REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy nie zapłacą zaliczki na podatek przy niskich dochodach

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Przedsiębiorcy nie zapłacą zaliczki na podatek przy niskich dochodach /shutterstock.com
Przedsiębiorcy nie zapłacą zaliczki na podatek przy niskich dochodach /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany przygotowane przez Ministerstwo Finansów zakładają, że przedsiębiorcy nie wpłacą PIT ani CIT w trakcie roku, jeśli miałoby to być nie więcej niż 1000 zł. Natomiast kwota dochodu, od którego w ogóle nie będzie podatku, zostanie podwyższona z 6600 zł do 8 tys. zł.

REKLAMA

REKLAMA

Opublikowana została nowa wersja projektu nowelizacji ustaw o PIT, CIT i o ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych.

Ministerstwo Finansów nie tylko zmodyfikowało swoje wcześniejsze plany, szeroko już opisywane na łamach DGP, ale też zaproponowało nowe zmiany, istotne dla przedsiębiorców, a także dla pracowników.

Wyższa kwota wolna

Potwierdziły się nasze informacje, że od 2018 r. kwota dochodu wolna od opodatkowania zostanie podwyższona z dzisiejszych 6600 zł do 8 tys. zł (pisaliśmy już o tym w artykule „Pół miliona osób więcej w ogóle nie zapłaci PIT”, DGP nr 180/2017). To oznacza, że osoby, których dochód (podstawa opodatkowania) wyniesie 8 tys. zł rocznie, w ogóle nie zapłacą PIT. Natomiast podatnicy, których podstawa opodatkowania będzie wyższa niż 8 tys. zł, ale nie przekroczy 13 tys. zł, uiszczą niższy podatek. Dla tych osób kwota zmniejszająca podatek będzie malała wraz ze wzrostem podstawy obliczenia podatku i będzie wynosić od 1440 zł do 556,02 zł.

REKLAMA

Z kolei podatnicy, u których podstawa obliczenia podatku przekroczy 13 tys. zł, ale będzie niższa od górnej granicy pierwszego przedziału skali podatkowej (85 528 zł), będą stosować kwotę zmniejszającą podatek w wysokości 556,02 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyżej 85 528 zł kwota zmniejszająca podatek będzie maleć z 556,02 zł aż do 0 zł (przy dochodzie wynoszącym 127 tys. zł).

Coś dla przedsiębiorców

Ministerstwo Finansów chce także zwolnić z obowiązku zapłaty zaliczki na podatek dochodowy (bądź zaliczki od dochodów osiągniętych przez kilka następujących po sobie okresów rozliczeniowych), gdy nie przekracza ona 1000 zł. Ta zmiana powstała z myślą o małych przedsiębiorcach, ale będzie zapisana zarówno w ustawie o PIT, jak i w ustawie o CIT.

Natomiast wszystkich prowadzących działalność gospodarczą powinno ucieszyć podniesienie wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych, których zakup będzie można jednorazowo odliczyć od przychodu. Limit ten ma wzrosnąć z dzisiejszych 3,5 tys. zł do 10 tys. zł. To dwukrotnie więcej, niż zakładano w pierwotnym projekcie (wtedy mówiono o 5 tys. zł).

Zlikwidowany ma być obowiązek zgłaszania do urzędu skarbowego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Coś dla pracowników

Na zmianach skorzystają też pracownicy, którzy otrzymują świadczenia od pracodawcy.

Przykładowo zostaną podniesione limity zwolnienia z PIT dla:

● zapomóg z funduszu zakładowej organizacji związkowej, otrzymywanych w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych – planowany wzrost z 2280 zł do 6 tys. zł;

● świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych – planowany wzrost z 380 zł do 1 tys. zł;

● dopłat do wypoczynku – planowana podwyżka z 760 zł do 2 tys. zł.

Szczegóły dotyczące podniesienia podatkowych limitów przedstawiamy w tabeli.

Ryczałt od najmu

Resort finansów znacznie zmienił też swoje plany dotyczące zmian w opodatkowaniu najmu. Jak już informowaliśmy, odstąpił od pierwotnego zamiaru, że z ryczałtu ewidencjonowanego mogliby korzystać tylko ci wynajmujący, których roczne przychody nie przekraczałyby 100 tys. zł (pisaliśmy o tym w artykule „Bogatsi zapłacą 12,5 proc. ryczałtu od najmu”, DGP nr 177/2017).

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Obecnie MF chce, aby powyżej tego limitu podatnicy nadal mogli korzystać z ryczałtu, tyle że po przekroczeniu 100 tys. zł przychodów stawka wynosiłaby 12,5 proc.

Poniżej 100 tys. zł przychodu stawka pozostałaby bez zmian – 8,5 proc.

Usługi niematerialne

Mocno złagodzony został kontrowersyjny pomysł dotyczący potrącania od przychodu wydatków na usługi niematerialne. Początkowo MF chciało, aby nielimitowane były tylko wydatki do 1,2 mln zł rocznie, a nadwyżka była objęta limitem w wysokości 5 proc. wartości zysku operacyjnego powiększonego o amortyzację (5 proc. wskaźnika EBITDA).

Zgodnie z nowym projektem nielimitowane będą wszystkie wydatki do 3 mln zł. Natomiast nadwyżka będzie objęta limitem do wysokości 5 proc. nadwyżki sumy przychodów ze wszystkich źródeł (pomniejszonej o przychody z tytułu odsetek) nad sumą kosztów uzyskania przychodów, pomniejszonych o odpisy amortyzacyjne i odsetki zaliczane do kosztów. W Ministerstwie Finansów nazywają ten wskaźnik „podatkową EBITDA”.

Co więcej, ograniczenia mają dotyczyć już tylko kosztów poniesionych na rzecz podmiotów powiązanych z podatnikiem. To oznacza, że nie byłoby ograniczenia dla profesjonalnych, kupowanych od podmiotów zewnętrznych, usług księgowych, prawnych, przetwarzania danych, licencji itd.


Odsetkowe koszty

Resort finansów zgodził się też 25-krotnie podwyższyć próg, po przekroczeniu którego podatnicy będą musieli stosować ograniczenia w zaliczaniu odsetek do kosztów uzyskania przychodów. Przy czym nie chodzi tu już jedynie o odsetki od pożyczek od podmiotów powiązanych (tak jest dzisiaj), ale od wszelkich form finansowania zewnętrznego (kredytów, pożyczek, leasingu itp.), również gdy udzielają ich podmioty niepowiązane.

W nowym projekcie ministerstwo założyło, że jeśli płacone przez podatnika odsetki netto (nadwyżka kosztów finansowania nad przychodami z odsetek) przekroczą rocznie 3 mln zł (wcześniejszy projekt zakładał 120 tys. zł), wówczas do kosztów podatkowych można będzie zaliczyć je tylko w wysokości 30 proc. podatkowej EBITDA.

Mimo 25-krotnie podwyższonego progu (ze 120 tys. zł do 3 mln zł) nadal będzie on niższy, niż przewiduje unijna dyrektywa, która pozwala na ustalenie go na poziomie 3 mln euro.

Rozdzielenie przychodów

Resort nie rezygnuje z rozdzielenia przychodów podatników CIT na dwa źródła: z działalności gospodarczej (operacyjnej) i z zysków kapitałowych. Odstąpił natomiast od najbardziej kontrowersyjnego pomysłu, aby przedsiębiorcy nie mogli odliczać straty ze zbycia własnych wierzytelności od przychodu z działalności operacyjnej. Obecny projekt zakłada, że do źródła „zyski kapitałowe” będą zaliczane:

● przychody ze zbycia tylko tych wierzytelności, które wcześniej zostały nabyte przez podatnika, oraz

● przychody ze zbycia wierzytelności wynikających z przychodów zaliczanych do zysków kapitałowych.

Podział źródeł przychodów w CIT na działalność gospodarczą i przychody z zysków kapitałowych nie będzie dotyczył banków i innych instytucji finansowych.

Od galerii i biurowców

Resort złagodził też swoje pomysły dotyczące minimalnego podatku od budynków handlowo-usługowych oraz biurowych. Zgodnie z nową koncepcją podatek miałby wynosić miesięcznie 0,035 proc. wartości początkowej nieruchomości (czyli 0,42 proc. rocznie), a nie – jak pierwotnie zakładano – 0,042 proc. miesięcznie (czyli 0,5 proc. rocznie).

Co więcej, podatek ma być pobierany tylko od nadwyżki wartości początkowej powyżej 10 mln zł, a nie jak MF pierwotnie zakładał – od całej wartości budynku, gdy przekracza ona 10 mln zł. Tym samym potwierdziły się nasze informacje, o których pisaliśmy w artykule „Skrytykowany MF nieco chowa pazury” (DGP nr 172/2017).

Zmiany dla banków

Ministerstwo zamierza też wprowadzić zmiany dla banków, które ułatwią im rozliczenie z fiskusem po wprowadzeniu od 1 stycznia 2018 r. nowych zasad rachunkowości. Nowy Międzynarodowy Standard Rachunkowości nr 39 będzie zobowiązywać banki do rozpoznawania dla celów rachunkowych strat na portfelu kredytowym, które mogą ponieść w trakcie kredytowania. Po zmianach w ustawie o CIT odpisy byłyby rozpoznawane w bankach jako odpisy na oczekiwane straty kredytowe z tytułu składnika aktywów finansowych (odpisy na straty kredytowe). ⒸⓅ

infoRgrafika

Agnieszka Pokojska

Etap legislacyjny

Projekt nowelizacji ustawy o PIT i CIT oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – skierowany na komisję prawniczą

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA