REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zapłacić podatek dochodowy PIT do urzędu skarbowego?

Jak zapłacić podatek dochodowy PIT do urzędu skarbowego?
Jak zapłacić podatek dochodowy PIT do urzędu skarbowego?

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli z wypełnionego rocznego zeznania podatkowego PIT wynika podatek do zapłaty trzeba ten podatek zapłacić do urzędu skarbowego. Jak to zrobić? Na jaki rachunek wpłacić podatek? Jak wygenerować i sprawdzić swój mikrorachunek podatkowy?

Jak zapłacić podatek dochodowy do urzędu skarbowego?

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że podatek do urzędu skarbowego można zapłacić:

REKLAMA

Autopromocja

- gotówką – np. w kasie urzędu skarbowego lub w kasie podmiotu obsługującego urząd skarbowy, lub w placówce pocztowej, albo

- bezgotówkowo – np. na podstawie polecenia przelewu lub dokonując zapłaty za pomocą instrumentu płatniczego innego niż polecenie przelewu z twojego rachunku bankowego.

Ważne!
Podatek trzeba zapłacić na swój własny mikrorachunek podatkowy.

Swój mikrorachunek podatkowy można sprawdzić na Portalu podatkowym podatki.gov.pl w zakładce Mikrorachunek podatkowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co to jest mikrorachunek podatkowy?

Mikrorachunek podatkowy to indywidualny rachunek podatkowy, który służy od 2020 roku (także w 2022 roku) podatnikom i płatnikom do wpłat podatku PIT, a także podatków CIT i VAT (z wyjątkiem karty podatkowej, VAT-14, VAT w imporcie).

Mikrorachunek podatkowy służy tylko do wpłat podatku.

Ministerstwo Finansów wskazuje, że zwroty nadpłat i podatków są realizowane na dotychczasowych zasadach, czyli np. na ROR podatnika wskazany w ZAP-3.

Jak sprawdzić numer swojego mikrorachunku podatkowego?

Mikrorachunek podatkowy można wygenerować / sprawdzić korzystając z generatora mikrorachunków lub otrzymać w dowolnym urzędzie skarbowym.

Wystarczy, że podatnik poda:

1) PESEL, jeśli jest osobą fizyczną:

- nie prowadzi działalności gospodarczej

- lub nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT

2) NIP, jeśli:

- prowadzi działalność gospodarczą lub jest podatnikiem VAT

- lub jest płatnikiem podatków, składek na ubezpieczenie społeczne i / lub zdrowotne

Ważne!
Podatnik jest odpowiedzialny za poprawne podanie swojego identyfikatora podatkowego (PESEL albo NIP) przy generowaniu mikrorachunku podatkowego. A zatem także jest odpowiedzialny za prawidłowe wygenerowanie numeru mikrorachunku i oczywiście za prawidłowe podawanie tego mikrorachunku przy przelewie podatku do urzędu skarbowego

Ministerstwo Finansów ostrzega, by nie korzystać z innych (oprócz ww. generatora mikrorachunku) stron internetowych lub numerów rachunków wysyłanych e-mailem lub smsem, które mogą być próbą wyłudzenia. Wygenerowanie mikrorachunku podatkowego i jego prowadzenie jest w pełni bezpłatne i nie wiąże się z żadnymi kosztami.

Generator mikrorachunków działa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Podatnik może więc wygenerować czy sprawdzić swój mikrorachunek podatkowy w każdym miejscu i o każdej porze, również przez telefon czy tablet.

Ważne!
Ministerstwo Finansów zapewnia, że numer mikrorachunku danego podatnika zawsze będzie taki sam, nawet gdy podatnik zmieni adres zamieszkania, właściwość urzędu skarbowego czy nazwisko.

Przed terminem płatności podatku upewnij się, że znasz numer swojego mikrorachunku podatkowego. Bez tego nie zapłacisz należności z tytułu podatków PIT, CIT i VAT*.

Jak rozpoznać mikrorachunek podatkowy?

Mikrorachunek podatkowy składa się z 26 znaków.

Schemat mikrorachunku: LK10100071222YXXXXXXXXXXXX

gdzie:

  • LK oznacza liczbę kontrolną,
  • wartość 10100071 jest stała dla każdego mikrorachunku podatkowego. Wskazuje na numer rozliczeniowy w NBP,
  • wartość 222 jest stała dla każdego mikrorachunku podatkowego. Wskazuje na numer uzupełniający w NBP,
  • Y=1, gdy podatnik użyje numeru PESEL,
  • Y=2, gdy podatnik użyje NIP,
  • po znaku Y będzie podany PESEL lub NIP podatnika,
  • na kolejnych pozycjach będą zera, tak aby rachunek składał się z 26 znaków.

Ministerstwo Finansów zaleca, by podatnik przed użyciem (np. wpisaniem do przelewu) mikrorachunku podatkowego zawsze sprawdził czy mikrorachunek zawiera cyfry 10100071222 (począwszy od pozycji nr 3) oraz twój prawidłowy PESEL lub NIP.

Na jaki rachunek wpłacać należności podatkowe w przypadku braku numeru PESEL i NIP?

Co do zasady każdy podatnik w Polsce powinien mieć identyfikator podatkowy – PESEL albo NIP.
Jeśli jednak podatnik czeka na decyzję o jego przyznaniu, to Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w takim przypadku trzeba wpłacić należność (np. podatek) na mikrorachunek podatkowy twojego urzędu skarbowego, zgodnie z wykazem numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych Krajowej Administracji Skarbowej (obowiązującym od 1 stycznia 2020 r.). W wykazie tym znajdują się też szczegółowe objaśnienia, na który rachunek wpłacać poszczególne podatki.

W takim przypadku podatnik powinien podać w przelewie numer dokumentu, np. paszportu, dowodu osobistego, aby urząd skarbowy mógł zidentyfikować podatnika i prawidłowo rozliczyć wpłatę.

Zapłata podatku przelewem. Jak wypełnić przelew?

Jeśli podatnik płaci podatek przelewem - wybiera opcję „przelew podatkowy” oraz wskazuje:

- numer indywidualnego rachunku podatkowego identyfikującego podatnika (indywidualny rachunek podatkowy tzw. mikrorachunek),

- kwotę podatku do zapłaty,

- okres (miesiąc, kwartał, rok),

- symbol formularza płatności (np. PIT-37).

Jeżeli podatnik składa zeznanie korzystając z usługi Twój e-PIT i z zeznania wynika kwota do zapłaty, podatek może zapłacić wybierając opcję „zapłać podatek” znajdującą się w tej usłudze.

Zapłata podatku i mikrorachunek podatkowy. Pytania podatników i odpowiedzi Ministerstwa Finansów

Poniżej przedstawiamy najczęściej pojawiające się pytania podatników dotyczące zapłaty podatku z odpowiedziami ekspertów Ministerstwa Finansów.

Zapłata podatku w usłudze Twój e-PIT

Podatek, który wynika z rozliczenia rocznego wpłacam na mój mikrorachunek podatkowy. Czy usługa Twój e-PIT mi to umożliwi?

Odpowiedź MF: Tak. Dla e-PIT, z których wynika kwota do zapłaty, w przypadku płatności online z usługi Twój e-PIT, będzie prezentowany mikrorachunek podatnika.

Dlaczego po wybraniu opcji zapłać podatek w usłudze Twój e-PIT nie pojawia się opcja przelewu dla posiadaczy kont we wszystkich bankach?

Odpowiedź MF: Ministerstwo Finansów udostępniło bankom środowisko, które pozwala na dołączenie do usługi. W usłudze widoczne są te banki, które skorzystały z tej możliwości.

REKLAMA

Zapłaciłem podatek nie korzystając z usługi Twój e-PIT. Dlaczego pomimo tego po zalogowaniu w usłudze Twój e-PIT pojawia się komunikat „Transakcja nie została zrealizowana – spróbuj ponownie później. Pamiętaj, aby w terminie zapłacić swój podatek”?

Odpowiedź MF: Taki komunikat pojawia się tylko wtedy, kiedy podatnik próbował zapłacić podatek w usłudze Twój e-PIT, ale nie zrobił tego (np. nie znalazł swojego banku na liście wyświetlanej w usłudze). Jeśli jednak skorzystał z innej formy rozliczenia – np. zapłacił przelewem bankowym – to nie ma powodu do niepokoju. W takiej sytuacji należy zignorować komunikat o niezrealizowaniu transakcji w usłudze Twój e-PIT.

Zapłaciłam kwotę podatku, która jest wynikiem rozliczenia rocznego. Po zalogowaniu do Twój e-PIT nadal widzę tę kwotę do zapłaty. Czy moja wpłata dotarła do urzędu skarbowego?

Odpowiedź MF: Tak. Twoja wpłata dotarła do urzędu skarbowego. Potwierdzeniem zapłaty jest np. wyciąg z banku. Ewentualne wątpliwości możesz wyjaśnić bezpośrednio w urzędzie skarbowym.

Przelew na nieprawidłowy numer mikrorachunku podatkowego

Co powinienem zrobić w sytuacji, gdy przeleję należność na nieprawidłowy numer mikrorachunku podatkowego (z niewłaściwym identyfikatorem podatkowym), przelew zostanie zrealizowany, ale zorientuję się, że popełniłem błąd?

Odpowiedź MF: Jeśli sam zorientujesz się, że popełniłeś błąd i chcesz go naprawić, zgłoś się osobiście do właściwego urzędu skarbowego z potwierdzeniem polecenia przelewu.

Co jeśli się pomylę i w przelewie wpiszę nieprawidłowy numer mikrorachunku podatkowego (z niewłaściwym identyfikatorem podatkowym), przelew zostanie zrealizowany, a ja nie zorientuję się, że popełniłem błąd?

Odpowiedź MF: Jeśli nie będzie innego podatnika o wskazanym identyfikatorze podatkowym, urząd skarbowy wezwie cię do wyjaśnienia wpłaty. Może się również zdarzyć, że wpłata zostanie automatycznie zaksięgowana na koncie innego podatnika (podany w mikrorachunku identyfikator będzie należał do innego podatnika). Ty natomiast dostaniesz upomnienie, że zalegasz z podatkiem. W takim przypadku przyjdź do urzędu skarbowego z potwierdzeniem zapłaty, a sprawa w szybki sposób zostanie wyjaśniona. Pracownik urzędu skarbowego będzie mieć podgląd do danych zawartych w poleceniu przelewu.

Podatek do zapłaty emeryta

Otrzymałem z ZUS PIT-40A, z którego wynika kwota do zapłaty. Jednocześnie poza emeryturą nie osiągnąłem żadnych innych dochodów. Jak mam wpłacić ten podatek?

Odpowiedź MF: Nie wpłacasz podatku do urzędu skarbowego. Twoja emerytura za marzec lub kwiecień roku następnego będzie pomniejszona przez ZUS o kwotę podatku do zapłaty.

Mikrorachunek po zakończeniu działalności gospodarczej

Zakończyłem prowadzenie działalności gospodarczej, a wcześniej wpłacałem podatki na mój mikrorachunek z NIP. Czy teraz powinienem wygenerować nowy mikrorachunek z moim numerem PESEL?

Odpowiedź MF: Zakończenie prowadzenia działalności gospodarczej powoduje zmianę identyfikatora z NIP na PESEL. W takiej sytuacji sprawdź swój numer mikrorachunku podatkowego z PESEL i wpłacaj na niego podatki. Jeśli ponownie rozpoczniesz działalność, będziesz posługiwać się NIP i mikrorachunkiem z NIP.

Zapłata ryczałtu od najmu prywatnego

Czy zryczałtowany podatek dochodowy z najmu nieruchomości wpłacam na mikrorachunek podatkowy?

Odpowiedź MF: Podatek od przychodów z najmu prywatnego, opodatkowanego ryczałtem ewidencjonowanym ze stawką 8,5 proc., wpłacaj na mikrorachunek podatkowy. W zleceniu przelewu wybierz formularz PPE, a w przypadku rozliczenia rocznego - PIT-28. Jeżeli jesteś przedsiębiorcą, to nawet gdy najem nie jest związany z prowadzoną przez ciebie działalnością, podatek wpłacaj na mikrorachunek z NIP.

Wspólne rozliczenie PIT małżonków - na czyj mikrorachunek trzeba zapłacić podatek?

Rozliczam PIT wspólnie z małżonkiem. Na czyj mikrorachunek trzeba wpłacić podatek? Męża, czy żony?

Odpowiedź MF: Jeśli rozliczasz się wspólnie z małżonkiem, podatek możesz wpłacić na swój mikrorachunek albo na mikrorachunek małżonka. Zalecamy jednak aby podatek, który wynika ze wspólnego zeznania wpłacać na mikrorachunek osoby, która będzie wskazana jako pierwsza w tym zeznaniu.

Zapłata podatku z banku zagranicznego

Płacąc z banku zagranicznego wymagane jest podatnie numeru SWIFT banku odbiorcy. Jaką informację mam wpisać?

Odpowiedź MF: Numer mikrorachunku podatkowego jest zgodny ze standardem IBAN, czyli Międzynarodowym Numerem Rachunku Bankowego. Ogólne zasady realizacji polecenia przelewu (płatności) z zagranicznych banków nie zmieniają się. W przypadku wpłat do urzędu skarbowego z zagranicznych banków, jeśli jest wymagane podanie kodu BIC, wpisz nr SWIFT: NBPLPLPW.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Limity podatkowe w 2025 roku - PIT, VAT, ryczałt

Początek roku to dla wielu przedsiębiorców, a także księgowych okazja do zaplanowania kolejnych 12 miesięcy intensywnej pracy. Warto pamiętać o obowiązujących w tym roku limitach podatkowych, po przekroczeniu których zmieniają się niektóre obowiązki właścicieli firm. To od nich zależą także określone przywileje i uprawnienia związane z wybraną formą rozliczeń. Sprawdzamy, jak zmieniły się limity na 2025 rok, które bezpośrednio wpływają na zobowiązania na rzecz Urzędu Skarbowego lub ZUS-u. 

Składki ZUS w 2025 r.: działalność gospodarcza (duży i mały ZUS). Kwoty składek i podstawy wymiaru

W ślad za wzrostem minimalnego wynagrodzenia oraz prognozowanym przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniem, w 2025 roku zwiększyły się także składki na ubezpieczenia społeczne. ZUS podał kwoty tych składek i podstaw ich wymiaru.

Wspólne rozliczenie PIT: Jak zaoszczędzić na podatkach z małżonkiem? Sprawdź, kto może skorzystać!

Wspólne rozliczenie PIT z małżonkiem to możliwość, która znacząco może obniżyć należny podatek, zwłaszcza gdy różnice w dochodach są duże. Aby skorzystać z tego rozwiązania, musisz spełnić kilka warunków, takich jak wspólność majątkowa czy odpowiednia forma opodatkowania. Sprawdź, kto może rozliczać się wspólnie i jakie korzyści przynosi to rozwiązanie!

Mały ZUS plus 2025 – zgłoszenia tylko do końca stycznia. Kalkulator obniżonych składek przedsiębiorców na zus.pl

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, prowadzącym działalność gospodarczą na małą skalę, że do końca stycznia 2025 r. mogą zgłosić się do „małego ZUS plus”, aby opłacać w nowym roku niższe składki liczone od dochodu. Nowego zgłoszenia nie muszą czynić przedsiębiorcy, którzy korzystali z ulgi w grudniu 2024 r. i chcą ją kontynuować.

REKLAMA

Sprzedajesz w internecie? Uważaj na próg 3 225 zł miesięcznie! Za złamanie nowych przepisów grożą surowe kary

To już koniec szarej strefy w sprzedaży przez internet, w tym na takiej popularnej platformie jak Allegro. Jeśli sprzedający przysłowiowy Kowalski uzyskuje przychody 3 225 złotych miesięcznie, musi zarejestrować działalność lub firmę i spodziewać się kontroli podatkowej. Za złamanie nowych regulacji grożą kary i grzywny.

Rząd nie dostrzega tej luki podatkowej. Dlatego teraz tracą wszyscy - państwo i konsumenci

Okazuje się, że rząd nie dostrzega systemowej luki - a mógłby zyskać ponad miliard złotych z podatków i uchronić Polaków przed szeregiem zagrożeń. W związku z tym teraz tracą wszyscy - państwo i konsumenci – alarmuje Warsaw Enterprise Institute w opublikowanym właśnie raporcie.

Będzie super-urząd do kontroli przedsiębiorców. Bo rząd szuka pieniędzy. Jakie skutki dla firm?

Rząd ogłosił pomysł powstania specjalistycznego zespołu mającego na celu skuteczniejszą walkę z szarą strefą i unikaniem opodatkowania. Ma to być "Międzyresortowy Zespół do spraw przeciwdziałania szarej strefie" - już teraz zwany przez niektórych "super-urzędem" lub "super-skarbówką". Nowa inicjatywa zakłada wykorzystanie zaawansowanych technologii analitycznych, które pomogą w precyzyjnym typowaniu podatników do kontroli. Celem projektu jest uszczelnienie systemu podatkowego, poprawa ściągalności podatków, opłat, składek i innych należności publicznoprawnych oraz ograniczenie nielegalnych praktyk w obrocie gospodarczym. Dzięki temu uczciwie działający przedsiębiorcy mają zyskać równą przestrzeń konkurencyjną.

KSeF w 2025 roku: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć problemów w 2026 roku?

Przedsiębiorcy, nadchodzi czas zmian! Obowiązkowe e-faktury w KSeF to rewolucja w polskiej księgowości, która wejdzie w życie w 2026 roku. Co zrobić, aby przygotować się na nowe zasady już w 2025 roku? Kluczowe decyzje, technologia i szkolenia – dowiedz się, jak uniknąć chaosu i zyskać przewagę dzięki wcześniejszemu wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA

Od 6 stycznia 2025 r. ZUS przyjmuje wnioski o umorzenie składek od płatników poszkodowanych w wyniku powodzi z września 2024 r.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że 6 stycznia 2025 roku ruszyło przyjmowanie wniosków o umorzenie składek od płatników poszkodowanych w wyniku powodzi z września 2024 r. Jakie warunki należy spełniać?

Zmiana stawki podatku za garaż w budynkach wielorodzinnych

Od początku 2025 roku zmieniło się opodatkowanie garaży w budynkach wielorodzinnych. W związku nowymi przepisami nastąpiło zrównanie stawek opodatkowania garaży. W niektórych przypadkach oznacza to obniżkę podatku.

REKLAMA