REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdzić poprawność Jednolitego Pliku Kontrolnego przed przekazaniem do kontroli?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak sprawdzić poprawność Jednolitego Pliku Kontrolnego przed przekazaniem do kontroli? /fot. Fotolia
Jak sprawdzić poprawność Jednolitego Pliku Kontrolnego przed przekazaniem do kontroli? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Już niebawem urzędy skarbowe zaczną przeprowadzać e-kontrole skarbowe z wykorzystaniem Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Kontrole tego typu zapowiadane są począwszy od 1 lipca 2016 r. Jak zatem sprawdzić poprawność danych w Jednolitym Pliku Kontrolnym, przed wysłaniem go do urzędu skarbowego?

Okazuje się, że na 3 miesiące przed wejściem w życie elektronicznych kontroli podatkowych wielu przedsiębiorców deklaruje, że w ogóle nie słyszała o JPK. A trzeba mieć na uwadze, że w przypadku nieprzekazania do kontroli pliku w formacie JPK lub przekazania pliku zawierającego błędy przedsiębiorcom grozi odpowiedzialność karno-skarbowa.

REKLAMA

Samo wygenerowanie Jednolitego Pliku Kontrolnego jest zaledwie połową sukcesu. Informacje w postaci pliku .xml są nieodczytywalne nawet dla programistów, a co dopiero dla przedsiębiorcy lub księgowej – 33% badanych obawia się braku wpływu na ilość i jakość kontrolowanych przez fiskusa danych. Przedsiębiorcy chcą mieć możliwość przejrzenia i zwalidowania informacji przed ich wysłaniem do kontroli. Jak zatem sprawdzić, czy dane, które mają być za moment przekazane urzędowi skarbowemu, są poprawne i nie zawierają błędów merytorycznych? Bez odpowiedniego narzędzia jest to niemożliwe. Ministerstwo Finansów wprawdzie ma w planach udostępnienie platformy testowej, ale będzie ona dawać jedynie możliwość sprawdzenia poprawności samego pliku JPK, a nie zawartych w nim informacji.

Obowiązek składania pliku JPK_VAT co miesiąc

Jak przygotować się na Jednolity Plik Kontrolny (JPK)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Wsłuchaliśmy się w sygnały płynące z rynku i oferujemy kompleksowe rozwiązanie, będące odpowiedzią na obawy zgłaszane przez przedsiębiorców i księgowych.” - powiedział Piotr Ciski, dyrektor zarządzający polskim oddziałem Sage. „Łączy ono techniczne narzędzie umożliwiające przetworzenie wygenerowanego pliku JPK w postaci .xml z usługą weryfikowania poprawności informacji w nim zawartych. Dlatego do współpracy przy tym projekcie zaprosiliśmy PwC – lidera firm doradztwa podatkowego, mającego duże doświadczenie w podobnych projektach prowadzonych w Europie.”

Jak sprawdzić poprawność danych?

Sage e-Audytor (taką nazwę nosi rozwiązanie) umożliwia nie tylko odczytanie i zrozumienie wygenerowanego pliku JPK, ale także zidentyfikowanie pomyłek, błędów oraz obszarów ryzyka podatkowego. „Generowanie JPK to jedynie pierwszy krok tego, co modelowy system powinien móc oferować użytkownikom. Pamiętajmy, że za dostarczenie nieprawidłowego JPK podatnicy ponoszą ryzyko sankcji. Istotne jest to, by przed przekazaniem JPK fiskusowi móc dokonać weryfikacji poprawności struktur i zawartych w nich danych.” - podkreśla Marcin Sidelnik, dyrektor w dziale prawno-podatkowym PwC. Platforma Sage e-Audytor waliduje dane oraz testuje poprawność merytoryczną wygenerowanych informacji. Sage odpowiada za część technologiczną rozwiązania, PwC zaś za poprawność merytoryczną testów weryfikujących jakość i spójność danych odczytanych  z poszczególnych plików JPK.

Usługa Sage e-Audytor powstała na bazie platformy przetestowanej i sprawdzonej wcześniej w Portugalii, gdzie obowiązek przekazywania danych JPK istnieje od 2008 roku. Przedsiębiorcy korzystający z platformy będą mogli w dowolnym momencie w bezpieczny sposób sprawdzić poprawność JPK, a dodatkowo na specjalnych warunkach zakupić usługi pogłębionej analizy ryzyka podatkowego oferowane przez PwC.

Co dalej z JPK?

Z doświadczeń innych krajów można wysnuć przypuszczenie, że obecne struktury JPK nie są wersją ostateczną i skończoną. Będą zmieniać się, ewoluować, rozwijać o kolejne elementy i nowe schematy. Warto więc już teraz – na etapie wyboru dostawcy JPK – zdecydować się na współpracę z partnerem dającym gwarancję ciągłości operacyjnej i aktualizacji zakupionego oprogramowania w razie zaistnienia takiej potrzeby, wynikającej z wprowadzonych przez ustawodawcę zmian w plikach JPK.

Źródło: SAGE

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

REKLAMA

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

REKLAMA