REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

PIT 2015, Kwota wolna od podatku

Kwota wolna od podatku - ile i dla kogo?

Wysokość kwoty wolnej od podatku to od lat kula u nogi polskich podatników, a jednocześnie powód do wstydu dla rządzących, gdyż w tej kategorii biją nas na głowę nawet takie kraje, których umiejscowienie na mapie sprawiłoby duże problemy większości z nas, np. Zambia, Tanzania czy Botswana.

6,6 tys. zł wyniesie w 2017 roku kwota wolna od PIT - ale tylko dla najmniej zarabiających

Kwota wolna od podatku dochodowego (PIT) dla osób najmniej zarabiających wyniesie 6,6 tys. zł - poinformował 24 listopada 2016 r. PAP wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki. Natomiast osoby najlepiej zarabiające mogłyby nie mieć wcale kwoty wolnej. 25 listopada potwierdził tę informację wicemarszałek Senatu Adam Bielan i zapowiedział, że w przyszłym tygodniu Senat poprawi ustawę dot. kwoty wolnej od podatku - dla osób najmniej zarabiających od 2017 r. kwota ta zostanie zwiększona do ok. 6,6 tys. zł.

Nie będzie likwidacji podatku liniowego 19%, kwota wolna nie dla wszystkich

Wicepremier Mateusz Morawiecki w wywiadzie dla PAP zdradza kilka szczegółów zmian podatkowych, nad którymi pracuje rząd. Zdaniem Morawieckiego dla osób o wysokich dochodach nie powinno być kwoty wolnej, degresywny PIT trzeba zmieniać w kierunku progresywnego. Przedsiębiorcy muszą być inaczej opodatkowani niż pracujący na etacie. Rząd nie pracuje nad likwidacją liniowej 19-procentowej stawki PIT dla przedsiębiorców.

Kwota wolna w PIT bez zmian w 2017 roku

14 listopada 2016 r. sejmowa komisja finansów publicznych zaaprobowała utrzymanie w 2017 roku kwotę wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych w aktualnej wysokości (3091 zł). Natomiast złagodzona ma zostać koncepcja opodatkowania Funduszy Inwestycyjnych Zamkniętych. Sejm na posiedzeniu 15 listopada ostatecznie uchwalił uchwalił ustawę wydłużającą do 1 stycznia 2018 roku obecną kwotę wolna od PIT.

REKLAMA

Wyższa kwota wolna jednak od 2017 r.?

Do Sejmu trafił projekt nowelizacji ustawy o PIT, podwyższający kwotę wolną od podatku do 8000 zł już od 2017 r. Obecnie wynosi ona 3091 zł i jest niewystarczająca dla zapewnienia minimum egzystencji.

Kwota wolna od podatku nie zmieni się w 2017 roku?

Posłowie PIS wnieśli do Sejmu projekt ustawy przewidujący utrzymanie w 2017 r. na dotychczasowym poziomie (3091 zł) kwotę wolną od podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Zmiana kwoty wolnej nastąpi najprawdopodobniej od 2018 roku, kiedy to ma wejść w życie tzw. jednolity podatek łączący PIT składki ZUS i składki na NFZ.

Kwota wolna od podatku w 2017 r.

Kwota wolna od podatku w 2017 r. będzie na poziomie z lat ubiegłych; będzie to rozwiązanie tymczasowe, a wyrok Trybunału Konstytucyjnego dotyczący kwoty wolnej zostanie w pełni wykonany w 2018 r. - poinformował wiceminister finansów Leszek Skiba.

Jednolity podatek od 1 stycznia 2018 r.

Od 2018 r. będzie obowiązywał jednolity podatek, łączący PIT oraz składki na ZUS i NFZ - powiedział szef Komitetu Stałego Rady Ministrów Henryk Kowalczyk. Uchwalenie jednolitego podatku ma nastąpić na przełomie roku, a wejście w życie - od stycznia 2018 r.

REKLAMA

Podatek od sprzedaży detalicznej a kwota wolna od podatku

Podatek od sprzedaży detalicznej w swoim założeniu miał uderzać w gigantów, stwarzając tym samym uczciwszą konkurencję względem mniejszych punktów handlowych. Czy biorąc pod uwagę ustaloną kwotę wolną od podatku takie założenia okażą się realne?

Znajdź błąd w zeznaniu PIT zanim zrobi to urząd skarbowy

Warto, nawet po złożeniu rocznego zeznania PIT sprawdzić, czy nie popełniliśmy w nim błędu i ewentualnie złożyć korektę. Od 1 stycznia 2016 r. wystarczy złożyć ponownie prawidłowo wypełnionego PIT-a z zaznaczeniem, że jest to korekta – nie trzeba już załączać uzasadnienia przyczyn korekty. Przedstawiamy listę najczęstszych błędów w rocznych PIT-ach znajdowanych przez urzędy skarbowe. Zatem znajdź błąd, zanim zrobi to urzędnik.

Ostatni dzień na złożenie lub wysłanie PIT za 2015 rok

2 maja 2016 r. mija termin rozliczenia rocznego za 2015 r. Zeznania podatkowe PIT-37, PIT-36, PIT-36L, PIT-38, PIT-39 należy składać do 30 kwietnia. W 2016 roku termin ten przypada na sobotę, dlatego ulega on przesunięciu na dzień 2 maja.

Rząd pracuje nad kompleksową zmianą PIT - podwyższenie kwoty wolnej nie będzie konieczne?

Premier Beata Szydło powiedziała 28 kwietnia 2016 r., że rząd pracuje nad kompleksową zmianą podatkową - "odważną i nowoczesną". Jeżeli uda się przygotować ten nowy projekt podatkowy, być może nie będzie konieczności wprowadzania ustawy dot. obniżenia kwoty wolnej od podatku - zapowiedziała. Nieoficjalnie pojawiają się informacje, że chodzi o połączenie w jednej daninie podatku PIT oraz składek na ZUS i NFZ. Jeżeli ten projekt nie zostanie wdrożony czeka nas stopniowe podwyższanie kwoty wolnej PIT.

Jak rozliczyć PIT bez informacji od płatnika?

Brak informacji PIT-11 czy PIT-8C od płatnika o uzyskanych w poprzednim roku dochodach podatnika nie zwalnia podatnika od wypełnienia i złożenia w normalnym terminie rocznego zeznania PIT.

Remanent w zeznaniu rocznym PIT

W rocznym zeznaniu podatkowym PIT przedsiębiorca nie znajdzie oddzielnej rubryki przeznaczonej na wykazanie różnicy w stanie majątku jego firmy z przełomu roku. Tym niemniej obliczając podatek za 2015 r. musi rozliczyć wartość remanentu. Trzeba go ująć w kosztach działalności.

Kwota wolna w PIT podwyższana o 1000 zł rocznie począwszy od 2017 roku?

Ministerstwo Finansów rozważa stopniowe zwiększanie kwoty wolnej od podatku o 1 tys. zł rocznie, dyskutowana jest też degresywna kwota wolna. Tak wynika z Aktualizacji Programu Konwergencji na 2016 r., która jest częścią Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2016-2019. W 2017 r. planowana jest też wypłata jednorazowych dodatków do emerytur i rent (w kwocie zbliżonej do tej z 2016 roku). Nadal nie wiadomo, czy od 2017 r. wróci 22% podstawowa stawka VAT.

PIT za 2015 rok – który urząd skarbowy jest właściwy

Do 2 maja 2016 r. trzeba wypełnić i złożyć zeznanie podatkowe PIT za 2015 rok. Ale do którego urzędu skarbowego trzeba złożyć PIT-a?

Dla kogo szybszy zwrot nadpłaconego PIT

Podatnicy, którzy w zeznaniu rocznym wykazali nadpłatę PIT, muszą otrzymać jej zwrot w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania. Na szybszy zwrot podatku mogą liczyć rodziny wielodzietne, które złożą zeznanie roczne elektronicznie.

Obniżenie wieku emerytalnego jesienią, podwyższenie kwoty wolnej w PIT stopniowo

Ustawa obniżająca wiek emerytalny powinna zostać uchwalona przez Sejm po wakacjach - poinformowała w czwartek 31 marca 2016 r. w Sygnałach Dnia premier Beata Szydło. Zapowiedziała jednocześnie, że wkrótce rząd przyjmie projekt ustawy o podatku od hipermarketów. Premier stwierdziła, że prawdopodobnie podniesienie kwoty wolnej będzie rozłożone w czasie.

Wstępnie wypełnione zeznania podatkowe PIT już dostępne

Resort finansów 18 marca udostępnił wstępnie wypełnione zeznania podatkowe PIT-37 oraz PIT-38 za 2015 rok.

PIT-11 przesłany mailem – nie ma obowiązku posiadania dowodu doręczenia

Do końca lutego następującego po roku podatkowym płatnicy (najczęściej pracodawcy), są zobowiązani do przesłania swoim pracownikom (podatnikom) imiennych informacji o wysokości dochodu (PIT-11), bądź rocznego obliczenia podatku (PIT-40). Tradycyjną formą dostarczenia dokumentów jest doręczenie ich w formie papierowej zwykłą pocztą lub do rąk własnych. Od kilku lat organy podatkowe zgadzają się, że można to zrobić także mailem. Co więcej organy podatkowe i sądy stoją na stanowisku, że płatnik, który wysłał PIT-11 mailem nie musi dysponować potwierdzeniem wysłania, czy otrzymania tej informacji przez pracownika.

W Polsce nie ma spójnego systemu podatkowego

W ocenie Krajowej Rady Doradców Podatkowych, w Polsce nie ma systemu podatkowego, uporządkowanego i spójnego zbioru regulacji i instytucji; gdyby był, podatnicy przestrzegaliby przepisów.

Jak wypełnić PIT/O za 2015 rok

Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych korzystających z odliczeń od dochodu (przychodu) lub od podatku muszą dołączyć do swojego rocznego zeznania podatkowego (PIT-28, PIT-36, lub PIT-37) wypełniony załącznik (informację) PIT/O. Wyjątkiem są odliczenia wydatków mieszkaniowych, które trzeba wpisać do innego załącznika – PIT-D.

Ulga w PIT na dziecko pozamałżeńskie

W przypadku posiadania jednego dziecka, uprawniającego do uzyskania ulgi prorodzinnej (tj. małoletniego albo starszego ale uczącego się do ukończenia 25 lat albo dziecka otrzymującego zasiłek /dodatek/ pielęgnacyjny lub rentę socjalną), wychowywanego w związku nieformalnym rodzic dziecka może skorzystać z ulgi tylko jeżeli jego dochody nie przekroczyły w rozliczanym roku podatkowym kwoty 56 tys. zł. W przypadku małżeństw wychowujących jedno dziecko limit jest wyższy - 112 tys. zł ale dotyczy łącznych zarobków małżonków-rodziców.

Eksperci KIP pomogą rozliczyć PIT

Resort finansów zachęca do skorzystania z aplikacji pytaniowej Szybki PIT. Odpowiedzi w sprawie rozliczenia rocznego udzielają eksperci Krajowej Informacji Podatkowej (KIP). W 2015 r. z ich pomocy skorzystało ponad 4 tys. podatników.

Podwyższenie kwoty wolnej od podatku zablokuje rozwój

Podwyższenie kwoty wolnej od podatku, bez odciążenia samorządów z finansowych konsekwencji tych zmian, zablokuje rozwój Polski – uważa prezes Związku Miast Polskich (ZMP) Zygmunt Frankiewicz. Według niego jednym z rozwiązań byłoby refundowanie samorządom poniesionych strat.

Ostatni dzień na przekazanie PIT-11 i PIT-8C

Płatnicy podatku m.in. od przychodów ze stosunku pracy lub działalności wykonywanej osobiście i podmioty dokonujące wypłaty należności z innych źródeł, np. zasiłków chorobowych lub macierzyńskich zleceniobiorcom, są zobowiązani do sporządzenia i przekazania odpowiednio PIT-11 lub PIT-8C podatnikom i właściwym dla nich urzędom skarbowym. Mają na to czas do 29 lutego 2016 r.

29 lutego mija termin przekazania PIT-40

PIT-40 to roczne obliczenie podatku sporządzane przez zakład pracy dla pracownika. Obowiązek sporządzenia PIT-40 mają tylko ci pracodawcy, którym pracownicy złożyli oświadczenie w tej sprawie na formularzu PIT-12. W 2016 r. termin na przekazanie pracownikom PIT-40 upływa 29 lutego.

Projekt nowelizacji ustawy o PIT w zakresie kwoty wolnej

Dostosowanie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wyroku Trybunału Konstytucyjnego w sprawie kwoty wolnej od podatku a jednocześnie spowodowanie, by na tej zmianie nie straciły samorządy - taki jest cel przygotowanego przez klub PO projektu nowelizacji ustawy, którym zajmie się Sejm.

Gdzie płaci PIT polski marynarz pracujący na statku armatora z Singapuru

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy przyznał niedawno rację mieszkającemu w Polsce lecz pracującemu na statku firmy singapurskiej marynarzowi, że ów marynarz powinien złożyć zeznanie podatkowe za rok 2015 i rozliczyć swoje dochody z pracy za granicą w Polsce. Marynarz przy obliczeniu podatku dochodowego powinien zastosować metodę proporcjonalnego odliczenia i może skorzystać z ulgi abolicyjnej.

Dochody z pracy we Włoszech – rozliczenia podatkowe

System podatkowy Włoch i problematykę opodatkowania szwedzkich dochodów w Polsce omawiają eksperci PwC.

Ministerstwo Finansów kontynuuje akcję "Szybki PIT" również w 2016 roku

Szybki PIT to coroczna kampania informacyjna Ministerstwa Finansów, która wspiera podatników przy rozliczeniu rocznego zeznania podatkowego (PIT). Akcja w 2016 roku wystartowała 18 lutego, odbędzie się już po raz ósmy i obejmie swoim zasięgiem całą Polskę. Akcja w tym roku zakończy się dwa tygodnie po 2 maja (tego dnia upływa termin składania deklaracji podatkowych za 2015 rok).

IFK poleca: PIT-11 warto wysłać mailem

Wysłanie informacji PIT-11 do pracownika mailem to oszczędność czasu i kosztów dla przedsiębiorstwa. Korzystają na tym także sami adresaci, którym łatwiej jest zarchiwizować i w razie potrzeby odnaleźć takie dokumenty. PIT-11 można też udostępniać pracownikom w PDF-ie, za pomocą wewnętrznej dobrze zabezpieczonej platformy internetowej.

IFK poleca: PIT-11 do 29 lutego

Początek każdego roku to okres wystawiania przez płatników informacji podatkowych za poprzedni rok. Do najczęściej sporządzanych informacji należy PIT-11, wystawiany m.in. dla pracowników oraz zleceniobiorców. Należy go przekazać do 29 lutego.

Jak złożyć deklarację PIT przez internet

Składanie deklaracji rocznych PIT przez internet z roku na rok zyskuje na popularności – co za tym idzie obecnie coraz więcej osób rozlicza się z urzędem skarbowym online. Jakie są plusy takiego sposobu rozliczania podatków? Na co należy zwrócić szczególną uwagę przy składaniu deklaracji PIT przez internet?

IFK poleca: PIT-8C do końca lutego

29 lutego br. upływa termin na przekazanie podatnikom informacji PIT-8C. W informacjach tych wykazywane są przychody, od których podmiot dokonujący ich wypłaty nie pobiera zaliczki na podatek.

ZUS rozsyła już deklaracje PIT-40A, PIT-11A, PIT-11, PIT-8C za 2015 r.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął wysyłanie deklaracji podatkowych PIT za 2015 r. Formularze PIT-40A, PIT-11A, PIT-11, PIT-8C zostaną wysłane do wszystkich osób, które w 2015 roku chociaż raz pobrały świadczenie z ZUS. Wszystkie deklaracje PIT ZUS wyśle do podatników do końca lutego 2016 r.

IFK poleca: PIT-40 do końca lutego

PIT-40 to roczne obliczenie podatku sporządzane przez zakład pracy dla pracownika. Obowiązek sporządzenia PIT-40 mają tylko ci pracodawcy, którym pracownicy złożyli oświadczenie w tej sprawie na formularzu PIT-12. W 2016 r. termin na przekazanie pracownikom PIT-40 upływa 29 lutego.

Nowa ustawa o VAT w połowie 2016 roku?

W wywiadzie dla PAP Henryk Kowalczyk, szef Komitetu Stałego Rady Ministrów powiedział, że podatek od sprzedaży detalicznej mógłby zacząć obowiązywać od 1 kwietnia lub 1 maja, a nowa ustawa o VAT, która ma uszczelnić wpływy z tego podatku - w połowie 2016 roku. Rząd rozważa ponadto różne warianty ws. wzrostu kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Jak rozliczyć dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości w 2016 r.

Podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT) płaci się w przypadku: uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, prawa wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Mechanizm 1 proc. podatku na OPP wymaga zreformowania

Eksperci od dłuższego czasu wskazują na to, że mechanizm przekazywania 1 proc. podatku na organizacje pożytku publicznego (OPP) wymaga zreformowania, poddając krytyce przede wszystkim system indywidualnych kont. Coraz więcej osób przekazuje organizacjom 1 proc. podatku, w ubiegłym roku zdecydowało się na to 12,5 mln osób; w sumie OPP otrzymały ponad 557 mln zł; o ponad 50 mln więcej niż rok wcześniej.

IFK poleca: Ostatni dzień na PIT-11 w formie papierowej

Informację PIT-11 za 2015 r. płatnicy mają obowiązek przesłać do urzędu skarbowego elektronicznie do 29 lutego 2016 r. Płatnicy, którzy PIT-11 za 2015 r. sporządzają dla nie więcej niż pięciu osób fizycznych, mogą przesłać PIT-11 do urzędu skarbowego w formie papierowej. W takim przypadku termin na przesłanie PIT-11 jest krótszy. Trzeba to zrobić do 1 lutego 2016 r. (31 stycznia 2016 r. przypada w niedzielę).

Ranking najlepszych i najgorszych przepisów podatkowych {wybór]

Stowarzyszenie Podatników w Polsce zaprezentowało wyniki XII edycji rankingu przepisów podatkowych „BUBLE I HITY PODATKOWE 2015”.

Podatnicy z Kartą Dużej Rodziny dostaną zwrot PIT w ciągu 30 dni

Ministerstwo Finansów obiecuje, że także w 2016 roku (w rozliczeniu PIT za 2015 rok) rodziny wielodzietne dostaną zwrot nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) w ciągu 30 dni.

IFK poleca: Niewiele czasu na rozliczenie ryczałtu za 2015 r.

Opłacający w zeszłym roku ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z tytułu zarówno prowadzenia działalności, jak i tzw. najmu prywatnego do 1 lutego 2016 r. powinni rozliczyć się z fiskusem z zarobków z 2015 r. Najszybciej ten obowiązek można wypełnić przez internet.

Wstępnie wypełnione zeznania podatkowe PIT-37 i PIT-38 za 2015 r. od marca 2016 r.

Ministerstwo Finansów informuje, że dopiero w marcu 2016 r. będą udostępnione wstępnie wypełnione zeznania podatkowe. Będą to zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2015 rok.

IFK poleca: PIT-4R tylko elektronicznie?

Deklarację roczną PIT-4R za 2015 r. płatnik ma obowiązek przekazać najpóźniej 1 lutego 2016 r. Co do zasady powinien tego dokonać w formie elektronicznej. Wybór innej formy przesłania tych dokumentów spowoduje, że płatnik skutecznie nie wywiąże się z tego obowiązku. Wyjątkiem są podmioty dokonujące rozliczenia za nie więcej niż 5 podatników, które mogą przesłać deklaracje do właściwego urzędu skarbowego w formie pisemnego dokumentu.

Wyższa kwota wolna od PIT - sprawiedliwa społecznie, stopniowo podnoszona

Zdaniem ministra finansów Pawła Szałamachy podwyższenie kwoty wolnej od podatku dochodowego będzie oznaczać realizację zasad sprawiedliwego społecznie państwa. 18 stycznia 2016 r. Szałamacha uczestniczył w spotkaniu z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego, którego przedmiotem było stopniowe podwyższenie kwoty wolnej.

Rozliczenie przychodów z najmu na PIT-28 do 1 lutego 2016 r.

Podatnicy osiągający przychody z najmu prywatnego (poza działalnością gospodarczą) i rozliczający je 8,5% ryczałtem mają obowiązek złożyć deklarację PIT-28 do urzędu skarbowego do końca stycznia następnego roku. W 2016 r. termin złożenia tego zeznania podatkowego upływa w poniedziałek 1 lutego (bo 31 stycznia wypada w niedzielę). Do 20 stycznia można zgłaszać formę opodatkowania przychodów z najmu nieruchomości lub jej zmiany. W PIT-28 można uwzględnić ulgę rehabilitacyjną czy darowiznę na cele kultu religijnego, a także przekazać 1 proc. podatku na organizację pożytku publicznego.

Nowa wersja aplikacji e-Deklaracje Desktop 2016 w. 8.0.0 i formularz PIT-37(22)

Ministerstwo Finansów informuje, że w dniu 12 stycznia 2016 r. została udostępniona nowa wersja aplikacji e-Deklaracje Desktop 2016 w. 8.0.0.

Rozliczenie PIT za 2015 rok – obowiązki płatników

Koniec stycznia i lutego jak co roku pozostaje terminami na sporządzenie rocznych informacji i deklaracji przez płatników podatku PIT. Wskazać w nich należy przychody, koszty, dochody i zaliczki należne i faktycznie pobrane od wypłacanych wynagrodzeń i innych wypłacanych w 2015 roku świadczeń.

REKLAMA