REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Optymalizacja podatkowa - czyli jak płacić niższe podatki w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Ziomek
 Verum Numerica
Usługi księgowe │Audyt księgowy i podatkowy│ Doradztwo
optymalizacja podatkowa, PIT, CIT, VAT
optymalizacja podatkowa, PIT, CIT, VAT
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy mogą legalnie płacić niższe podatki wykorzystując możliwości jakie dają przepisy podatkowe. Korzystanie z optymalizacji podatkowej pozwala obniżyć obciążenia podatkowe, a co za tym idzie prowadzi do poprawy wyniku finansowego. Kluczowe jest w tym przypadku opracowanie odpowiedniej analizy oraz stworzenie na jej podstawie strategii podatkowej, która pozwoli w legalny sposób minimalizować obciążenia na rzecz fiskusa.

Stworzenie dobrej strategii podatkowej wymaga często zatrudnienia specjalistów np. doradcy podatkowego, co wiąże się z dodatkowymi kosztami, jednak zlecenie tych czynności wykwalifikowanemu podmiotowi powinno przynieść wymierne korzyści.

REKLAMA

Autopromocja

Ważne jest też minimalizowanie ryzyka związanego z zastosowaniem określonych rozwiązań- należy weryfikować wykładnie obowiązujących przepisów podatkowych przez organy skarbowe, orzecznictwo sądów administracyjnych (zarówno WSA jak i NSA) oraz Trybunału Konstytucyjnego.

Istnieje kilka prostych rozwiązań, których zastosowanie zoptymalizuje obciążenia podatkowe. Opisujemy je poniżej.

Jednorazowa amortyzacja - pomoc de minimis

Nowe firmy, które rozpoczęły działalność gospodarczą w trakcie trwania roku podatkowego oraz mali podatnicy mogą jednorazowo zamortyzować środki trwałe zaliczone do grupy 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych, z wyłączeniem samochodów osobowych, w roku podatkowym, w którym aktywa te zostały wprowadzone do ewidencji.

Wartość w ten sposób zamortyzowanych aktywów nie może jednak przekroczyć kwoty 50 tys. euro, przeliczonej po kursie średnim NBP na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok obrotowy, w którym dokonuje się jednorazowej amortyzacji. Przy obliczaniu powyższego limitu do wartości aktywów nie wlicza się tych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych poniżej 3,5 tys. zł, które umorzono jednorazowo zgodnie z przepisami podatkowymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjaśnienia wymaga również definicja małego podatnika. Ustawy podatkowe definiują małego podatnika, jako podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży wraz z podatkiem należnym VAT nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 1 200 tys. euro przeliczonej po kursie średnim NBP z na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok obrotowy, w zaokrągleniu do 1 tys. zł.

Jednorazowa amortyzacja do 50 tys. euro rocznie

Rozliczanie strat podatkowych

Warto pamiętać, iż dochód w danym roku podatkowym można obniżyć o poniesioną stratę podatkową w najbliższych po sobie następujących 5 latach podatkowych. Odliczenie takie w którymkolwiek z tych lat nie może jednak przekroczyć połowy kwoty tej straty.  Warto zatem planując odpowiednią strategię podatkową pamiętać o tym, aby w kolejnych latach podatkowych wykazywać dochody na poziomie, który pozwoli poniesione wcześniej straty odliczyć w pełnej wysokości.

Rozliczanie strat w PIT według Ministra Finansów

Straty podatkowe – jak nie stracić możliwości ich rozliczenia

Uproszczone zaliczki na podatek dochodowy

Firmy mogą skorzystać z możliwości wpłacania zaliczek miesięcznych w uproszczonej formie w wysokości 1/12 podatku należnego, wykazanego w zeznaniu złożonym za rok poprzedni. W przypadku, kiedy w zeznaniu, o którym mowa wyżej nie wykazano podatku należnego, istnieje możliwość wpłacania zaliczek miesięcznych w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania złożonego dwa lata wcześniej. Jeżeli również w zeznaniu, jakie złożono dwa lata wcześniej podatek należny nie został wykazany- nie ma możliwości wpłacania podatku w formie uproszczonej.

Aby skorzystać z powyższego rozwiązania należy zawiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie wpłaty pierwszej zaliczki w roku podatkowym, w którym po raz pierwszy wybrano uproszczoną formę wpłacania zaliczek na podatek dochodowy.  Warto pamiętać, ze zawiadomienie takie dotyczy również kolejnych lat podatkowych. Jeżeli w firmie zostanie podjęta decyzja o zaprzestaniu korzystania z uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy, należy w formie pisemnej zawiadomić o tym fakcie właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie wpłaty pierwszej zaliczki za dany rok podatkowy.

Zaliczki należy wpłacać w całym roku podatkowym, w terminie do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczkę za ostatni miesiąc wpłaca się w terminie do 20 dnia pierwszego miesiąca następnego roku podatkowego. Do końca trzeciego miesiąca następnego roku podatkowego składa się do urzędu skarbowego zeznanie o wysokości dochodu (starty) osiągniętego w roku podatkowym. W tym samym terminie należy również wpłacić podatek należny lub różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Zaliczki uproszczone na PIT

Zaliczki uproszczone w CIT

Rozliczenia kwartalne z fiskusem z tytułu podatku dochodowego

W świetle ustaw podatkowych przedsiębiorcy rozpoczynający działalność i mali podatnicy mogą skorzystać z kwartalnej formy opłacania zaliczek na podatek dochodowy. Zaliczki kwartalne wpłaca się w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie kwartały.

Zaliczki kwartalne wpłaca się w terminie do 20 dnia każdego miesiąca następującego po kwartale, za który wpłacana jest zaliczka. Zaliczkę za ostatni kwartał roku podatkowego wpłaca się w terminie do 20 dnia pierwszego miesiąca następnego roku podatkowego.

Aby móc skorzystać z możliwości kwartalnych rozliczeń, przedsiębiorcy zobowiązani są o tym zamiarze powiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 20 dnia drugiego miesiąca roku podatkowego. Zawiadomienie takie dotyczy również lat następnych. W przypadku rezygnacji z takiej formy opłacania zaliczek na podatek dochodowy należy w terminie wpłaty pierwszej zaliczki za dany rok podatkowy zawiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego.


Rozliczenia kwartalne z fiskusem z tytułu podatku VAT

Na podstawie przepisów ustawy o VAT, firmy mogą składać deklaracje VAT za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale. Warunkiem do skorzystania z tego przepisu jest zawiadomienie na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25 dnia drugiego miesiąca, za który będzie po raz pierwszy składana kwartalna deklaracja VAT. Przedsiębiorcy, którzy rozpoczęli działalność w roku podatkowym i wykonują czynności opodatkowane VAT mają obowiązek zawiadomienia o wyborze kwartalnej formy składania deklaracji VAT na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczęli wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

Firmy, które wybrały kwartalną formę składania deklaracji VAT, będą mogły ponownie składać deklaracje za okresy miesięczne, po upływie 4 kwartałów, za które składali deklaracje kwartalne, pod warunkiem zawiadomienia właściwego naczelnika urzędu skarbowego w formie pisemnej, w terminie do dnia złożenia deklaracji podatkowej za pierwszy miesięczny okres rozliczeniowy, jednak nie później niż z dniem upływu terminu złożenia tej deklaracji.

Firmy wpłacają podatek VAT za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy. Należy pamiętać, iż deklaracje kwartalne mogą składać mali podatnicy, ich definicja została opisana wyżej.

Kredyt podatkowy - pomoc de minimis

Firmy mogą również skorzystać z tzw. kredytu podatkowego, polegającego na odroczeniu płatności z tytułu podatku dochodowego. Firmy, które od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej do pierwszego dnia miesiąca roku podatkowego, w którym korzystają z kredytu podatkowego są małymi przedsiębiorcami w rozumieniu przepisów o działalności gospodarczej są zwolnione z uiszczania zaliczek na podatek dochodowy bezpośrednio po pierwszym roku podatkowym, który trwał dłużej niż 10 miesięcy (jeżeli rok ten trwał krócej niż 10 miesięcy ze zwolnienia można skorzystać w drugim roku podatkowym).

Aby skorzystać ze zwolnienia należy złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w formie pisemnej oświadczenie o korzystaniu z tego zwolnienia. Oświadczenie składa się w terminie do 20 dnia pierwszego miesiąca roku podatkowego objętego tym zwolnieniem.

Firmy korzystające z kredytu podatkowego składają zeznanie roczne  za rok objęty zwolnieniem oraz uiszczają należny podatek za rok objęty zwolnieniem w pięciu kolejnych latach podatkowych w wysokości 20% podatku zadeklarowanego w zeznaniu.

Z kredytu podatkowego nie mogą skorzystać firmy, które:
- utworzono w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału,
- utworzono w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą, spółki lub spółek niemających osobowości prawnej,
- utworzono przez osoby fizyczne, a te wniosły na poczet kapitału prowadzące przez siebie przedsiębiorstwo albo składniki majątkowe tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej 10 tys. euro przeliczonej wg średniego kursu euro, ogłaszanego przez NBP z ostatniego roku podatkowego poprzedzającego rok korzystania ze zwolnienia,
- utworzono przez osoby prawne lub fizyczne, które wniosły składniki majątku jako wkłady niepieniężne, a składniki te uzyskali w wyniku likwidacji podatników, którzy korzystali z kredytu podatkowego, o ile osoby te posiadały udziały lub akcje tych zlikwidowanych podatników,
- uzyskały w okresie poprzedzającym rok korzystania z kredytu podatkowego średniomiesięczny przychód w kwocie nieprzekraczającej 1 tys. euro przeliczonej wg kursu średniego NBP z ostatniego dnia roku poprzedzającego rok rozpoczęcia działalności,
- w roku poprzedzającym korzystanie ze zwolnienia zatrudniali, na podstawie umowy o pracę w każdym miesiącu, mniej niż 5 osób w przeliczeniu na pełne etaty.

Utrata prawa do kredytu podatkowego i jej konsekwencje

Ulga na złe długi

Od czerwca 2005 roku istnieje możliwość skorygowania podatku należnego z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium Polski w przypadku wierzytelności, których nieściągalność uprawdopodobniono.  Podatek należny można skorygować pod następującymi warunkami:
- dostawa towarów / świadczenie usług jest dokonane na rzecz podatnika czynnego VAT, niebędącego w stanie likwidacji lub upadłości,
- wierzytelności te były wcześniej wykazane jako obrót opodatkowany,
- na dzień dokonania korekty deklaracji VAT zarówno wierzyciel jak i dłużnik są podatnikami VAT czynnymi,
-od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata licząc od końca roku, w którym faktura została wystawiona,
- wierzyciel zawiadomił dłużnika o zamiarze dokonania korekty, a dłużnik w okresie 14 dni od powzięcia tej informacji wierzytelności nie uregulował.

Wierzyciel może skorygować podatek należny o ile posiada potwierdzenie odbioru przez dłużnika zawiadomienia o zamiarze dokonania korekty, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym upłynął 14 dniowy termin od powzięcia przez dłużnika informacji o korekcie.

W ciągu 7 dniu wierzyciel ma obowiązek zawiadomić dłużnika o dokonaniu korekty, a kopię tego zawiadomienia przesyłać do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Korzystniejsza ulga na złe długi w PIT, CIT i VAT?

Jak można skorzystać z ulgi "na złe długi"

VAT 2013 - metoda kasowa nie będzie ograniczona terminem

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną, jeżeli nie została ona uregulowana w ciągu 180 dni od upływu terminu płatności.

Zawieranie umów cywilno-prawnych

Koszty związane z zatrudnianiem pracowników są na tyle wysokie, że warto rozpatrzyć możliwość zawierania umów cywilno-prawnych (umowy zlecenie lub dzieło) zamiast umowy o pracę. Zaletą zawierania umów cywilno-prawnych są niższe obciążenia podatkowe i obciążenia ZUS. Jest to opcja korzystna zarówno dla pracodawcy jak i dla pracownika.

Koszty uzyskania dla tego typu umów są znacząco wyższe w porównaniu z kosztami uzyskania dla umów o pracę i mogą wynieść nawet do 50%. Umowy dzieło nie podlegają składkom ZUS, natomiast w przypadku umów zlecenia istnieje możliwość opłacania niższych składek do ZUS.

Własna działalność gospodarcza (w tym preferencyjny ZUS)

Mniejsze podmioty mogą skorzystać z prowadzenia działalności w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, wykorzystując możliwości opłacania liniowego podatku dochodowego w wysokości 19 % dochodu oraz skorzystania z preferencyjnych składek ZUS przez pierwsze dwa lata prowadzenia działalności.

Leasing operacyjny kontra kredyt bankowy

Decydując się na zakup aktywów (najczęściej samochodów) w formie leasingu można szybciej zaliczyć koszty z nim związane do kosztów uzyskania przychodów – jest to związane z tym, iż okres leasingu jest często znacznie krótszy niż okres amortyzacji. Należy jednak rozważyć, czy efektywny koszt kredytu bankowego nie byłby niższy od kredytowania w formie leasingu i dopiero po takiej analizie podjąć decyzję o formie w jakiej chcemy sfinalizować zakup aktywów.

Istnieją również inne możliwości zastosowania optymalizacji podatkowej niż opisane wyżej, ale mogą one wymagać od firm wdrożenia bardziej skomplikowanych rozwiązań.

Do możliwości tych należą np. :

- prowadzenie działalności w formie spółki osobowej zamiast kapitałowej, unikając w ten sposób podwójnego opodatkowania;

- tworzenie zagranicznych spółek holdingowych;

- tworzenie podatkowych grup kapitałowych;

- działanie w specjalnej strefie ekonomicznej;

- utworzenie spółki europejskiej,

czy też restrukturyzacje i połączenia spółek oraz inne.

Podstawa prawna:
Art. 16 k ust. 7 – 13, art. 7 ust. 5, art. 25 ust. 6 -10, art. 25 ust. 1b – 2, art. 25 ust. 11 -17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych 
Art. 22 k ust. 7 – 13, art. 9 ust. 3 – 6, art. 44 ust. 6a- 6b, art. 44 ust. 3g – 6, art. 44 ust. 7a – 7k ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
Art. 89a – 89b, art. 99 ust. 3 ustawy o VAT.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA