REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie skutki podatkowe niesie ze sobą Brexit

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RSM Poland – Audit, Tax, Consulting
Dzięki nam z odwagą spojrzysz w biznesową przyszłość
Jakie skutki podatkowe niesie ze sobą Brexit
Jakie skutki podatkowe niesie ze sobą Brexit

REKLAMA

REKLAMA

Pomimo, że w dniu 14 listopada 2018 r. zakończone zostały prace nad tekstem umowy o wyjściu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej, do dzisiaj umowa ta nie została przegłosowana przez brytyjski parlament. W związku z tym, bardzo realne jest tak zwane „bezumowne wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej” i to już pod koniec października tego roku. Skutkiem czego będzie, przede wszystkim, przywróceniem kontroli na granicy pomiędzy Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem. Z punktu widzenia polskiego przedsiębiorcy istotne jest by przygotować się na podatkowe skutki takiego wydarzenia.

PODATKI BEZPOŚREDNIE

Z dniem wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej rezydenci podatkowi Zjednoczonego Królestwa nie będą objęci korzyściami płynącymi z Dyrektywy Rady 2011/96/UE z dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw tzw. „Parent subsidiary” oraz Dyrektywy 2003/49/UE z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego do odsetek oraz należności licencyjnych między powiązanymi spółkami różnych Państw Członkowski tzw. „Interest and Royalties”.

REKLAMA

REKLAMA

Obie dyrektywy mają na celu ułatwienie przepływu kapitału pomiędzy państwami w ramach Unii Europejskiej poprzez zwolnienie z podatku u źródła (WHT) dywidend, odsetek czy należności licencyjnych. W rezultacie, płatności te będą podlegać bezpośrednio regulacjom wynikającym z Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych z dnia 20 lipca 2006 r. Oczywiście, warunkiem koniecznym do zastosowania postanowień Konwencji będzie przedstawienie polskiemu płatnikowi ważnego certyfikatu rezydencji podatkowej.

Również Dyrektywa w sprawie transgranicznego łączenia się spółek kapitałowych przestanie obowiązywać podmioty z siedzibą Zjednoczonego Królestwa. W rezultacie połączenia, przejęcia czy reorganizacji, które będą dotyczyły spółek z siedzibą Zjednoczonego Królestwa nie będą mogły korzystać ze zwolnień wynikających z tej dyrektywy.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Biznes

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PODATKI POŚREDNIE

Do tej pory, transakcje towarowe z podmiotami z Zjednoczonego Królestwa były traktowane jako:

  • wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów;
  • wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Z dniem wyjścia Wielkiej Brytanii bez umowy transakcje towarowe z podmiotami ze Zjednoczonego Królestwa trzeba będzie traktować jako import i eksport towarów.

Warto zwrócić uwagę, że przepisy VAT dotyczące sprzedaży wysyłkowej przestaną obowiązywać w przypadku sprzedaży na terytorium Zjednoczonego Królestwa.

Zmianie ulegnie też miejsce opodatkowania niektórych usług (np. sprzedaż praw lub udzielania licencji i sublicencji, usługi reklamy, doradcze, prawnicze, księgowe, tłumaczeń) na rzecz konsumentów z Wielkiej Brytanii. Do tej pory (dopóki Zjednoczone Królestwo jest w Unii Europejskiej) miejsce świadczenia usług ustala się według miejsca siedziby usługodawcy, tj. w Polsce. Jednak, w przypadku, gdy usługi są świadczone na rzecz konsumentów spoza Unii Europejskiej (konsumenci ze Zjednoczonego Królestwa po Brexicie) miejscem świadczenia takich usług jest miejsce, gdzie konsument ma siedzibę, stałe zamieszkanie lub zwykłe miejsce pobytu, tj. w Wielkiej Brytanii.

Ponadto każdy brytyjski przedsiębiorca, zobligowany do zarejestrowania się na potrzeby podatku od towarów i usług w Polsce, od momentu bezumownego Brexitu, będzie obowiązany ustanawiać osobę reprezentującą jej interesy na terytorium Unii Europejskiej w sprawach VAT tzw. przedstawiciela podatkowego.

Z drugiej strony, z dniem wyjścia z Unii Europejskiej obywatele Zjednoczonego Królestwa uzyskają możliwość odzyskiwania VAT od towarów zakupionych na terytorium Polski i wywiezionych poza obszar Unii Europejskiej w systemie TAX FREE.

Michał Szczech, konsultant podatkowy, RSM Poland

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

REKLAMA