REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka stawka VAT dla dostawy towarów i ich transportu?

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Jaka stawka VAT dla dostawy towarów i ich transportu?
Jaka stawka VAT dla dostawy towarów i ich transportu?

REKLAMA

REKLAMA

Stawka VAT dla dostawy i transportu towarów. Dostawa towarów wraz z ich transportem, jako czynność złożona, podlega opodatkowaniu według tej samej stawki podatku od towarów i usług.

Dostawa towarów - podstawa opodatkowania VAT

W przypadku dostawy towarów za podstawę opodatkowania należy uznać całość świadczenia pobieranego od nabywcy. Oznacza to, że do podstawy opodatkowania należy wliczyć pobieraną przez zbywcę wartość towarów, a także wszystkie inne elementy zapłaty, będące częściami składowymi świadczenia zasadniczego (tj. dostawy towarów). Dotyczy to wyłącznie kosztów, które zwiększają kwotę należną z tytułu konkretnej transakcji, tj. konkretnej dostawy towarów.

Zgodnie bowiem z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej.

Z kolei w myśl art. 29a ust. 6 pkt 2 ustawy o VAT  – podstawa opodatkowania obejmuje również koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

REKLAMA

Autopromocja

VAT 2021

Dostawa z transportem jako jedno świadczenie

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną czynność, czynność ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. W przypadku, gdy wykonywana czynność stanowi dla klienta całość, nie należy jej rozbijać na poszczególne elementy składowe, lecz traktować jako jedno świadczenie, zgodnie z elementem, który nadaje całemu świadczeniu charakter dominujący.
Skutkiem powyższego, świadczenie pomocnicze, co do zasady dzieli los prawny świadczenia głównego, w szczególności w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego, miejsca świadczenia oraz stawki podatku od towarów i usług. Taka sytuacja ma miejsce w przypadku dostawy towarów z transportem, gdzie usługa transportowa nie  stanowi celu samego w sobie i nie powinna być traktowana jako odrębne, niezależne świadczenie, ale jako element świadczenia złożonego.

Wobec czego na fakturze dokumentującej taką sprzedaż powinna widnieć tylko jedna pozycja - dostawa towarów. W pozycji tej powinna być zsumowana wartość świadczenia głównego (dostawy towarów) oraz świadczenia pomocniczego - transportu. Oznacza to, że koszty transportu towarów sprzedawanych przez dostawcę nie mogą być ujmowane przez niego jako osobne pozycje na fakturze. Dostawca może jednak umieścić w części informacyjnej faktury albo w załączniku do faktury dodatkowe informacje skierowane do kontrahenta dotyczące danej dostawy (np. wyszczególnienie elementów składowych danego świadczenia wraz z informacją o wartościach tych elementów).

Dostawa (z transportem) towarów objętych różnymi stawkami VAT

Natomiast w sytuacji, gdy na jednej fakturze widnieją pozycje opodatkowane różnymi stawkami, wówczas koszty transportu ponoszone przez dostawcę należy doliczyć proporcjonalnie do wartości poszczególnych towarów i do kosztów transportu zastosować taką samą stawkę jak do towarów, z którymi są związane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowując, w przypadku opisanego świadczenia złożonego do opodatkowania kosztów transportu znajdzie zastosowanie taka sama stawka podatku VAT jak dla dostawy towaru będącego przedmiotem transportu.

Konrad Bartuzel, radca prawny, konsultant podatkowy w ECDP TAX Żuk Komorniczak i Wspólnicy sp. k.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od garaży do zmiany. Rząd przyjął projekt ustawy, który dotyczy opodatkowania podatkiem od nieruchomości

Rząd wprowadza nowe przepisy dotyczące opodatkowania podatkiem od nieruchomości garaży w budynkach mieszkalnych. W efekcie zmian wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych (niezajęte na działalność gospodarczą) będą opodatkowane jednakową stawką podatku.

Podatki 2025. Zmiany w podatku od nieruchomości, podatku rolnym, opłacie uzdrowiskowej i opłacie skarbowej

W dniu 14 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej, przedłożony przez Ministra Finansów. Jak wskazuje rząd, ta nowelizacja ma charakter techniczny. Jej celem jest m.in. wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych przez doprecyzowanie przepisów ww. ustaw. Największe zmiany dotyczą podatku od nieruchomości. Nowe przepisy mają obowiązywać od początku 2025 roku.

Rozporządzenie MiCA – nowe zasady dla kryptowalut w Unii Europejskiej. Od kiedy?

Kryptowaluty od lat kojarzą się z czymś zupełnie nowym i nieobjętym regulacjami. Tak faktycznie było, ale do niedawna. W przypadku wielu krajów obowiązywały krajowe ustawy, które określały reguły dla lokalnego rynku aktywów cyfrowych. Rozwój rynku kryptowalut przyniósł ze sobą zarówno innowacje, jak i wyzwania. To właśnie dlatego Unia Europejska (UE) postanowiła  wypełnić lukę prawną na poziomie ponadnarodowym i ujednolicić prawo dla państw członkowskich. Rynki kryptowalut rozwijały się nierównomiernie, a inwestorzy i przedsiębiorcy napotykali na różne bariery prawne lub zagrożenia w zależności od kraju, w którym działali. Odpowiedzią na te potrzeby jest przegłosowane w ubiegłym roku Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets). Co konkretnie się zmieni? Przede wszystkim wprowadzone zostaną licencje dla dostawców usług w zakresie kryptoaktywów. Od kiedy przepisy MiCA będą stosowane? Na co zwrócić szczególną uwagę? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

Ustawa o rynku kryptoaktywów – poważna zmiana dla polskich kryptowalut

Ustawa o rynku kryptoaktywów to projekt polskiego prawa, który ma na celu uregulowanie działalności związanej z kryptowalutami i innymi aktywami cyfrowymi na terenie Polski. Projekt ten jest częścią szerszej europejskiej inicjatywy regulacyjnej, którą jest Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets). Polska ustawa ma za zadanie dostosowanie krajowych przepisów do unijnych standardów, zapewniając spójność regulacji na poziomie krajowym i europejskim. Jest to odpowiedź na potrzebę wprowadzenia jasnych i jednolitych zasad dla podmiotów działających na rynku kryptoaktywów, takich jak giełdy kryptowalut, dostawcy portfeli cyfrowych, emitenci tokenów oraz doradcy inwestycyjni w zakresie aktywów cyfrowych. Niestety mamy jednak      wątpliwości      co do pewnego zapisu w projekcie, który może prowadzić do nierówności pomiędzy instytucjami finansowymi, a przedsiębiorcami kryptowalutowymi. O co chodzi? Więcej szczegółów na ten temat poznasz właśnie w tym artykule. 

REKLAMA

Zapewnienie zakwaterowania pracownikowi a PIT. Sądy jedno, fiskus drugie

Sądy wskazują, że zapewnienie darmowego zakwaterowania pracownikowi nie jest przychodem z nieodpłatnych świadczeń i w związku z tym nie podlega PIT. I to niezależnie od tego czy pracodawca zapewnia zakwaterowanie za granicą czy w Polsce. Mimo to fiskus konsekwentnie wydaje negatywne interpretacje podatkowe w tej sprawie.

Zarobki księgowych na jesieni 2024 r. Jakie pensje oferują pracodawcy?

Ile zarabiają księgowe i księgowi na jesieni 2024 roku? Jakie wynagrodzenie zasadnicze oferują pracodawcy głównym księgowym, samodzielnym księgowym, młodszym księgowym, czy praktykantom w dziale księgowości? Zestawienie to nie uwzględnia premii i pozapłacowych bonusów pracowniczych. 

Księgowy w małej firmie. A może lepiej (szybciej, taniej) przedsiębiorcy rozliczać się samemu?

Dane z PARP nie pozostawiają złudzeń – zapotrzebowanie na specjalistów ds. rachunkowości rośnie w zastraszającym tempie. Wzrost liczby ofert pracy w tej branży o ponad 43% rok do roku to sygnał, że na rynku dzieje się coś niezwykłego. Jednym z głównych czynników napędzających ten trend jest rosnąca popularność outsourcingu księgowości. Coraz więcej firm, zarówno dużych korporacji, jak i małych, jednoosobowych działalności, decyduje się powierzyć prowadzenie księgowości specjalistom. Czy zawsze to niezbędny krok?

Księgowy w firmie 2024: to nie buchalter, ale kreatywny analityk i doradca, także w budowaniu relacji biznesowych. Sztuczna inteligencja w tym go nie zastąpi

Za co księgowi lubią swój zawód? Za możliwość rozwoju, pensje, różnorodność. Lubią to więc sami intensywnie się dokształcają – a prawie 60 proc. robi to przynajmniej raz na kwartał, a jednak 20 proc. z nich nie jest w stanie określić zalet płynących ze swojej pracy.

REKLAMA

Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

REKLAMA