REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Optymalizacja podatkowa - czyli jak płacić niższe podatki w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Ziomek
 Verum Numerica
Usługi księgowe │Audyt księgowy i podatkowy│ Doradztwo
optymalizacja podatkowa, PIT, CIT, VAT
optymalizacja podatkowa, PIT, CIT, VAT
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy mogą legalnie płacić niższe podatki wykorzystując możliwości jakie dają przepisy podatkowe. Korzystanie z optymalizacji podatkowej pozwala obniżyć obciążenia podatkowe, a co za tym idzie prowadzi do poprawy wyniku finansowego. Kluczowe jest w tym przypadku opracowanie odpowiedniej analizy oraz stworzenie na jej podstawie strategii podatkowej, która pozwoli w legalny sposób minimalizować obciążenia na rzecz fiskusa.

Stworzenie dobrej strategii podatkowej wymaga często zatrudnienia specjalistów np. doradcy podatkowego, co wiąże się z dodatkowymi kosztami, jednak zlecenie tych czynności wykwalifikowanemu podmiotowi powinno przynieść wymierne korzyści.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne jest też minimalizowanie ryzyka związanego z zastosowaniem określonych rozwiązań- należy weryfikować wykładnie obowiązujących przepisów podatkowych przez organy skarbowe, orzecznictwo sądów administracyjnych (zarówno WSA jak i NSA) oraz Trybunału Konstytucyjnego.

Istnieje kilka prostych rozwiązań, których zastosowanie zoptymalizuje obciążenia podatkowe. Opisujemy je poniżej.

Jednorazowa amortyzacja - pomoc de minimis

Nowe firmy, które rozpoczęły działalność gospodarczą w trakcie trwania roku podatkowego oraz mali podatnicy mogą jednorazowo zamortyzować środki trwałe zaliczone do grupy 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych, z wyłączeniem samochodów osobowych, w roku podatkowym, w którym aktywa te zostały wprowadzone do ewidencji.

REKLAMA

Wartość w ten sposób zamortyzowanych aktywów nie może jednak przekroczyć kwoty 50 tys. euro, przeliczonej po kursie średnim NBP na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok obrotowy, w którym dokonuje się jednorazowej amortyzacji. Przy obliczaniu powyższego limitu do wartości aktywów nie wlicza się tych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych poniżej 3,5 tys. zł, które umorzono jednorazowo zgodnie z przepisami podatkowymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjaśnienia wymaga również definicja małego podatnika. Ustawy podatkowe definiują małego podatnika, jako podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży wraz z podatkiem należnym VAT nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 1 200 tys. euro przeliczonej po kursie średnim NBP z na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok obrotowy, w zaokrągleniu do 1 tys. zł.

Jednorazowa amortyzacja do 50 tys. euro rocznie

Rozliczanie strat podatkowych

Warto pamiętać, iż dochód w danym roku podatkowym można obniżyć o poniesioną stratę podatkową w najbliższych po sobie następujących 5 latach podatkowych. Odliczenie takie w którymkolwiek z tych lat nie może jednak przekroczyć połowy kwoty tej straty.  Warto zatem planując odpowiednią strategię podatkową pamiętać o tym, aby w kolejnych latach podatkowych wykazywać dochody na poziomie, który pozwoli poniesione wcześniej straty odliczyć w pełnej wysokości.

Rozliczanie strat w PIT według Ministra Finansów

Straty podatkowe – jak nie stracić możliwości ich rozliczenia

Uproszczone zaliczki na podatek dochodowy

Firmy mogą skorzystać z możliwości wpłacania zaliczek miesięcznych w uproszczonej formie w wysokości 1/12 podatku należnego, wykazanego w zeznaniu złożonym za rok poprzedni. W przypadku, kiedy w zeznaniu, o którym mowa wyżej nie wykazano podatku należnego, istnieje możliwość wpłacania zaliczek miesięcznych w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania złożonego dwa lata wcześniej. Jeżeli również w zeznaniu, jakie złożono dwa lata wcześniej podatek należny nie został wykazany- nie ma możliwości wpłacania podatku w formie uproszczonej.

Aby skorzystać z powyższego rozwiązania należy zawiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie wpłaty pierwszej zaliczki w roku podatkowym, w którym po raz pierwszy wybrano uproszczoną formę wpłacania zaliczek na podatek dochodowy.  Warto pamiętać, ze zawiadomienie takie dotyczy również kolejnych lat podatkowych. Jeżeli w firmie zostanie podjęta decyzja o zaprzestaniu korzystania z uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy, należy w formie pisemnej zawiadomić o tym fakcie właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie wpłaty pierwszej zaliczki za dany rok podatkowy.

Zaliczki należy wpłacać w całym roku podatkowym, w terminie do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczkę za ostatni miesiąc wpłaca się w terminie do 20 dnia pierwszego miesiąca następnego roku podatkowego. Do końca trzeciego miesiąca następnego roku podatkowego składa się do urzędu skarbowego zeznanie o wysokości dochodu (starty) osiągniętego w roku podatkowym. W tym samym terminie należy również wpłacić podatek należny lub różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Zaliczki uproszczone na PIT

Zaliczki uproszczone w CIT

Rozliczenia kwartalne z fiskusem z tytułu podatku dochodowego

W świetle ustaw podatkowych przedsiębiorcy rozpoczynający działalność i mali podatnicy mogą skorzystać z kwartalnej formy opłacania zaliczek na podatek dochodowy. Zaliczki kwartalne wpłaca się w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie kwartały.

Zaliczki kwartalne wpłaca się w terminie do 20 dnia każdego miesiąca następującego po kwartale, za który wpłacana jest zaliczka. Zaliczkę za ostatni kwartał roku podatkowego wpłaca się w terminie do 20 dnia pierwszego miesiąca następnego roku podatkowego.

Aby móc skorzystać z możliwości kwartalnych rozliczeń, przedsiębiorcy zobowiązani są o tym zamiarze powiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 20 dnia drugiego miesiąca roku podatkowego. Zawiadomienie takie dotyczy również lat następnych. W przypadku rezygnacji z takiej formy opłacania zaliczek na podatek dochodowy należy w terminie wpłaty pierwszej zaliczki za dany rok podatkowy zawiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego.


Rozliczenia kwartalne z fiskusem z tytułu podatku VAT

Na podstawie przepisów ustawy o VAT, firmy mogą składać deklaracje VAT za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale. Warunkiem do skorzystania z tego przepisu jest zawiadomienie na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25 dnia drugiego miesiąca, za który będzie po raz pierwszy składana kwartalna deklaracja VAT. Przedsiębiorcy, którzy rozpoczęli działalność w roku podatkowym i wykonują czynności opodatkowane VAT mają obowiązek zawiadomienia o wyborze kwartalnej formy składania deklaracji VAT na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczęli wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

Firmy, które wybrały kwartalną formę składania deklaracji VAT, będą mogły ponownie składać deklaracje za okresy miesięczne, po upływie 4 kwartałów, za które składali deklaracje kwartalne, pod warunkiem zawiadomienia właściwego naczelnika urzędu skarbowego w formie pisemnej, w terminie do dnia złożenia deklaracji podatkowej za pierwszy miesięczny okres rozliczeniowy, jednak nie później niż z dniem upływu terminu złożenia tej deklaracji.

Firmy wpłacają podatek VAT za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy. Należy pamiętać, iż deklaracje kwartalne mogą składać mali podatnicy, ich definicja została opisana wyżej.

Kredyt podatkowy - pomoc de minimis

Firmy mogą również skorzystać z tzw. kredytu podatkowego, polegającego na odroczeniu płatności z tytułu podatku dochodowego. Firmy, które od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej do pierwszego dnia miesiąca roku podatkowego, w którym korzystają z kredytu podatkowego są małymi przedsiębiorcami w rozumieniu przepisów o działalności gospodarczej są zwolnione z uiszczania zaliczek na podatek dochodowy bezpośrednio po pierwszym roku podatkowym, który trwał dłużej niż 10 miesięcy (jeżeli rok ten trwał krócej niż 10 miesięcy ze zwolnienia można skorzystać w drugim roku podatkowym).

Aby skorzystać ze zwolnienia należy złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w formie pisemnej oświadczenie o korzystaniu z tego zwolnienia. Oświadczenie składa się w terminie do 20 dnia pierwszego miesiąca roku podatkowego objętego tym zwolnieniem.

Firmy korzystające z kredytu podatkowego składają zeznanie roczne  za rok objęty zwolnieniem oraz uiszczają należny podatek za rok objęty zwolnieniem w pięciu kolejnych latach podatkowych w wysokości 20% podatku zadeklarowanego w zeznaniu.

Z kredytu podatkowego nie mogą skorzystać firmy, które:
- utworzono w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału,
- utworzono w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą, spółki lub spółek niemających osobowości prawnej,
- utworzono przez osoby fizyczne, a te wniosły na poczet kapitału prowadzące przez siebie przedsiębiorstwo albo składniki majątkowe tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej 10 tys. euro przeliczonej wg średniego kursu euro, ogłaszanego przez NBP z ostatniego roku podatkowego poprzedzającego rok korzystania ze zwolnienia,
- utworzono przez osoby prawne lub fizyczne, które wniosły składniki majątku jako wkłady niepieniężne, a składniki te uzyskali w wyniku likwidacji podatników, którzy korzystali z kredytu podatkowego, o ile osoby te posiadały udziały lub akcje tych zlikwidowanych podatników,
- uzyskały w okresie poprzedzającym rok korzystania z kredytu podatkowego średniomiesięczny przychód w kwocie nieprzekraczającej 1 tys. euro przeliczonej wg kursu średniego NBP z ostatniego dnia roku poprzedzającego rok rozpoczęcia działalności,
- w roku poprzedzającym korzystanie ze zwolnienia zatrudniali, na podstawie umowy o pracę w każdym miesiącu, mniej niż 5 osób w przeliczeniu na pełne etaty.

Utrata prawa do kredytu podatkowego i jej konsekwencje

Ulga na złe długi

Od czerwca 2005 roku istnieje możliwość skorygowania podatku należnego z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium Polski w przypadku wierzytelności, których nieściągalność uprawdopodobniono.  Podatek należny można skorygować pod następującymi warunkami:
- dostawa towarów / świadczenie usług jest dokonane na rzecz podatnika czynnego VAT, niebędącego w stanie likwidacji lub upadłości,
- wierzytelności te były wcześniej wykazane jako obrót opodatkowany,
- na dzień dokonania korekty deklaracji VAT zarówno wierzyciel jak i dłużnik są podatnikami VAT czynnymi,
-od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata licząc od końca roku, w którym faktura została wystawiona,
- wierzyciel zawiadomił dłużnika o zamiarze dokonania korekty, a dłużnik w okresie 14 dni od powzięcia tej informacji wierzytelności nie uregulował.

Wierzyciel może skorygować podatek należny o ile posiada potwierdzenie odbioru przez dłużnika zawiadomienia o zamiarze dokonania korekty, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym upłynął 14 dniowy termin od powzięcia przez dłużnika informacji o korekcie.

W ciągu 7 dniu wierzyciel ma obowiązek zawiadomić dłużnika o dokonaniu korekty, a kopię tego zawiadomienia przesyłać do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Korzystniejsza ulga na złe długi w PIT, CIT i VAT?

Jak można skorzystać z ulgi "na złe długi"

VAT 2013 - metoda kasowa nie będzie ograniczona terminem

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną, jeżeli nie została ona uregulowana w ciągu 180 dni od upływu terminu płatności.

Zawieranie umów cywilno-prawnych

Koszty związane z zatrudnianiem pracowników są na tyle wysokie, że warto rozpatrzyć możliwość zawierania umów cywilno-prawnych (umowy zlecenie lub dzieło) zamiast umowy o pracę. Zaletą zawierania umów cywilno-prawnych są niższe obciążenia podatkowe i obciążenia ZUS. Jest to opcja korzystna zarówno dla pracodawcy jak i dla pracownika.

Koszty uzyskania dla tego typu umów są znacząco wyższe w porównaniu z kosztami uzyskania dla umów o pracę i mogą wynieść nawet do 50%. Umowy dzieło nie podlegają składkom ZUS, natomiast w przypadku umów zlecenia istnieje możliwość opłacania niższych składek do ZUS.

Własna działalność gospodarcza (w tym preferencyjny ZUS)

Mniejsze podmioty mogą skorzystać z prowadzenia działalności w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, wykorzystując możliwości opłacania liniowego podatku dochodowego w wysokości 19 % dochodu oraz skorzystania z preferencyjnych składek ZUS przez pierwsze dwa lata prowadzenia działalności.

Leasing operacyjny kontra kredyt bankowy

Decydując się na zakup aktywów (najczęściej samochodów) w formie leasingu można szybciej zaliczyć koszty z nim związane do kosztów uzyskania przychodów – jest to związane z tym, iż okres leasingu jest często znacznie krótszy niż okres amortyzacji. Należy jednak rozważyć, czy efektywny koszt kredytu bankowego nie byłby niższy od kredytowania w formie leasingu i dopiero po takiej analizie podjąć decyzję o formie w jakiej chcemy sfinalizować zakup aktywów.

Istnieją również inne możliwości zastosowania optymalizacji podatkowej niż opisane wyżej, ale mogą one wymagać od firm wdrożenia bardziej skomplikowanych rozwiązań.

Do możliwości tych należą np. :

- prowadzenie działalności w formie spółki osobowej zamiast kapitałowej, unikając w ten sposób podwójnego opodatkowania;

- tworzenie zagranicznych spółek holdingowych;

- tworzenie podatkowych grup kapitałowych;

- działanie w specjalnej strefie ekonomicznej;

- utworzenie spółki europejskiej,

czy też restrukturyzacje i połączenia spółek oraz inne.

Podstawa prawna:
Art. 16 k ust. 7 – 13, art. 7 ust. 5, art. 25 ust. 6 -10, art. 25 ust. 1b – 2, art. 25 ust. 11 -17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych 
Art. 22 k ust. 7 – 13, art. 9 ust. 3 – 6, art. 44 ust. 6a- 6b, art. 44 ust. 3g – 6, art. 44 ust. 7a – 7k ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
Art. 89a – 89b, art. 99 ust. 3 ustawy o VAT.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA