REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta deklaracji VAT - powstanie zaległości podatkowej i nadpłaty

Subskrybuj nas na Youtube
Korekta deklaracji VAT - powstanie zaległości podatkowej i nadpłaty
Korekta deklaracji VAT - powstanie zaległości podatkowej i nadpłaty

REKLAMA

REKLAMA

W deklaracji VAT-7 składanej za luty 2019 r. podatnik błędnie odliczył VAT z faktury zakupowej od małego podatnika (metoda kasowa). Podatnik zapłacił za tę fakturę w marcu 2019 r. Zamierza on złożyć korektę pliku JPK_VAT oraz deklaracji VAT-7 za luty i marzec 2019 r. W związku z tymi korektami podatnik będzie zobowiązany do zapłaty zaległości podatkowej za luty 2019 r., ale także powstanie nadpłata za marzec 2019 r. Czy w tej sytuacji podatnik jest zobowiązany złożyć w urzędzie skarbowym pismo o zaliczenie nadpłaty za marzec 2019 r. na poczet zaległości za luty 2019 r.? Czy organ rozliczy nadpłatę z urzędu?

Podatnik powinien złożyć korektę deklaracji VAT-7 za luty i za marzec 2019 r. wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty VAT za marzec 2019 r. Podatnik generalnie nie jest zobowiązany do składania w urzędzie skarbowym pisma o zaliczenie nadpłaty na poczet powstałej zaległości podatkowej. Nadpłata zostanie zaliczona przez organ z urzędu na poczet zaległości.

REKLAMA

Autopromocja

Jakie obowiązki ciążą na podatniku, gdy w wyniku korekty deklaracji VAT powstanie zaległość i nadpłata

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą po stronie podatnika może powstać zaległość podatkowa lub nadpłata w VAT. Pojęcia te definiuje Ordynacja podatkowa. Zaległością podatkową jest podatek niezapłacony w terminie płatności. Tym samym w przypadku podatku od towarów i usług rozliczanego w deklaracji VAT-7 zaległość podatkowa wystąpi w sytuacji, gdy podatnik uiści VAT w wysokości niższej niż powinien.

Za nadpłatę uważa się m.in. kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.

Przepisy Ordynacji podatkowej oprócz definicji nadpłaty wskazują również datę jej powstania. Nadpłata zasadniczo powstanie w dniu, w którym podatnik zapłacił VAT w wysokości wyższej niż należna. W takiej sytuacji podatnik powinien wystąpić do organu z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty oraz równocześnie złożyć korektę deklaracji VAT-7.

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Polecamy: AKADEMIA VAT z Radosławem Kowalskim (od 30 sierpnia do 10 września) – Cykl 3 webinariów: 8 wybranych zmian w VAT - praktyczny przegląd dla księgowych, Split payment, Biała lista podatników VAT

Jeżeli w analizowanej sprawie podatnik wykazał podatek naliczony w niewłaściwej deklaracji VAT-7, w związku z czym za luty 2019 r. powstała zaległość podatkowa, natomiast za marzec 2019 r. wystąpiła nadpłata VAT, to powinien złożyć korekty deklaracji VAT-7. Wraz z korektą deklaracji za marzec 2019 r. powinien złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty. Ponieważ zarówno pierwotne deklaracje VAT-7, jak i ich korekty składamy w formie elektronicznej, wniosek należy wysłać lub złożyć w urzędzie skarbowym odrębnie.

Jeżeli prawidłowość skorygowanej deklaracji VAT-7 nie będzie budzić wątpliwości, organ podatkowyzwraca nadpłatę bez wydawania decyzji stwierdzającej nadpłatę. W takim przypadku korekta deklaracji VAT-7 wywołuje określone skutki prawne.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Należy przy tym pamiętać, że w analizowanej sprawie wraz z powstaniem nadpłaty podatku za marzec 2019 r. równocześnie po stronie podatnika powstanie zaległość podatkowa za luty 2019 r. W związku z tym potencjalna nadpłata zasadniczo nie zostanie zwrócona podatnikowi. Jak bowiem wynika z przepisów Ordynacji podatkowej, nadpłaty wraz z ich oprocentowaniem podlega zaliczeniu z urzędu na poczet:

  • zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę,
  • odsetek za zwłokę od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek,
  • kosztów upomnienia oraz
  • bieżących zobowiązań podatkowych.

W razie ich braku nadpłaty podlegają zwrotowi z urzędu, chyba że podatnik złoży wniosek o zaliczenie ich w całości lub w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.

REKLAMA

W konsekwencji powstania zaległości podatkowej za luty 2019 r. oraz nadpłaty podatku za marzec 2019 r. nadpłata zostanie zaliczona przez organ z urzędu na poczet zaległości podatkowej. Organ, zaliczając nadpłatę, wyda postanowienie, na które służy zażalenie. Zaliczenie nastąpi z dniem powstania nadpłaty, czyli z dniem, gdy podatnik uiścił podatek w wysokości wyższej niż należna. Spowoduje to obowiązek zapłaty odsetek od zaległości podatkowych.

Przykład
Podatnik złożył korekty deklaracji VAT-7 za luty i marzec 2019 r. W ich wyniku za luty 2019 r. powstała zaległość podatkowa w wysokości 2300 zł, natomiast za marzec - nadpłata w tej samej wysokości. Wraz z korektami deklaracji podatnik złożył wniosek o stwierdzenie nadpłaty za marzec 2019 r. Organ podatkowy w związku z powstałą zaległością zaliczył powstałą nadpłatę na jej poczet z dniem 25 kwietnia (dzień zapłaty nadpłaconego podatku). Ponieważ po stronie podatnika powstała zaległość podatkowa, to będzie zobowiązany do zapłaty odsetek od tej zaległości za okres od 26 marca do 25 kwietnia.

Należy również wskazać, że w przypadku złożenia korekt deklaracji VAT-7 podatnik będzie zobowiązany do złożenia korekt plików JPK_VAT.

Podstawa prawna:

  • art. 51 § 1, art. 72 § 1, art. 73 § 1, art. 74a, art. 75 § 3 i 4, art. 76 § 1, art. 76a § 1 i 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 900; ost.zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 1018

Adrian Błaszkiewicz, ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA