REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konwencja MLI, czyli rozwiązania wymierzone w agresywne planowanie podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Co powinniśmy wiedzieć o MLI? /Fot. fotolia
Co powinniśmy wiedzieć o MLI? /Fot. fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W czerwcu br. w Paryżu podpisana została Konwencja Wielostronna (z ang. Multilateral Instrument to Modify Bilateral Tax Treaties, „MLI”), implementująca w sposób globalny mechanizmy zapobiegające dokonywaniu międzynarodowych transferów zysków do krajów stosujących atrakcyjne stawki podatkowe. Na dzień podpisania MLI, Polska zgłosiła do objęcia nowym mechanizmem 78 umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

REKLAMA

Autopromocja

Genezą stworzenia wielostronnego instrumentu były prace zapoczątkowane przez OECD w ramach projektu Base Erosion and Profit Shifting („BEPS”).

Zdaniem Państw OECD oraz G20 uczestniczących w projekcie BEPS, agresywne planowanie podatkowe stanowi poważne zagrożenie dla dochodów podatkowych, niezależności podatkowej i integralności systemów podatkowych poszczególnych państw.

Warto nadmienić, że od kwietnia 2015 r. Polska uczestniczyła w pracach nad MLI. Na dzień podpisania powyższej konwencji, Polska zgłosiła do objęcia MLI 78 umów o unikaniu podwójnego opodatkowania (UPO). Wśród zgłoszonych umów znalazły się m.in. umowy z następującymi państwami: Austrią, Belgią, Cyprem, Danią, Francją, Holandią, Irlandią, Kanadą, Luksemburgiem, Maltą, Meksykiem, Norwegią, Szwajcarią, Szwecją, Wielką Brytanią. Na chwilę obecną poza zasięgiem MLI znalazły się UPO m.in. z takimi państwami jak: USA i Niemcy. Oczywiście nie wyłącza to możliwości zgłoszenia wspomnianych umów w przyszłości.

MLI porusza istotne kwestie między innymi dotyczące:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • eliminacji podwójnej rezydencji spółek
    Zgodnie z założeniami art. 4 MLI, w przypadku, gdy na podstawie danego UPO, podmiot (wyłączając osoby fizyczne) może być uznany za rezydenta podatkowego więcej niż jednego państwa – strony MLI mogą dojść do porozumienia, którego państwa rezydentem będzie spółka.
     
  • metody zapobiegające podwójnemu opodatkowaniu
    MLI wprowadza również tzw. klauzulę switch over, która zakłada przejście z metody wyłączenia na metodę zaliczenia. Porozumienie przewiduje trzy warianty powyższej klauzuli. Możliwa jest sytuacja, w której jedno z państw wybierze jedną opcję, zaś drugie państwo nie wybierze żadnej z proponowanych opcji (MLI dopuszcza możliwość niezastosowania w ogóle klauzuli switch over).

Co istotne, porozumienie zawiera również propozycje eliminacji nadużyć, spotykanych do tej pory przy stosowaniu poszczególnych UPO:

  • Test podstawowego celu (z ang. Principal Purpose, Test, „PPT”)
    Przeprowadzenie powyższego testu ma odpowiadać na pytanie czy otrzymanie korzyści na podstawie UPO było jednym z głównych powodów struktury (z ang. arrangement) lub przeprowadzonej transakcji. Poprzez termin arrangement należy rozumieć każde przedsięwzięcie, czynność bądź ich szereg, przede wszystkim:
    • generujące,
    • przenoszące, lub
    • prowadzące do przypisania dochodu lub majątku.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Należy zauważyć, że Polska wybrała PPT jako podstawowe narzędzie eliminacji nadużyć w ramach stosowania UPO.

  • Klauzula ograniczenia korzyści (z ang. Limitation of Benefits, ,,LOB’’)
    Państwa mogą uzależniać przyznanie korzyści podatkowych (np. niższy WHT) od spełnienia dodatkowych warunków odnoszących się do formy prawnej, struktury właścicielskiej czy prowadzonej działalności danego podmiotu.

    Zgodnie z uproszczonym modelem LOB, korzyści płynące z UPO mogą zostać przyznane osobom uznanym za rezydentów podatkowych, będących między innymi.: osobami fizycznymi, funduszami emerytalnymi, spółkami giełdowymi, spółkami, które prowadzą aktywną działalność gospodarczą, spółkami, które w 50% znajdują się w posiadaniu wspomnianych wcześniej osób/podmiotów.

    MLI proponuje następujące testy dla weryfikacji rezydencji podatkowej danego podmiotu:
    • test spółki giełdowej
    • test własności
    • test aktywnej działalności/handlu
    • decyzja uznaniowa właściwych organów podatkowych
  • Modyfikacje w zakresie klauzuli nieruchomościowej
    Klauzula nieruchomościowa (art. 9 MLI) przewiduje opodatkowanie zysków ze zbycia udziałów w państwie położenia majątku, w przypadku, gdy wartość udziałów w co najmniej 50% pochodzi z majątku nieruchomego – warunek ten powinien być spełniony w dowolnym czasie w ciągu 365 dni poprzedzających zbycie oraz powinien mieć zastosowanie do udziałów lub porównywalnych praw do udziału w zysku.


Zakład podatkowy

W zakresie określonych w MLI rozwiązań dotyczących unikania powstania zakładu podatkowego (np. poprzez zastosowanie struktur komisowych) Polska zastrzegła, że postanowienia te nie będą miały zastosowania do zgłoszonych przez Polskę UPO. Instrumenty eliminacji powyższego nadużycia zostały uregulowane w art. 10-15 MLI. Warto zwrócić uwagę na jeden z nich:

  • Test działalności pomocniczej i przygotowawczej dla oceny powstania zakładu

REKLAMA

Według obecnego brzmienia UPO, zakładem nie jest np. (i) użytkowanie placówek służących wyłącznie do składowania, wystawiania lub wydawania towarów, (ii) utrzymywanie składów tylko w celu składowania, wystawiania lub wydawania towarów, bądź (iii) utrzymywanie stałej placówki wyłącznie w celu zakupu towarów, zbierania informacji dla przedsiębiorstwa czy (iv) utrzymywanie stałej placówki w jakimkolwiek z celów wymienionych powyżej, o ile całkowita działalność tej spółki ma charakter przygotowawczy/pomocniczy.

MLI proponuje pewne modyfikacje w zakresie możliwości uznania pewnych lokalizacji za zakład podatkowy, a nie zaś jak dotychczas tylko działalność pomocniczą/przygotowawczą. Przykładowo:

  • duży magazyn/centrum dystrybucji ze znaczną ilością pracowników, gdzie sprzedaż odbywa się on-line.
  • produkcja na materiale powierzonym (,,tool manufacturer’’), gdzie zapas materiałów/wyrobów gotowych jest własnością zagranicznego przedsiębiorstwa poddany procesowi składowania i przetwarzania przez producenta w Polsce

MLI podlega ratyfikacji przez poszczególne kraje. W uproszczeniu, wejdzie ona w życie po 3 miesiącach od momentu ratyfikowania przez co najmniej 5 państw i wpłynie na skutki podatkowe po upływie kolejnych przewidzianych w Konwencji okresów.

Mając na uwadze powyższe, zachęcamy Państwa do:

  • ustalania i monitorowania, jakie konkretnie efekty i w jakim czasie powoduje MLI,
  • ponownej oceny struktur holdingowych, finansowania, transakcji transgranicznych i wewnątrzgrupowych, biorąc pod uwagę wymogi MLI.

Autor: Katarzyna Klimczyk, doradca podatkowy, Starszy konsultant w Dziale Doradztwa Podatkowego Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA