proporcję w VAT za 2012 rok

24 czerwca 2013 r. Naczelny Sąd Administracyjny podjął uchwałę, zgodnie z którą gminne jednostki budżetowe nie mają podmiotowości podatkowej w podatku od towarów i usług - jednostki te nie są podatnikami VAT. Na skutek tej uchwały wszystkie gminy muszą obliczyć po raz drugi proporcję za rok 2012. Jest to niezbędne, aby określić kwotę podatku naliczonego, który podlega odliczeniu w 2012 r.

Ponowne obliczenie proporcji w VAT dla gmin za 2012 rok

Zdaniem prof. Witolda Modzelewskiego po podjęciu przez NSA uchwały z dnia 24 czerwca 2013 r. odmawiającej podmiotowości podatkowej gminnym jednostkom budżetowym w podatku od towarów i usług, wszystkie gminy muszą obliczyć po raz drugi proporcję za rok 2012. Jest to niezbędne, aby określić kwotę podatku naliczonego, który podlega odliczeniu w 2012 r.

Gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami VAT

Po latach rejestrowania się jednostek budżetowych gmin, jako samodzielnych podatników VAT – NSA uznał w uchwale, że ta praktyka nie jest zgodna z prawem. Ministerstwo Finansów w oczekiwaniu na pisemne uzasadnienie tej uchwały oszczędnie ją komentuje.

Jednostki budżetowe gmin nie są podatnikami VAT

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów podjął 24 czerwca 2013 r. uchwałę, zgodnie z którą gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami podatku od towarów i usług w świetle art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Opłaty za udostępnianie informacji publicznej bez VAT

Gmina zobowiązana jest do udostępnienia informacji publicznej. Czynności tej dokonuje się na wniosek zainteresowanego, pod warunkiem że udostępnienie informacji nie podlega ograniczeniu. Za czynność tę gmina pobiera opłatę, która stanowi zwrot kosztów związanych z udostępnieniem dokumentów. Czy odpłatne udostępnienie informacji publicznej podlega opodatkowaniu VAT?

Gospodarowanie odpadami komunalnymi jest zwolnione z VAT

Zdaniem organów podatkowych czynności polegające na gospodarowaniu odpadami komunalnymi przez gminy (organizacja odbioru odpadów, pobieranie opłat, transport etc.) są zwolnione z podatku od towarów i usług jako czynności z zakresu zadań publicznych.

REKLAMA