Leasing jest obecnie najbardziej powszechną i najszybciej rozwijającą się formą finansowania działalności inwestycyjnej firm. Umożliwia nam korzystanie, za odpowiednim wynagrodzeniem i w określonym czasie, z dóbr inwestycyjnych bez konieczności ich zakupu. Zasadniczo strony umowy mają swobodę w określeniu zasad i warunków leasingu. Pamiętajmy jednak, że określając i zgadzając się na warunki leasingu, powinniśmy mieć na uwadze wiele różnego rodzaju i natury kwestii. Oprócz aspektów ekonomicznych, czysto finansowych oraz bilansowych, powinniśmy być świadomi jakże odmiennych, zależnych od przyjętych warunków umownych, zasad opodatkowania leasingu, pamiętając jednocześnie o konsekwencjach podatkowych po jego zakończeniu. W efekcie przed zawarciem umowy powinniśmy odpowiedzieć sobie na wszelkie pytania rzutujące na kwestie podatkowe, w tym, przede wszystkim, na pytania - kto będzie amortyzował przedmiot leasingu oraz czy po zakończeniu umowy nastąpi przeniesienie własności tego przedmiotu na leasingobiorcę.
Rada Ministrów na wniosek ministra finansów podjęła uchwałę w sprawie udzielenia zgody na podpisanie Konwencji w sprawie przystąpienia Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej do Konwencji z 23 lipca 1990 r.
Po środowym wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego, oddalającym skargę kasacyjną dotyczącą odliczania darowizny kościelnej, sytuacja podatników, którzy z tej oszczędności skorzystali, diametralnie się zmieniła. Zmieniła na gorsze, bo sąd kategorycznie mówi "nie" dla darowizn kościelnych odliczanych bez limitu.
Inwestorzy, którzy nabyli akcje banku PKO BP na rynku pierwotnym, a obecnie zdecydują się na ich sprzedaż i osiągną dochód, będą musieli z tego tytułu zapłacić 19-procentowy podatek. Także upusty, z których skorzystali indywidualni inwestorzy przy zakupie akcji, będą podlegały opodatkowaniu w przypadku sprzedaży z zyskiem bankowych papierów.
Rok 2004 nie jest ostatnim, w którym można odliczyć od podatku wydatki poniesione na remont i modernizację. Mimo likwidacji tej ulgi, ustawodawca zdecydował, iż będzie można z niej korzystać do 2005 r. włącznie. Przepis art. 12 uchwalonej 12 listopada 2003 r. nowelizacji ustawy o PIT przewiduje, że mimo skreślenia dotyczących ulgi remontowo-modernizacyjnej przepisów, z ulgi tej nadal będzie można korzystać, aż do 2005 r. Odbywać się to będzie na takich warunkach, jakie obowiązują obecnie. Dotyczy to zarówno warunków, jakie trzeba spełnić, by nabyć prawo do ulgi, jak i limitów odliczenia. Oznacza to, że jeszcze tylko w tym i w przyszłym roku będzie można korzystać z ulgi remontowej. Warto o tym pamiętać, bo odliczyć w związku z remontem mieszkania można nawet 4725 zł. Aby taką kwotę zaoszczędzić, na remont trzeba jednak przeznaczyć prawie 25 000 zł. Zysk dla remontujących domy może być jeszcze wyższy i wynieść 5670 zł, po zainwestowaniu nieco poniżej 30 000 zł.