| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > PIT > Działalność gospodarcza > Jak prawidłowo rozliczyć leasing?

Jak prawidłowo rozliczyć leasing?

Jakie mamy rodzaje leasingów? Czym one się różnią między sobą? Jakie warunki muszą być spełnione, aby umowę nazwać umową leasingu? Jak rozliczyć poszczególne transakcje na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych?

Pojęcie wstępne – umowa leasingu

Zanim o samym rozliczaniu, to tytułem wstępu warto przypomnieć sobie definicję umowy leasingu. Mianowicie zgodnie z art. 23a pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez umowę leasingu rozumie się umowę nazwaną w kodeksie cywilnym, a także każdą inną umowę, na mocy której jedna ze stron, zwana dalej "finansującym", oddaje do odpłatnego używania albo używania i pobierania pożytków na warunkach określonych w ustawie drugiej stronie, zwanej dalej "korzystającym", podlegające amortyzacji środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, a także grunty oraz prawo wieczystego użytkowania gruntów.

Kolejnym ważnym terminem jest normatywny okres amortyzacji. Ustawodawca określił, że jest to okres, w którym odpisy amortyzacyjne, wynikające z zastosowania stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych, zrównują się z wartością początkową środków trwałych. Czyli chodzi tutaj o podstawowe stawki amortyzacji poszczególnych środków trwałych.

Leasing operacyjny

Szczegółowe uregulowania co do rozliczania sposoby finansowania zakupu jakim jest leasing operacyjny zostały zamieszone w art. 23b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Aby umowa mogła być dla celów podatkowych traktowana jako umowa leasingu operacyjnego muszę być spełnione następujące warunki :

  • korzystający (leasingobiorca) nie jest właścicielem przedmiotu leasingu, tylko go użytkuje,
  • amortyzacja jest po stronie finansującego (leasingodawcy),
  • po zakończeniu umowy jest możliwość wykupu,
  • jeśli stronami umowy są dwie osoby prowadzące działalność gospodarczą, to umowa musi być zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji,
  • suma ustalonych opłat w umowie leasingu, pomniejszona o podatek VAT, ma odpowiadać co najmniej wartości początkowej środka trwałego, a w przypadku zawarcia przez finansującego następnej umowy leasingu środka trwałego, będących uprzednio przedmiotem takiej umowy odpowiada co najmniej jego wartości rynkowej z dnia zawarcia następnej umowy leasingu

Leasing finansowy

Innym sposobem finansowania jest leasing finansowy. Polega on na tym, że :

  • umowa zawarta na czas oznaczony,
  • suma ustalonych w umowie leasingu opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środka trwałego,
  • umowa zawiera postanowienie, że w podstawowym okresie umowy leasingu odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający.

Warto pamiętać, że przy leasingu finansowym:

  • amortyzacja jest po stronie korzystającego,
  • odsetki stanowią koszt w dacie ich poniesienia,
  • obowiązuje limit amortyzacji samochodów do równowartości 20.000 EUR,
  • nie ma wykupu, po zakończeniu umowy, ŚT przechodzi na własność korzystającego.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

INDOS SA

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK