REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Duże zmiany w cłach od 1 maja 2016 r. - Unijny Kodeks Celny

Subskrybuj nas na Youtube
Duże zmiany w cłach od 1 maja 2016 r. - Unijny Kodeks Celny
Duże zmiany w cłach od 1 maja 2016 r. - Unijny Kodeks Celny
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Postanowienia nowego Unijnego Kodeksu Celnego będą miały zastosowanie od 1 maja 2016 r., gdy odnoszące się do UKC akty delegowane i wykonawcze zostaną przyjęte i wejdą w życie najpóźniej w tym terminie. Do 1 maja 2016 r. zastosowanie ma dotychczasowy Wspólnotowy Kodeks Celny i przepisy wykonawcze do niego.

Nowy Unijny Kodeks Celny

UKC został przyjęty w dniu 9 października 2013 r. rozporządzeniem (UE) nr 952/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady. Wszedł w życie 30 października 2013 r. uchylając rozporządzenie (WE) nr 450/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. ustanawiające wspólnotowy kodeks celny (zmodernizowany kodeks celny) (Dz.U. L 145 z 04.06.2008 r., str.1).

REKLAMA

Nowe przepisy unijnego prawa celnego, które przynosi UKC:

- upraszczają prawodawstwo celne,

- ujednolicają obsługę obrotu towarowego z zagranicą w całej UE poprzez harmonizację zasad wymiany informacji i zakresu danych,

- wprowadzają ułatwienia w zakresie procedur celnych zapewniając ułatwienia zmierzające do wzrostu efektywności transakcje celne zgodnie ze współczesnymi potrzebami,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- wdrażają obsługę procesów biznesowych w pełni elektronicznym środowisku – zarówno dla administracji celnych, jak też podmiotów dokonujących obrotu towarowego z zagranicą,

- wspierają rzetelne i godne zaufania podmiotów gospodarczych – upoważnionych  przedsiębiorców AEO.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo celne oraz niektórych innych ustaw przygotowany w związku z ustanowieniem UKC oraz  przepisów wykonujących jego przepisy.

Ministerstwo Finansów przygotowało omówienie i wyjaśnienie najważniejszych zmian wprowadzanych przez UKC:

Przedstawicielstwo celne

Wydawanie decyzji celnych na podstawie UKC

Ponowna ocena pozwoleń wydanych przed 1 maja 2016 r.

Upoważniony przedsiębiorca AEO

Wspólna Taryfa Celna i klasyfikacja taryfowa towarów

Wiążąca informacja taryfowa (WIT)

Pochodzenie towarów

Wiążąca informacja o pochodzeniu (WIP)

Wartość celna towarów

Dług celny

Zabezpieczenie długu celnego

Zniszczenie i zrzeczenie się towarów

Wprowadzanie towarów na obszar ceny Unii Europejskiej - przywozowa deklaracja skrócona (PDS)

Magazyn czasowego składowania

Miejsca zatwierdzone do celów przedstawienia towarów i czasowego składowania

Potwierdzenie unijnego statusu celnego towarów

Pozwolenie na stosowanie procedury uproszczonej w formie zgłoszenia uproszczonego

Pozwolenie na odprawę scentralizowaną realizowaną na terenie kraju

Pozwolenie na wpis do rejestru zgłaszającego

Tranzyt unijny i tranzyt TIR

Skład celny

Wolny obszar celny

Wywóz towarów poza obszar celny Unii

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab. Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts

Eksporterzy i importerzy muszą się przygotować

Zdaniem ekspertów PwC wprowadzane przez UKC zmiany dotkną w największym stopniu podmioty, dokonujące międzynarodowego obrotu towarowego (poza granice UE) które:

- posiadają status upoważnionego przedsiębiorcy AEO lub zamierzają ubiegać się o taki status,

- posiadają pozwolenia na korzystanie ze wspólnotowych procedur celnych (w tym uproszczonych procedur celnych), bądź mają w planach pozyskanie takich pozwoleń,

- dokonują obrotu towarowego na dużą skalę,

- w ramach prowadzonego handlu uiszczają opłaty licencyjne (np. z tytułu wykorzystanie znaków towarowych lub własności intelektualnej),

- wykorzystują dla potrzeb obliczenia wartości celnej towarów kwoty widniejące na pierwszej fakturze wystawionej w łańcuchu sprzedaży (tzw. „first sale arrangement”),

- posiadają lub będą starać się o Wiążące Informacje Taryfowe lub Wiążące Informacje o Pochodzeniu.


Do najważniejszych zmian wprowadzanych przez Unijny Kodeks Ceny eksperci PwC zaliczają zmiany w obszarze wspólnotowych procedur celnych, tj.:

- stworzenie zupełnie nowego katalogu tzw. specjalnych procedur celnych,

- dokonanie zmian w zasadach korzystania ze wspólnotowych procedur celnych,

- rozszerzenie katalogu procedur uproszczonych (nowe uproszczenia dla AEO),

- rozszerzenie warunków, jakie należy spełnić, aby uzyskać pozwolenie na stosowanie celnych procedur uproszczonych,

- zmiany mogące mieć wpływ na bezgotówkowe rozliczanie importowego VAT.

Istotne zmiany dotyczą też obszaru związanego z ustalaniem wartości celnej importowanych towarów.

Eksporterzy i importerzy powinni:

- mieć orientację w zakresie wprowadzanych przez UKC zmian,

- dokonać identyfikacji realizowanych w firmie operacji importowych i eksportowych,

- przeprowadzić inwentaryzacji posiadanych pozwoleń umożliwiających realizację tych operacji,

- przeanalizować to, co trzeba zmienić/zmodyfikować, aby dostosować pozwolenia do nowych przepisów.

Zdaniem ekspertów PwC niektóre z tych działań należy podjąć już teraz ze względu na przepisy przejściowe – np. w sytuacji, w której przedsiębiorcy chcieliby dalej korzystać ze zwolnienia od obowiązku złożenia zabezpieczenia celnego również po 1 maja 2016 r. 

Źródło: Ministerstwo Finansów, PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA