Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, podstawę opodatkowania podatkiem VAT stanowi, co do zasady, obrót rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje zaś całość świadczenia należnego od nabywcy, przy czym niestety obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone jednak o kwotę należnego podatku.
Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 r. Nr 54 poz. 535) w art. 43 ust. 4 określa, iż jedynie rolnik ryczałtowy, który dotychczas korzystał ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 i zamierza zrezygnować z tego zwolnienia, jest obowiązany prowadzić ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 1, przez okres co najmniej trzech kolejnych miesięcy.
Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, faktura wystawiona przez podatnika powinna stwierdzać dokonanie sprzedaży, datę sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.