REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wypełnić zgłoszenie SD-Z2

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak wypełnić zgłoszenie SD-Z2
Jak wypełnić zgłoszenie SD-Z2

REKLAMA

REKLAMA

Zgłoszenie o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych na formularzu SD-Z2 składają osoby, które otrzymały spadek lub darowiznę od osoby z kręgu najbliższej rodziny. Złożenie wypełnionego formularza SD-Z2 jest warunkiem zwolnienia z podatku od spadków i darowizn w takich sytuacjach. Aktualny wzór formularza SD-Z2 (wersja 6) obowiązuje od 1 stycznia 2016 r.

Kto składa SD-Z2

Formularz SD-Z2 składają: małżonkowie, zstępni (dzieci, wnuki, prawnuki etc.), wstępni (rodzice, dziadkowe, pradziadkowie etc., rodzeństwo, pasierb, ojczym, macocha osób które otrzymały spadek lub darowiznę.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dotyczy to również osób, które nabyły majątek przez:

- zapis zwykły, dalszy albo windykacyjny,

- polecenie testamentowe,

REKLAMA

- zachowek,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- dyspozycję bankową wkładem na wypadek śmierci,

- dyspozycję uczestnika otwartego funduszu inwestycyjnego albo specjalistycznego otwartego funduszu inwestycyjnego,

- nieodpłatne zniesienie współwłasności,

- darowiznę albo polecenie darczyńcy,

- nieodpłatną rentę, czyli regularnie dostaje od kogoś pieniądze albo rzeczy,

- nieodpłatne użytkowanie,

- nieodpłatną służebność.

Osoby te są zwolnione z podatku od spadków i darowizn na mocy art. 4a ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (upsd).

Jednak jednym z warunków tego zwolnienia jest zgłoszenie nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego na druku SD-Z2.

Który urząd skarbowy jest właściwy dla deklaracji SD-Z2?

Zasady te dotyczą jedynie rzeczy i praw majątkowych (majątku), które znajdują się w Polsce. A jeśli znajdują się za granicą — to tylko jeśli nabywcą jest obywatel Polski albo Polska była stałym miejscem zamieszkania nabywcy w chwili zawarcia umowy darowizny albo w momencie śmierci spadkodawcy.

Termin złożenia SD-Z2

Formularz ten trzeba złożyć w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2–5, 7 i 8 oraz ust. 2 upsd, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia – w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, zarejestrowania aktu poświadczenia dziedziczenia lub wydania europejskiego poświadczenia spadkowego

W przypadku nabycia w drodze darowizny, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy – z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń;

Trzeba też pamiętać, że gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, a wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, przekracza kwotę wolną od podatku określoną w art. 9 ust. 1 pkt 1 upsd (aktualnie 9637 zł) nabywcy mają obowiązek udokumentowania ich otrzymania dowodem przekazania na rachunek płatniczy nabywcy, na jego rachunek, inny niż płatniczy, w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub przekazem pocztowym.

Jeżeli nabywca dowiedział się o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych po upływie ww. terminów - zwolnienie, stosuje się, gdy nabywca zgłosi te rzeczy lub prawa majątkowe naczelnikowi urzędu skarbowego nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia, w którym dowiedział się o ich nabyciu, oraz uprawdopodobni fakt późniejszego powzięcia wiadomości o ich nabyciu.

Jeśli nabywca nie złoży formularza SD-Z2 w wymaganym terminie, będzie musiał zapłacić podatek i złożyć zeznanie podatkowe SD-3.

Zgłoszenie SD-Z2 można złożyć (wysłać pocztą) albo w wersji papierowej w urzędzie skarbowym albo w wersji elektronicznej na Portalu Podatkowym Ministerstwa Finansów: www.portalpodatkowy.mf.gov.pl

Kiedy nie trzeba składać ZD-Z2

Obowiązek zgłoszenia nie obejmuje przypadków, gdy:

1) wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, nie przekracza kwoty wolnej określonej w art. 9 ust. 1 pkt 1 upsd (aktualnie 9637 zł) lub

2) nabycie następuje na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego albo w tej formie zostało złożone oświadczenie woli jednej ze stron.

Wzór zgłoszenia SD-Z2

Aktualny wzór formularza SD-Z2(6) obowiązuje od 1 stycznia 2016 r. Został określony rozporządzeniem Ministra Finansów z 20 listopada 2015 r. w sprawie wzoru zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych (Dz.U. 2015, poz. 2060).

Można również złożyć SD-Z2 elektronicznie w systemie e-deklaracje na Portalu podatkowym podatki.gov.pl: https://www.podatki.gov.pl/pcc-sd/sd/e-deklaracje-sd/formularze-sd/

Jak wypełnić SD-Z2

Tak jak prawie wszystkie formularze podatkowe pola jasne wypełnia podatnik, pola ciemne wypełnia organ podatkowy. Formularz trzeba wypełnić na maszynie, komputerowo lub ręcznie, dużymi, drukowanymi literami, czarnym lub niebieskim kolorem.

W pozycji (polu) nr 1 trzeba wpisać swój (nabywcy) NIP lub PESEL.

W pozycji nr 4 trzeba wpisać datę nabycia rzeczy lub praw majątkowych.

W pozycji nr 5 trzeba wpisać datę powstania obowiązku podatkowego.

Co do daty powstania obowiązku podatkowego patrz art. 6 upsd.

W pozycji nr 6 (część A) trzeba wpisać urząd skarbowy, do którego jest adresowane zgłoszenie

Który urząd skarbowy jest właściwy dla deklaracji SD-Z2?

W pozycji nr 7 (część A) trzeba wpisać cel złożenia formularza – trzeba zaznaczyć właściwy kwadrat, czy jest to złożenie zgłoszenia, czy korekta już wcześniej złożonego zgłoszenia.

W pozycjach nr 8-23 (część B) trzeba wpisać dane identyfikacyjne i aktualny adres zamieszkania podatnika (spadkobiercy, obdarowanego, innego nabywcy)

W pozycjach nr 24-39 (część C) trzeba wpisać dane identyfikujące i ostatni adres zamieszkania spadkodawcy, darczyńcy lub innej osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy lub prawa majątkowe. W przypadku zapisu zwykłego, dalszego zapisu, polecenia testamentowego lub zachowku należy wpisać dane spadkodawcy

W pozycji nr 40 (część D) trzeba określić (zaznaczyć właściwy kwadrat) tytuł nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych.

Do wyboru jest 14 opcji: dziedziczenie, zapis zwykły, dalszy zapis, zapis windykacyjny, polecenie testamentowe,  darowizna, polecenie darczyńcy, zachowek, nieodpłatne zniesienie współwłasności i tytuły określone w art. 1a upsd, nieodpłatna renta, nieodpłatne użytkowanie, nieodpłatna służebność, nabycie praw do wkładów oszczędnościowych na podstawie dyspozycji wkładcy, nabycie jednostek uczestnictwa na podstawie dyspozycji uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego albo specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego na wypadek jego śmierci.

Jeżeli w pozycji nr 40 zaznaczono kwadrat nr 9 (nieodpłatne zniesienie współwłasności i tytuły określone w art. 1a upsd), to w części E (pozycje 41-43) trzeba określić (zaznaczając właściwy kwadrat lub kwadraty) rodzaj nieodpłatnego zniesienia współwłasności.

W części F (pozycje 45-52) trzeba określić (zaznaczając właściwy kwadrat lub kwadraty) rodzaj dokumentu potwierdzającego nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych. Do wyboru jest 8 opcji: oświadczenie o przyjęciu spadku, testament, prawomocne orzeczenie sądu, umowa, ugoda, zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia, europejskie poświadczenie spadkowe, inny dokument.

W części G (pozycje nr 53-87) trzeba wpisać dane dotyczące nabytych poszczególnych rzeczy lub praw majątkowych. W szczególności trzeba wskazać wartość rynkowa nabywanych rzeczy lub praw majątkowych w dniu powstania obowiązku podatkowego (w zł). A w rubryce nr 87 trzeba wpisać łączna wartość wszystkich wskazanych wyżej nabytych rzeczy lub praw majątkowych (w zł).

W pozycji nr 88 (Część H) trzeba wskazać (zaznaczając odpowiedni kwadrat) stosunek pokrewieństwa (powinowactwa) nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy lub prawa majątkowe.

W części I (pozycje 89-92) trzeba zaznaczyć sposób przekazania środków pieniężnych tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy.

W części J (pozycja 93) można wpisać uwagi składającego zgłoszenie (np. informację o adresie do korespondencji lub numerze telefonu).

W części K (pozycje 94-96) jest miejsce na podpis nabywcy albo jego pełnomocnika. Przy czym sam podpis trzeba złożyć w pozycji 96. W pozycji 95 trzeba wpisać czytelnie imię i nazwisko, a w pozycji 94 datę złożenia podpisu.

Podstawa prawna:

- Ustawa z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jednolity - Dz.U. z 2015 r. poz. 86 z późn. zm.);

- Rozporządzenie Ministra Finansów z 20 listopada 2015 r. w sprawie wzoru zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych (Dz.U. poz. 2060);

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

REKLAMA

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

REKLAMA

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA