REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Certyfikat rezydencji podatkowej – aktualność i aktualizacja

Katarzyna Broniszewska
Certyfikat rezydencji podatkowej
Certyfikat rezydencji podatkowej
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Spółka prowadząc działalność gospodarczą nabywa licencję od kontrahentów, którzy nie posiadają rezydencji podatkowej w Polsce. Jako płatnik pobiera podatek od należności, jakie wypłaca osobom zagranicznym (jednocześnie przestrzegając umów o unikaniu podwójnego opodatkowania). Aby móc realizować ten obowiązek musi posiadać certyfikaty rezydencji tych podmiotów.

Spółka ma wątpliwości jak długo certyfikat rezydencji zachowuje swoją aktualność i co stanowi potwierdzenie zmiany informacji wskazanych w takim certyfikacie?

Autopromocja

Certyfikaty rezydencji wydawane są przez administrację podatkową państwa, w którym zagraniczne podmioty mają siedzibę lub miejsce zamieszkania.

Ważność certyfikatu rezydencji podatkowej zagranicznego kontrahenta

Polecamy: Komplet podatki 2019

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Płatności, dokonywane na ich rzecz, określone są w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), zwanej dalej ustawą o PIT.

Spółka, aby móc skutecznie przestrzegać powyższego przepisu oraz postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, poddaje aktualizacji posiadane certyfikaty, ubiegając się u kontrahentów o nowe.

W związku z tym powstają pewne problemy dotyczące stanowiska podmiotów zagranicznych wobec przesłanych certyfikatów. Niektórzy z nich uważają, że wcześniej przesłane dokumenty pozostają aktualne, część dysponuje tylko jednym oryginałem certyfikatów, część posiada je tylko w formie elektronicznej, część w innych formach.

Innym problemem jest to ,że część certyfikatów wskazuje okres, za który potwierdza rezydencję podatkową kontrahenta, inne certyfikaty zaświadczają rezydencję za określony czas w przeszłości do daty wydania certyfikatu rezydencji lub przesyłane są takie, które nie podają okresu, za jaki poświadczają rezydencję podatkową, a jedynie posiadają datę wystawienia certyfikatu.

Kiedy trzeba mieć certyfikat rezydencji?

Certyfikat rezydencji

Certyfikat rezydencji jest dokumentem, w którym zagraniczna administracja podatkowa potwierdza posiadanie przez osobę fizyczną miejsca zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium danego kraju. Oznacza to, że dana osoba w tym państwie podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Ponadto certyfikat powinien zawierać informacje takie jak dane identyfikujące podatnika, w tym jego nazwę i siedzibę, datę wystawienia oraz ewentualnie okres ważności dokumentu.

Certyfikat potwierdza określony stan faktyczny na dzień jego wydania, lub jeśli to wynika z jego treści również w przeszłości. Zatem może dotyczyć tylko takich stanów faktycznych, które już zaistniały, tj. teraźniejszych lub przeszłych, nigdy przyszłych okoliczności faktycznych.

Polecamy: Do czego służy certyfikat rezydencji?

Czy certyfikat rezydencji płatnik powinien posiadać w dniu poboru podatku?

Na podstawie certyfikatu stwierdza się,  czy od wypłat należności wskazanych art. 29 ustawy o PIT, powinien zostać pobrany przez płatnika podatek oraz w jakiej stawce. Przesądza on o tym, jaki podatek zostanie pobrany- czy według stawek przewidzianych w polskich przepisach, czy wynikających z umów międzynarodowych.

To płatnik musi dopełnić wszelkich obowiązków wynikających z pobrania podatku, ponieważ to On ponosi odpowiedzialność za niedobranie lub niewypłaceni należnego podatku. W związku  z tym wymaga się uzyskania przez płatnika certyfikatu rezydencji aktualnego na moment dokonywania wypłat na rzecz podatnika.

Aktualność oraz forma certyfikatu rezydencji

Nie istnieje ujednolicona forma certyfikatów rezydencji. W związku z czym to poszczególne państwo decyduje o tym, jaki wzór certyfikatu oraz wymogi formalne dotyczące jego wydania będą stosowane.

Ważne jest, aby na jego podstawie można było znaleźć informacje o danych identyfikujących podatnika, dacie wystawienia oraz ewentualnie o okresie ważności dokumentu,  czy podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w państwie jego miejsca zamieszkania.

Certyfikatu nie można zastąpić pisemnym oświadczeniem przedstawiciela podmiotu zagranicznego. Wynika to z art. art. 5a pkt 21 ustawy o podatku PIT, wskazującego czym jest i przez kogo jest wydawany certyfikat. Ponadto certyfikatu rezydencji nie można zastąpić innym dokumentem prywatnym lub urzędowym, który poświadczałby o miejscu zamieszkania podatnika.

Mimo braku zmiany okoliczności faktycznych, które zostały stwierdzone w certyfikacie, po upływie okresu na jaki został on wydany, nie można stwierdzić, że dalej istniejące okoliczności są potwierdzone tym dokumentem.

Jak długo jest ważny certyfikat rezydencji i czy może być dostarczony w formie elektronicznej?

Dla płatnika, który chce prawidłowo wykonać obowiązki podatkowe, niewystarczające jest posiadanie dokumentu certyfikatu rezydencji, który opatrzony jest datą wydania w roku lub w latach poprzedzających rok, w którym dokonuje się płatności.

Potrzebne jest również pisemne oświadczenie podatnika dokonane np. w formie e-mail o braku zmian dotyczących rezydencji podatkowej podatnika  w roku, w którym jest dokonywana wypłata.

Spółka musi uzyskać certyfikat rezydencji, który potwierdza rezydencję podatkową podmiotu zagranicznego w chwili dokonywania na jego rzecz wypłat określonych należności. Certyfikat rezydencji dotyczący jakiegokolwiek okresu jest w tym wypadku niewystarczający.

Udokumentowanie miejsca zamieszkania podatnika dla celów podatkowych za pomocą certyfikatem rezydencji jest warunkiem do zastosowania przez spółkę stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobrania podatku zgodnie z taką umową.

Podatki 2019

Podsumowanie

1. Spółka może stosować zwolnienie od podatku bądź stawki podatku, która wynika z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, jeśli:
- posiada oryginał certyfikatu rezydencji podatnika oraz pisemne potwierdzenie (również w formie e-mail) o braku zmiany danych wynikających z tego certyfikatu,
- udokumentowane jest miejsca zamieszkania podatnika dla celów podatkowych za okres, w którym dokonane zostały przedmiotowe wypłaty uzyskanym certyfikatem rezydencji.

Spełnienie tego wymogu nastąpi, gdy Spółka będzie w posiadaniu takiego certyfikatu, ponieważ właśnie z tą chwilą zostanie udokumentowana kwestia prawidłowości obowiązków podatkowych wypełnianych przez płatnika na rzecz podmiotu zagranicznego.

2. Podmiot zagraniczny powinien dostarczyć spółce oryginał certyfikatu rezydencji.

Jeżeli nie jest to możliwe (a płatnik przedstawia jedynie kopie lub skan, nawet potwierdzone przez notariusza państwa, z którego pochodzi), to należy okazać oryginał, aby móc potwierdzić jego zgodności z oryginalnym dokumentem. Kopie certyfikatów rezydencji nie stanowią dokumentów urzędowych.

Mimo to dopuszczalne jest złożenie odpisu dokumentu, jeżeli jego zgodność z oryginałem została poświadczona przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym lub doradcą podatkowym. Odpis ma walor dokumentu urzędowego.

W przypadku, kiedy w ogóle nie istnieje możliwości dostarczenia certyfikatu rezydencji w tych postaciach ( np. w danym kraju certyfikaty zostały zastąpione udostępnianiem dokumentu w wersji elektronicznej dostępnej na oficjalnej stronie internetowej) to forma taka (certyfikat w wersji elektronicznej) będzie wystarczająca, aby udowodnić miejsce zamieszkania podatnika.

Brak certyfikatu rezydencji nakłada obowiązek na płatnika (spółkę) do pobrania podatku na podstawie polskich przepisów podatkowych.

Artykuł powstał w oparciu o indywidualną interpretację podatkową z 4 sierpnia 2011 roku , wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPB2/415-556/11-3/WM).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA