REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konwencja MLI, czyli rozwiązania wymierzone w agresywne planowanie podatkowe

Co powinniśmy wiedzieć o MLI? /Fot. fotolia
Co powinniśmy wiedzieć o MLI? /Fot. fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W czerwcu br. w Paryżu podpisana została Konwencja Wielostronna (z ang. Multilateral Instrument to Modify Bilateral Tax Treaties, „MLI”), implementująca w sposób globalny mechanizmy zapobiegające dokonywaniu międzynarodowych transferów zysków do krajów stosujących atrakcyjne stawki podatkowe. Na dzień podpisania MLI, Polska zgłosiła do objęcia nowym mechanizmem 78 umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

REKLAMA

Autopromocja

Genezą stworzenia wielostronnego instrumentu były prace zapoczątkowane przez OECD w ramach projektu Base Erosion and Profit Shifting („BEPS”).

Zdaniem Państw OECD oraz G20 uczestniczących w projekcie BEPS, agresywne planowanie podatkowe stanowi poważne zagrożenie dla dochodów podatkowych, niezależności podatkowej i integralności systemów podatkowych poszczególnych państw.

Warto nadmienić, że od kwietnia 2015 r. Polska uczestniczyła w pracach nad MLI. Na dzień podpisania powyższej konwencji, Polska zgłosiła do objęcia MLI 78 umów o unikaniu podwójnego opodatkowania (UPO). Wśród zgłoszonych umów znalazły się m.in. umowy z następującymi państwami: Austrią, Belgią, Cyprem, Danią, Francją, Holandią, Irlandią, Kanadą, Luksemburgiem, Maltą, Meksykiem, Norwegią, Szwajcarią, Szwecją, Wielką Brytanią. Na chwilę obecną poza zasięgiem MLI znalazły się UPO m.in. z takimi państwami jak: USA i Niemcy. Oczywiście nie wyłącza to możliwości zgłoszenia wspomnianych umów w przyszłości.

MLI porusza istotne kwestie między innymi dotyczące:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • eliminacji podwójnej rezydencji spółek
    Zgodnie z założeniami art. 4 MLI, w przypadku, gdy na podstawie danego UPO, podmiot (wyłączając osoby fizyczne) może być uznany za rezydenta podatkowego więcej niż jednego państwa – strony MLI mogą dojść do porozumienia, którego państwa rezydentem będzie spółka.
     
  • metody zapobiegające podwójnemu opodatkowaniu
    MLI wprowadza również tzw. klauzulę switch over, która zakłada przejście z metody wyłączenia na metodę zaliczenia. Porozumienie przewiduje trzy warianty powyższej klauzuli. Możliwa jest sytuacja, w której jedno z państw wybierze jedną opcję, zaś drugie państwo nie wybierze żadnej z proponowanych opcji (MLI dopuszcza możliwość niezastosowania w ogóle klauzuli switch over).

Co istotne, porozumienie zawiera również propozycje eliminacji nadużyć, spotykanych do tej pory przy stosowaniu poszczególnych UPO:

  • Test podstawowego celu (z ang. Principal Purpose, Test, „PPT”)
    Przeprowadzenie powyższego testu ma odpowiadać na pytanie czy otrzymanie korzyści na podstawie UPO było jednym z głównych powodów struktury (z ang. arrangement) lub przeprowadzonej transakcji. Poprzez termin arrangement należy rozumieć każde przedsięwzięcie, czynność bądź ich szereg, przede wszystkim:
    • generujące,
    • przenoszące, lub
    • prowadzące do przypisania dochodu lub majątku.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Należy zauważyć, że Polska wybrała PPT jako podstawowe narzędzie eliminacji nadużyć w ramach stosowania UPO.

  • Klauzula ograniczenia korzyści (z ang. Limitation of Benefits, ,,LOB’’)
    Państwa mogą uzależniać przyznanie korzyści podatkowych (np. niższy WHT) od spełnienia dodatkowych warunków odnoszących się do formy prawnej, struktury właścicielskiej czy prowadzonej działalności danego podmiotu.

    Zgodnie z uproszczonym modelem LOB, korzyści płynące z UPO mogą zostać przyznane osobom uznanym za rezydentów podatkowych, będących między innymi.: osobami fizycznymi, funduszami emerytalnymi, spółkami giełdowymi, spółkami, które prowadzą aktywną działalność gospodarczą, spółkami, które w 50% znajdują się w posiadaniu wspomnianych wcześniej osób/podmiotów.

    MLI proponuje następujące testy dla weryfikacji rezydencji podatkowej danego podmiotu:
    • test spółki giełdowej
    • test własności
    • test aktywnej działalności/handlu
    • decyzja uznaniowa właściwych organów podatkowych
  • Modyfikacje w zakresie klauzuli nieruchomościowej
    Klauzula nieruchomościowa (art. 9 MLI) przewiduje opodatkowanie zysków ze zbycia udziałów w państwie położenia majątku, w przypadku, gdy wartość udziałów w co najmniej 50% pochodzi z majątku nieruchomego – warunek ten powinien być spełniony w dowolnym czasie w ciągu 365 dni poprzedzających zbycie oraz powinien mieć zastosowanie do udziałów lub porównywalnych praw do udziału w zysku.


Zakład podatkowy

W zakresie określonych w MLI rozwiązań dotyczących unikania powstania zakładu podatkowego (np. poprzez zastosowanie struktur komisowych) Polska zastrzegła, że postanowienia te nie będą miały zastosowania do zgłoszonych przez Polskę UPO. Instrumenty eliminacji powyższego nadużycia zostały uregulowane w art. 10-15 MLI. Warto zwrócić uwagę na jeden z nich:

  • Test działalności pomocniczej i przygotowawczej dla oceny powstania zakładu

Według obecnego brzmienia UPO, zakładem nie jest np. (i) użytkowanie placówek służących wyłącznie do składowania, wystawiania lub wydawania towarów, (ii) utrzymywanie składów tylko w celu składowania, wystawiania lub wydawania towarów, bądź (iii) utrzymywanie stałej placówki wyłącznie w celu zakupu towarów, zbierania informacji dla przedsiębiorstwa czy (iv) utrzymywanie stałej placówki w jakimkolwiek z celów wymienionych powyżej, o ile całkowita działalność tej spółki ma charakter przygotowawczy/pomocniczy.

MLI proponuje pewne modyfikacje w zakresie możliwości uznania pewnych lokalizacji za zakład podatkowy, a nie zaś jak dotychczas tylko działalność pomocniczą/przygotowawczą. Przykładowo:

  • duży magazyn/centrum dystrybucji ze znaczną ilością pracowników, gdzie sprzedaż odbywa się on-line.
  • produkcja na materiale powierzonym (,,tool manufacturer’’), gdzie zapas materiałów/wyrobów gotowych jest własnością zagranicznego przedsiębiorstwa poddany procesowi składowania i przetwarzania przez producenta w Polsce

MLI podlega ratyfikacji przez poszczególne kraje. W uproszczeniu, wejdzie ona w życie po 3 miesiącach od momentu ratyfikowania przez co najmniej 5 państw i wpłynie na skutki podatkowe po upływie kolejnych przewidzianych w Konwencji okresów.

Mając na uwadze powyższe, zachęcamy Państwa do:

  • ustalania i monitorowania, jakie konkretnie efekty i w jakim czasie powoduje MLI,
  • ponownej oceny struktur holdingowych, finansowania, transakcji transgranicznych i wewnątrzgrupowych, biorąc pod uwagę wymogi MLI.

Autor: Katarzyna Klimczyk, doradca podatkowy, Starszy konsultant w Dziale Doradztwa Podatkowego Accreo Sp. z o.o.

Autopromocja
Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA