REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność karnoskarbowa księgowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Szczepkowska
Odpowiedzialność karnoskarbowa księgowego / Fot. Fotolia
Odpowiedzialność karnoskarbowa księgowego / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowe prowadzenie ksiąg rachunkowych przez księgowego lub inną osobę uprawnioną jest niezbędne do przepisowego prowadzenia działalności gospodarczej. Kiedy ten czynnik zawodzi pojawiają się sankcje zarówno cywilne, jak i karne dla zarządzających oraz osób bezpośrednio odpowiedzialnych za nierzetelnie prowadzenie ksiąg.

Księgowy zobowiązany jest do starannego prowadzenia ksiąg rachunkowych firmy, za których prawidłowość przyjmuje odpowiedzialność cywilną i karną. W przypadku wykrycia uchybień w prowadzonych księgach (niezgodność z przepisami zawartymi w ustawie o rachunkowości, przedstawienie fałszywego stanu rzeczy, przekroczenie ustalonego terminu wpłaty podatku, zatajenie działalności gospodarczej lub nieprowadzenia ksiąg) księgowy podlega karze ustalonej przez Kodeks Karny Skarbowy (k.k.s.). Odpowiedzialność za nierzetelne sprawozdanie finansowe ponosi nie tylko księgowy ale również kierownik jednostki z tytułu nadzoru.

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy Kodeksu Karnego Skarbowego przewidują nałożenie kary grzywny bądź kary pozbawienia wolności na księgowego, który przekazuje nieprawdziwe informacje organom podatkowym.

Odpowiedzialność karna zarządu i księgowych za zakupy od nieuczciwych kontrahentów

Popełnienie przestępstwa podatkowego skutkuje nałożeniem sankcji na osobę odpowiedzialną. Reguluje to art. 61 k.k.s., który przewiduje karę grzywny w wysokości do 240 stawek dziennych za nierzetelne prowadzenie ksiąg rachunkowych, za czyn mniejszej wagi bądź za wadliwe prowadzenie ksiąg- karę grzywny za wykroczenie skarbowe. Nierzetelne informacje w księgach rachunkowych nie mogą uchodzić za dowody w postępowaniu o czym świadczy orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. akt: II FSK 1764/07) „Trafne było przyjęcie przez organy podatkowe, iż dokumenty księgowe podatnika są częściowo nierzetelne. Uzasadniona była więc także odmowa uznania ich - w zakwestionowanej części - za dowody w postępowaniu, co nastąpiło protokołem z dnia 22 lutego 2006 r. (k. 50 akt adm.). W rezultacie - na aprobatę zasługuje ocena wspomnianych organów oraz Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, że sporne faktury oraz dowody wpłaty (k. 42-47 akt adm.) nie stanowią podstawy do zaliczenia ujętych w nich wydatków do kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu art. 22 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedzialność karnoskarbowa grozi również, za nieprowadzenie lub niewłaściwe przechowywanie księgi. Za niewłaściwe przechowywanie księgi wedle przepisów uznaje się przechowywanie w innym miejscu niż miejsce prowadzenia działalności bądź w innym niż miejsce wskazane przez podatnika jako jego siedziba, przedstawicielstwo lub oddział. Jeżeli prowadzenie księgi zostało zlecone biuru rachunkowemu lub innemu uprawnionemu podmiotowi wtedy za niewłaściwe uznaje się miejsce inne niż określone w umowie z biurem rachunkowym lub wskazanym przez kierownika jednostki. W obu przypadkach zarówno nieprowadzenia lub niewłaściwego przechowywania księgi grozi kara grzywny w postaci 240 stawek dziennych. Takiej samej karze ulega podatnik, który nie poinformuje w terminie właściwego organu o prowadzeniu księgi przez doradcę podatkowego lub innego podmiotu upoważnionego. Natomiast za czyn mniejszej wagi odpowiada się jak za wykroczenie skarbowe.

Nowe zasady świadczenia usług księgowych w UE w 2016 r.

Od 1 stycznia 2015 r. k. k. s. wyróżnia nowy rodzaj wykroczenia skarbowego jakim jest niezłożenie do urzędu skarbowego w określonym ustawowo terminie sprawozdania finansowego, opinii i raportu podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych. Niewywiązanie się z obowiązku złożenia w/w dokumentów grozi karą grzywny za wykroczenie skarbowe ( art. 80b k.k.s.). Kara grzywny w tej sytuacji może wynieść od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia. Natomiast w sytuacji popełnienia przestępstwa skarbowego od 2015 r. kara grzywny została ustalona tj. od 10 do 720 stawek dziennych. Na skutek wprowadzenia tego przepisu, ustawodawca zdefiniował czym są niezbędne dokumenty, tak aby podatnik miał jasno sprecyzowane, kiedy wypełnił zobowiązanie, czy dokumenty, które złożył są odpowiednie czy też jest narażony na karę grzywny.

Niezależnie od przyjęcia przez księgowego odpowiedzialności na piśmie czy też nie, za nieprawidłowości w księgach rachunkowych odpowiada zarówno cywilnie jak i karnie, co wymusza na nim szczegółowe, sumienne oraz dokładne prowadzenie wszelkich rejestrów/ksiąg skarbowych.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA