REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednolity plik kontrolny - czym jest JPK VAT?

Jednolity plik kontrolny - czym jest JPK VAT?
Jednolity plik kontrolny - czym jest JPK VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Nowy plik JPK_VAT z deklaracją, obowiązujący wszystkich czynnych podatników VAT od października 2020 r., to dokument elektroniczny, składający się z dwóch części: ewidencyjnej i deklaracyjnej. W części ewidencyjnej znajdują się informacje o zakupach i sprzedaży, które wynikają z ewidencji VAT przedsiębiorcy za dany okres. W części deklaracyjnej znajduje się deklaracja VAT-7 dla podatnika rozliczającego się co miesiąc (jest to wtedy plik JPK_V7M) albo deklaracja VAT-7K, dla podatnika rozliczającego się co kwartał (jest to wtedy plik JPK_V7K).

Kiedy wprowadzono JPK VAT?

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) wprowadzony został do polskiego prawa podatkowego w 2016 roku. Kategorie podmiotów objętych obowiązkiem stosowania JPK i terminy wejścia w życie tego obowiązku wobec poszczególnych przedsiębiorców i podatników VAT zostały wskazane w ustawie z 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r. poz. 1649), zmienionej przez ustawę z 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r. poz. 846). Ta druga ustawa wprowadziła obowiązek comiesięcznego przesyłania ewidencji VAT w formie JPK_VAT.

Autopromocja

Obowiązek raportowania danych w formacie JPK (także JPK_VAT) dotyczył początkowo (od 1 lipca 2016 r.) tylko dużych przedsiębiorców. Mali i średni przedsiębiorcy zaczęli stosować JPK_VAT od 1 stycznia 2017 r. a mikroprzedsiębiorcy od 1 stycznia 2018 r.

Początkowo był to oczywiście JPK_VAT bez deklaracji. Natomiast ustawa z 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz innych ustaw (Dz. U. poz. 1520), wprowadziła tzw. nowy JPK_VAT z deklaracją, który łączy w jednym dane z prowadzonej ewidencji VAT oraz deklaracje VAT-7 i VAT-7K. Obowiązek comiesięcznego przesyłania nowego JPK_VAT z deklaracją objął wszystkich czynnych podatników VAT od 1 października 2020 r.

Od kiedy JPK VAT zamiast deklaracji VAT-7?

Nowy plik JPK_VAT z deklaracją (obejmujący część deklaracyjną i ewidencyjną) mają obowiązek składać wszyscy czynni podatnicy VAT za okresy od 1 października 2020 r. Zatem za okresy (miesiące lub kwartały) rozpoczynające się od 1 października 2020 r. nie ma możliwości składania deklaracji VAT-7 i VAT-7K w inny sposób, niż przez nowy JPK_VAT.

Gdzie wysłać JPK VAT?

JPK_VAT przesyła się do systemu informatycznego Ministerstwa Finansów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 1 października 2020 r. pliki JPK, w tym również nowe JPK_VAT z deklaracją, podpisane profilem zaufanym, podpisem kwalifikowanym bądź danymi autoryzującymi, można składać wyłącznie przez nową bramkę REST API, udostępnioną pod adresem: e-dokumenty.mf.gov.pl.

Zasady składania plików przez nową bramkę zostały opisane w zmodyfikowanej specyfikacji interfejsów „Specyfikacja Interfejsów usług JPK wersja 3.1 (PDF, 1193 kB)”, która jest dostępna pod adresem: www.podatki.gov.pl/jednolity-plik-kontrolny/jpk-vat-z-deklaracja/pliki-do-pobrania-jpk-vat-z-deklaracja/,

Ministerstwo Finansów planuje też udostępnić w październiku 2020 r. nową wersję aplikacji e-mikrofirma. Aplikacja ta umożliwi obsługę (przygotowanie i wysyłkę) nowego JPK_VAT z deklaracją. Do aplikacji będzie możliwe zalogowanie za pomocą profilu zaufanego, e-dowodu lub bankowości elektronicznej.

Co zawiera nowy JPK VAT?

Nowy plik JPK_VAT z deklaracją, obowiązujący wszystkich czynnych podatników VAT od 1 października 2020 r. składa się z dwóch części: ewidencyjnej i deklaracyjnej.

W części ewidencyjnej znajdują się informacje o zakupach i sprzedaży, które wynikają z ewidencji VAT przedsiębiorcy za dany okres (miesiąc albo kwartał). W części deklaracyjnej znajduje się deklaracja VAT-7 (przygotowana przez podatnika rozliczającego się co miesiąc) lub deklaracja VAT-7K (przygotowana przez podatnika rozliczającego się co kwartał).

Struktura JPK VAT

Struktury dokumentów XML - nowego JPK_VAT dostępne są na portalu Ministerstwa Finansów podatki.gov.pl w zakładce Struktury dokumentów XML w sekcji VAT.

Struktury można pobrać klikając w nazwę konkretnej struktury i wyświetlając jej kod w formacie XSD na ekranie.

Aktualnie obowiązują dwa warianty JPK_VAT:
- JPK_V7M – dla podatników rozliczających się w podatku od towarów i usług miesięcznie
- JPK_V7K - dla podatników rozliczających się w podatku od towarów i usług kwartalnie.

Struktura schematu głównego dla JPK_V7M i JPK_V7K składa się z następujących elementów: Naglowek, Podmiot1, Deklaracja oraz Ewidencja.

Struktura elementu Naglowek dla JPK_V7M i JPK_V7K zawiera następujące pola: KodFormularza, WariantFormularza, DataWytworzeniaJPK, NazwaSystemu, CelZlozenia, KodUrzedu, Rok, Miesiac.

Struktura elementu Podmiot1 dla JPK_V7M i JPK_V7K składa się z następujących pól: OsobaFizyczna oraz OsobaNiefizyczna.

Na dane identyfikujące podmiotu będącego osobą fizyczną składają się następujące pola: NIP, ImiePierwsze, Nazwisko, DataUrodzenia, Email i Telefon.

Natomiast do pól wchodzących w skład danych identyfikujących podmiotu niebędącego osobą fizyczną należą: NIP, PelnaNazwa, Email i Telefon.

Struktura elementu Ewidencja dla JPK_V7M i JPK_V7K składa się z następujących pól: SprzedazWiersz, SprzedazCtrl, ZakupWiersz, ZakupCtrl.

Struktura ewidencji w zakresie podatku należnego dla JPK_V7M i JPK_V7K składa się z następujących pól: LpSprzedazy, KodKrajuNadaniaTIN, NrKontrahenta, NazwaKontrahenta, DowodSprzedazy, DataWystawienia, DataSprzedazy, TypDokumentu,

Struktura ewidencji w zakresie podatku należnego dla JPK_V7M i JPK_V7K zawiera pola od GTU_01 do pola GTU_13.

Dokładny opis tych i pozostałych struktur nowego JPK_VAT można znaleźć w broszurze informacyjnej Ministerstwa Finansów „JPK_VAT z deklaracją”.


Jak podpisać JPK VAT profilem zaufanym?

JPK_VAT może być podpisywany kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym (z użyciem profilu zaufanego).

Ponadto podatnicy będący osobami fizycznymi mogą podpisać plik zestawem unikalnych danych w postaci elektronicznej dotyczących tego podatnika (dane autoryzujące) obejmującym:

  1. identyfikator podatkowy NIP albo identyfikator podatkowy numer PESEL
  2. imię (pierwsze)
  3. nazwisko
  4. datę urodzenia;
  5. kwotę przychodu za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok przesyłania księgi lub wartość „0” w przypadku nie złożenia zeznań

Wysyłka pliku JPK_VAT w  imieniu  firmy  lub  podatnika  z  użyciem  podpisu kwalifikowanego  lub podpisu zaufanego (z użyciem profilu zaufanego)  wymagane  jest wcześniejsze zarejestrowanie w urzędzie skarbowym pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanych drogą elektroniczną (UPL-1).

Aby podpisać JPK_VAT podpisem zaufanym (z użyciem profilu zaufanego), trzeba oczywiście najpierw założyć ten profil.

- Gdy mamy profil zaufany trzeba  z przygotowanego już pliku JPK_VAT wygenerować plik metadane JPK_VAT. Można to zrobić w każdym aktualnym programie (systemie) finansowo-księgowym. A także będzie to możliwe w aplikacji e-mikrofirma.

- Następnie w systemie finansowo-księgowym trzeba kliknąć: Podpisz JPK_VAT.

- System powinien przenieść na stronę profilu zaufanego, gdzie trzeba się zalogować.

- Po zalogowaniu się w profilu zaufanym trzeba pobrać plik metadane JPK_VAT ze swojego dysku lokalnego;

- Następnie trzeba kliknąć: Podpisz profilem zaufanym;

- Podpisany plik trzeba zapisać na swoim komputerze – z reguły trzeba go zapisać (wgrać) w systemie finansowo-księgowym;

Uwaga!
Na profilu zaufanym ePUAP jedynie podpisuje się plik metadane JPK_VAT. Nie można wysyłać podpisanego pliku przez ePUAP.

Do wysyłki JPK_VAT trzeba użyć podpisanego pliku metadanych JPK_VAT. Każdy dostępny na rynku, zaktualizowany program księgowy powinien mieć funkcję wysyłki. Będzie to można zrobić również przy użyciu aplikacji e-mikrofirma kiedy zostanie udostępniona jej zaktualizowana wersja.

Po wysłaniu pliku JPK_VAT trzeba pobrać i zapisać Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).

JPK VAT - jak zrobić korektę?

Korekta pliku JPK_VAT (trzeba zaznaczyć „2 – korekta” w polu „cel złożenia”) może obejmować:

1. Ewidencję i Deklarację,

2. Samą Ewidencję,

3. Samą Deklarację.

W składanych korektach wypełnia się wyłącznie części (odpowiednio deklarację lub ewidencję), które podlegają korekcie:
- w przypadku korekty części deklaracyjnej oraz ewidencyjnej wskazuje się wszystkie elementy, tj.: Nagłówek, Podmiot1, Deklaracja, Ewidencja;
- w przypadku korekty wyłącznie części deklaracyjnej, która nie ma wpływu na część ewidencyjną, wskazuje się elementy: Nagłówek, Podmiot1, Deklaracja;
- w przypadku korekty wyłącznie części ewidencyjnej, która nie ma wpływu na część deklaracyjną, wskazuje się elementy: Nagłówek, Podmiot1, Ewidencja.

Ogólne zasady korekty części ewidencyjnej w strukturze JPK_V7M i JPK_V7K

1) W przypadku korekty ewidencji, należy złożyć nowy, kompletny oraz zawierający poprawione dane plik XML. Niedopuszczalne jest złożenie pliku zawierającego jedynie dane korygowane;

2)  Korektę błędnego wpisu niewpływającego na wysokość podatku należnego lub naliczonego dokonuje się co do zasady poprzez jego wystornowanie, tj. wpisanie ze znakiem przeciwnym całego wpisu oraz ponowne dodanie prawidłowego wpisu z podaniem pierwotnego numeru dokumentu (np. DowodSprzedazy, NrKontrahenta lub NazwaKontrahenta). Natomiast, w przypadku gdy podatnik jeszcze nie przesłał pliku za dany okres rozliczeniowy, dopuszczalne jest ujęcie tylko jednego zapisu z poprawnymi danymi.

3) Korekty dokumentów wpływających na wysokość podstawy opodatkowania lub podatku należnego ( „in plus” lub „in minus”) należy ująć w ewidencji z numerem dokumentu korygującego za ten okres, za który zgodnie z przepisami ustawy powinna nastąpić korekta.

4) Korekty dokumentów wpływających na wysokość podatku naliczonego „in plus” lub „in minus” należy ująć w ewidencji z numerem dokumentu korygującego. Natomiast, w przypadku korekt dokumentów wpływających na wysokość podatku naliczonego „in minus” jeżeli zgodnie z przepisami ustawy dokument pierwotny oraz korygujący można ująć w ewidencji za jeden okres rozliczeniowy dopuszczalne jest ujęcie wyłącznie dokumentu pierwotnego pomniejszonego o wartości z dokumentu korygującego.

Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że dokonanie korekty w przesłanej ewidencji, która nie ma wpływu na część deklaracyjną, zawartą we wspólnym pliku, nie będzie wywoływało skutków dla rozliczenia podatku.
Natomiast korekta pliku JPK_VAT - wyłącznie części ewidencyjnej (przykładowo w zakresie NIP kontrahenta) nie będzie wpływała np. na termin zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym wynikający z przesłanego wcześniej rozliczenia (część deklaracyjna) zawartego w pierwotnym pliku.

Jeżeli podatnik skoryguje wyłącznie część deklaracyjną (np. zmieni wysokość kwoty nadwyżki z poprzedniej deklaracji), to nie będzie to miało wpływu na dane zawarte w części ewidencyjnej.

Zdaniem Ministerstwa Finansów korekty podstawy opodatkowania oraz podatku należnego, o których mowa w art. 89a ust. 1 i 4 ustawy o VAT (zarówno zmniejszające, jak i zwiększające) ewidencjonuje się pojedynczo, podając wszystkie elementy wymagane dla faktur dokumentujących dostawy towarów lub świadczenia usług. Korekty zmniejszające podstawę opodatkowania i podatek należny na podstawie art. 89a ust. 1 ustawy o VAT wprowadza się ze znakiem „in minus”.

Uwaga!
Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że do korekt deklaracji i ewidencji składanych za okresy rozliczeniowe poprzedzające rozliczenie na nowych zasadach (tj. za okresy zakończone przed 1 października 2020 r.) należy stosować regulacje prawne obowiązujące za okres, za który jest składana korekta deklaracji lub ewidencji (czyli korekty deklaracji i JPK_VAT złożonych pierwotnie na starych zasadach, składane są również według starych zasad – tj. obowiązujących przed 1 października 2020 r.).

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Polecamy: Biuletyn VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA