REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdzić poprawność Jednolitego Pliku Kontrolnego przed przekazaniem do kontroli?

Jak sprawdzić poprawność Jednolitego Pliku Kontrolnego przed przekazaniem do kontroli? /fot. Fotolia
Jak sprawdzić poprawność Jednolitego Pliku Kontrolnego przed przekazaniem do kontroli? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Już niebawem urzędy skarbowe zaczną przeprowadzać e-kontrole skarbowe z wykorzystaniem Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Kontrole tego typu zapowiadane są począwszy od 1 lipca 2016 r. Jak zatem sprawdzić poprawność danych w Jednolitym Pliku Kontrolnym, przed wysłaniem go do urzędu skarbowego?

Okazuje się, że na 3 miesiące przed wejściem w życie elektronicznych kontroli podatkowych wielu przedsiębiorców deklaruje, że w ogóle nie słyszała o JPK. A trzeba mieć na uwadze, że w przypadku nieprzekazania do kontroli pliku w formacie JPK lub przekazania pliku zawierającego błędy przedsiębiorcom grozi odpowiedzialność karno-skarbowa.

REKLAMA

REKLAMA

Samo wygenerowanie Jednolitego Pliku Kontrolnego jest zaledwie połową sukcesu. Informacje w postaci pliku .xml są nieodczytywalne nawet dla programistów, a co dopiero dla przedsiębiorcy lub księgowej – 33% badanych obawia się braku wpływu na ilość i jakość kontrolowanych przez fiskusa danych. Przedsiębiorcy chcą mieć możliwość przejrzenia i zwalidowania informacji przed ich wysłaniem do kontroli. Jak zatem sprawdzić, czy dane, które mają być za moment przekazane urzędowi skarbowemu, są poprawne i nie zawierają błędów merytorycznych? Bez odpowiedniego narzędzia jest to niemożliwe. Ministerstwo Finansów wprawdzie ma w planach udostępnienie platformy testowej, ale będzie ona dawać jedynie możliwość sprawdzenia poprawności samego pliku JPK, a nie zawartych w nim informacji.

Obowiązek składania pliku JPK_VAT co miesiąc

REKLAMA

Jak przygotować się na Jednolity Plik Kontrolny (JPK)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Wsłuchaliśmy się w sygnały płynące z rynku i oferujemy kompleksowe rozwiązanie, będące odpowiedzią na obawy zgłaszane przez przedsiębiorców i księgowych.” - powiedział Piotr Ciski, dyrektor zarządzający polskim oddziałem Sage. „Łączy ono techniczne narzędzie umożliwiające przetworzenie wygenerowanego pliku JPK w postaci .xml z usługą weryfikowania poprawności informacji w nim zawartych. Dlatego do współpracy przy tym projekcie zaprosiliśmy PwC – lidera firm doradztwa podatkowego, mającego duże doświadczenie w podobnych projektach prowadzonych w Europie.”

Jak sprawdzić poprawność danych?

Sage e-Audytor (taką nazwę nosi rozwiązanie) umożliwia nie tylko odczytanie i zrozumienie wygenerowanego pliku JPK, ale także zidentyfikowanie pomyłek, błędów oraz obszarów ryzyka podatkowego. „Generowanie JPK to jedynie pierwszy krok tego, co modelowy system powinien móc oferować użytkownikom. Pamiętajmy, że za dostarczenie nieprawidłowego JPK podatnicy ponoszą ryzyko sankcji. Istotne jest to, by przed przekazaniem JPK fiskusowi móc dokonać weryfikacji poprawności struktur i zawartych w nich danych.” - podkreśla Marcin Sidelnik, dyrektor w dziale prawno-podatkowym PwC. Platforma Sage e-Audytor waliduje dane oraz testuje poprawność merytoryczną wygenerowanych informacji. Sage odpowiada za część technologiczną rozwiązania, PwC zaś za poprawność merytoryczną testów weryfikujących jakość i spójność danych odczytanych  z poszczególnych plików JPK.

Usługa Sage e-Audytor powstała na bazie platformy przetestowanej i sprawdzonej wcześniej w Portugalii, gdzie obowiązek przekazywania danych JPK istnieje od 2008 roku. Przedsiębiorcy korzystający z platformy będą mogli w dowolnym momencie w bezpieczny sposób sprawdzić poprawność JPK, a dodatkowo na specjalnych warunkach zakupić usługi pogłębionej analizy ryzyka podatkowego oferowane przez PwC.

Co dalej z JPK?

Z doświadczeń innych krajów można wysnuć przypuszczenie, że obecne struktury JPK nie są wersją ostateczną i skończoną. Będą zmieniać się, ewoluować, rozwijać o kolejne elementy i nowe schematy. Warto więc już teraz – na etapie wyboru dostawcy JPK – zdecydować się na współpracę z partnerem dającym gwarancję ciągłości operacyjnej i aktualizacji zakupionego oprogramowania w razie zaistnienia takiej potrzeby, wynikającej z wprowadzonych przez ustawodawcę zmian w plikach JPK.

Źródło: SAGE

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA