REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Odliczanie VAT, Budżet państwa

Wznowienie postępowania w sprawie odliczenia VAT

Wznowienie postępowania zakończonego decyzją ostateczną może obecnie okazać się skuteczne dla wielu podmiotów, z uwagi na niedawno wydane orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 22 października 2015 r., o sygn. akt. C-277/14, w którym Trybunał dotknął problemu ograniczania prawa podatnika do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez podmioty, u których organy podatkowe stwierdziły nieprawidłowości związane z dokonaną dostawą.

Podatek od hipermarketów - od obrotu i progresywny

Projekt ustawy o podatku od hipermarketów ma powstać w ciągu 10 dni - poinformował minister Henryk Kowalczyk po zakończeniu spotkania przedstawicieli rządu z handlowcami w dniu 8 stycznia br. Rząd ma uwzględnić postulat handlowców zakładający rezygnację z kryterium powierzchniowego jako podstawy opodatkowania. Podatek ma być naliczany od obrotu i progresywny.

Zmiana przeznaczenia samochodu firmowego - rozliczenie VAT

Rezygnacja z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oznacza zmianę jego przeznaczenia. Po złożeniu aktualizacji informacji VAT-26 pojazd będzie uznawany za używany przez podatnika zarówno do celów działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych. Aktualizację informacji VAT-26 trzeba złożyć najpóźniej przed dniem, od którego podatnik zrezygnuje z prowadzenia ewidencji. Od dnia rezygnacji podatnik będzie mógł odliczać tylko 50% VAT od wydatków związanych z używaniem samochodu, w tym od paliwa. Podatnik będzie również zobowiązany do korekty VAT odliczonego przy zakupie samochodu.

Ustawa o podatku bankowym ma wejść życie 1 lutego 2016 r.

W Sejmie trwają prace nad złożonym przez posłów PiS projektem ustawy o tzw. podatku bankowym. Podatek ten ma przynieść wpływy do budżetu w wysokości kilku mld złotych rocznie. Nowy podatek ma zacząć obowiązywać od lutego 2016 r.

REKLAMA

Odmowa zwrotu VAT z uwagi na nieprawidłowości stwierdzone u kontrahentów podatnika

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniu 22 października 2015 r. wydał orzeczenie, które może okazać się bardzo ważne dla podatników, którym organy podatkowe podważyły prawo do odliczenia podatku VAT. Trybunał uznał, że organy podatkowe nie mogą w sposób generalny wymagać, żeby podatnik badał, czy wystawca faktury za towary lub usługi, których odliczenie ma dotyczyć, dysponuje danymi towarami i czy jest w stanie je dostarczyć oraz czy wywiązuje się z obowiązku złożenia deklaracji i zapłaty podatku VAT, w celu upewnienia się, że podmioty działające na wcześniejszych etapach obrotu nie dopuszczają się nieprawidłowości lub przestępstwa, albo żeby podatnik ten posiadał potwierdzające to dokumenty.

Budżet państwa 2016 - założenia

PKB wzrośnie o 3,8 proc., średnioroczna inflacja wyniesie 1,7 proc., deficyt sektora finansów publicznych nie przekroczy 2,8 proc. PKB, a deficyt budżetowy wyniesie 54,7 mld zł - to założenia budżetu na 2016 r. przedstawione 14 grudnia 2015 r. przez ministra finansów. Eksperci są zgodni, że założony wzrost PKB jest zbyt optymistyczny.

Nowelizacja budżetu 2015 z powodu niższych dochodów z VAT

Potrzeba nowelizacji budżetu na 2015 r. wynika z niższych dochodów, głównie z podatku VAT, mówił w środę 9 grudnia 2015 r. podczas pierwszego czytania projektu szef MF Paweł Szałamacha. Sejm nie poparł wniosku o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu, czego domagała się opozycja.

IFK poleca: Będzie powrót samochodów z kratką?

W 2016 r. planowane jest wprowadzenie nowej ustawy o podatku od towarów i usług. Jej projekt przewiduje modyfikację dotychczasowych zasad rozliczeń. Zmianie mają ulec zasady wystawiania faktur VAT, odliczania VAT od samochodów, czy też terminy zwrotu VAT.

REKLAMA

IFK poleca: Wydatki na świąteczne dekoracje w koszty

W okresie świątecznym zakupione dekoracje zdobią biura, sale konferencyjne, recepcje i sklepy. Świąteczny wystrój od dawna mieści się w zakresie działań marketingowych. Wielu przedsiębiorców może jednak zadawać sobie pytanie, czy ich wydatki na te ozdoby nie stanowią wydatków reprezentacyjnych wyłączonych z kosztów podatkowych.

Uszczelnieniu poboru VAT ma przynieść kilkanaście mld zł w 2016 r.

Liczymy, że dzięki uszczelnieniu sytemu poboru podatku VAT w przyszłym roku uzyskamy dodatkowo nawet kilkanaście miliardów złotych - poinformował na konferencji szef Komitetu Stałego Rady Ministrów minister Henryk Kowalczyk.

Morawiecki: wzrost ściągalności VAT może wynieść 7-12 mld zł

Wzrost ściągalności VAT może wynieść, ostrożnie licząc, 7-12 mld zł rocznie - uważa minister rozwoju Mateusz Morawiecki. Jednym ze źródeł wpływów do budżetu ma być także aukcja na częstotliwości elektroniczne 800 mHz.

Środki zapobiegawcze wyłudzeniom podatku VAT

Wyłudzenia podatku VAT to jeden z najważniejszych problemów zarówno w Polsce, jak i w Unii Europejskiej. Nie są oczywiście problemem wyłudzenia VAT wynikające z nieświadomie popełnianych błędów w dokumentach księgowych lub też wyboru niewłaściwej formy opodatkowania wskutek błędnej interpretacji przepisów przez podatnika. Realnym zagrożeniem są jednak oszustwa podatkowe, popełniane jak najbardziej świadomie i często w sposób zorganizowany, w ramach międzynarodowych grup przestępczych.

Podatek bankowy przyniesie 6-6,5 mld zł wpływów, a od supermarketów 2,5-3 mld zł

Wpływy budżetowe z tytułu podatku bankowego wyniosą prawdopodobnie ok. 6-6,5 mld zł, a z podatku od supermarketów 2,5-3 mld zł - poinformował minister finansów Paweł Szałamacha. Jego zdaniem w 2016 roku nie będzie możliwe wprowadzenie 15 proc. stawki CIT dla małych przedsiębiorstw.

Projekt budżetu państwa na 2016 rok

Rząd przedłoży nowy projekt budżetu na 2016 r. - ujmie w nim zadania priorytetowe, zapowiedziane w expose - poinformowała premier Beata Szydło po wtorkowym (24 listopada 2015 r.) posiedzeniu rządu. Jak mówiła, rząd musi się zmierzyć z niższymi od założonych przychodami w tym roku.

Podatek od marketów uderzy w dostawców i konsumentów

Opodatkowanie handlu, proponowaną przez PiS 2-proc. stawką od przychodów sklepów wielkopowierzchniowych, będzie wiązać się z niemal natychmiastowym przeniesieniem obciążeń na dostawców produktów oraz na konsumentów - uważa dyrektor Polskiej Federacji Producentów Żywności Andrzej Gantner.

Aby uszczelnić VAT i akcyzę nie wystarczy napisać nowe przepisy: dotychczas straciliśmy już ponad 100 mld zł

Rozsypuje się system fiskalny naszego kraju, a przede wszystkim dwa najważniejsze dla budżetu państwa podatki: od towarów i usług oraz akcyza. Płacą je z przyzwoitości spółki Skarbu Państwa oraz ta część podatników, która nie chce kombinować (przepraszam: optymalizować) w swoich obciążeniach podatkowych.

W budżecie brakuje 30 mld zł dochodów z VAT

Brakuje nam ponad 30 mld zł dochodów z VAT; to nie luka, tylko utracone bezwzględnie dochody budżetowe - mówi prof. Witold Modzelewski. Dodaje, że tzw. luka VAT liczona na 50 mld zł zawiera "coś, co nigdy nie będzie dochodem budżetu, czyli zamianę stawek obniżonych na podstawową".

Czy podatek od marketów spowoduje wzrost cen?

Podatek obrotowy od sklepów wielkopowierzchniowych nie spowoduje wzrostu cen w sklepach w Polsce - zapewnia Henryk Kowalczyk (PiS), który w rządzie Beaty Szydło ma być szefem Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Podniesienie kwoty wolnej od podatku do 8 tys. zł to koszt 21,2 mld zł

Podniesienie kwoty wolnej od podatku do wysokości 6529 zł, czyli minimum egzystencji kosztowałoby budżet państwa rocznie 14,8 mld zł - wynika z wyliczeń Centrum Analiz Ekonomicznych CenEA. Z kolei podniesienie kwoty wolnej do 8 tys. zł - zgodnie z obliczeniami CenEA - kosztowałoby budżet 21,2 mld zł rocznie.

Odliczenie VAT z duplikatu faktury - termin

Jeśli faktura zakupu gdzieś się zawieruszy, możemy wystąpić do sprzedawcy o duplikat. Jeśli pierwotny dokument nigdy do nas nie dotarł, odliczenie VAT-u będzie możliwe dopiero wtedy, kiedy dostaniemy jego duplikat. Ma on bowiem moc prawną równą fakturze pierwotnej i stanowi na równi z nią podstawę do odliczenia podatku.

Na wprowadzeniu podatku od transakcji finansowych budżet ma zyskać 1,7 mld zł

Podatek od transakcji finansowych może przynieść 1,7 mld zł budżetowi w pierwszym roku obowiązywania tego podatku - wyliczają jego autorzy. Dostępny na stronie internetowej PiS projekt zakłada, że zasadnicza stawka podatku od transakcji wynosiłaby 0,14 proc.

Modzelewski: obniżenie stawki VAT z 23 proc. do 22 proc. jest bez sensu

Zdaniem prof. Witolda Modzelewskiego, współautora PiS-owskiego projektu nowej ustawy o VAT, obniżenie podstawowej stawki VAT z 23 proc. do 22 proc. jest bez sensu, ponieważ skorzystają na tym sprzedawcy a nie konsumenci i budżet państwa, który jest w stanie katastrofy.

Odliczenie VAT z faktury od nieuczciwego kontrahenta – wyrok TSUE

Organy podatkowe nie powinny wydawać decyzji odmawiającej odliczenia VAT jedynie wykazując, że dostawca podatnika był podmiotem nieistniejącym. Konieczne jest wykazanie, że podatnik wiedział lub powinien był wiedzieć, iż dostawa wiązała się z przestępstwem w zakresie podatku. Organy podatkowe nie mogą jednakże w sposób generalny wymagać od podatnika sprawdzania, czy jego dostawca dysponuje towarami i jest w stanie je dostarczyć. Nie można również wymagać od podatnika weryfikowania, czy jego dostawca wywiązuje się z obowiązku składania deklaracji i zapłaty podatku VAT.

Zakłady budżetowe nie mogą być uznane za odrębnego od gminy podatnika VAT

Naczelny Sąd Administracyjny podjął uchwałę, w której wskazał, że gminne zakłady budżetowe nie mogą być uznane za odrębnego od gminy podatnika VAT gdyż nie spełniają one warunku samodzielności. W związku z powyższym, jak poinformowało Ministerstwo Finansów, gminne zakłady budżetowe objęte zostaną planowanym obowiązkowym „scentralizowaniem" rozliczeń w podatku VAT.

Prewspółczynnik odliczenia VAT naliczonego od 1 stycznia 2016 r.

Od 2016 r. gminy w swoich rozliczeniach VAT będą musiały uwzględniać działalność nieobjętą tym podatkiem. W efekcie odzyskają mniej podatku niż obecnie. Część doradców zwraca jednak uwagę, że po wyroku TSUE w sprawie gminy Wrocław obecne regulacje dotyczące prewspółczynnika trzeba zmienić

W budżecie na 2016 r. brak środków na podniesienie kwoty wolnej do 8 tys. zł

W budżecie na 2016 r. nie ma środków na podniesienie kwoty wolnej w PIT do 8 tys. zł, taki krok wpędziłby Polskę z powrotem w procedurę nadmiernego deficytu, co mogłoby odbić się na naszym dostępie do środków unijnych - przestrzega szef Ministerstwa Finansów Mateusz Szczurek.

Dla odliczenia VAT nie jest konieczne drobiazgowe sprawdzanie kontrahenta

Podatnik, który chce odliczyć VAT nie musi badać, czy wystawca faktury za towary lub usługi, których odliczenie ma dotyczyć, dysponuje danymi towarami i jest w stanie je dostarczyć oraz czy wywiązuje się z obowiązku złożenia deklaracji i zapłaty podatku VAT. Trybunał Sprawiedliwości UE wydał 22 października 2015 r. wyrok, zgodnie z którym nie można odmówić prawa do odliczenia VAT, jeśli była dostawa, a tylko nie da się ustalić, kto był sprzedawcą. Urzędnicy musieliby wykazać, że kupujący faktycznie nie dochował należytej staranności.

Samochód używany do działalności opodatkowanej i zwolnionej - odliczenie VAT od paliwa

W przypadku podatników wykorzystujących pojazdy samochodowe do działalności mieszanej (opodatkowanej oraz zwolnionej od podatku) przy dokonywaniu odliczeń konieczne jest również uwzględnienie przepisów art. 90 ustawy o VAT, a więc najczęściej obowiązującej ich proporcji wstępnej.

Mienie do sprzedaży wpływa na odliczenie VAT

Przy obliczaniu, ile odjąć podatku naliczonego, należy uwzględniać zbycie środków trwałych dokonywane w ramach zwykłej działalności gospodarczej podatnika – orzekł NSA.

Samochód w firmie – odliczanie VAT 2015/2016

Samochód jest niezbędnym środkiem komunikacji prawie w każdej działalności. Przedsiębiorcy często stoją przed dylematem wyboru czy zakupić do firmy pojazd ciężarowy czy osobowy. Trzeba pamiętać, że prawo do odliczenia VAT przysługuje nie tylko w przypadku samochodów ciężarowych, ale także innych pojazdów samochodowych używanych wyłącznie do celów firmowych.

Kiedy można odliczyć VAT z faktury otrzymanej przed dostawą towarów

Firma dokonała zakupu kosiarek. 15 maja 2015 r. otrzymaliśmy wystawioną dzień wcześniej fakturę dokumentującą dostawę towarów, która została dokonana 3 czerwca 2015 r. Kiedy możemy odliczyć VAT?

Kiedy odliczymy VAT z faktury oznaczonej „metoda kasowa"

6 czerwca 2014 r. otrzymałem nabyty towar i fakturę dokumentującą jego zakup. Otrzymana faktura jest oznaczona wyrazami „metoda kasowa" i została przeze mnie opłacona 4 lipca 2014 r. Kiedy powstaje prawo do odliczenia? W której deklaracji mogę odliczyć VAT: za czerwiec czy za lipiec 2014 r.?

Kiedy powstaje prawo do odliczenia VAT z faktury za energię

Sprzedawca wystawił mi fakturę za energię elektryczną 2 czerwca 2014 r. z terminem płatności upływającym 20 lipca 2014 r. Obowiązek podatkowy u sprzedawcy powstanie w tej sytuacji w czerwcu 2014 r. Kiedy zatem powstanie u mnie prawo do odliczenia VAT z takiej faktury? Czy jeśli jako nabywca otrzymam fakturę w czerwcu 2014 r., prawo do odliczenia podatku naliczonego powstanie już w czerwcu 2014 r.? A jeśli dostanę fakturę w lipcu 2014 r.?

Kiedy można odliczyć VAT z faktury za media, gdy na działalność wykorzystywana jest część mieszkania

Prowadzę działalność gospodarczą - usługi reklamowe. Siedzibę firmy mam w domu, przy czym na działalność wykorzystuję tylko poddasze. Czy mogę odliczać VAT z faktur za media?

Kiedy można odliczyć VAT, jeśli do zamówienia nie dołączono faktury

3 czerwca 2014 r. otrzymaliśmy przesyłkę z zamówionym towarem. Jednak przez pomyłkę do zamówienia nie została dołączona faktura. Sprzedawca fakturę przesłał nam dopiero pocztą. Dotarła do nas 1 lipca 2014 r. Kiedy możemy odliczyć z niej VAT?

Kiedy można odliczyć VAT od zaliczki

4 czerwca 2014 r. otrzymaliśmy fakturę zaliczkową wystawioną przez sprzedawcę przed otrzymaniem zaliczki. Zaliczkę zapłaciliśmy 1 lipca 2014 r. Kiedy możemy odliczyć VAT z faktury zaliczkowej?

W jakim terminie mały podatnik odlicza VAT

Jestem małym podatnikiem rozliczającym VAT metodą kasową. Otrzymałem 18 czerwca 2014 r. fak¬turę (wystawioną 17 czerwca 2014 r.) dokumentującą wykonanie 14 czerwca 2014 r. usługi budowlanej. Fakturę tę opłaciłem 4 lipca 2014 r. Kiedy powstanie prawo do odliczenia VAT?

Kiedy po stronie komisanta powstaje prawo do odliczania VAT

Załóżmy, że spółka XYZ (komitent) 25 czerwca 2014 r. na podstawie faktury „metoda kasowa" sprzeda towar w ramach umowy komisu spółce ABC (komisant). Następnie spółka ABC sprzeda ten towar 7 lipca 2014 r. Janowi Kowalskiemu na podstawie faktury z terminem płatności do 7 sierpnia 2014 r. Towar zostanie wydany 7 lipca 2014 r. Jan Kowalski zapłaci za towar komisantowi 6 sierpnia 2014 r. Następnego dnia spółka ABC, po potrąceniu swojej prowizji, przekaże pieniądze spółce XYZ. Kiedy po stronie komisanta powstanie prawo do odliczenia VAT?

Odliczenie VAT z faktury za transport

Firma transportowa wystawiła nam fakturę za usługi transportowe. Faktura dotyczy usług transportowych, które wykonywała dla nas przez cały maj (przewożenie piachu na budowę osiedla). Fakturę wystawiła 31 maja 2014 r. i w tym samym dniu ją otrzymaliśmy. Kiedy możemy odliczyć z niej VAT?

Kiedy odliczyć VAT z faktury opłaconej za cały rok z góry

Faktura została wystawiona 10 stycznia 2014 r. i dotyczy obsługi technicznej firmowej domeny internetowej za okres: styczeń-grudzień 2014 r. Data sprzedaży: 31 grudnia 2014 r., data płatności: 31 stycznia 2014 r. Otrzymaliśmy fakturę w styczniu 2014 r. Kiedy odliczamy VAT, bo nie skorzystaliśmy jeszcze z tego prawa?

Odliczenie VAT z faktury wystawionej przed dostawą towaru

Sprzedawca wystawił fakturę 26 maja 2014 r. i w tym samym dniu mi ją doręczył. Fakturę sporządzono przed dostawą towaru (nie była to faktura zaliczkowa). Sprzedawca dostarczył towar własnym transportem 5 czerwca 2014 r. Czy miał prawo wystawić fakturę wcześniej i kiedy jako nabywca mogę odliczyć VAT?

Przedłużanie terminu zwrotu VAT w wyniku kontroli krzyżowych

Urzędy skarbowe weryfikujące zasadność zwrotu VAT w toku czynności sprawdzających dość często stosują tzw. "kontrole krzyżowe". Z uwagi na to, że kontrole tego rodzaju trwają zazwyczaj o wiele dłużej niż wynosi termin przewidziany dla zwrotu VAT, organy podatkowe wydają postanowienie o przedłużeniu terminu zwrotu VAT z uwagi na prowadzoną weryfikację rozliczeń w toku kontroli krzyżowej. Jednakże zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych takie działanie organów podatkowych jest bezprawne, a postanowienie przedłużające termin zwrotu VAT na tej podstawie nie wywołuje skutków prawnych.

Kiedy odliczyć VAT z tytułu importu usług

Jak mam wyliczyć kwotę VAT do odliczenia z tytułu importu usług, skoro faktura zaliczkowa jest wystawiona na wartość brutto w kwocie 250 euro. Fakturę opłaciłem 10 marca 2014 r. Jak mam wykazać podatek do odliczenia w miesięcznej deklaracji, i w której deklaracji?

Kiedy odliczyć VAT, jeśli podatnik otrzymał fakturę, ale nie dokonał odliczenia, bo została ona zniszczona

W marcu 2014 r. otrzymaliśmy fakturę. Zanim jednak księgowa odliczyła z niej VAT faktura przez przypadek została zniszczona. Wystąpiliśmy do sprzedawcy o duplikat faktury, który otrzymaliśmy w maju 2014 r. Kiedy mamy dokonać odliczenia, w marcu 2014 r. czy w maju 2014 r.?

Kiedy można odliczyć VAT od rat leasingowych za okres 3 miesięcy

Mam zawartą umowę leasingu, której przedmiotem jest taśma produkcyjna. Do końca marca 2014 r. odliczałem VAT z faktur leasingowych co miesiąc. Ostatnią fakturę otrzymałem 8 kwietnia 2014 r., z datą wystawienia 24 marca 2014 r., która dotyczy opłat leasingowych za II kwartał. Pierwszy raz otrzymałem fakturę za trzy miesiące. Kiedy mogę odliczyć z niej VAT?

Kiedy odliczyć VAT z faktury za usługi budowlane

Usługa budowlana została wykonana 10 maja 2014 r. Tego samego dnia wystawiono fakturę. Zapłatę za usługę uregulowaliśmy 5 czerwca 2014 r. Kiedy możemy odliczyć VAT, w maju 2014 r. czy czerwcu 2014 r.?

Kiedy można odliczyć VAT z prognozowanych faktur za gaz

Mam faktury prognozowe za gaz zużywany w mieszkaniu będącym siedzibą firmy. Czy VAT rozliczam według daty ich wystawienia?

Kiedy można odliczyć VAT, gdy sprzedawca zastrzegł prawo własności

Jeden z kontrahentów dostarczył mi towar, ale zastrzegł sobie jego własność dopóki nie zapłacę pełnej kwoty z faktury. Czy to oznacza, że VAT będę mógł odliczyć dopiero w tym miesiącu, kiedy zapłacę za dostawę?

Kiedy nie można odliczyć VAT - zakazy odliczania z ustawy o VAT

Ustawa o VAT zabrania odliczania podatku naliczonego przy nabyciu m.in. bonów towarowych, usług noclegowych i gastronomicznych, usług finansowych, czy usług, które nie zostały wykonane. Ponadto odpowiadamy na pytania czy można odliczyć VAT: z faktury za odszkodowanie, od zaliczki zapłaconej za niezabudowaną działkę, z faktur z okresu przed rejestracją do VAT, a także czy organizacja pożytku publicznego może odliczyć VAT.

Wynajęcie samochodów firmowych a pełne odliczenie VAT

Spółka nie odliczy 100 proc. podatku zawartego w ratach leasingowych auta, nawet jeśli następnie je wynajęła, lecz nie jest to przedmiotem jej podstawowej działalności – orzekł 27 sierpnia 2015 r. WSA w Poznaniu.

REKLAMA