REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Nowości prawne 2017, VAT - rozliczanie

Sprzedaż przetworzonej żywności z własnego gospodarstwa - wymogi i opodatkowanie

Od 2017 r. rolnicy uzyskali większe możliwości sprzedaży produktów przetworzonych z własnej uprawy, hodowli lub chowu. Mogą bowiem sprzedawać konsumentom produkty, które jeszcze niedawno nie podlegały takiej formie zbytu (np. wędliny, sery, masło), w tym także produkty złożone, takie jak gołąbki, naleśniki czy ciasta. Przy czym nadal mogą płacić fiskusowi 2-proc. ryczałt. Co więcej, nie muszą w ogóle się rozliczać z podatku dochodowego do kwoty 20 tys. zł przychodów rocznie.

Płatność podzielona może obniżyć płynność finansową firm

Potrzeba poprawienia wpływów z VAT oraz konieczność zwalczania oszustów podatkowych (szczególnie karuzel podatkowych) rodzą nowe pomysły na uszczelnienie systemu. Resort finansów pracuje nad tzw. płatnością podzieloną. Jak pokazują przykłady innych krajów może ona być skutecznym narzędziem walki z oszustami, jednak nie pozostaje neutralna m.in. dla płynności finansowej niektórych podatników - ostrzega Rada Podatkowa Konfederacji Lewiatan.

Sprzedaż wymontowanych części pojazdów z niższym VAT

Stacje demontażu pojazdów przy sprzedaży wymontowanych podzespołów mogą płacić podatek VAT tylko od różnicy w cenie – tak orzekł TSUE. To szansa na zmniejszenie szarej strefy.

Jakie dane powinna zawierać ewidencja VAT

Obowiązująca od początku 2017 r. nowelizacja przepisów ustawy o VAT wprowadziła wymóg uwzględniania w ewidencji VAT danych służących identyfikacji poszczególnych transakcji, w tym numer, za pomocą którego kontrahent jest zidentyfikowany na potrzeby podatku VAT.

REKLAMA

Transakcje trójstronne - procedura uproszczona rozliczenia VAT

Regulacje odnoszące się do transakcji trójstronnych w ustawie o VAT zostały wprowadzone by zapobiegać wystawianiu faktur w dwóch krajach, a następnie występowaniu o zwrot nadwyżki podatku naliczonego. Procedura ta ma charakter uproszczony w stosunku do zasad ogólnych rozliczania ciągu transakcji wewnątrzwspólnotowych i ma zastosowanie do przypadku, w którym trzy podmioty będące podatnikami VAT w różnych krajach członkowskim dokonują ze sobą formalnych transakcji, natomiast transport dokonywany jest bezpośrednio pomiędzy pierwszym i trzecim podmiotem, z pominięciem podmiotu środkowego.

Nie będzie zmiany wzorów deklaracji VAT

Ministerstwo Finansów nie widzi konieczności zmian deklaracji VAT-7 w najbliższych miesiącach. W szczególności zdaniem MF zmiany ustawy o VAT, a zwłaszcza nowe brzmienie art. 109 ust. 3 tej ustawy nie wymaga zmian obowiązujących de facto od sierpnia 2016 roku wzorów deklaracji VAT-7(17) i VAT-7K(11).

Nierzetelne rozliczanie VAT - jakie grożą kary?

Nowy rok, nowe kary – tak w skrócie można określić politykę polskich władz, którym nie wystarcza permanentne rozszerzanie kompetencji organów kontroli skarbowej, czy też nakładanie na przedsiębiorców coraz to nowych obowiązków. Ale to nie wszystko: z sobie tylko wiadomych przyczyn, nasz ustawodawca stwierdził, że najlepszym sposobem na zachęcenie potencjalnych przedsiębiorców do zakładania firm w Polsce będzie... zwiększenie zakresu kar dla „nierzetelnych” płatników podatku VAT.

Nowe sankcje w VAT od 2017 roku

W wyniku nowelizacji ustawy o VAT, która weszła w życie 1 stycznia 2017 roku pojawiły się nowe sankcje podatkowe. Dotyczą one, m.in., tzw. pustych faktur i nierzetelnego rozliczania podatku VAT.

REKLAMA

System zarejestrowanych eksporterów REX

Na początku tego roku uruchomiony został system zarejestrowanych eksporterów REX. Po rejestracji w tym systemie eksporter może wystawić oświadczenie o pochodzeniu umożliwiające skorzystanie z preferencji celnych dla towarów importowanych do Unii Europejskiej. Natomiast eksporterzy, którzy nie zarejestrują się w systemie mogą potwierdzać preferencyjne poprzez oświadczenia do przesyłek o wartości do 6000 euro.

Kto jest „podwykonawcą” usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy o VAT?

Dawno nie było takiego zamieszania podatkowego w sektorze budowlanym: od początku roku „podwykonawcy” usług wymienionych w pkt 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT, jeżeli świadczą te usługi na rzecz podatników VAT czynnych, nie są już podatnikami. Obowiązek podatkowy ciąży na usługobiorcy.

Odliczanie VAT polskiego oddziału zagranicznej firmy mającej siedzibę poza granicami UE

Oddział spółki z siedzibą w innym państwie członkowskim, który został zarejestrowany w danym państwie członkowskim na potrzeby zapłaty podatku od wartości dodanej i który dokonuje głównie niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem wewnętrznych transakcji na rzecz tej spółki, a także sporadycznie czynności opodatkowanych w państwie członkowskim jego rejestracji, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w tym ostatnim państwie, nałożonego na towary i usługi wykorzystywane na potrzeby opodatkowanych czynności wspomnianej spółki dokonywanych w innym państwie.

Opodatkowanie aportów 2017 - nowe zasady

Jak zmieniły się od początku 2017 roku zasady opodatkowania podatkami dochodowymi PIT i CIT wkładów niepieniężnych (aportów) do spółek wyjaśnia dr hab. Marcin Jamroży, doradca podatkowy, radca prawny, Partner w Rödl & Partner Warszawa.

Przy sprzedaży części z używanego samochodu można stosować procedurę VAT marży

Trybunał Sprawiedliwości UE potwierdził w wyroku z 18 stycznia 2017 r., że zgodnie z unijną dyrektywą VAT części używane pochodzące z pojazdu samochodowego wycofanego z eksploatacji, nabytego przez przedsiębiorstwo zajmujące się recyklingiem samochodowym od osoby fizycznej i przeznaczone do odsprzedaży jako części zamienne są „towarami używanymi”. Dlatego też dostawy tego rodzaju części są objęte zakresem zastosowania procedury marży (często zwanej procedurą VAT marża).

Jak rozliczyć w VAT zaliczkę, którą otrzymał podwykonawca usługi budowlanej w 2016 roku

Od dnia 1 stycznia 2017 r. podwykonawcy usług budowlanych wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy o VAT przestają być podatnikami tego podatku, gdyż obowiązek podatkowy ciąży już na usługobiorcach (wykonawcach albo również podwykonawcach).

Uproszczony wzór deklaracji VAT

Do Sejmu trafił projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, który ma na celu uproszczenie zasad rozliczenia VAT przez polskie firmy. Chodzi o uproszczenie obecnego wzoru deklaracji VAT.

Kiedy koszty transportu zwiększają podstawę opodatkowania w VAT

W celu ustalenia kiedy koszty transportu zwiększają podstawę opodatkowania w podatku VAT dostawy towaru, trzeba odróżnić dwie sytuacje. Inaczej przedstawia się sytuacja gdy dostawa towaru i koszty transportu stanowią świadczenie kompleksowe tzn. dostawa towarów jest ściśle powiązana z transportem, a inaczej kiedy transport towarów stanowi usługę niezależną.

Nowe zasady rozliczania VAT za usługi budowlane - gdzie mogą pojawić się problemy?

Nowe regulacje w zakresie rozliczania VAT za usługi budowlane, które weszły w życie 1 stycznia 2017 r., budzą wątpliwości interpretacyjne. Podatnik sam musi sklasyfikować usługi. Brakuje definicji podwykonawcy, co może generować spory z organami podatkowymi. Nowe przepisy mogą także wywołać zmniejszenie płynności finansowej w branży budowlanej.

Zmiany w VAT w 2017 r. – na co muszą być gotowi przedsiębiorcy?

Ustawodawca przygotował dla przedsiębiorców cały pakiet zmian w podatku VAT, które w większości zaczęły obowiązywać z początkiem 2017 r. Nowe regulacje przyniosły m.in. zaostrzenie kar za oszustwa podatkowe, rozszerzenie zasięgu odwróconego opodatkowania, łatwiejsze wykreślenie podatnika z rejestru VAT, powrót sankcji podatkowych czy utrzymanie stawki VAT na obecnym poziomi. Jak uchronić się od przed ewentualnymi negatywnymi skutkami tych zmian?

PIT 2017 - najważniejsze zmiany

Rok 2017 przywitał podatników podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) wieloma ważnymi zmianami. Zmiany dotyczą zarówno osób prowadzących działalność gospodarczą, jak i pracujących na etatach. Wśród najważniejszych zmian można wymienić m.in.: zmianę limitu zobowiązującego do prowadzenia ksiąg rachunkowych i limitu uprawniającego do ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zmianę definicji spółki niebędącej osobą prawną, zmianę zasad opodatkowania wniesienia wkładów niepieniężnych do spółek i spółdzielni, zmiany w zwolnieniach dla krwiodawców, wyłączenie z kosztów uzyskania przychodu płatności gotówkowych powyżej 15 tys. zł, czy wyższą kwotę wolną od podatku.

Zakładanie firmy przez telefon od 2017 roku

Od 1 stycznia 2017 roku można założyć własną firmę (działalność gospodarczą) przez telefon (pod numerem 801 055 088) z pomocą konsultanta.

21 dni na odwołanie się od wypowiedzenia umowy o pracę?

Rada Ministrów rozpatrzy 17 stycznia 2017 r. propozycje zmian w kodeksie pracy przygotowane przez Radę Dialogu Społecznego. Jedną z postulowanych przez RDS zmian jest przedłużenie terminu na odwołanie się od wypowiedzenia umowy o pracę z 7 do 21 dni. Zwiększona ma też być rola mediacji w rozstrzyganiu sporów pracodawców z pracownikami.

Dropshipping - modele, rozliczenie VAT, kasy fiskalne

Dropshipping to coraz częściej wykorzystywana forma działalności handlowej. Przedstawiamy wyjaśnienie definicji i modeli dropshippingu, ryzyko z nim związane, kwestie rozliczeń podatkowych (w tym VAT) i zasady stosowanie kas fiskalnych w tym biznesie.

Sankcje za błędne ustalenie składki wypadkowej od 1 kwietnia 2017 r.

Od 1 kwietnia 2017 r. zostanie zlikwidowany automatyzm wymierzania sankcji za błędne ustalenie składki wypadkowej, który – szczególnie w odniesieniu do dużych płatników – skutkował często dodatkowymi kosztami rzędu setek tysięcy złotych oraz ciągnącymi się przez lata procesami sądowymi z ZUS.

Prawo pracy 2017 - zmiany

Od 1 stycznia 2017 roku weszło w życie szereg zmian w prawie pracy. Najważniejsze z nich przedstawia Izabela Kultys, aplikant radcowski - ekspert Business Centre Club.

Nowelizacja Kodeksu karnego skarbowego

Rada Ministrów w swoim wykazie prac legislacyjnych i programowych zawarła plany kolejnej nowelizacji Kodeksu karnego skarbowego. Zmiany mają polegać m.in. na wydłużeniu okresów przedawnień przestępstw i wykroczeń skarbowych. Projekt nowelizacji ma przygotować minister sprawiedliwości. Najprawdopodobniej zmiany wejdą w życie jeszcze w 2017 roku.

Wątpliwości co do rozliczenia faktur korygujących a zasada in dubio pro tributario

Jeżeli na tle sporu prawnego możliwe są różne wykładnie przepisów i nie można stosując zasad wykładni ostatecznie wypowiedzieć się co do tego, która z tych wykładni odpowiada systemowi prawa, a tak jest w przypadku wątpliwości co rozliczenia faktur korygujących zmniejszających oraz zwiększających faktury pierwotne z odwrotnym obciążeniem, wówczas organ jest zobowiązany do uwzględnienia stanowiska podatnika.

WNT - jak rozliczać podatek naliczony i należny

Polski podatnik, który jest zobowiązany do rozliczenia WNT, zazwyczaj wykazuje podatek należny w rozliczeniu za okres, w którym została wystawiona faktura. W rozliczeniu za ten sam okres może odliczyć VAT naliczony, gdy zakupy są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Problem pojawia się, gdy otrzymuje fakturę od zagranicznego kontrahenta z opóźnieniem. Po zmianach od 2017 r. takie opóźnienie w pewnych przypadkach będzie niosło ze sobą również konsekwencje finansowe.

Kiedy urząd skarbowy może wymierzyć sankcje w VAT – zmiany od 1 stycznia 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. obowiązują nowe przepisy umożliwiające nakładanie na podatników sankcji w postaci dodatkowego zobowiązania podatkowego. Będzie ono mogło być wymierzone w wysokości odpowiadającej 30% kwoty zaniżenia zobowiązania podatkowego lub 30% kwoty zawyżenia zwrotu VAT, nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do przeniesienia na następne okresy rozliczeniowe. Ustawodawca przewidział także nakładanie sankcji w wysokości odpowiadającej 100% kwoty podatku naliczonego wynikającej z faktury wystawionej przez podmiot nieistniejący bądź zawierającej nieprawdziwe dane. Oba rodzaje sankcji nie będą stosowane do okresów rozliczeniowych przypadających przed 1 stycznia 2017 r.

Zwrot VAT – kiedy jest możliwy i jak go uzyskać?

Podatnicy podatku od towarów i usług obowiązani są do prowadzenia ewidencji VAT zawierającej dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającego podatek należny oraz kwoty podatku podlegającego wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi. Jeżeli podatek naliczony będzie wyższy niż podatek należny, to podatnik otrzyma zwrot podatku.

Kasy fiskalne w 2017 roku - zwolnienia i terminy

Nowe rozporządzenie określa zwolnienia z kas rejestrujących (fiskalnych) obowiązujące od początku 2017 roku. Wprowadza specjalne zwolnienie dla jednostek samorządu terytorialnego oraz dla usług medycznych, prawniczych i doradczych świadczonych na odległość.

Świadczenie przedemerytalne dla opiekunów niepełnosprawnych

Od 1 stycznia 2017 r. opiekunowie osób niepełnosprawnych po ich śmierci będą mogli ubiegać się o świadczenie przedemerytalne.

Wzór informacji podsumowującej VAT-UE

Od 1 stycznia 2017 r. obowiązuje nowy wzór informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (VAT-UE) oraz korekty informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (VAT-UEK). Obecnie informacje podsumowujące można składać jedynie elektronicznie i za okresy miesięczne.

Zatrudnianie pracowników tymczasowych - zmiany 2017/2018

Nowe regulacje dotyczące rynku pracy tymczasowej mają za zadanie chronić pracowników – ocenia Robert Stępień, radca prawny w Kancelarii Raczkowski Paruch. Projektowana nowelizacja ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych przewiduje, że pracownik tymczasowy nie będzie mógł pracować na rzecz danego pracodawcy-użytkownika dłużej niż 18 miesięcy, niezależnie od tego, czy jest kierowany do pracy przez jedną czy kilka agencji. To jednak może zwiększyć problemy firm z pozyskaniem odpowiednich ludzi do pracy. Projekt przewiduje także nowe regulacje dotyczące funkcjonowania samych agencji pracy tymczasowej. Większość zmian ma wejść w życie od 1 czerwca 2017 roku.

Odwrotne obciążenie VAT 2017 - złoto, srebro, procesory i usługi budowlane

W dniu 1 stycznia 2017 roku weszły w życie nowe przepisy ustawy o VAT regulujące mechanizm odwrotnego obciążenia. Rozszerzony został katalog czynności objętych reverse charge o usługi budowlane, procesory, srebro, złoto, platynę oraz wyroby z metali szlachetnych.

Dla kogo kwartalne rozliczanie VAT

Od rozliczenia za styczeń 2017 r. w wyniku nowelizacji ustawy o VAT podatnicy, którzy nie mają statusu małego podatnika, nie mogą składać kwartalnych deklaracji VAT-7D. Kwartalne rozliczenie zostało zarezerwowane tylko dla małych podatników. W związku z tym deklaracje VAT-7D zostały zlikwidowane. Nie mogą rozliczać się kwartalnie także podatnicy rozpoczynający działalność. Taką możliwość będą mieli dopiero po roku, jeśli spełnią warunki, aby ich uznać za małych podatników.

Składki ZUS 2017 - przedsiębiorcy

ZUS opublikował informację odnośnie wysokości najniższej podstawy wymiaru składek oraz kwot składek na ubezpieczenia społeczne oraz na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i na Fundusz Pracy obowiązujące w 2017 roku, dotyczące osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących.

Duże zmiany w VAT od 1 stycznia 2017 r.

Od początku 2017 roku obowiązuje tzw. "duża" nowelizacja ustawy o VAT, która ma na celu przede wszystkim ograniczenie nadużyć i uszczelnienie poboru VAT. Nowelizacja m.in. przywraca tzw. sankcję administracyjną i ogranicza kwartalne rozliczenia VAT. Nie zmienią się także stawki VAT.

Zmiany w prawie gospodarczym od 2017 roku

Od 2017 roku wchodzi w życie wiele nowych przepisów prawa gospodarczego mających wpływ na funkcjonowanie firm. Chodzi m.in. o likwidację resortu skarbu, wprowadzenie klauzuli pewności prawa, możliwy stanie się zakaz obrotu materiałem genetycznie modyfikowanym. nastąpi podwyższenie cen energii elektrycznej, zliberalizowany będzie rynku gazu, wchodzą w życie ważne zmiany w podatkach VAT, PIT i CIT, zniesiony został obowiązek uzyskiwania pozwoleń na wycinkę drzew na działce.

Zmiany w wydawaniu świadectw pracy od 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. w przypadku zawarcia z tym samym pracownikiem kolejnej umowy o pracę w ciągu 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniej umowy pracodawca będzie musiał wydać świadectwo pracy tylko na wniosek pracownika. Takie zmiany wprowadza nowelizacja Kodeksu pracy dokonana przez ustawę o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców.

Zmiany w VAT w 2017 roku

Przyzwyczailiśmy się już, że wraz z nadejściem nowego roku ustawodawca funduje nam szereg zmian w przepisach podatkowych, które w mniej lub bardziej znaczący sposób rzutują na dalsze funkcjonowanie naszego przedsiębiorstwa. Najwięcej kontrowersji budzą nowe regulacje w zakresie podatku VAT, a tym bardziej tak rozległe nowelizacje, jakie weszły w życie wraz z nadejściem nowego 2017 roku. Zazwyczaj krytykujemy wówczas nowe niekorzystne dla nas rozwiązania. Spróbujmy jednak przyjrzeć się zmianom w skali globalnej – zwłaszcza tym, których celem jest uszczelnienie systemu i walka z wyłudzeniami podatku VAT.

Dostęp do podstawowej opieki zdrowotnej dla wszystkich

Prezydent podpisał nowelizację, zgodnie z którą dostęp do bezpłatnych świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej będą mieli wszyscy, również nieubezpieczeni. Ponadto, zgodnie z nowymi przepisami, obowiązkowe szczepionki od 2017 r. nadal będą finansowane z budżetu państwa, a nie przez NFZ.

Zmiany w zfśs od 2017 roku

Od 1 stycznia 2017 r. zacznie obowiązywać nowelizacja Kodeksu pracy dokonana przez ustawę o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców, która wprowadza znaczne ułatwienia dla pracodawców. Zmiany obejmą m.in. obowiązek tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Nowe zasady rozliczania VAT dla handlu internetowego od 2018 r.

A więc doczekaliśmy się unijnej inicjatywy nierzucającej przedsiębiorcom kłód pod nogi, a wręcz przeciwnie: wychodzącej im naprzeciw. Komisja Europejska zaproponowała na rok 2018 pakiet zmian obejmujących zasady rozliczania się z podatku VAT przez przedsiębiorstwa zajmujące się coraz popularniejszym ostatnimi czasy międzynarodowym handlem internetowym oraz świadczeniem innego rodzaju usług w sieci.

Nowe warunki wykreślenia z rejestru podatników VAT

1 stycznia 2017 r. wejdzie w życie duża nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług. Przewiduje ona m.in. poszerzenie wykazu przypadków, kiedy naczelnik urzędu skarbowego może wykreślić podatnika z rejestru podatników.

Zmiany w prawie budowlanym od 2017 r.

Sejm przyjął ustawę o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców. Celem ustawy jest poprawa warunków prawnych wykonywania działalności gospodarczej w Polsce. Zmiany objęły również prawo budowlane, zwalniając niektóre roboty budowlane z pozwolenia na budowę lub zgłoszenia.

Zmiany w rozliczaniu VAT usług budowlanych od 2017 r.

Zmiany w ustawie o VAT, które wchodzą w życie 1 stycznia 2017 r., zapewnią organom podatkowym nowe uprawnienia, natomiast podatnikom przysporzą nowych obowiązków. – Przepisy zawarte w nowelizacji uderzą m.in. w budowlańców, którym grozić będzie sankcja w wysokości 30 lub nawet 100% VAT – zauważa Arkadiusz Łagowski, doradca podatkowy w Grant Thornton.

Będzie możliwość płacenia kartą za mandat

MSWiA chce wprowadzić możliwość płacenia za mandat kartą płatniczą. Będzie to dotyczyło zarówno Polaków, którzy muszą dokonać wpłaty na wskazany rachunek bankowy, jak i cudzoziemców, którzy mogą opłacić mandat wyłącznie gotówką. Policjanci stopniowo mają być wyposażani w terminale do kart.

Nowy wzór VAT-28 od 1 stycznia 2017 r.

Od początku 2017 r. zacznie obowiązywać nowy wzór wniosku w sprawie kaucji gwarancyjnej (VAT-28), który ma zastosowanie w przypadku przyjęcia, przedłużenia terminu ważności, podwyższenia wysokości, zmiany formy oraz zwrotu kaucji gwarancyjnej.

Odwrotne obciążenie VAT na dodatkowe towary od 2017 r.

1 stycznia 2017 r. wejdzie w życie duża nowelizacja ustawy o VAT, która przewiduje m.in. rozszerzenie zakresu stosowania odwrotnego obciążenia na dodatkowe towary.

Odliczanie VAT w przypadku zniszczenia lub zaginięcia faktury

Jeżeli faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginięciu, podatnik obowiązany jest wystawić duplikat faktury. Duplikat pod względem prawnym równy jest fakturze pierwotnej, ponieważ dokumentuje w ten sam sposób to samo zdarzenie gospodarcze. A zatem stanowi także, na równi z fakturą pierwotną, podstawę do odliczenia VAT.

REKLAMA