REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wypełnić zgłoszenie SD-Z2

Jak wypełnić zgłoszenie SD-Z2
Jak wypełnić zgłoszenie SD-Z2

REKLAMA

REKLAMA

Zgłoszenie o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych na formularzu SD-Z2 składają osoby, które otrzymały spadek lub darowiznę od osoby z kręgu najbliższej rodziny. Złożenie wypełnionego formularza SD-Z2 jest warunkiem zwolnienia z podatku od spadków i darowizn w takich sytuacjach. Aktualny wzór formularza SD-Z2 (wersja 6) obowiązuje od 1 stycznia 2016 r.

Kto składa SD-Z2

Formularz SD-Z2 składają: małżonkowie, zstępni (dzieci, wnuki, prawnuki etc.), wstępni (rodzice, dziadkowe, pradziadkowie etc., rodzeństwo, pasierb, ojczym, macocha osób które otrzymały spadek lub darowiznę.

REKLAMA

Autopromocja

Dotyczy to również osób, które nabyły majątek przez:

- zapis zwykły, dalszy albo windykacyjny,

- polecenie testamentowe,

- zachowek,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- dyspozycję bankową wkładem na wypadek śmierci,

- dyspozycję uczestnika otwartego funduszu inwestycyjnego albo specjalistycznego otwartego funduszu inwestycyjnego,

- nieodpłatne zniesienie współwłasności,

- darowiznę albo polecenie darczyńcy,

- nieodpłatną rentę, czyli regularnie dostaje od kogoś pieniądze albo rzeczy,

- nieodpłatne użytkowanie,

- nieodpłatną służebność.

Osoby te są zwolnione z podatku od spadków i darowizn na mocy art. 4a ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (upsd).

Jednak jednym z warunków tego zwolnienia jest zgłoszenie nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego na druku SD-Z2.

Który urząd skarbowy jest właściwy dla deklaracji SD-Z2?

Zasady te dotyczą jedynie rzeczy i praw majątkowych (majątku), które znajdują się w Polsce. A jeśli znajdują się za granicą — to tylko jeśli nabywcą jest obywatel Polski albo Polska była stałym miejscem zamieszkania nabywcy w chwili zawarcia umowy darowizny albo w momencie śmierci spadkodawcy.

Termin złożenia SD-Z2

Formularz ten trzeba złożyć w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2–5, 7 i 8 oraz ust. 2 upsd, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia – w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, zarejestrowania aktu poświadczenia dziedziczenia lub wydania europejskiego poświadczenia spadkowego

W przypadku nabycia w drodze darowizny, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy – z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń;

REKLAMA

Trzeba też pamiętać, że gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, a wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, przekracza kwotę wolną od podatku określoną w art. 9 ust. 1 pkt 1 upsd (aktualnie 9637 zł) nabywcy mają obowiązek udokumentowania ich otrzymania dowodem przekazania na rachunek płatniczy nabywcy, na jego rachunek, inny niż płatniczy, w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub przekazem pocztowym.

Jeżeli nabywca dowiedział się o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych po upływie ww. terminów - zwolnienie, stosuje się, gdy nabywca zgłosi te rzeczy lub prawa majątkowe naczelnikowi urzędu skarbowego nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia, w którym dowiedział się o ich nabyciu, oraz uprawdopodobni fakt późniejszego powzięcia wiadomości o ich nabyciu.

Jeśli nabywca nie złoży formularza SD-Z2 w wymaganym terminie, będzie musiał zapłacić podatek i złożyć zeznanie podatkowe SD-3.

Zgłoszenie SD-Z2 można złożyć (wysłać pocztą) albo w wersji papierowej w urzędzie skarbowym albo w wersji elektronicznej na Portalu Podatkowym Ministerstwa Finansów: www.portalpodatkowy.mf.gov.pl

Kiedy nie trzeba składać ZD-Z2

Obowiązek zgłoszenia nie obejmuje przypadków, gdy:

1) wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, nie przekracza kwoty wolnej określonej w art. 9 ust. 1 pkt 1 upsd (aktualnie 9637 zł) lub

2) nabycie następuje na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego albo w tej formie zostało złożone oświadczenie woli jednej ze stron.

Wzór zgłoszenia SD-Z2

Aktualny wzór formularza SD-Z2(6) obowiązuje od 1 stycznia 2016 r. Został określony rozporządzeniem Ministra Finansów z 20 listopada 2015 r. w sprawie wzoru zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych (Dz.U. 2015, poz. 2060).

Można również złożyć SD-Z2 elektronicznie w systemie e-deklaracje na Portalu podatkowym podatki.gov.pl: https://www.podatki.gov.pl/pcc-sd/sd/e-deklaracje-sd/formularze-sd/

Jak wypełnić SD-Z2

Tak jak prawie wszystkie formularze podatkowe pola jasne wypełnia podatnik, pola ciemne wypełnia organ podatkowy. Formularz trzeba wypełnić na maszynie, komputerowo lub ręcznie, dużymi, drukowanymi literami, czarnym lub niebieskim kolorem.

W pozycji (polu) nr 1 trzeba wpisać swój (nabywcy) NIP lub PESEL.

W pozycji nr 4 trzeba wpisać datę nabycia rzeczy lub praw majątkowych.

W pozycji nr 5 trzeba wpisać datę powstania obowiązku podatkowego.

Co do daty powstania obowiązku podatkowego patrz art. 6 upsd.

W pozycji nr 6 (część A) trzeba wpisać urząd skarbowy, do którego jest adresowane zgłoszenie

Który urząd skarbowy jest właściwy dla deklaracji SD-Z2?

W pozycji nr 7 (część A) trzeba wpisać cel złożenia formularza – trzeba zaznaczyć właściwy kwadrat, czy jest to złożenie zgłoszenia, czy korekta już wcześniej złożonego zgłoszenia.

W pozycjach nr 8-23 (część B) trzeba wpisać dane identyfikacyjne i aktualny adres zamieszkania podatnika (spadkobiercy, obdarowanego, innego nabywcy)

W pozycjach nr 24-39 (część C) trzeba wpisać dane identyfikujące i ostatni adres zamieszkania spadkodawcy, darczyńcy lub innej osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy lub prawa majątkowe. W przypadku zapisu zwykłego, dalszego zapisu, polecenia testamentowego lub zachowku należy wpisać dane spadkodawcy

W pozycji nr 40 (część D) trzeba określić (zaznaczyć właściwy kwadrat) tytuł nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych.

Do wyboru jest 14 opcji: dziedziczenie, zapis zwykły, dalszy zapis, zapis windykacyjny, polecenie testamentowe,  darowizna, polecenie darczyńcy, zachowek, nieodpłatne zniesienie współwłasności i tytuły określone w art. 1a upsd, nieodpłatna renta, nieodpłatne użytkowanie, nieodpłatna służebność, nabycie praw do wkładów oszczędnościowych na podstawie dyspozycji wkładcy, nabycie jednostek uczestnictwa na podstawie dyspozycji uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego albo specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego na wypadek jego śmierci.

Jeżeli w pozycji nr 40 zaznaczono kwadrat nr 9 (nieodpłatne zniesienie współwłasności i tytuły określone w art. 1a upsd), to w części E (pozycje 41-43) trzeba określić (zaznaczając właściwy kwadrat lub kwadraty) rodzaj nieodpłatnego zniesienia współwłasności.

W części F (pozycje 45-52) trzeba określić (zaznaczając właściwy kwadrat lub kwadraty) rodzaj dokumentu potwierdzającego nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych. Do wyboru jest 8 opcji: oświadczenie o przyjęciu spadku, testament, prawomocne orzeczenie sądu, umowa, ugoda, zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia, europejskie poświadczenie spadkowe, inny dokument.

W części G (pozycje nr 53-87) trzeba wpisać dane dotyczące nabytych poszczególnych rzeczy lub praw majątkowych. W szczególności trzeba wskazać wartość rynkowa nabywanych rzeczy lub praw majątkowych w dniu powstania obowiązku podatkowego (w zł). A w rubryce nr 87 trzeba wpisać łączna wartość wszystkich wskazanych wyżej nabytych rzeczy lub praw majątkowych (w zł).

W pozycji nr 88 (Część H) trzeba wskazać (zaznaczając odpowiedni kwadrat) stosunek pokrewieństwa (powinowactwa) nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy lub prawa majątkowe.

W części I (pozycje 89-92) trzeba zaznaczyć sposób przekazania środków pieniężnych tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy.

W części J (pozycja 93) można wpisać uwagi składającego zgłoszenie (np. informację o adresie do korespondencji lub numerze telefonu).

W części K (pozycje 94-96) jest miejsce na podpis nabywcy albo jego pełnomocnika. Przy czym sam podpis trzeba złożyć w pozycji 96. W pozycji 95 trzeba wpisać czytelnie imię i nazwisko, a w pozycji 94 datę złożenia podpisu.

Podstawa prawna:

- Ustawa z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jednolity - Dz.U. z 2015 r. poz. 86 z późn. zm.);

- Rozporządzenie Ministra Finansów z 20 listopada 2015 r. w sprawie wzoru zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych (Dz.U. poz. 2060);

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA