REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktury ustrukturyzowane jako rodzaj faktur elektronicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Systim
Księgowość przez Internet – online
Szymon Kwasigroch
Faktury ustrukturyzowane jako rodzaj faktur elektronicznych
Faktury ustrukturyzowane jako rodzaj faktur elektronicznych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Rządowe Centrum Legislacji udostępniło kolejny projekt nowelizacji ustawy o VAT, w którym dopuszcza się stosowanie faktur ustrukturyzowanych jako dopuszczaną formę dokumentowania transakcji. W nowych przepisach będzie ona występowała jako forma faktury elektronicznej, a zasady jej stosowania będą określać ogólne regulacje dotyczące faktur elektronicznych, z wyjątkiem przepisów szczególnych wprowadzanych tą nowelizacją. Data wejścia w życie nowych regulacji to 1.10.2021 r.

Czym jest faktura i kiedy występuje obowiązek jej wystawienia?

Faktura jest podstawowym dokumentem potwierdzającym wystąpienie transakcji, od której należy zapłacić podatek od towarów i usług. Faktura dokumentuje strony uczestniczące w czynności oraz wartość i rodzaj transakcji. Dokumentuje ona przeprowadzenie czynności lub stanowi dowód zamówienia, co znajduje swoje skutki również w obowiązku zapłaty.

REKLAMA

Fakturę wystawiać należy obowiązkowo (każdorazowo) w związku:

  • ze sprzedażą towaru lub usługi na rzecz innego przedsiębiorcy (bez względu na status podatnika VAT),
  • z otrzymaniem części lub całości kwoty zapłaty przed dokonaniem dostawy towaru, lub usługi na rzecz przedsiębiorcy (faktura zaliczkowa),
  • z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów,
  • ze sprzedażą wysyłkową z terytorium kraju lub na terytorium kraju.

Faktury nie musi wystawiać:

  • podatnik zwolniony z podatku VAT ze względów na niską sprzedaż (do 200.000 zł rocznie),
  • podatnik dokonujący sprzedaży na rzecz konsumentów lub rolników ryczałtowych (sprzedaż konsumencka dokumentowana jest na kasie rejestrującej),
  • podatnik prowadzący czynności zwolnione z podatku niezależnie od limitu sprzedaży.

Podatnik, który nie jest zobowiązany do wystawienia faktury w ww. przypadkach, musi natomiast bezwzględnie wystawić ją na żądanie konsumenta (w terminie do 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar, lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty) oraz każdego kupującego (przedsiębiorcy, czy konsumenta), gdy doszło do sprzedaży zwolnionej z podatku lub gdy dokonał jej podatnik korzystający ze zwolnienia podmiotowego z VAT.

Stosowanie e-Faktur

Wystawianie faktur elektronicznych oraz przesyłanie ich za pomocą elektronicznych środków przekazu jest w obecnych czasach standardem. Przepis art. 2 pkt 32 w zw. z art. 2 pkt 31 ustawy o VAT definiuje pojęcie „faktury elektronicznej” jako fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym. Dopuszczenie ich stosowania pomiędzy stronami jest dorozumiane, czyli nie wymaga akceptacji pisemnej, natomiast wymaga akceptacji otrzymania przez nabywcę takiej formy faktury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Możliwość stosowania faktur ustrukturyzowanych

Nowelizacja ustawy o VAT w art. 2 pkt 32a wprowadzi definicję faktury ustrukturyzowanej jako fakturę elektroniczną wystawioną za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Nowa definicja faktury ustrukturyzowanej sprawi, że będzie się ona mieścić w zakresie znaczeniowym faktury elektronicznej. Stosowanie faktur ustrukturyzowanych będzie wymagało akceptacji jej odbiorcy, np. poprzez zaakceptowanie stosownego komunikatu w aplikacji e-Mikrofirma lub samego poboru faktur z systemu przez API.

Faktury ustrukturyzowane będą sporządzane przez podatników systemach finansowo-księgowych według udostępnionego przez Ministerstwa Finansów wzoru, a następnie przesyłane do KSeF poprzez API. Możliwość wystawienia faktury poprzez indywidualne konto w KSeF  będzie miał każdy podatnik z wykorzystaniem wzoru zamieszczonego na elektronicznej platformie usług administracji publicznej.

Krajowy System e-Faktur wymagać będzie uwierzytelnienia podatnika (lub osoby uprawnionej do wystawiania oraz wysyłania faktur ustrukturyzowanych do KSeF), a po zalogowaniu się do systemu, będzie miał on (lub osoba uprawniona) dostęp do wszystkich przesłanych przez siebie dokumentów w formacie xml, lub przekonwertowanych do PDF. Każda faktura ustrukturyzowana będzie miała nadany numer identyfikujący dany dokument, który będzie numerem systemowym (nieutożsamianym z numerem nadanym fakturze przez podatnika). Faktura ustrukturyzowana przesłana do KSeF będzie miała status wystawionej i jednocześnie otrzymanej przez nabywcę.

Szymon Kwasigroch
Systim.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA