REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wypełnić zgłoszenie SD-Z2

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak wypełnić zgłoszenie SD-Z2
Jak wypełnić zgłoszenie SD-Z2

REKLAMA

REKLAMA

Zgłoszenie o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych na formularzu SD-Z2 składają osoby, które otrzymały spadek lub darowiznę od osoby z kręgu najbliższej rodziny. Złożenie wypełnionego formularza SD-Z2 jest warunkiem zwolnienia z podatku od spadków i darowizn w takich sytuacjach. Aktualny wzór formularza SD-Z2 (wersja 6) obowiązuje od 1 stycznia 2016 r.

Kto składa SD-Z2

Formularz SD-Z2 składają: małżonkowie, zstępni (dzieci, wnuki, prawnuki etc.), wstępni (rodzice, dziadkowe, pradziadkowie etc., rodzeństwo, pasierb, ojczym, macocha osób które otrzymały spadek lub darowiznę.

REKLAMA

Dotyczy to również osób, które nabyły majątek przez:

- zapis zwykły, dalszy albo windykacyjny,

- polecenie testamentowe,

- zachowek,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- dyspozycję bankową wkładem na wypadek śmierci,

- dyspozycję uczestnika otwartego funduszu inwestycyjnego albo specjalistycznego otwartego funduszu inwestycyjnego,

- nieodpłatne zniesienie współwłasności,

- darowiznę albo polecenie darczyńcy,

- nieodpłatną rentę, czyli regularnie dostaje od kogoś pieniądze albo rzeczy,

- nieodpłatne użytkowanie,

- nieodpłatną służebność.

Osoby te są zwolnione z podatku od spadków i darowizn na mocy art. 4a ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (upsd).

Jednak jednym z warunków tego zwolnienia jest zgłoszenie nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego na druku SD-Z2.

Który urząd skarbowy jest właściwy dla deklaracji SD-Z2?

Zasady te dotyczą jedynie rzeczy i praw majątkowych (majątku), które znajdują się w Polsce. A jeśli znajdują się za granicą — to tylko jeśli nabywcą jest obywatel Polski albo Polska była stałym miejscem zamieszkania nabywcy w chwili zawarcia umowy darowizny albo w momencie śmierci spadkodawcy.

Termin złożenia SD-Z2

REKLAMA

Formularz ten trzeba złożyć w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2–5, 7 i 8 oraz ust. 2 upsd, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia – w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, zarejestrowania aktu poświadczenia dziedziczenia lub wydania europejskiego poświadczenia spadkowego

W przypadku nabycia w drodze darowizny, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy – z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń;

REKLAMA

Trzeba też pamiętać, że gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, a wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, przekracza kwotę wolną od podatku określoną w art. 9 ust. 1 pkt 1 upsd (aktualnie 9637 zł) nabywcy mają obowiązek udokumentowania ich otrzymania dowodem przekazania na rachunek płatniczy nabywcy, na jego rachunek, inny niż płatniczy, w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub przekazem pocztowym.

Jeżeli nabywca dowiedział się o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych po upływie ww. terminów - zwolnienie, stosuje się, gdy nabywca zgłosi te rzeczy lub prawa majątkowe naczelnikowi urzędu skarbowego nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia, w którym dowiedział się o ich nabyciu, oraz uprawdopodobni fakt późniejszego powzięcia wiadomości o ich nabyciu.

Jeśli nabywca nie złoży formularza SD-Z2 w wymaganym terminie, będzie musiał zapłacić podatek i złożyć zeznanie podatkowe SD-3.

Zgłoszenie SD-Z2 można złożyć (wysłać pocztą) albo w wersji papierowej w urzędzie skarbowym albo w wersji elektronicznej na Portalu Podatkowym Ministerstwa Finansów: www.portalpodatkowy.mf.gov.pl

Kiedy nie trzeba składać ZD-Z2

Obowiązek zgłoszenia nie obejmuje przypadków, gdy:

1) wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, nie przekracza kwoty wolnej określonej w art. 9 ust. 1 pkt 1 upsd (aktualnie 9637 zł) lub

2) nabycie następuje na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego albo w tej formie zostało złożone oświadczenie woli jednej ze stron.

Wzór zgłoszenia SD-Z2

Aktualny wzór formularza SD-Z2(6) obowiązuje od 1 stycznia 2016 r. Został określony rozporządzeniem Ministra Finansów z 20 listopada 2015 r. w sprawie wzoru zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych (Dz.U. 2015, poz. 2060).

Można również złożyć SD-Z2 elektronicznie w systemie e-deklaracje na Portalu podatkowym podatki.gov.pl: https://www.podatki.gov.pl/pcc-sd/sd/e-deklaracje-sd/formularze-sd/

Jak wypełnić SD-Z2

Tak jak prawie wszystkie formularze podatkowe pola jasne wypełnia podatnik, pola ciemne wypełnia organ podatkowy. Formularz trzeba wypełnić na maszynie, komputerowo lub ręcznie, dużymi, drukowanymi literami, czarnym lub niebieskim kolorem.

W pozycji (polu) nr 1 trzeba wpisać swój (nabywcy) NIP lub PESEL.

W pozycji nr 4 trzeba wpisać datę nabycia rzeczy lub praw majątkowych.

W pozycji nr 5 trzeba wpisać datę powstania obowiązku podatkowego.

Co do daty powstania obowiązku podatkowego patrz art. 6 upsd.

W pozycji nr 6 (część A) trzeba wpisać urząd skarbowy, do którego jest adresowane zgłoszenie

Który urząd skarbowy jest właściwy dla deklaracji SD-Z2?

W pozycji nr 7 (część A) trzeba wpisać cel złożenia formularza – trzeba zaznaczyć właściwy kwadrat, czy jest to złożenie zgłoszenia, czy korekta już wcześniej złożonego zgłoszenia.

W pozycjach nr 8-23 (część B) trzeba wpisać dane identyfikacyjne i aktualny adres zamieszkania podatnika (spadkobiercy, obdarowanego, innego nabywcy)

W pozycjach nr 24-39 (część C) trzeba wpisać dane identyfikujące i ostatni adres zamieszkania spadkodawcy, darczyńcy lub innej osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy lub prawa majątkowe. W przypadku zapisu zwykłego, dalszego zapisu, polecenia testamentowego lub zachowku należy wpisać dane spadkodawcy

W pozycji nr 40 (część D) trzeba określić (zaznaczyć właściwy kwadrat) tytuł nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych.

Do wyboru jest 14 opcji: dziedziczenie, zapis zwykły, dalszy zapis, zapis windykacyjny, polecenie testamentowe,  darowizna, polecenie darczyńcy, zachowek, nieodpłatne zniesienie współwłasności i tytuły określone w art. 1a upsd, nieodpłatna renta, nieodpłatne użytkowanie, nieodpłatna służebność, nabycie praw do wkładów oszczędnościowych na podstawie dyspozycji wkładcy, nabycie jednostek uczestnictwa na podstawie dyspozycji uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego albo specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego na wypadek jego śmierci.

Jeżeli w pozycji nr 40 zaznaczono kwadrat nr 9 (nieodpłatne zniesienie współwłasności i tytuły określone w art. 1a upsd), to w części E (pozycje 41-43) trzeba określić (zaznaczając właściwy kwadrat lub kwadraty) rodzaj nieodpłatnego zniesienia współwłasności.

W części F (pozycje 45-52) trzeba określić (zaznaczając właściwy kwadrat lub kwadraty) rodzaj dokumentu potwierdzającego nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych. Do wyboru jest 8 opcji: oświadczenie o przyjęciu spadku, testament, prawomocne orzeczenie sądu, umowa, ugoda, zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia, europejskie poświadczenie spadkowe, inny dokument.

W części G (pozycje nr 53-87) trzeba wpisać dane dotyczące nabytych poszczególnych rzeczy lub praw majątkowych. W szczególności trzeba wskazać wartość rynkowa nabywanych rzeczy lub praw majątkowych w dniu powstania obowiązku podatkowego (w zł). A w rubryce nr 87 trzeba wpisać łączna wartość wszystkich wskazanych wyżej nabytych rzeczy lub praw majątkowych (w zł).

W pozycji nr 88 (Część H) trzeba wskazać (zaznaczając odpowiedni kwadrat) stosunek pokrewieństwa (powinowactwa) nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy lub prawa majątkowe.

W części I (pozycje 89-92) trzeba zaznaczyć sposób przekazania środków pieniężnych tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy.

W części J (pozycja 93) można wpisać uwagi składającego zgłoszenie (np. informację o adresie do korespondencji lub numerze telefonu).

W części K (pozycje 94-96) jest miejsce na podpis nabywcy albo jego pełnomocnika. Przy czym sam podpis trzeba złożyć w pozycji 96. W pozycji 95 trzeba wpisać czytelnie imię i nazwisko, a w pozycji 94 datę złożenia podpisu.

Podstawa prawna:

- Ustawa z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jednolity - Dz.U. z 2015 r. poz. 86 z późn. zm.);

- Rozporządzenie Ministra Finansów z 20 listopada 2015 r. w sprawie wzoru zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych (Dz.U. poz. 2060);

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
JPK_KR_PD już nadchodzi – nowy obowiązek dla podatników CIT. Czy Twoja firma jest gotowa?

Nowy plik JPK_KR_PD to nie tylko kolejne wymaganie fiskusa, ale prawdziwa rewolucja w raportowaniu księgowym. Od 2025 roku obejmie duże firmy, a od 2026 wszystkich podatników CIT. Zmiany w planie kont, nowe struktury danych, testy, audyty – przygotowań jest sporo, a czasu coraz mniej. Zobacz, co musisz zrobić, by nie obudzić się z ręką w księgowym chaosie.

Kiedy członek rodziny współpracujący przy rodzinnym biznesie musi być zgłoszony do ZUS?

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nakłada obowiązek zgłoszenia do ZUS i odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność i z szeroko rozumianymi zleceniobiorcami. Podobnie czyni ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego. Analizy wymaga zatem, kto spełnia definicję takiej osoby współpracującej i czy jej sytuacja uzależniona jest od formy tej współpracy - umownej bądź bezumownej. Spory z ZUS w przedmiocie obowiązku objęcia osób współpracujących ubezpieczeniami społecznymi trafiają aż do Sądu Najwyższego, warto więc wziąć pod uwagę również aktualne orzecznictwo w tej materii.

Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (ELO). Co muszą wiedzieć przewoźnicy? Uproszczenie procedur dla kierowców

ELO to cyfrowe rozwiązanie, które usprawni proces odprawy celnej na granicy między Francją a Wielką Brytanią. Jest to francuski odpowiednik GMR - system będzie wymagać utworzenia jednej elektronicznej „koperty logistycznej” dla każdego pojazdu, zawierającej wszystkie niezbędne dane celne oraz deklaracje bezpieczeństwa.

Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

REKLAMA

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

REKLAMA