REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kalendarz przedsiębiorcy po urlopie: wrzesień - grudzień 2016

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kalendarz przedsiębiorcy po urlopie: wrzesień - grudzień 2016
Kalendarz przedsiębiorcy po urlopie: wrzesień - grudzień 2016

REKLAMA

REKLAMA

Zbliża się jesień, czas letnich urlopów już mija – trzeba przypomnieć sobie o obowiązkach w firmie. Przypominamy m.in. o konieczności wyboru biegłego rewidenta, o wpłacie drugiej raty na zfśs, inwentaryzacji, czy zmianach w prezentacji sprawozdania finansowego po nowelizacji ustawy o rachunkowości.

Wrzesień

Pora na wybór biegłego rewidenta

Sprawozdanie każdej jednostki można poddać badaniu przez biegłego rewidenta. Dla niektórych podmiotów takie badanie jest obowiązkowe m.in.:

REKLAMA

Autopromocja
  • banki,
  • zakłady ubezpieczeń,
  • jednostki, których działalność regulują przepisy o obrocie papierami wartościowymi,
  • jednostki funduszy inwestycyjnych
  • jednostki o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych kontynuujących działalność
  • obowiązkowemu badaniu podlegają również sprawozdania spółek akcyjnych (za wyjątkiem spółek będących w organizacji na dzień bilansowy)
  • jednostki, których sprawozdania finansowe spełniły dwa z trzech warunków (zgodnie z art. 64 ustawy o rachunkowości).

Wyboru biegłego rewidenta i podpisania z nim umowy należy dokonać w terminie umożliwiającym mu udział w inwentaryzacji znaczących składników majątkowych.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Wpłata drugiej raty zfśs

Jeżeli w naszym przedsiębiorstwie utrzymujemy Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, do końca września mamy czas na rozliczenie się z wpłat na konto tego funduszu. Należy pamiętać, że 30 września mija termin na przelew drugiej części odpisu podstawowego tj. 25%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Nowe zasady przeliczania wartości wyrażonych w euro


W związku z nowelizacją Ustawy o Rachunkowości zmienił się sposób przeliczania wartości wyrażonych w euro. Obecnie stosuje się średni kurs NBP ogłaszany na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok obrotowy. Wcześniej był to 30 września. Trzeba w szczególności zwrócić na to uwagę.

Październik

Inwentaryzacja

Inwentaryzację przeprowadza się na ostatni dzień roku obrotowego, natomiast dla części składników aktywów można ją rozpocząć już październiku, a zakończyć do 15 dnia roku następnego.

Listopad

Zmiany w prezentacji sprawozdania finansowego po nowelizacji ustawy o rachunkowości

Nowelizacja Ustawy o rachunkowości wprowadza zmiany w prezentacji danych na sprawozdaniu finansowym. Inwestycje długoterminowe, należności krótkoterminowe oraz zobowiązania krótkoterminowe należy prezentować w podziale na:

  • należne

- od jednostek powiązanych

- od jednostek pozostałych

- jednostek w których nasze przedsiębiorstwo posiada zaangażowanie w kapitale

- od jednostek powiązanych,

- jednostek pozostałych,

- jednostek w których nasze przedsiębiorstwo posiada zaangażowanie w kapitale.

Zmianie ulegną również pasywa, m.in. udziały i akcje własne prezentowane dotychczas w pasywach bilansu znajdą się obecnie w części aktywów.

Z rachunku zysków i strat zarówno w wariancie kalkulacyjnym i porównawczym znikają pozycje zysków i strat nadzwyczajnych.

Ponadto w wariancie porównawczym w pozycji Koszty działalności operacyjnej w pozycji Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia, należy wykazać w osobnej pozycji zarówno składki emerytalne w ramach ubezpieczenia społecznego, jak i inne świadczenia emerytalne, np. dotyczące programów emerytalnych.

W informacji dodatkowej do sprawozdania jednostki będą zobowiązane do dodatkowego opisu pozycji poszczególnych przychodów i kosztów o nadzwyczajnej wartości lub tych o charakterze incydentalnym.

Grudzień

 

Wigilia, bony, paczki

W ślad za Bożym Narodzeniem rozpoczyna się seria dylematów z kwalifikacją podatkową wigilii firmowych oraz podarunków dla pracowników.

Wydatki na spotkanie opłatkowe można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli celem spotkania jest poprawa atmosfery i relacji wśród pracowników, co w konsekwencji może mieć wpływ na lepszą realizację zadań w przedsiębiorstwie. Jeżeli firma prowadzi działalność opartą na sprzedaży opodatkowanej, od faktury za spotkanie firmowe można odliczyć VAT i nie trzeba rozpoznawać VAT należnego. Pracownik, który będzie uczestnikiem takiego spotkania, nie rozpoznaje przychodu z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT).

Inaczej dzieje się w przypadku, gdy przekażemy pracownikowi bon towarowy czy paczki sfinansowane z bieżących środków firmy. Wartość takich świadczeń należy doliczyć pracownikowi do przychodu ze stosunku pracy. Jeżeli w firmie posiadamy ZFŚS warto rozważyć przekazanie pracownikom kart przedpłaconych lub paczek finansowanych ze środków funduszu, ponieważ podlegają zwolnieniu z PIT w wysokości do 380 zł rocznie.

Zmiana formy prowadzenia ewidencji rachunkowej w przedsiębiorstwie

Możliwości wyboru formy prowadzenia rachunkowości w jednostce reguluje wartość przychodów określona w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości oraz art. 24 a ust. 4 ustawy o PIT. Przekroczenie wartości sprzedaży powyżej 1.200.000 euro w poprzednim roku podatkowym obliguje jednostkę w nowym roku do prowadzenia pełnej księgowości.

Podatnicy podatku CIT nie mają wyboru, muszą od początku prowadzić księgi rachunkowe.


Wybór opodatkowania na nowy, 2017 rok

Koniec roku, kiedy znamy, bądź prognozujemy wartość m.in. przychodów ze sprzedaży za dany rok, to dobry moment na zastanowienie się czy można i czy warto zostać przy dotychczasowej ewidencji podatkowej i rachunkowej.

Do 20 stycznia 2017 roku można zgłosić oświadczenie o wyborze formy opodatkowania/rezygnacji z dotychczasowej formy. W praktyce od 2017 roku będziemy mieli możliwość tego wyboru również dzięki Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (CIEDG).

Do 20 lutego 2017 roku możemy wybrać i złożyć zawiadomienie o wyborze uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy czy też zawiadomienie o kwartalnym opłacaniu zaliczek na podatek dochodowy przez małych podatników oraz firm rozpoczynających działalność.

W przypadku podatników CIT, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, zaliczki uproszczone w 2017 r. powinny być ustalane na podstawie podatku należnego, wykazanego w zeznaniu za 2015 r. (złożonym w 2016 r.), a w razie braku tego podatku - podatku należnego wykazanego w zeznaniu za 2014 r. (złożonym w 2015 r.).

W 2017 r. podatnik PIT (opodatkowany według skali podatkowej) ustala zaliczki uproszczone w oparciu o dochód wykazany w zeznaniu za 2015 r. (złożonym w 2016 r.). Jeżeli w zeznaniu tym podatnik nie wykazał dochodu (albo dochód ten nie przekroczył kwoty powodującej obowiązek zapłaty podatku) – zaliczki uproszczone ustala na podstawie dochodu wykazanego w zeznaniu za 2014 r. (złożonym w 2015 r.). Jeśli również w tym roku podatnik nie wykazał dochodu (albo wykazał dochód nieprzekraczający kwoty powodującej obowiązek zapłaty podatku), to nie może opłacać zaliczek w uproszczonej formie.

Powyższe zasady dotyczą również podatników PIT opodatkowanych podatkiem liniowym, z tą jednak różnicą, że w ich przypadku nie ma znaczenia wysokość osiągniętego dochodu. W podatku liniowym zaliczki uproszczone ustalone są przy zastosowaniu stawki 19%.

Ewa Łosik-Swoboda, Katarzyna Zielonka, Impel Business Solutions

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA