REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność karnoskarbowa księgowego

Marta Szczepkowska
Odpowiedzialność karnoskarbowa księgowego / Fot. Fotolia
Odpowiedzialność karnoskarbowa księgowego / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowe prowadzenie ksiąg rachunkowych przez księgowego lub inną osobę uprawnioną jest niezbędne do przepisowego prowadzenia działalności gospodarczej. Kiedy ten czynnik zawodzi pojawiają się sankcje zarówno cywilne, jak i karne dla zarządzających oraz osób bezpośrednio odpowiedzialnych za nierzetelnie prowadzenie ksiąg.

Księgowy zobowiązany jest do starannego prowadzenia ksiąg rachunkowych firmy, za których prawidłowość przyjmuje odpowiedzialność cywilną i karną. W przypadku wykrycia uchybień w prowadzonych księgach (niezgodność z przepisami zawartymi w ustawie o rachunkowości, przedstawienie fałszywego stanu rzeczy, przekroczenie ustalonego terminu wpłaty podatku, zatajenie działalności gospodarczej lub nieprowadzenia ksiąg) księgowy podlega karze ustalonej przez Kodeks Karny Skarbowy (k.k.s.). Odpowiedzialność za nierzetelne sprawozdanie finansowe ponosi nie tylko księgowy ale również kierownik jednostki z tytułu nadzoru.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy Kodeksu Karnego Skarbowego przewidują nałożenie kary grzywny bądź kary pozbawienia wolności na księgowego, który przekazuje nieprawdziwe informacje organom podatkowym.

Odpowiedzialność karna zarządu i księgowych za zakupy od nieuczciwych kontrahentów

REKLAMA

Popełnienie przestępstwa podatkowego skutkuje nałożeniem sankcji na osobę odpowiedzialną. Reguluje to art. 61 k.k.s., który przewiduje karę grzywny w wysokości do 240 stawek dziennych za nierzetelne prowadzenie ksiąg rachunkowych, za czyn mniejszej wagi bądź za wadliwe prowadzenie ksiąg- karę grzywny za wykroczenie skarbowe. Nierzetelne informacje w księgach rachunkowych nie mogą uchodzić za dowody w postępowaniu o czym świadczy orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. akt: II FSK 1764/07) „Trafne było przyjęcie przez organy podatkowe, iż dokumenty księgowe podatnika są częściowo nierzetelne. Uzasadniona była więc także odmowa uznania ich - w zakwestionowanej części - za dowody w postępowaniu, co nastąpiło protokołem z dnia 22 lutego 2006 r. (k. 50 akt adm.). W rezultacie - na aprobatę zasługuje ocena wspomnianych organów oraz Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, że sporne faktury oraz dowody wpłaty (k. 42-47 akt adm.) nie stanowią podstawy do zaliczenia ujętych w nich wydatków do kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu art. 22 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedzialność karnoskarbowa grozi również, za nieprowadzenie lub niewłaściwe przechowywanie księgi. Za niewłaściwe przechowywanie księgi wedle przepisów uznaje się przechowywanie w innym miejscu niż miejsce prowadzenia działalności bądź w innym niż miejsce wskazane przez podatnika jako jego siedziba, przedstawicielstwo lub oddział. Jeżeli prowadzenie księgi zostało zlecone biuru rachunkowemu lub innemu uprawnionemu podmiotowi wtedy za niewłaściwe uznaje się miejsce inne niż określone w umowie z biurem rachunkowym lub wskazanym przez kierownika jednostki. W obu przypadkach zarówno nieprowadzenia lub niewłaściwego przechowywania księgi grozi kara grzywny w postaci 240 stawek dziennych. Takiej samej karze ulega podatnik, który nie poinformuje w terminie właściwego organu o prowadzeniu księgi przez doradcę podatkowego lub innego podmiotu upoważnionego. Natomiast za czyn mniejszej wagi odpowiada się jak za wykroczenie skarbowe.

Nowe zasady świadczenia usług księgowych w UE w 2016 r.

Od 1 stycznia 2015 r. k. k. s. wyróżnia nowy rodzaj wykroczenia skarbowego jakim jest niezłożenie do urzędu skarbowego w określonym ustawowo terminie sprawozdania finansowego, opinii i raportu podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych. Niewywiązanie się z obowiązku złożenia w/w dokumentów grozi karą grzywny za wykroczenie skarbowe ( art. 80b k.k.s.). Kara grzywny w tej sytuacji może wynieść od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia. Natomiast w sytuacji popełnienia przestępstwa skarbowego od 2015 r. kara grzywny została ustalona tj. od 10 do 720 stawek dziennych. Na skutek wprowadzenia tego przepisu, ustawodawca zdefiniował czym są niezbędne dokumenty, tak aby podatnik miał jasno sprecyzowane, kiedy wypełnił zobowiązanie, czy dokumenty, które złożył są odpowiednie czy też jest narażony na karę grzywny.

Niezależnie od przyjęcia przez księgowego odpowiedzialności na piśmie czy też nie, za nieprawidłowości w księgach rachunkowych odpowiada zarówno cywilnie jak i karnie, co wymusza na nim szczegółowe, sumienne oraz dokładne prowadzenie wszelkich rejestrów/ksiąg skarbowych.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA