REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w fakturach korygujących w ramach pakietu Slim VAT

Mirosław Siwiński
Radca Prawny nr wpisu WA-9949 Doradca Podatkowy nr wpisu 09923
Nexia Advicero
Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa
Zmiany w fakturach korygujących w ramach pakietu Slim VAT
Zmiany w fakturach korygujących w ramach pakietu Slim VAT

REKLAMA

REKLAMA

Faktury korygujące - zmiany. Kilka miesięcy po wprowadzeniu w życie tzw. pakietu Slim VAT 1 (1 stycznia 2021 r.; drugi pakiet jest już też opublikowany) Ministerstwo Finansów wydało oficjalne objaśnienia podatkowe do pierwszego pakietu. Poniżej przedstawiamy najciekawsze wnioski z nich płynące dotyczące faktur korygujących.

Korekta podstawy opodatkowania VAT in minus - istota najważniejszej zmiany

Zgodnie z nowymi przepisami podatnik może obniżyć podstawę opodatkowania lub podatek za okres rozliczeniowy wystawienia faktury jeśli:
- uzgodnił warunki korekty z nabywcą towaru lub usługobiorcą ...
- ... i je jednocześnie spełnił,
- posiada dokumenty potwierdzające ww. uzgodnienia (i dochodzi do zrealizowania warunków postanowienia) oraz
- faktura korygująca spełnia uzgodnione warunki.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podatnik będzie miał możliwość obniżyć podstawę opodatkowania i podatek należny od razu po wystawieniu faktury korygującej. Stanowi to zatem pewne uproszczenie, jednak należy wskazać, że spełnienie 4 odrębnych (wyżej wskazanych warunków) w sposób kumulatywny przy czym są one skonstruowane z rozrzuconych po ustawie przepisów może również sprawiać w praktyce pewne problemy. W poprzednim stanie prawnym konieczne było tylko potwierdzenie otrzymane od nabywcy lub usługobiorcy.

Jak uzgodnić warunki obniżenia podstawy opodatkowania?

Do najbezpieczniejszych, zdaniem Ministerstwa Finansów form ustalenia warunków obniżenia podstawy opodatkowania, bądź podatku należnego należy zaliczyć: odrębną umowę, aneksy do umów, postanowienia regulaminu, inne dokumenty stosowane powszechnie w obrocie handlowym. Co ciekawe, dopuszczalne są również ustalenia ustne w szczególności telefoniczne. Przy czym zwykła notatka utrwalająca nie jest wystarczająca, pożądany byłby raczej zapis rozmowy dokumentujący treść uzgodnienia (np. nagranie rozmowy).

Co w sytuacji braku dokumentacji?

Kiedy podatnik nie posiada dokumentacji potwierdzającej uzgodnienia z kontrahentem warunków obniżenia albo dokumentów potwierdzających spełnienie tych uzgodnionych warunków, a doszło do faktycznego uzgodnienia tych warunków i ich spełnienia to wówczas obniżenie podstawy opodatkowania lub podatku należnego podatnik dokonuje dopiero za okres rozliczeniowy w którym będzie posiadał dokumentację w tym zakresie. Zatem podatnik musi być w stanie wykazać w którym momencie dokumentację otrzymał, aby wiedzieć w którym okresie rozliczeniowym podstawę, bądź podatek obniżyć. Jeśli natomiast podatnik nie uwzględni faktury korygującej w rozliczeniu, mimo spełnienia przesłanek do tego uprawniających wówczas będzie musiał uwzględnić tę fakturę na okres kiedy je spełnił.

REKLAMA

Jaka jest różnica między spełnieniem warunków od ich uzgodnienia?

Ministerstwo Finansów podkreśla – z czym należy się zgodzić – że, uzgodnienie, a spełnienie warunków to nie to samo. Z dość skomplikowanych w tym zakresie wyjaśnień możemy wywnioskować, że spełnienie warunków oznacza ziszczenie się zdarzenia stanowiącego przesłankę obniżenia wynagrodzenia (która to jest wskazana w uzgodnieniach). Dodatkowo Ministerstwo Finansów zaznacza, że oparcie momentu dokonania korekt tylko na samym uzgodnieniu nie jest zasadne z uwagi na fakt, że strony mogą uzależnić dokonanie obniżenia od zdarzeń przyszłych i dlatego w przepisach został dodany warunek ,,spełnienia” tych uzgodnionych warunków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak potwierdzić spełnienie warunków przez fakturę?

Zalecanym przez Ministerstwo Finansów dokumentem jest dokument, który potwierdza, że nabywca ma wiedzę o obniżeniu podstawy opodatkowania, zatem sama faktura może nie wystarczyć do wykazania spełnienia tego warunku. Jedną z takich możliwości może być w szczególności: potwierdzenie otrzymania faktury korygującej, klauzula informacyjna w korespondencji mailowej (dot. czasu w jakim można zgłosić zastrzeżenia), platformy elektroniczne do porozumiewania stron.

Przykład:
Podatnik A zwraca część nabytych towarów od Podatnika B. Zgodnie z zawartą między stronami umową zwrot może nastąpić w dowolnej jednostce podatnika A. Podatnik A zwraca towar 12 kwietnia i powiadamia podatnika B o tym fakcie drogą mailową. Podatnik B zwraca kwotę wartości przekazanego towaru oraz wystawia fakturę korygującą dla podatnika A wysyłając ją wraz z mailem zawierającym klauzulę informacyjną o czasie przedstawienia zastrzeżeń.

Kwestia domniemania akceptacji uzgodnienia

Ministerstwo Finansów w swoich objaśnieniach porusza także bardzo istotną kwestię dot. domniemania akceptacji uzgodnienia. Zgodnie z objaśnieniami Ministerstwo Finansów poleca, aby przy wysyłaniu faktury korygującej dołączyć istotne wskazówki dot. uznania przekazania dokumentu za uzgodnienie np. w formie adnotacji, czy zastrzeżenia dołączonego do wysłanej faktury. Można posłużyć się formułą ,,zgodnie ze wcześniejszymi ustalaniami przesyłam fakturę korygującą w razie braku sprzeciwu w terminie 14 dni uznam, że jest ona zaakceptowana”.

Zmiany w fakturach korygujących in plus w ramach pakietu Slim VAT

W ramach zmian w fakturach korygujących pojawiła się także regulacja ustawowa dotycząca faktur korygujących in plus (tzn. faktur zwiększających podstawę opodatkowania). Regulacja ta – zdaniem Ministerstwa Finansów – ma zapewnić podatnikom pewność prawa, co jest o tyle prawdą, że dotychczas prawa w tym zakresie po prostu nie było. Do czasu wejścia w życie omawianych przepisów podatnicy bazowali na linii interpretacyjnej i orzecznictwie w tym zakresie. Omawiane przepisy stanowią, że korekty podstawy dokonuje się w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym zaistniała przyczyna zwiększenia podstawy opodatkowania. Z kolei dla eksportu i WDT (wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów) następuje nie wcześniej, niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wykazane zostały transakcje.

Okres ujęcia faktury korygującej in plus wstecznej

Dla okresu ujęcia faktury korygującej istotny jest moment powstania przyczyny korekty. Jeśli okoliczność zwiększająca podstawę istniała podczas dokonaniu transakcji wówczas faktura korygująca będzie ujmowana za okres powstania pierwotnego obowiązku podatkowego. Szczególnym przypadkiem takiej sytuacji może być błąd. Wówczas wykrycie błędu stanowi przyczynę zwiększenia podstawy opodatkowania za okres w którym została wykazana faktura pierwotna.

Przykład:
Podatnik A wystawia na rzecz podatnika B fakturę dokumentującą dostawę 100 sztuk okularów przeciwsłonecznych w styczniu 2021. Podatnik B odbiera towar od podatnika A. Okazuje się, że powstał błąd na fakturze, którego skutkiem jest zaniżenie ceny okularów przeciwsłonecznych. W efekcie podstawa opodatkowania oraz podatku należnego dla całej dostawy również została zaniżona. Podatnik A po konsultacji z podatnikiem B wystawił fakturę korygującą w lutym 2021. Podatnik A ma obowiązek dokonania korekty w okresie rozliczeniowym w którym odbyła się transakcja (w styczniu).

Okres ujęcia faktury korygującej in plus na bieżąco

Dotyczy sytuacji w której podatek należny z tytułu danego zdarzenia wykazywany jest w prawidłowej wysokości. Dopiero późniejsze zdarzenie stanowi podstawę do podwyższenia ceny np. uzależnienie możliwości przyznania dodatkowego wynagrodzenia od spełnienia warunku przyszłego. Wówczas korekta podstawy opodatkowania jest ujmowana w momencie zaistnienia zdarzenia skutkującego podwyższeniem ceny.

Przykład:
Podatnik A wystawia na rzecz podatnika B fakturę dokumentującą świadczenie usług doradztwa podatkowego za styczeń 2021. W rozliczeniu za styczeń 2021 r. podatnik wykaże obowiązek podatkowy za świadczenie tych usług. Po trzech miesiącach w związku z wyjątkowo pozytywną współpracą podatnik A i B ustalili zwiększenie wartości sprzedaży świadczonych usług o 5% (zostało to ustalone w formie aneksu do umowy). W związku z tą sytuacją podatnik A wystawił fakturę korygującą, jako, że jest to przyczyna ,,następcza” obowiązek rozliczenia wystawionej faktury powstaje w rozliczeniu za okres w którym powstała przyczyna korekty (tzn. w momencie ustalenia warunków zwiększenia wartości sprzedaży świadczonych usług).

Kiedy pojawia się prawo do odliczenia otrzymanej faktury?

Nabywca, zdaniem Ministerstwa, ma prawo do odliczenia z otrzymanej faktury korygującej zwiększającej podstawę opodatkowania w okresie rozliczeniowym, w którym nabywca otrzyma tę fakturę korygującą.

Mirosław Siwiński, Partner w Advicero Nexia

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA