REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ordynacja podatkowa, PIT 2016

Zmienią się zasady związane z uzyskiwaniem nadpłat

Projekt założeń Ordynacji podatkowej przygotowany przez Ministerstwo Finansów przewiduje m.in. zmianę definicji nadpłaty, uregulowanie całościowo instytucji nadpłaty w jednej Ordynacji podatkowej oraz ułatwienia w procedurze dochodzenia nadpłat i zwrotów podatku.

Podatnicy z Kartą Dużej Rodziny dostaną zwrot PIT w ciągu 30 dni

Ministerstwo Finansów obiecuje, że także w 2016 roku (w rozliczeniu PIT za 2015 rok) rodziny wielodzietne dostaną zwrot nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) w ciągu 30 dni.

IFK poleca: Niewiele czasu na rozliczenie ryczałtu za 2015 r.

Opłacający w zeszłym roku ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z tytułu zarówno prowadzenia działalności, jak i tzw. najmu prywatnego do 1 lutego 2016 r. powinni rozliczyć się z fiskusem z zarobków z 2015 r. Najszybciej ten obowiązek można wypełnić przez internet.

Dochody uzyskane przez Polaka w Słowenii - rozliczenie PIT

System podatkowy Słowenii i problematykę opodatkowania w Polsce dochodów uzyskanych w Słowenii omawiają eksperci PwC.

REKLAMA

IFK poleca: Nowe wzory wniosków o interpretacje podatkowe

Od 5 stycznia 2016 r. obowiązują nowe wzory wniosków o interpretacje podatkowe. Chodzi o wnioski ORD-IN, ORD-OG, ORD-WS oraz załączniki do nich. Nowe wzory formularzy wniosków o wydanie interpretacji podatkowych dostosowują treść tych wniosków do zmian wprowadzonych w Ordynacji podatkowej.

Wstępnie wypełnione zeznania podatkowe PIT-37 i PIT-38 za 2015 r. od marca 2016 r.

Ministerstwo Finansów informuje, że dopiero w marcu 2016 r. będą udostępnione wstępnie wypełnione zeznania podatkowe. Będą to zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2015 rok.

Jak obliczać odsetki od zaległości podatkowych w 2016 r.

Od początku 2016 r. obowiązuje niższa obniżona stawka odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych. Pojawiła się jednocześnie nowa stawka – podwyższona, którą będą obowiązani płacić przedsiębiorcy zadłużeni z tytułu podatku VAT oraz akcyzy.

IFK poleca: PIT-4R tylko elektronicznie?

Deklarację roczną PIT-4R za 2015 r. płatnik ma obowiązek przekazać najpóźniej 1 lutego 2016 r. Co do zasady powinien tego dokonać w formie elektronicznej. Wybór innej formy przesłania tych dokumentów spowoduje, że płatnik skutecznie nie wywiąże się z tego obowiązku. Wyjątkiem są podmioty dokonujące rozliczenia za nie więcej niż 5 podatników, które mogą przesłać deklaracje do właściwego urzędu skarbowego w formie pisemnego dokumentu.

REKLAMA

Wyższa kwota wolna od PIT - sprawiedliwa społecznie, stopniowo podnoszona

Zdaniem ministra finansów Pawła Szałamachy podwyższenie kwoty wolnej od podatku dochodowego będzie oznaczać realizację zasad sprawiedliwego społecznie państwa. 18 stycznia 2016 r. Szałamacha uczestniczył w spotkaniu z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego, którego przedmiotem było stopniowe podwyższenie kwoty wolnej.

e-Deklaracje 2016 – terminy udostępnienia formularzy interaktywnych

Ministerstwo Finansów informuje (j jednocześnie przeprasza) użytkowników systemu e-Deklaracje, którzy dotąd nie mogli skorzystać z formularzy interaktywnych (w tym także np. zeznań rocznych PIT). Niedostępność tych formularzy w systemie wynikała z błędów technicznych, które zostały już naprawione.

Rozliczenie przychodów z najmu na PIT-28 do 1 lutego 2016 r.

Podatnicy osiągający przychody z najmu prywatnego (poza działalnością gospodarczą) i rozliczający je 8,5% ryczałtem mają obowiązek złożyć deklarację PIT-28 do urzędu skarbowego do końca stycznia następnego roku. W 2016 r. termin złożenia tego zeznania podatkowego upływa w poniedziałek 1 lutego (bo 31 stycznia wypada w niedzielę). Do 20 stycznia można zgłaszać formę opodatkowania przychodów z najmu nieruchomości lub jej zmiany. W PIT-28 można uwzględnić ulgę rehabilitacyjną czy darowiznę na cele kultu religijnego, a także przekazać 1 proc. podatku na organizację pożytku publicznego.

IFK poleca: Nowa ulga na działalność badawczo-rozwojową

Od 1 stycznia 2016 r. podatnicy podatku dochodowego mają możliwość odliczania od podstawy opodatkowania części kosztów poniesionych na działalność badawczo-rozwojową (tzw. koszty kwalifikowane). Nowa ulga na działalność badawczo-rozwojową zastąpiła dotychczas istniejącą ulgę na nabycie nowych technologii.

Wykaz OPP, którym można przekazać 1 proc. PIT 2016

Wykaz organizacji pożytku publicznego, którym można przekazać 1 proc. podatku dochodowego (PIT), jest już na stronach internetowych Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Socjalnej. Ministerstwo chce zwiększyć krąg osób, które mogą wspierać w ten sposób OPP, na przykład o emerytów.

Czym jest interpretacja przepisów prawa podatkowego?

Odpowiedź na pytanie zadane w tytule tylko pozornie jest prosta: interpretacją jest ustalenie prawnej treści konkretnego przepisu prawa podatkowego, czyli zrozumienie jego normatywnego znaczenia. Należy jednak pamiętać, że przepisy prawa, w tym zwłaszcza podatkowego, nie zawsze zawierają treści normatywne, czyli nakazy, zakazy lub uprawnienia adresowane do kogokolwiek.

Wybór podatku liniowego, ryczałtu lub karty na 2016 r. do 20 stycznia

Przedsiębiorcom pozostało już niewiele czasu na decyzję o ewentualnym zoptymalizowaniu wysokości podatku dochodowego w 2016 r. 20 stycznia br. mija termin zarówno wyboru innej formy opodatkowania działalności, jak i termin rezygnacji jednej na rzecz innej.

Nowa wersja aplikacji e-Deklaracje Desktop 2016 w. 8.0.0 i formularz PIT-37(22)

Ministerstwo Finansów informuje, że w dniu 12 stycznia 2016 r. została udostępniona nowa wersja aplikacji e-Deklaracje Desktop 2016 w. 8.0.0.

Rozliczenie PIT za 2015 rok – obowiązki płatników

Koniec stycznia i lutego jak co roku pozostaje terminami na sporządzenie rocznych informacji i deklaracji przez płatników podatku PIT. Wskazać w nich należy przychody, koszty, dochody i zaliczki należne i faktycznie pobrane od wypłacanych wynagrodzeń i innych wypłacanych w 2015 roku świadczeń.

Interpretacje podatkowe - wzory wniosków (ORD-WS, ORD-IN, ORD-OG)

Minister Finansów w drodze rozporządzeń określił nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych - wzór wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej (ORD-WS), wzór wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (ORD-IN), wzór wniosku o wydanie interpretacji ogólnej (ORD-OG) wraz z załącznikami. Nowe wzory wniosków obowiązują od 5 stycznia 2016 r.

IFK poleca: Kogo może rozliczyć płatnik po złożeniu PIT-12

Na podstawie złożonego do 11 stycznia 2016 r. oświadczenia PIT-12 za 2015 r. pracodawca zobowiązuje się do rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za pracownika na formularzu PIT-40. Takiej możliwości nie mają osoby wykonujące pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej – zlecenia lub o dzieło.

Umowa zlecenie lub o dzieło z obcokrajowcem - rozliczenie PIT

Zatrudniając obcokrajowca na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło przy obliczeniu podatku od umowy istotne znaczenie ma to, czy taka osoba przedstawiła certyfikat rezydencji.

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) od 1 lipca 2016 r.

Wprowadzenie od 1 lipca 2016 r. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) będzie się wiązać z koniecznością wyposażenia systemów księgowych podatników w nową funkcjonalność umożliwiającą wytworzenie JPK, a w niektórych przypadkach również z modyfikacją zasad prowadzenia ksiąg oraz sposobu dokumentowania transakcji handlowych.

IFK poleca: Wybór formy opodatkowania do 20 stycznia

20 stycznia 2016 r. upływa termin wyboru przez podatników opodatkowania podatkiem liniowym, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub kartą podatkową. Do tego dnia należy złożyć również oświadczenie o rezygnacji z opodatkowania jedną z wymienionych form, jeżeli podatnik decyduje się na zmianę formy opodatkowania.

Dochody uzyskane przez Polaka na Węgrzech - rozliczenie PIT

System podatkowy Węgier i problematykę opodatkowania dochodów uzyskanych na Węgrzech w Polsce omawiają eksperci PwC.

Zmiany w PIT i ZUS w 2016 roku

Od początku 2016 roku pracodawcy mogą łatwiej wdrażać rozwiązania prorodzinne w swoich firmach za sprawą nowych rozwiązań podatkowych. Dzięki nowym przepisom, pracownicy mogą otrzymać nawet do 400 złotych miesięcznie na opiekę nad dzieckiem. Nowy rok przyniósł też ułatwienia dla firm, które chcą inwestować w badania i rozwój. Z kolei dla zleceniobiorców zmieniły się zasady dotyczące oskładkowania umów zlecenia.

Wraca pomysł wprowadzenia klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania

Rada Ministrów zapoznała się z informacją na temat proponowanych projektów ustaw. Jedna z przedstawionych propozycji zakłada powrót do projektu ustawy o ordynacji podatkowej w zakresie zapobiegania unikania opodatkowania.

Kiedy złożyć PIT-12 w 2016 roku?

Jeśli etatowiec czy stypendysta chce, aby to płatnik składek wyręczył go w sporządzeniu rocznego rozliczenia podatkowego, musi dostarczyć płatnikowi PIT-12. Oczywiście wcześniej trzeba się upewnić, że przysługuje mu taki przywilej, a nie jest on zarezerwowany dla tych, którzy m.in. w 2015 r. zmieniali pracę. Najlepiej dostarczyć druk PIT-12 przed 9 stycznia 2016 r. Jednak pracodawca powinien przyjąć od nas PIT-12 nawet i 11 stycznia 2016 r.

Rozstrzyganie wątpliwości na korzyść podatnika - wyjaśnienia MF

Ministerstwo Finansów wskazało jak należy interpretować nowy przepis Ordynacji podatkowej (przepis art. 2a), zgodnie z którym niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika. Przepis obowiązuje od 1 stycznia 2016 r.

IFK poleca: PIT-6 należy złożyć do 20 stycznia

Podatnicy ustalający dochód z działów specjalnych produkcji rolnej na podstawie norm szacunkowych po raz pierwszy złożą PIT-6 w styczniu. Dotychczas PIT-6 był składany do 30 listopada roku poprzedzającego rok podatkowy. Obecnie PIT-6 (wersja 12) na 2016 r. należy złożyć do 20 stycznia 2016 r. W tym roku po raz pierwszy deklaracji tej nie składają podatnicy rozliczający działy specjalne produkcji rolnej na podstawie pkpir albo ksiąg rachunkowych.

Zmiany w ustawie o VAT w pierwszym kwartale 2016 r.

W pierwszym kwartale 2016 r. rząd zamierza przyjąć projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który ma na celu ograniczenie skali nadużyć w podatku VAT - tak wynika z opublikowanego wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

Stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych od 2016 r.

Ministerstwo Finansów poinformowało o zmianie przepisów w zakresie obniżonej stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowej, w związku z wejściem w życie 1 stycznia 2016 r. przepisów ustawy z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1649).

IFK poleca: Można złożyć wspólny wniosek o interpretację

1 stycznia 2016 r. weszła w życie duża nowelizacja Ordynacji podatkowej. Jednym z jej elementów jest usprawnienie systemu wydawania interpretacji podatkowych. Zainteresowane osoby mogą wystąpić wspólnie z wnioskiem o wydanie interpretacji.

IFK poleca: Koniec obowiązkowej korekty kosztów

Od 1 stycznia 2016 r. zniesiono obowiązek korygowania kosztów podatkowych w przypadku niedochowania terminu płatności. Takie zmiany wprowadziła ustawa o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw.

IFK poleca: Od 1 stycznia 2016 r. podatek zapłacisz kartą

W 2016 r. zaczną obowiązywać istotne zmiany w Ordynacji podatkowej. Celem nowelizacji było głównie zracjonalizowanie i uproszczenie procedur podatkowych. Podatnicy zyskają możliwość zapłaty podatku za pomocą karty płatniczej.

Przesunięcie terminu wdrożenia zmian w administracji podatkowej

W związku z przyjęciem ustawy o zmianie ustawy o administracji podatkowej oraz ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, zmieniły się terminy wdrożenia niektórych zmian w administracji podatkowej z dnia 1 stycznia 2016 r. na 1 lipca 2016 r.

Sprzedaż przetworów z własnej uprawy lub hodowli - zmiany w PIT od 1 stycznia 2016 r.

Z początkiem stycznia 2016 r. art. 20 ustawy o PIT zostanie dodany ust. 1c. W związku ze zmianą katalog przychodów z innych źródeł zostaje poszerzony o przychody ze sprzedaży przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, które pochodzą z własnej uprawy, hodowli czy chowu, np. wędlin, pieczywa, serów czy konfitur. Wyjątkiem są przetworzone produkty roślinne i zwierzęce, jakie uzyskuje się w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produkty opodatkowane akcyzą.

Klauzula obejścia prawa podatkowego w drugim kwartale 2016 r.

Minister finansów Paweł Szałamacha zapowiedział, że jeszcze zimą rząd Beaty Szydło zajmie się tzw. klauzulą obejścia prawa podatkowego, tak by mogła być uchwalona i wejść w życie w drugim kwartale 2016. Pozwala ona naliczyć wyższy podatek w razie uznania, że dana transakcja miała na celu jedynie obniżenie opodatkowania. Klauzula ma być elementem ordynacji podatkowej.

Zmiany właściwości urzędu dla celów VAT w 2016 roku

Początek roku 2016 przyniesie kolejne zmiany podatkowe. Jedna z tych zmian dotyczyć będzie właściwości urzędu skarbowego dla celów VAT. Niektórzy z podatników będą zobowiązani do zmiany dotychczasowego urzędu. Zobaczmy, jaka będzie zasada ustalenia urzędu, do którego składane będą deklaracje rozliczeniowe VAT-7 i VAT-7K.

Opodatkowanie odpraw dla zarządów spółek państwowych od 1 stycznia 2016 r.

Wchodząca w życie na początku 2016 r. nowelizacja ustawy o PIT, która zakłada wprowadzenie 70 proc. podatku od wysokich odpraw i odszkodowań nie będzie dotyczyła wszystkich pracowników tylko zarządzających spółkami Skarbu Państwa.

70-proc. podatek od odpraw w spółkach państwowych - doprecyzowaniem noweli uchwalonej przed miesiącem

Podatek od wysokich odpraw w spółkach m.in. skarbu państwa powinien objąć tylko wypłaty z tytułu umów dotyczących zarządzania - przewiduje przygotowany przez posłów PiS projekt, którego pierwsze czytanie w Sejmie odbyło się w 21 grudnia w nocy.

Indywidualne interpretacje podatkowe – zmiany od 2016 roku

Rok 2016 przynosi duże zmiany w zakresie przepisów Ordynacji Podatkowej. Wchodząca w życie od 1 stycznia ustawa nowelizująca reformuje m. in. instytucję interpretacji indywidualnych.

Wzrost kwoty wolnej od podatku w 2016 r.

W Sejmie trwają prace nad prezydenckim projektem ustawy podwyższającej tzw. kwotę wolną od podatku. Efektem zmiany u stawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie zwiększenie wysokości dochodu uzyskiwanego m.in. przez pracowników ze stosunku pracy. Co istotne, uzyskanie wyższej płacy netto nie będzie powiązane z obciążeniem pracodawcy dodatkowymi kosztami. Zdaniem BCC, proponowana zmiana jest korzystnym rozwiązaniem. Wzrost kwoty wolnej od podatku powinien przełożyć się na zwiększoną konsumpcję, a w konsekwencji na wzrost gospodarczy i wyższe wpływy podatkowe.

IFK poleca: Zniknie obowiązek korekty kosztów przy zatorach płatniczych

Od 1 stycznia 2016 r. zostanie zniesiony obowiązek korygowania kosztów podatkowych w przypadku niedochowania terminu płatności. Takie zmiany wprowadza nowelizacja Ordynacji podatkowej.

Ulga podatkowa na działalność badawczo-rozwojową

Od 1 stycznia 2016 r. podatnicy będą mogli korzystać z ulgi na działalność badawczo-rozwojową (ulga podatkowa B+R). Umożliwi ona odliczanie od podstawy opodatkowania części kosztów poniesionych na badania i rozwój (tzw. koszty kwalifikowane) – zob. art. 18d ust. 1 ustawy o CIT i art. 26e ust. 1 zdanie pierwsze ustawy o PIT.

Nowa procedura podatkowa w Ordynacji podatkowej

Resort finansów przygotował założenia nowej Ordynacji podatkowej, które zostały przyjęte jeszcze przez rząd Ewy Kopacz. Noww przepisy procedury podatkowej zawarte w założeniach mają na celu lepszą ochronę praw podatników.

Jedno pełnomocnictwo do wszystkich spraw podatkowych

Od 1 lipca 2016 r. podatnik będzie mógł ustanowić jednego pełnomocnika do wszystkich spraw podatkowych. Wprowadzenie pełnomocnictw ogólnych w procedurach podatkowych oznacza uproszczenie reprezentowania strony przez pełnomocnika oraz ograniczenie biurokracji w organach podatkowych.

IFK poleca: W 2016 r. obniżona stawka odsetek od zaległości podatkowych jeszcze niższa

Od 1 stycznia 2016 r. obniżeniu ulegnie stawka odsetek od zaległości podatkowych w przypadku dobrowolnego dokonania korekty i zapłaty zaległości przez podatnika. Podatnicy dokonujący takiej korekty zapłacą odsetki w wysokości 50% stawki podstawowej odsetek za zwłokę.

Podwyższenie kwoty wolnej od PIT dopiero od 2017 roku?

Nadal nie jest pewne od kiedy i o ile wzrośnie kwota dochodu wolnego od podatku dochodowego od osób fizycznych. Prezydent skierował już do Sejmu projekt przewidujący podwyższenie kwoty wolnej (do 8002 zł) już od 2016 roku. Według Ministra Finansów optymalnym rozwiązaniem jest wzrost kwoty wolnej w kilku krokach, począwszy od 2017 r. Zwolennikiem wprowadzenia tej zmiany od 2017 roku jest również minister Henryk Kowalczyk, szef Stałego Komitetu Rady Ministrów.

Druki PIT 2016

Od 1 stycznia 2016 r. obowiązywać będą nowe formularze zeznań podatkowych: PIT-36, PIT-37, PIT-38, PIT-39, PIT-40 oraz załączników do tych zeznań PIT/O),PIT/D,PIT/M,PIT/B,PIT/Z,PIT/ZG. Ponadto podatnicy będą musieli używać nowych druków oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, w tym np. nowy wzór informacji PIT-11, czy PIT-8C.

Kwota wolna w PIT 8002 zł od 2016 roku

Kwota wolna od podatku ma wzrosnąć z 3 091 zł do 8 002 zł – wynika z projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym, którą prezydent Andrzej Duda przesłał do Sejmu. Ma to nastąpić poprzez zwiększenie kwoty zmniejszającej podatek, wpisanej do tzw. skali podatkowej, z 556,02 zł do 1 440 zł.

W 2016 r. wysokie odprawy w spółkach państwowych z 70-proc. podatkiem

Senat opowiedział się za wprowadzeniem 70-proc. podatku od wyjątkowo wysokich odpraw wypłacanych przez spółki skarbu państwa, czy należące do samorządów. Senatorowie nie zgłosili poprawek do przygotowanej przez PiS nowelizacji ustawy o PIT. Nowy 70 proc. podatek ma obowiązywać od 1 stycznia 2016 r.

REKLAMA