REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

5 ważnych zmian w podatkach dochodowych w 2019 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
5 ważnych zmian w podatkach dochodowych w 2019 r. /shutterstock.com
5 ważnych zmian w podatkach dochodowych w 2019 r. /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Jedyną pewną rzeczą w podatkach jest zmiana - doskonale wie o tym każdy, kto zajmuje się podatkami lub rachunkowością. Nowelizacje i projekty nowych ustaw nie ominą nas również w nadchodzącym 2019 roku - ustawodawca już zapowiedział szereg zmian w podatkach dochodowych, do których po prostu trzeba się dostosować.

Celem wszystkich obecnie procedowanych nowelizacji ustaw podatkowych jest uszczelnienie systemu podatkowego i zapobieganie wyłudzeniom. W telegraficznym skrócie przedstawiamy pięć istotnych naszym zdaniem zmian, które zaczną obowiązywać w podatkach już w 2019 roku.

REKLAMA

Polecamy: Podatki 2018 Samochód osobowy w firmie

Zmiany w rozliczaniu firmowych samochodów

Jest to jedna z nowelizacji, która z pewnością nie spodoba się wielu przedsiębiorcom. Dlaczego? Nowe prawo obligować będzie do odliczania 50% VAT w przypadku każdego, kto korzysta z samochodu również w celach prywatnych, a co za tym idzie, zmniejszy koszty uzyskania przychodu z eksploatowanego samochodu aż o połowę.

Co więcej, przedsiębiorcy będą rozliczać się z fiskusem na podstawie szczegółowej ewidencji przebiegu samochodu.

Nowe zasady PIT

To dobra informacja zwłaszcza dla tych, którzy nie przepadali za dotychczasową formą składania rocznych deklaracji. Już od nowego roku to do obowiązku urzędników należeć będzie przygotowanie właściwych deklaracji podatkowych PIT-37 i PIT-38, a wszystko na podstawie informacji znajdujących się w poprzednich zeznaniach podatkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co najważniejsze, już 15 lutego 2019 roku uruchomiona zostanie specjalna aplikacja, za pomocą której podatnicy będą mogli sprawdzić swój PIT, zaakceptować go lub wprowadzić zmiany.

A co z deklaracjami PIT-36 i PIT 36L? Podatnicy składający te zeznania roczne będą musieli poczekać do 2020 roku na dołączenie do e-systemu.

Kwota wolna od podatku

W 2019 roku kwota wolna od podatku wzrośnie do 8000 zł. Oznacza to, że podatnicy zarabiający mniej w skali roku zwolnieni zostaną z obowiązku zapłaty podatku. Z kolei w przypadku zarobków przekraczających minimalny próg, podatnicy odprowadzać będą podatek degresywny (czyli tym mniejszy, im większe dochody).

Działalność nierejestrowana

Już w najnowszym zeznaniu podatkowym będzie można uwzględnić nowe źródło przychodów, jakim jest działalność nierejestrowana. Konstytucja Biznesu umożliwiła prowadzenie takiej formy działalności gospodarczej każdej osobie, która nie prowadziła żadnej działalności przez ostatnie 5 lat. Przedsiębiorca nie tylko zostanie wówczas zwolniony z obowiązku zgłaszania swojego biznesu do CEIDG czy skarbówki, ale przede wszystkim nie będzie musiał uiszczać składek ZUS.

Polecamy: Komplet podatki 2019

Należy pamiętać jednak, że przychód z tego rodzaju działalności nie może przekroczyć 50% kwoty wynagrodzenia minimalnego, co w tym roku ustala jego limit na poziomie 1 050 zł brutto.

Niższa stawka CIT dla małych firm

Obniżony do 9% podatek CIT to rządowa propozycja dla przedsiębiorstw, których roczny przychód ze sprzedaży nie przekroczy kwoty 1,2 mln euro, a także dla tych przedsiębiorców, które dopiero rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej.

Warto przypomnieć, że obecna stawka tego podatku to 15%!

Jedyną rzeczą pewną w podatkach jest zmiana - motto to zna zapewne każdy księgowy, dla którego jesienne zapowiedzi nowelizacji ustaw są równie oczywiste, co zimowy śnieg. Planowanych zmian jest oczywiście o wiele więcej i będziemy przyglądać im się z bliska po kolei. Niezależnie od tego, które spośród ustaw najbardziej dotyczą zwłaszcza księgowych, warto już teraz zaktualizować swoją wiedzę i nie dać się zaskoczyć noworocznej nowelizacji. Specjalisto, trzymaj rękę na pulsie!

Zobacz: Podatki 2019

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA