| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > PIT > Ulgi i odliczenia > Ulga z tytułu wychowywania dzieci 2013 / 2014

Ulga z tytułu wychowywania dzieci 2013 / 2014

To niewątpliwie najpopularniejsza i najkorzystniejsza ulga w PIT. Od rozliczenia za rok 2013 zwiększyły się istotnie kwoty możliwe do odliczenia dla osób wychowujących więcej niż dwoje dzieci. Z kolei niektórzy rodzice jedynaków mogą w ogóle nie skorzystać z tej ulgi.

Ulga przysługuje z tytułu wychowywania małoletnich dzieci w stosunku do których:
1) wykonywana była władza rodzicielska albo
2) pełniona była funkcja opiekuna prawnego, jeżeli dziecko zamieszkiwało z takim opiekunem albo
3) sprawowana była opieka poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.


Polecamy: Podatki 2014 - PIT-Y za 2013 r.

9.90 złPodatki 2014 - Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów 2014


Wysokość ulgi na dziecko

Wysokość odliczenia za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego wynosi:

- 92,67 zł (tj. 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale obowiązującej skali podatkowej) na pierwsze dziecko,

- 92,67 zł na drugie dziecko,

- 139,01 zł na trzecie dziecko,

- 185,34 zł na czwarte i odrębnie taką samą kwotę na każde kolejne dziecko.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

Podatnikowi wychowującemu jedno dziecko odliczenie przysługuje, jeżeli dochody podatnika:

a) pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym łącznie kwoty 112.000 zł,

b) niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56.000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko, do którego ma zastosowanie kwota dochodu w wysokości 112.000 zł.

Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim - kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej).

To istotne zmiany, bo jeszcze w zeznaniu składanym za 2012 rok. można odliczyć od podatku maksymalnie 1112,04 zł na każde dziecko [(556,02/6) x 12]. Prawo do odliczenia tej ulgi nie było wcześniej uzależnione ani od liczby wychowywanych dzieci, ani od wysokości osiąganego dochodu.

Polecamy poradnik: Podatki 2014 - PIT-Y za 2013 r.

W przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie ww. zasadami za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.

Oznacza to, że w przypadku, gdy w jednym miesiącu dziecko przebywa część dni u jednego rodzica, a część u drugiego - każdemu z rodziców przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 z kwoty 92,67 zł (czyli 3,089 zł) za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Odliczenie z tytułu tej ulgi nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:
- na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;
- wstąpiło w związek małżeński.

Warunki odliczenia

Z ulgi możemy skorzystać, jeśli opłacamy podatek na zasadach ogólnych, rozliczając się według skali podatkowej. Nie możemy jej uwzględnić rozliczając dochody opodatkowane w sposób uproszczony - stawką liniową, ryczałtem ewidencjonowanym bądź kartę podatkową.

Będzie to możliwe jedynie w sytuacji, gdy oprócz tych dochodów osiągniemy dodatkowo dochody objęte skalą podatkową. Wówczas ulgę wykorzystamy rozliczając się z tych właśnie dochodów na PIT-36 bądź PIT-37.

Polecamy: Ulga na dziecko od 2013 roku – nowe zasady odliczania

Polecamy: Ulga na dziecko dla przedsiębiorców w 2013 roku

Ulga internetowa 2013

Nie każde dziecko daje nam możliwość skorzystania z tego odpisu podatkowego. Krąg dzieci „objętych” ulgą został wskazany w ustawie. Możemy więc korzystać z odliczenia wychowując dzieci:

- małoletnie,
- bez względu na wiek, jeżeli otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
- do ukończenia 25 lat, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, w przepisach - Prawo o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie. W tych przypadkach odliczenie przysługuje rodzicom jeżeli w roku podatkowym dzieci te nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach ogólnych według skali podatkowej (art. 27 ustawy o PIT) bądź dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b ustawy o PIT w łącznej wysokości przekraczającej kwotę 3089 zł stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale obowiązującej skali podatkowej, z wyjątkiem renty rodzinnej.

Definicja ta pozwala więc już bez żadnych wątpliwości skorzystać z ulgi prorodzinnej – przy spełnieniu pozostałych warunków - także rodzicom dzieci studiujących za granicą. Prawa do ulgi nie pozbawia także otrzymywanie przez dziecko – zgodnie z odrębnymi przepisami - dodatku pielęgnacyjnego bądź renty socjalnej.

Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 19 stycznia 2012 r. (sygn. I SA/Ol 734/11)  przy określaniu kwoty (zarobków dorosłego dziecka), o której mowa w art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy o PIT , wyznaczającej limit skorzystania rodziców z ulgi na to dziecko (3089 zł), należy uwzględnić kwotę odpowiadającą podstawie obliczenia podatku, do której odwołują się art. 27 i art. 30b ustawy o PIT. Czyli w tym przepisie chodzi o dochód po dokonanych odliczeniach od dochodu (np. z tytułu ulgi rehabilitacyjnej, czy udzielonych darowizn na cele pożytku publicznego, kultu religijnego).

Zacytujmy fragment uzasadnienia ww. wyroku WSA  w Olsztynie:

W ocenie Sądu, poprzez nawiązanie w treści art. 6 ust. 4 pkt 3 u.p.d.o.f. do unormowań art. 27 i art. 30b tej ustawy, prawodawca określił, iż przy określaniu kwoty uprawniającej do zastosowania ulgi z tytułu wychowania pełnoletniego dziecka, należy uwzględnić kwotę odpowiadającą podstawie obliczenia podatku, do której odwołują się art. 27 i art. 30b ustawy. To od tej kwoty zależy bowiem bezpośrednio wysokość należnego podatku dochodowego oraz to, czy dziecko będzie w ogóle zobowiązane do jego uiszczenia.
Przyjęcie natomiast, zgodnie z argumentacją organu II instancji, że odliczenia od dochodu nie mają wpływu na wysokość kwoty, o której mowa w art. 6 ust. 4 pkt 3 u.p.d.o.f., powodowałoby, tak jak w niniejszej sprawie, utratę przez podatnika ulgi z tytułu wychowania dziecka, mimo że z zeznania podatkowego dziecka wynikałby podatek w wysokości 0 zł. Nie wydaje się, by właśnie taki był cel przyjętego przez ustawodawcę rozwiązania. Rezultat wykładni celowościowej wspiera zatem wnioski wynikające z powyżej przeprowadzonych powyżej rozważań Sądu. Skoro bowiem celem omawianej instytucji jest pomoc podatnikom w związku z ciążącym na nich obowiązkiem łożenia na utrzymanie pełnoletnich dzieci w okresie ich nauki, uzasadnionym jest pogląd, iż osiągnięcie przez dziecko dochodu w wysokości nie powodującej powstania obowiązku podatkowego, nie oznacza, że jego rodzice, czy też opiekunowie prawni tracą prawo do odliczenia od podatku z tytułu powyższej ulgi. Ograniczanie pomocy Państwa dla podatników wychowujących dzieci w takiej sytuacji jest w ocenie Sądu bezpodstawne. Zapewniona jest natomiast pełna realizacja celu społecznego, jaki został ustanowiony w art. 27f u.p.d.o.f.

To z pewnością korzystny dla podatników wyrok. Problem w tym, że organy podatkowe raczej nie zmieniły zdania w tym zakresie. Wyrok wiąże fiskusa w konkretnym stanie faktycznym konkretnego podatnika. Ale żeby skłonić fiskusa do zasadniczej zmiany stanowiska trzeba z reguły konsekwentnej linii orzeczniczej sądów administracyjnych z NSA na czele. Stąd podatnik postępując zgodnie z wykładnią zaprezentowaną przez WSA w Olsztynie ryzykuje spór z urzędem skarbowym. Spór ten może (ale nie musi) zakończyć się pozytywnie dla podatnika przed sądem administracyjnym.

Czy fiskus musi respektować tezy orzeczeń sądów administracyjnych

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

LIS21
TydzieńPWŚCPSN
44272829303112
453456789
4610111213141516
4717181920212223
4824252627282930

Poznaj platformę INFORFK

Ostatnio na forum

Narzędzia księgowego

Eksperci infor.pl

Ceret Grzywaczewska

Kancelaria Radców Prawnych

Zostań ekspertem Infor.pl »