REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy nie zapłacą zaliczki na podatek przy niskich dochodach

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Przedsiębiorcy nie zapłacą zaliczki na podatek przy niskich dochodach /shutterstock.com
Przedsiębiorcy nie zapłacą zaliczki na podatek przy niskich dochodach /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany przygotowane przez Ministerstwo Finansów zakładają, że przedsiębiorcy nie wpłacą PIT ani CIT w trakcie roku, jeśli miałoby to być nie więcej niż 1000 zł. Natomiast kwota dochodu, od którego w ogóle nie będzie podatku, zostanie podwyższona z 6600 zł do 8 tys. zł.

REKLAMA

Autopromocja

Opublikowana została nowa wersja projektu nowelizacji ustaw o PIT, CIT i o ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych.

Ministerstwo Finansów nie tylko zmodyfikowało swoje wcześniejsze plany, szeroko już opisywane na łamach DGP, ale też zaproponowało nowe zmiany, istotne dla przedsiębiorców, a także dla pracowników.

Wyższa kwota wolna

Potwierdziły się nasze informacje, że od 2018 r. kwota dochodu wolna od opodatkowania zostanie podwyższona z dzisiejszych 6600 zł do 8 tys. zł (pisaliśmy już o tym w artykule „Pół miliona osób więcej w ogóle nie zapłaci PIT”, DGP nr 180/2017). To oznacza, że osoby, których dochód (podstawa opodatkowania) wyniesie 8 tys. zł rocznie, w ogóle nie zapłacą PIT. Natomiast podatnicy, których podstawa opodatkowania będzie wyższa niż 8 tys. zł, ale nie przekroczy 13 tys. zł, uiszczą niższy podatek. Dla tych osób kwota zmniejszająca podatek będzie malała wraz ze wzrostem podstawy obliczenia podatku i będzie wynosić od 1440 zł do 556,02 zł.

Z kolei podatnicy, u których podstawa obliczenia podatku przekroczy 13 tys. zł, ale będzie niższa od górnej granicy pierwszego przedziału skali podatkowej (85 528 zł), będą stosować kwotę zmniejszającą podatek w wysokości 556,02 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyżej 85 528 zł kwota zmniejszająca podatek będzie maleć z 556,02 zł aż do 0 zł (przy dochodzie wynoszącym 127 tys. zł).

Coś dla przedsiębiorców

Ministerstwo Finansów chce także zwolnić z obowiązku zapłaty zaliczki na podatek dochodowy (bądź zaliczki od dochodów osiągniętych przez kilka następujących po sobie okresów rozliczeniowych), gdy nie przekracza ona 1000 zł. Ta zmiana powstała z myślą o małych przedsiębiorcach, ale będzie zapisana zarówno w ustawie o PIT, jak i w ustawie o CIT.

Natomiast wszystkich prowadzących działalność gospodarczą powinno ucieszyć podniesienie wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych, których zakup będzie można jednorazowo odliczyć od przychodu. Limit ten ma wzrosnąć z dzisiejszych 3,5 tys. zł do 10 tys. zł. To dwukrotnie więcej, niż zakładano w pierwotnym projekcie (wtedy mówiono o 5 tys. zł).

Zlikwidowany ma być obowiązek zgłaszania do urzędu skarbowego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Coś dla pracowników

Na zmianach skorzystają też pracownicy, którzy otrzymują świadczenia od pracodawcy.

Przykładowo zostaną podniesione limity zwolnienia z PIT dla:

● zapomóg z funduszu zakładowej organizacji związkowej, otrzymywanych w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych – planowany wzrost z 2280 zł do 6 tys. zł;

● świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych – planowany wzrost z 380 zł do 1 tys. zł;

● dopłat do wypoczynku – planowana podwyżka z 760 zł do 2 tys. zł.

Szczegóły dotyczące podniesienia podatkowych limitów przedstawiamy w tabeli.

Ryczałt od najmu

Resort finansów znacznie zmienił też swoje plany dotyczące zmian w opodatkowaniu najmu. Jak już informowaliśmy, odstąpił od pierwotnego zamiaru, że z ryczałtu ewidencjonowanego mogliby korzystać tylko ci wynajmujący, których roczne przychody nie przekraczałyby 100 tys. zł (pisaliśmy o tym w artykule „Bogatsi zapłacą 12,5 proc. ryczałtu od najmu”, DGP nr 177/2017).

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Obecnie MF chce, aby powyżej tego limitu podatnicy nadal mogli korzystać z ryczałtu, tyle że po przekroczeniu 100 tys. zł przychodów stawka wynosiłaby 12,5 proc.

Poniżej 100 tys. zł przychodu stawka pozostałaby bez zmian – 8,5 proc.

Usługi niematerialne

Mocno złagodzony został kontrowersyjny pomysł dotyczący potrącania od przychodu wydatków na usługi niematerialne. Początkowo MF chciało, aby nielimitowane były tylko wydatki do 1,2 mln zł rocznie, a nadwyżka była objęta limitem w wysokości 5 proc. wartości zysku operacyjnego powiększonego o amortyzację (5 proc. wskaźnika EBITDA).

Zgodnie z nowym projektem nielimitowane będą wszystkie wydatki do 3 mln zł. Natomiast nadwyżka będzie objęta limitem do wysokości 5 proc. nadwyżki sumy przychodów ze wszystkich źródeł (pomniejszonej o przychody z tytułu odsetek) nad sumą kosztów uzyskania przychodów, pomniejszonych o odpisy amortyzacyjne i odsetki zaliczane do kosztów. W Ministerstwie Finansów nazywają ten wskaźnik „podatkową EBITDA”.

Co więcej, ograniczenia mają dotyczyć już tylko kosztów poniesionych na rzecz podmiotów powiązanych z podatnikiem. To oznacza, że nie byłoby ograniczenia dla profesjonalnych, kupowanych od podmiotów zewnętrznych, usług księgowych, prawnych, przetwarzania danych, licencji itd.


Odsetkowe koszty

REKLAMA

Resort finansów zgodził się też 25-krotnie podwyższyć próg, po przekroczeniu którego podatnicy będą musieli stosować ograniczenia w zaliczaniu odsetek do kosztów uzyskania przychodów. Przy czym nie chodzi tu już jedynie o odsetki od pożyczek od podmiotów powiązanych (tak jest dzisiaj), ale od wszelkich form finansowania zewnętrznego (kredytów, pożyczek, leasingu itp.), również gdy udzielają ich podmioty niepowiązane.

W nowym projekcie ministerstwo założyło, że jeśli płacone przez podatnika odsetki netto (nadwyżka kosztów finansowania nad przychodami z odsetek) przekroczą rocznie 3 mln zł (wcześniejszy projekt zakładał 120 tys. zł), wówczas do kosztów podatkowych można będzie zaliczyć je tylko w wysokości 30 proc. podatkowej EBITDA.

Mimo 25-krotnie podwyższonego progu (ze 120 tys. zł do 3 mln zł) nadal będzie on niższy, niż przewiduje unijna dyrektywa, która pozwala na ustalenie go na poziomie 3 mln euro.

Rozdzielenie przychodów

Resort nie rezygnuje z rozdzielenia przychodów podatników CIT na dwa źródła: z działalności gospodarczej (operacyjnej) i z zysków kapitałowych. Odstąpił natomiast od najbardziej kontrowersyjnego pomysłu, aby przedsiębiorcy nie mogli odliczać straty ze zbycia własnych wierzytelności od przychodu z działalności operacyjnej. Obecny projekt zakłada, że do źródła „zyski kapitałowe” będą zaliczane:

● przychody ze zbycia tylko tych wierzytelności, które wcześniej zostały nabyte przez podatnika, oraz

● przychody ze zbycia wierzytelności wynikających z przychodów zaliczanych do zysków kapitałowych.

Podział źródeł przychodów w CIT na działalność gospodarczą i przychody z zysków kapitałowych nie będzie dotyczył banków i innych instytucji finansowych.

Od galerii i biurowców

Resort złagodził też swoje pomysły dotyczące minimalnego podatku od budynków handlowo-usługowych oraz biurowych. Zgodnie z nową koncepcją podatek miałby wynosić miesięcznie 0,035 proc. wartości początkowej nieruchomości (czyli 0,42 proc. rocznie), a nie – jak pierwotnie zakładano – 0,042 proc. miesięcznie (czyli 0,5 proc. rocznie).

Co więcej, podatek ma być pobierany tylko od nadwyżki wartości początkowej powyżej 10 mln zł, a nie jak MF pierwotnie zakładał – od całej wartości budynku, gdy przekracza ona 10 mln zł. Tym samym potwierdziły się nasze informacje, o których pisaliśmy w artykule „Skrytykowany MF nieco chowa pazury” (DGP nr 172/2017).

Zmiany dla banków

Ministerstwo zamierza też wprowadzić zmiany dla banków, które ułatwią im rozliczenie z fiskusem po wprowadzeniu od 1 stycznia 2018 r. nowych zasad rachunkowości. Nowy Międzynarodowy Standard Rachunkowości nr 39 będzie zobowiązywać banki do rozpoznawania dla celów rachunkowych strat na portfelu kredytowym, które mogą ponieść w trakcie kredytowania. Po zmianach w ustawie o CIT odpisy byłyby rozpoznawane w bankach jako odpisy na oczekiwane straty kredytowe z tytułu składnika aktywów finansowych (odpisy na straty kredytowe). ⒸⓅ

infoRgrafika

Agnieszka Pokojska

Etap legislacyjny

Projekt nowelizacji ustawy o PIT i CIT oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – skierowany na komisję prawniczą

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2025 r. średnia pensja w Polsce przekroczy granicę 9000 zł brutto. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Groźna luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje prawo do nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

REKLAMA

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA