REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

EPUAP, CEIDG

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kiedy przedsiębiorca musi mieć adres do e-Doręczeń? Terminy

Kiedy przedsiębiorca musi mieć skrzynkę do e-Doręczeń? To pytanie zadają sobie aktualnie obecni oraz przyszli przedsiębiorcy. Otóż termin na wdrożenie e-Doręczeń uzależniony jest od daty rejestracji firmy w CEIDG albo w KRS. Warto wiedzieć kiedy ten obowiązek nastąpi.

Wybór formy opodatkowania 2024. Co się bardziej opłaca?

Jaką formę opodatkowania wybrać w 2024 roku? W obliczu nadchodzących zmian w prawie warto już dzisiaj rozważyć zmianę formy opodatkowania. Kto zdąży podjąć decyzję do 20 lutego 2024 r. i złoży stosowne oświadczenie, może zapewnić sobie wymierne korzyści i ochronić swoje pieniądze.

W jaki sposób zmienić formę opodatkowania? W jakim terminie?

Skala podatkowa, ryczałt czy liniowy? Jak zmienić formę opodatkowania w 2024 roku? W jakich terminach jest to możliwe?

Działalność nierejestrowana dla bezrobotnych. Uwaga na limit 1800 zł przychodu!

Uwaga! Obowiązują nowe limity dla działalności nierejestrowanej, czyli takiej, którą można prowadzić bez rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Aby uniknąć konieczności rejestracji biznesu, miesięczne przychody nie mogą przekroczyć 75% minimalnego wynagrodzenia. Dla zachowania statusu osoby bezrobotnej nie może to być natomiast więcej niż 50%.

Nowy formularz VAT-R od 13 września. Co się zmienia?

Nowy formularz VAT-R, który ma na celu ułatwienie procesu rejestracji dla podatników VAT, zacznie obowiązywać od 13 września. Przedstawiamy kluczowe informacje na ten temat oraz wskazówki, na co warto zwrócić uwagę.

e-Doręczenia już od 1 lutego 2023 r. Kolejny etap cyfryzacji urzędów

e-Doręczenia. Przedsiębiorcy zakładający działalność gospodarczą w CEIDG od 1 lutego 2023 r. będą musieli podać adres mailowy do e-Doręczeń korespondencji z urzędami.

Podpis zaufany ePUAP a podpis własnoręczny – czy są tak samo ważne?

Cyfryzacja życia codziennego prowadzi do tego, że coraz więcej dokumentów podpisywanych jest za pomocą podpisu zaufanego – jednej z funkcji platformy ePUAP. To wygodne rozwiązanie, dzięki któremu możemy przyspieszyć obieg dokumentów. Ale czy każdy dokument podpisany podpisem zaufanym jest tak samo ważny jak dokument podpisany własnoręcznie?

Jak zmienić dane w CEIDG? Terminy, wniosek

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą zarejestrowani w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (CEIDG) mają obowiązek (czasem tylko możliwość) zmiany swoich danych wpisanych do tej ewidencji (np. danych osobowych, adresowych), numeru firmowego rachunku bankowego a także mogą np. zmienić formę opodatkowania za pośrednictwem CEIDG. Jak to zrobić? W jakich terminach?

Działalność nierejestrowa - zasady, limity, korzyści

Działalność nierejestrowa. W ostatnich dwóch latach ponad dwukrotnie wzrosła liczba osób, które prowadzą nierejestrową działalność zarobkową, czyli taką, która nie wymaga oficjalnego zakładania firmy - poinformowało we wtorek Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Czym jest działalność nierejestrowa? Jakie korzyści wiążą się z prowadzeniem takiej działalności?

Co trzeba wiedzieć o numerze NIP?

NIP to numer identyfikacji podatkowej, przyporządkowany do danego podatnika. Jakie są zasady i tryb nadawania numeru NIP? Jak sprawdzić numer NIP? Jak posługiwać się identyfikatorem podatkowym NIP?

REGON - co warto wiedzieć?

REGON to niepowtarzalny numer nadawany podmiotom gospodarczym w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON. Co jeszcze warto wiedzieć o numerze i rejestrze REGON?

Pełnomocnik w działalności gospodarczej

Pełnomocnik w działalności gospodarczej. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Technologii poinformowało 12 lipca 2021 r., że ponad 370 tys. przedsiębiorców wpisanych do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej korzysta z pomocy pełnomocników. Z danych resortu wynika, że na 2,6 mln aktywnych działalności gospodarczych zarejestrowanych w CEIDG, ponad 374 tys. korzysta z pomocy pełnomocników, czyli osób upoważnionych do działania w ich imieniu. Liczba ustanowionych pełnomocników wynosi 395,6 tys.

Nowa baza informacji o przedsiębiorcach w CEIDG

Dane o firmach. Przedsiębiorcy mogą już korzystać z tzw. hurtowni danych CEIDG i Biznes.gov.pl, czyli ulepszonej wersji zbioru informacji o firmach zarejestrowanych w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej - poinformowało 7 czerwca 2021 r. Ministerstwo Rozwoju Pracy i Technologii.

Jak złożyć deklarację na podatek od nieruchomości?

DN-1 - deklaracja na podatek od nieruchomości. Kto i kiedy składa deklarację DN-1? Gdzie i jak złożyć? Jak wypełnić deklarację DN-1?

Jak ustanowić pełnomocnika do podpisywania e-deklaracji podatkowych?

E-deklaracje podatkowe mogą być podpisywane także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta. W tym celu konieczne jest złożenie formularza UPL-1. Jak ustanowić pełnomocnictwo do podpisywania e-deklaracji? Jak odwołać takie pełnomocnictwo (OPL-1)?

Jak zmienić formę opodatkowania w 2021 r.? Podatek liniowy, karta podatkowa, ryczałt

Zmiana formy opodatkowania w 2021 roku. Jak przejść na opodatkowanie na zasadach ogólnych PIT (według skali podatkowej - 17% i 32%)? Jak zrezygnować z opodatkowania podatkiem liniowym PIT (19%)? Jak przejść na opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych? Jak zrezygnować z opodatkowania ryczałtem? Jak przejść na kartę podatkową? Jak zrezygnować z karty podatkowej? Podatnicy planujący w tym roku zmienić formę opodatkowania np. z podatku liniowego na opodatkowanie kartą podatkową, mają czas tylko do 20 stycznia 2021 r.

Jak przesyłać i podpisywać e-deklaracje podatkowe?

Jak przesyłać e-deklaracje podatkowe oraz elektroniczne podania podatkowe? Jak podpisywać deklaracje i podania wysyłane drogą elektroniczną? Jakie są rodzaje podpisów elektronicznych i w przypadku których deklaracji oraz podań można je stosować?

Rozwój ePUAP – coraz mniej powodów by chodzić do urzędu

Wydarzenia ostatnich miesięcy - stan pandemii oraz wprowadzone środki ostrożności tj. ograniczenia w dostępie do placówek podmiotów administracji publicznej, przyczyniły się do dynamicznego rozwoju w zakresie informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne m. in. za sprawą upowszechnienia korzystania z platformy ePUAP przez obywateli. Czym jest ePUAP? Jakie sprawy urzędowe można załatwić przez internet?

Ulga na start – co warto wiedzieć?

Ulga na start to rozwiązane dla początkujących przedsiębiorców, dające możliwość zmniejszenia kosztów biznesu w pierwszych miesiącach działalności. Co to ulga na start? Kto może skorzystać i na czym polega? Jak zgłosić ulgę na start? Jak wypełnić ZUS ZZA i DRA? Co po zakończeniu ulgi na start?

W kontaktach z urzędami skarbowymi korzystaj z e-usług, e-PUAP i infolinii

Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) zachęca do korzystania z e-usług i kontaktu z urzędami skarbowymi poprzez e-PUAP i infolinie. Jedynie w wyjątkowych sytuacjach, w których nie można załatwić sprawy zdalnie, możliwa jest wizyta w urzędach.

Nowe wzory informacji dla płatników PIT opublikowane na ePUAP

Ministerstwo Finansów poinformowało, że na systemie ePUAP opublikowane zostały zaktualizowane wersje schem dla informacji składanych przez płatników PIT.

KAS zachęca do korzystania z e-usług, e-PUAP i infolinii

Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) zachęca do korzystania z e-usług i kontaktu z urzędami skarbowymi poprzez e-PUAP i infolinie. Jedynie w wyjątkowych sprawach, których nie można załatwić elektronicznie, podatnicy są obsługiwani w urzędach skarbowych przed trzy dni w tygodniu (poniedziałek, środę i piątek). Natomiast z uwagi na sytuację epidemiczną w województwie śląskim, urzędy w regionie obsługują podatników przez dwa dni w tygodniu.

Firmy wznawiają działalność gospodarczą

Ministerstwo Rozwoju poinformowało, że wg danych Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG na 12 maja liczba aktywnych działalności gospodarczych w Polsce wynosi 2,46 mln firm, czyli tyle, ile na początku 2020 roku. Dokładnie od miesiąca, czyli od 12 kwietnia, notowany jest stopniowy wzrost liczby przedsiębiorstw, które wznawiają prowadzenie działalności gospodarczej.

Od 8 maja 2020 r. można odwiedzić urząd skarbowy w wyjątkowej sytuacji

Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) informuje, że od 8 maja 2020 r. możliwa będzie wizyta w urzędach skarbowych i Krajowej Informacji Skarbowej przez 2 dni w tygodniu (w środy w godz. 9-15 i w piątki w godz. 9-13). Ale wizyta w urzędzie będzie mogła dotyczyć jedynie wyjątkowych sytuacji, w których nie można załatwić sprawy przez e-usługi.

E-sprawozdania finansowe za rok 2019 - doradza SKwP

Każdy kto prowadzi księgi rachunkowe jest zobowiązany do sporządzania sprawozdania finansowego (e-sprawozdania), którego zatwierdzenie jest podstawą ostatecznego zamknięcia ksiąg rachunkowych roku obrotowego. W tym roku mamy nadzieję, że moment ten nastąpi później niż zazwyczaj. Ale w końcu nastąpi.

MF apeluje o kontakt z urzędami skarbowymi poprzez e-PUAP i infolinie

W związku z epidemią koronawirusa Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) zachęcają do korzystania z e-usług oraz kontaktu z urzędami skarbowymi poprzez e-PUAP i infolinie. Apelują również o korzystanie z usługi Twój e-PIT oraz e-Deklaracje, które pozwalają na rozliczanie podatków bez wizyty w urzędzie skarbowym. Z uwagi na zagrożenie epidemiologiczne możliwe jest ograniczenie dostępności budynków urzędów skarbowych dla klientów tylko do sal obsługi podatnika - informuje MF i KAS.

Nowe JPK_VAT z deklaracją dostępne na ePUAP

Ministerstwo Finansów poinformowało o publikacji schem nowego JPK_VAT z deklaracją na ePUAP. Od 1 lipca 2020 r. nie będzie możliwości składania deklaracji VAT-7 i VAT-7K w inny sposób, niż przez JPK_VAT.

Złożenie czynnego żalu przez ePUAP-lub e-mailem jest nieskuteczne

Złożenie tzw. czynnego żalu pozwala uniknąć kary za przestępstwo lub wykroczenie skarbowe i jest rozwiązaniem często stosowanym, ale wielu zainteresowanych robi to nieprawidłowo. Nie brakuje osób, które o popełnionych czynach zawiadamiają poprzez ePUAP lub za pomocą e-maila. Ale urzędnicy uznają tę formę za nieskuteczną. Zawiadomienie należy złożyć na piśmie lub ustnie do protokołu. Jednak eksperci podkreślają, że czynny żal jest potrzebny zarówno z punktu widzenia podatników, jak również organów skarbowych. Dlatego w obopólnym interesie warto pomyśleć o tym, żeby szerzej dopuścić zgłaszanie tego typu spraw przez elektroniczne narzędzia.

Początkujący przedsiębiorca ma prawo do błędu

Prawo do błędu dla firm przez pierwszy rok działalności gospodarczej to jedno z rozwiązań z Pakietu Przyjazne Prawo. Dzięki temu rozwiązaniu, jeżeli przedsiębiorca popełni błąd, za który grozi mandat karny lub kara pieniężna – nie dostanie grzywny, a jedynie pouczenie, oraz będzie musiał usunąć naruszenie. To nowe rozwiązanie weszło w życie 1 stycznia 2020 r.

Zmiany legislacyjne w 2020 roku - dotyczące podatników i przedsiębiorców

W 2020 r. wchodzi w życie szereg nowych przepisów dotyczących podatników i przedsiębiorców - m.in. część Pakietu Przyjazne Prawo (PPP), ustawa przeciwdziałająca zatorom płatniczym, ulga na złe długi w PIT i CIT, NIP na paragonie, mikrorachunki podatkowe, Mały ZUS plus, Prosta Spółka Akcyjna (PSA), likwidacja deklaracji VAT, nowe pliki JPK_VAT, nowa matryca stawek VAT, kasy fiskalne on-line, zmiany w VAT z tytułu importu towarów, umowa o współdziałanie.

Czynny żal także w formie elektronicznej

Resort finansów chce wprowadzić możliwość złożenia przez podatnika tzw. czynnego żalu także w formie elektronicznej – powiedział rzecznik prasowy Ministerstwa Finansów Paweł Jurek.

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych od 13 października 2019 r.

Od 13 października 2019 r. każda polska spółka handlowa oprócz spółki partnerskiej ma obowiązek zgłosić informacje o swoich beneficjentach rzeczywistych, a więc o osobach fizycznych sprawujących bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad spółką, do nowo powstałego rejestru. Za takie osoby są uważani między innymi wszyscy wspólnicy spółek osobowych oraz wspólnicy mający więcej niż 25% udziałów w spółce z o.o.

Pakiet Przyjazne Prawo od 2020 r. - wydłużenie terminu rozliczenia VAT w imporcie

Wydłużenie terminu rozliczania VAT w imporcie to jedna ze zmian zaproponowanych w Pakiecie Przyjazne Prawo (PPP). Wydłużenie będzie możliwe do 25. dnia następnego miesiąca, zamiast obecnych 10 dni od odprawy celnej albo od dnia wydania decyzji celnej. Inne propozycje zawarte w PPP to prawo do popełnienia błędu przez pierwszy rok działalności gospodarczej, ochrona konsumencka dla firm z CEIDG czy rozszerzenie definicji rzemieślnika. Nowe regulacje w większości mają wejść w życie 1 stycznia 2020 r.

Wzory informacji o lasach i deklaracji na podatek leśny od 1 lipca 2019 r.

Ministerstwo Finansów określiło wzór informacji o lasach (IL-1) i wzór deklaracji na podatek leśny (DL-1). Nowe formularze są jednolite dla całego kraju i obowiązują w każdej gminie od 1 lipca 2019 r. Można je składać również w wersji elektronicznej.

Sprawozdania finansowe zakładów ubezpieczeń i reasekuracji

Zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji zostaną zwolnione z dotychczasowego wymogu podwójnego raportowania danych finansowych zarówno do organu nadzoru, jak i Krajowego Rejestru Sądowego. Ponadto, będą obowiązane do sporządzania części A dodatkowych sprawozdań finansowych i statystycznych jedynie w postaci elektronicznej, co redukuje obciążania formalne i stanowi uproszczenie w zakresie sporządzania takiego sprawozdania.

Jak założyć spółkę z o.o.? Przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę

Obecnie w Polsce spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest jedną z najczęściej wybieranych form prowadzenia działalności gospodarczej, przede wszystkim ze względu na jej największą zaletę, która wynika już z samej nazwy - ograniczona odpowiedzialności wspólników za długi spółki. Co ciekawe, mimo że ta forma prowadzenia działalności nazywana jest spółką, to można ją prowadzić także samemu - bez jakichkolwiek wspólników.

Podpisywanie e-sprawozdań finansowych - problem z profilem zaufanym ePUAP

Krajowy Rejestr Sądowy nie przyjmuje elektronicznych sprawozdań podpisanych profilem zaufanym. Wymaga podpisu kwalifikowanego.

Sukcesja przedsiębiorstwa po śmierci właściciela będzie prostsza

W dniu 25 listopada 2018 r. wchodzi w życie ustawa o sukcesji przedsiębiorstw rodzinnych, która ułatwi kontynuowanie działalności firmy po śmierci jego właściciela. Minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz uważa, że ta ustawa ułatwi zmianę pokoleniową w polskich przedsiębiorstwach i stworzy dobry grunt do budowania wielopokoleniowych firm rodzinnych.

Przekazanie przedsiębiorstwa - jak ustanowić zarządcę sukcesyjnego?

Przedsiębiorca będzie mógł korzystać z nowych regulacji prawnych określających zasady przekazania przedsiębiorstwa następcy. Ustawodawca wprowadza nową instytucję - zarządcę sukcesyjnego. Będzie go mógł ustanowić sam przedsiębiorca, jak również (po jego śmierci) będą do tego mieli prawo spadkobiercy, zapisobiorcy lub małżonek przedsiębiorcy.

Działalność nierejestrowa - na czym polega i kogo dotyczy?

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii przygotowało broszurę ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi prowadzenia działalności nierejestrowej oraz przykładami, które uwzględniają praktyczne doświadczenia z pierwszych miesięcy funkcjonowania tej instytucji.

Zawieszenie działalności - wszystko o czym musi pamiętać przedsiębiorca

Prowadzenie własnej firmy nie zawsze przynosi korzyści jakich oczekiwałby przedsiębiorca. Wszystkie kłopoty rozpoczynają się w momencie utraty płynności finansowej przez przedsiębiorstwo oraz gdy nie jest ono zdolne do opłacania obowiązkowych składek i podatków. Jednakże w takiej sytuacji polskie prawo umożliwia przedsiębiorcy tymczasowe zawieszenie działalności, w tym trudnym dla niej okresie.

Prawo przedsiębiorców, czyli nowe przepisy ułatwiające prowadzenie firmy

Z końcem kwietnia bieżącego roku weszło w życie Prawo przedsiębiorców, które reguluje kwestie związane z podejmowaniem, wykonywaniem i zakończeniem działalności gospodarczej. Jakie konkretnie ułatwienia dla przedsiębiorców wprowadza to nowe prawo?

Zmiany w ustawie o KRS – kto nie złoży sprawozdania finansowego w sądzie?

15 marca 2018 r. weszły w życie zmiany w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym, o których powinien wiedzieć każdy menadżer spółki. Nowe przepisy nakładają na zarządców spółek m.in. dodatkowe obowiązki sprawozdawcze. Jednocześnie zmieniają zasady wykonywania przez nich niektórych dotychczasowych zadań, jak składanie sprawozdań finansowych w sądzie – i to w sposób, który dla spółek z zagranicznym zarządem jest szczególnie problematyczny.

Konstytucja Biznesu weszła w życie 30 kwietnia 2018 r.

Konstytucja Biznesu to gruntowna reforma prawa gospodarczego, której celem jest poprawa środowiska prawno-instytucjonalnego, w którym działają polscy przedsiębiorcy. To pakiet 5 ustaw, które w sposób systemowy, jasno i zwięźle określają fundamenty ustroju gospodarczego Polski w duchu wolności gospodarczej. Jest dla firm „kartą praw podstawowych”, która obejmuje podstawowe zasady prowadzenia biznesu i przysługujące przedsiębiorcom gwarancje. Większość zmian zawartych w Konstytucji Biznesu weszła w życie 30 kwietnia 2018 roku.

Konstytucja Biznesu przyjęta przez Sejm, czeka na podpis prezydenta

W dniu 6 marca Sejm zakończył pracę nad Konstytucją Biznesu i skierował do podpisu prezydenta. Pakiet pięciu ustaw, z których składa się Konstytucja Biznesu, wejdzie w życie 30 dni od ogłoszenia. Najważniejszą ustawą pakietu jest Prawo przedsiębiorców.

Zwolnienie z podatku od spadków przy przejmowaniu przedsiębiorstwa

Wprowadzenie ułatwień w rozliczaniu podatków i zwolnienie z podatku od spadków dla osób przejmujących przedsiębiorstwo - takie rozwiązania zakłada projekt ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej, który został przyjęty przez rząd.

Rejestracja firmy w CEIDG przez bankowość elektroniczną iPKO

Od 26 stycznia 2018 r. klienci PKO BP mogą zarejestrować swoją firmę w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej przez bankowość elektroniczną iPKO. Według banku to pierwsze takie rozwiązanie na rynku przygotowane we współpracy z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii.

Bezterminowe zawieszenie działalności gospodarczej - ustawa o CEIDG

26 stycznia 2018 r. Sejm uchwalił ustawę o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy. Ustawa ta pozwala m.in. na zawieszenie przez przedsiębiorców-osoby fizyczne wykonywania działalności gospodarczej na dowolnie określony czas oraz bezterminowo. Jest to jedna z ustaw z pakietu Konstytucji Biznesu.

Prokurent przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą od 1 marca 2018 roku

Rozszerzenie możliwości ustanowienia prokurenta na osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą to najlepsza zmiana proponowana w Konstytucji Biznesu zdaniem ekspertów Grant Thornton.

Zmiany w ewidencji przedsiębiorców od 1 marca 2018 r.

Usprawnienie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej – to podstawowy cel projektu ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy. Większość przepisów tej nowej ustawy ma wejść w życie 1 marca 2018 r.

REKLAMA