REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kalendarz przedsiębiorcy po urlopie: wrzesień - grudzień 2016

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kalendarz przedsiębiorcy po urlopie: wrzesień - grudzień 2016
Kalendarz przedsiębiorcy po urlopie: wrzesień - grudzień 2016

REKLAMA

REKLAMA

Zbliża się jesień, czas letnich urlopów już mija – trzeba przypomnieć sobie o obowiązkach w firmie. Przypominamy m.in. o konieczności wyboru biegłego rewidenta, o wpłacie drugiej raty na zfśs, inwentaryzacji, czy zmianach w prezentacji sprawozdania finansowego po nowelizacji ustawy o rachunkowości.

Wrzesień

Pora na wybór biegłego rewidenta

Sprawozdanie każdej jednostki można poddać badaniu przez biegłego rewidenta. Dla niektórych podmiotów takie badanie jest obowiązkowe m.in.:

REKLAMA

Autopromocja
  • banki,
  • zakłady ubezpieczeń,
  • jednostki, których działalność regulują przepisy o obrocie papierami wartościowymi,
  • jednostki funduszy inwestycyjnych
  • jednostki o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych kontynuujących działalność
  • obowiązkowemu badaniu podlegają również sprawozdania spółek akcyjnych (za wyjątkiem spółek będących w organizacji na dzień bilansowy)
  • jednostki, których sprawozdania finansowe spełniły dwa z trzech warunków (zgodnie z art. 64 ustawy o rachunkowości).

Wyboru biegłego rewidenta i podpisania z nim umowy należy dokonać w terminie umożliwiającym mu udział w inwentaryzacji znaczących składników majątkowych.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Wpłata drugiej raty zfśs

Jeżeli w naszym przedsiębiorstwie utrzymujemy Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, do końca września mamy czas na rozliczenie się z wpłat na konto tego funduszu. Należy pamiętać, że 30 września mija termin na przelew drugiej części odpisu podstawowego tj. 25%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Nowe zasady przeliczania wartości wyrażonych w euro


W związku z nowelizacją Ustawy o Rachunkowości zmienił się sposób przeliczania wartości wyrażonych w euro. Obecnie stosuje się średni kurs NBP ogłaszany na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok obrotowy. Wcześniej był to 30 września. Trzeba w szczególności zwrócić na to uwagę.

Październik

Inwentaryzacja

Inwentaryzację przeprowadza się na ostatni dzień roku obrotowego, natomiast dla części składników aktywów można ją rozpocząć już październiku, a zakończyć do 15 dnia roku następnego.

Listopad

Zmiany w prezentacji sprawozdania finansowego po nowelizacji ustawy o rachunkowości

Nowelizacja Ustawy o rachunkowości wprowadza zmiany w prezentacji danych na sprawozdaniu finansowym. Inwestycje długoterminowe, należności krótkoterminowe oraz zobowiązania krótkoterminowe należy prezentować w podziale na:

  • należne

- od jednostek powiązanych

- od jednostek pozostałych

- jednostek w których nasze przedsiębiorstwo posiada zaangażowanie w kapitale

- od jednostek powiązanych,

- jednostek pozostałych,

- jednostek w których nasze przedsiębiorstwo posiada zaangażowanie w kapitale.

Zmianie ulegną również pasywa, m.in. udziały i akcje własne prezentowane dotychczas w pasywach bilansu znajdą się obecnie w części aktywów.

Z rachunku zysków i strat zarówno w wariancie kalkulacyjnym i porównawczym znikają pozycje zysków i strat nadzwyczajnych.

Ponadto w wariancie porównawczym w pozycji Koszty działalności operacyjnej w pozycji Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia, należy wykazać w osobnej pozycji zarówno składki emerytalne w ramach ubezpieczenia społecznego, jak i inne świadczenia emerytalne, np. dotyczące programów emerytalnych.

W informacji dodatkowej do sprawozdania jednostki będą zobowiązane do dodatkowego opisu pozycji poszczególnych przychodów i kosztów o nadzwyczajnej wartości lub tych o charakterze incydentalnym.

Grudzień

 

Wigilia, bony, paczki

W ślad za Bożym Narodzeniem rozpoczyna się seria dylematów z kwalifikacją podatkową wigilii firmowych oraz podarunków dla pracowników.

Wydatki na spotkanie opłatkowe można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli celem spotkania jest poprawa atmosfery i relacji wśród pracowników, co w konsekwencji może mieć wpływ na lepszą realizację zadań w przedsiębiorstwie. Jeżeli firma prowadzi działalność opartą na sprzedaży opodatkowanej, od faktury za spotkanie firmowe można odliczyć VAT i nie trzeba rozpoznawać VAT należnego. Pracownik, który będzie uczestnikiem takiego spotkania, nie rozpoznaje przychodu z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT).

Inaczej dzieje się w przypadku, gdy przekażemy pracownikowi bon towarowy czy paczki sfinansowane z bieżących środków firmy. Wartość takich świadczeń należy doliczyć pracownikowi do przychodu ze stosunku pracy. Jeżeli w firmie posiadamy ZFŚS warto rozważyć przekazanie pracownikom kart przedpłaconych lub paczek finansowanych ze środków funduszu, ponieważ podlegają zwolnieniu z PIT w wysokości do 380 zł rocznie.

Zmiana formy prowadzenia ewidencji rachunkowej w przedsiębiorstwie

Możliwości wyboru formy prowadzenia rachunkowości w jednostce reguluje wartość przychodów określona w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości oraz art. 24 a ust. 4 ustawy o PIT. Przekroczenie wartości sprzedaży powyżej 1.200.000 euro w poprzednim roku podatkowym obliguje jednostkę w nowym roku do prowadzenia pełnej księgowości.

Podatnicy podatku CIT nie mają wyboru, muszą od początku prowadzić księgi rachunkowe.


Wybór opodatkowania na nowy, 2017 rok

Koniec roku, kiedy znamy, bądź prognozujemy wartość m.in. przychodów ze sprzedaży za dany rok, to dobry moment na zastanowienie się czy można i czy warto zostać przy dotychczasowej ewidencji podatkowej i rachunkowej.

Do 20 stycznia 2017 roku można zgłosić oświadczenie o wyborze formy opodatkowania/rezygnacji z dotychczasowej formy. W praktyce od 2017 roku będziemy mieli możliwość tego wyboru również dzięki Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (CIEDG).

REKLAMA

Do 20 lutego 2017 roku możemy wybrać i złożyć zawiadomienie o wyborze uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy czy też zawiadomienie o kwartalnym opłacaniu zaliczek na podatek dochodowy przez małych podatników oraz firm rozpoczynających działalność.

W przypadku podatników CIT, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, zaliczki uproszczone w 2017 r. powinny być ustalane na podstawie podatku należnego, wykazanego w zeznaniu za 2015 r. (złożonym w 2016 r.), a w razie braku tego podatku - podatku należnego wykazanego w zeznaniu za 2014 r. (złożonym w 2015 r.).

W 2017 r. podatnik PIT (opodatkowany według skali podatkowej) ustala zaliczki uproszczone w oparciu o dochód wykazany w zeznaniu za 2015 r. (złożonym w 2016 r.). Jeżeli w zeznaniu tym podatnik nie wykazał dochodu (albo dochód ten nie przekroczył kwoty powodującej obowiązek zapłaty podatku) – zaliczki uproszczone ustala na podstawie dochodu wykazanego w zeznaniu za 2014 r. (złożonym w 2015 r.). Jeśli również w tym roku podatnik nie wykazał dochodu (albo wykazał dochód nieprzekraczający kwoty powodującej obowiązek zapłaty podatku), to nie może opłacać zaliczek w uproszczonej formie.

Powyższe zasady dotyczą również podatników PIT opodatkowanych podatkiem liniowym, z tą jednak różnicą, że w ich przypadku nie ma znaczenia wysokość osiągniętego dochodu. W podatku liniowym zaliczki uproszczone ustalone są przy zastosowaniu stawki 19%.

Ewa Łosik-Swoboda, Katarzyna Zielonka, Impel Business Solutions

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA

Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

REKLAMA