REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować należności licencyjne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Klaudia Pastuszko
Jak opodatkować należności licencyjne /shutterstock.com
Jak opodatkować należności licencyjne /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Na gruncie polskich przepisów podatkowych należności licencyjne podlegają opodatkowaniu. Sposób obliczania podatku oraz to, kto powinien je uiścić zależy od poszczególnych uregulowań. Jakie stawki podatkowe obowiązują przy należnościach licencyjnych?

Czym są należności licencyjne?

REKLAMA

Należności licencyjne nie posiadają własnej definicji legalnej, ani na gruncie przepisów prawa cywilnego, ani przepisów podatkowych. Wywodzi się ją z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w większości przypadków pokrywa się ona z definicją zawartą w umowach międzynarodowych.  Zgodnie z nią należności licencyjne to przychód z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how). Najczęściej są to stosunki prawne nawiązywane na podstawie przepisów kodeksu cywilnego, przy zastosowaniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy „prawo wolności przemysłowej”.

REKLAMA

Jeśli chodzi o należności licencyjne wynikające z praw autorskich i praw pokrewnych, mogą one powstawać jedynie przy majątkowych prawach autorskich i pokrewnych. Należności pochodzące z praw własności przemysłowej to na przykład projekty wynalazcze, znaki towarowe, wzory przemysłowe.

Warto zauważyć także, że należności licencyjne mogą w niektórych wypadkach powstawać w oparciu o przekazanie prawa do oprogramowania komputerowego, definiowanego jako program lub seria programów, zawierającego  instrukcje komputerowe niezbędne bądź dla procedur operacyjnych samego komputera bądź dla wykonywania innych zadań, przekazywany różnorodnymi środkami.

Opodatkowanie należności licencyjnych wypłacanych z Polski zagranicznym rezydentom

Kwestie opodatkowania należności licencyjnych wypłacanych z Polski zagranicznym rezydentom uregulowane są na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Uznaje się, iż opłaty licencyjne obciążone są  podatkiem ryczałtowym, pobieranym i wpłacanym przez polskich płatników wypłacających wynagrodzenie za świadczenia otrzymane od kontrahenta zagranicznego. Podatek ten pobiera się od przychodu, bez naliczania kosztów uzyskania. W tym przypadku wysokość podatku wynosi 20%. Obowiązek poboru powstaje w tym wypadku „u źródła”, czyli przy wypłacie należności licencyjnych.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto pamiętać należy także o dodatkowych obowiązkach dotyczących płatników podatku, które są niezależne od kwestii jego pobrania, obliczenia czy uiszczenia. Do takich obowiązków należy na przykład złożenie informacji dotyczącej przychodów w sytuacji, w której płatnicy wypłacają kontrahentom zza granicy należności licencyjne. Zobligowane są one do wypełnienia i złożenia formularza. Jego wybór zależy od tego, czy płatnik zryczałtowanego podatku jest osobą fizyczną, czy też osobą prawną. W pierwszym wypadku wypełnić należy formularz IFT-1 lub IFT-1R, natomiast w drugim – formularz IFT-2 lub IFT-2R.

Opodatkowanie należności licencyjnych uzyskiwanych przez polskich rezydentów z zagranicy

W sytuacji, w której należności licencyjne uzyskuje polski rezydent, a pochodzą one z zagranicy, podlegają one opodatkowaniu w ramach całego osiąganego dochodu. Co do zasady uznaje się, iż kwota podatku uiszczona za granicą zaliczana jest na poczet podatku, który należałoby opłacać w Polsce – jest to metoda zaliczenia proporcjonalnego. W tym przypadku, podobnie jak przy odsetkach, nie zachodzi ekonomiczne podwójne opodatkowanie.


Opodatkowanie opłat licencyjnych w świetle umów o unikaniu podwójnego opodatkowania

REKLAMA

W celu uniknięcia podwójnego opodatkowania należności licencyjnych Polska zawarła liczne umowy międzynarodowe. Ich ustalenia stosowane są przed ustawą.  Zawierane są najczęściej na podstawie konwencji modelowej OECD, stanowiącej wzór umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Skorzystanie z niej nie jest jednak dla państw umawiających się obligatoryjne. Zgodnie z nimi pojęcie należności licencyjnych nie dotyczy wszelkich opłat dokonywanych w związku z kontraktami, których przedmiotem są prawa na dobrach niematerialnych, lecz wyłącznie tych, w których ustanowione zostało prawo do ich użytkowania.

Polska jest stroną kilku umów zawierających postanowienia odmienne od tych przewidzianych w konwencji. Przykładem takich umów mogą być te zawarte ze Stanami Zjednoczonymi, Australią, Federacją Rosyjską, Indonezją, Irlandią, Indiami, Maltą, Marokiem czy Urugwajem.

Warto także zauważyć, iż w przypadku, jeśli Polska zawarła umowę międzynarodową o unikaniu podwójnego opodatkowania, do należności licencyjnych można zaliczać także korzystanie z oprogramowania. Ma to miejsce w sytuacji, gdy umowa została zawarta na podstawie standardów OECD oraz gdy umowa została zawarta w inny sposób, ale zawiera stosowne zapisy.

Ulgi i zwolnienia podatkowe należności licencyjnych

Odrębne od wyżej przedstawionych uregulowania prezentowane są w świetle dyrektywy 2003/49/WE, obejmującej swymi uregulowaniami państwa Unii Europejskiej, Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej oraz Konfederację Szwajcarską. Uregulowania te przyjmują zwolnienia z określonej kategorii należności z podatku u źródła. Zgodnie z nimi należności licencyjne są zwolnione z podatku po spełnieniu następujących warunków:

1) wypłacającym należności są:

a) spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego mająca siedzibę lub zarząd na terytorium RP albo

b) położony na terytorium RP zakład spółki podlegającej w państwie członkowskim UE opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli wypłacane przez ten zakład należności podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów przy określaniu dochodów podlegających opodatkowaniu w RP;

2) uzyskującym przychody z powyższych należności jest spółka podlegająca w innym niż RP państwie członkowskim UE lub w innym państwie należącym do EOG opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania;

3) spółka wypłacająca należności posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale spółki zagranicznej lub spółka zagraniczna posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale polskiej spółki lub też inna spółka podlegająca w państwie członkowskim UE lub innym państwie należącym do EOG opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) zarówno w spółce polskiej, wypłacającej należności, jak i w spółce zagranicznej, uzyskującej wskazane wyżej przychody;

4) spółka zagraniczna nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania;

5) odbiorcą należności są albo spółka zagraniczna, o której mowa powyżej, albo zakład tej spółki, jeżeli dochód osiągnięty w następstwie uzyskania tych należności podlega opodatkowaniu w tym państwie członkowskim UE, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA