REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-28 za 2021 rok. Jak dokonać rozliczenia?

MDDP Outsourcing
Jedna z największych firm w kraju świadczących usługi outsourcingu księgowości, kadr i płac.
PIT-28 za 2021 rok. Jak dokonać rozliczenia?
PIT-28 za 2021 rok. Jak dokonać rozliczenia?

REKLAMA

REKLAMA

Deklarację podatkową PIT-28 za rok 2021 należy złożyć do 28 lutego 2022. Deklarację tę wypełniają osoby osiągające przychody opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Aby ustalić podstawę opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, należy ustalić osiągnięty przychód po uwzględnieniu przysługujących odliczeń.

Wybór opodatkowania w formie ryczałtu

Osoby fizyczne, spółki, które złożyły do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyskały pierwszy przychód z działalności w danym roku podatkowym (a jeżeli pierwszy przychód uzyskały w grudniu do końca roku 2021), oświadczenie o wyborze opodatkowania ryczałtem w urzędzie skarbowym lub za pomocą wniosku o aktualizację wpisu do CEIDG. Jeżeli oświadczenie dotyczy spółki cywilnej i spółki jawnej to takie oświadczenie składa każdy ze wspólników spółki.

REKLAMA

REKLAMA

W ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych nie uwzględnia się kosztów uzyskania przychodów, a sam wybór opodatkowania ryczałtem pozwala na prowadzenie uproszczonej księgowości w postaci ewidencji przychodów. Stawki opodatkowania ryczałtem zależą od rodzaju prowadzonej działalności i wynoszą od 2% do 17%.

Kto składa PIT-28?

Wspominany PIT-28 składają podatnicy, którzy wybrali opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów uzyskanych:

  • z umowy najmu, podnajmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli te umowy nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  • z pozarolniczej działalności gospodarczej,
  • ze sprzedaży przetworzonych produktów rolnych pochodzących z własnych upraw, hodowli lub chowu,
  • w ramach rolniczego handlu detalicznego.

Ważne!
Od 2023 roku ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych będą obligatoryjnie opodatkowane przychody uzyskiwane z tytułu najmu prywatnego.

REKLAMA

Odliczenia i ulgi podatkowe w ryczałcie

Jak wspomniano podatnik rozliczających się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie może wykazywać kosztów uzyskania przychodów, nie może też rozliczać ulgi prorodzinnej, ulgi B+R.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Możliwe odliczenia i ulgi podatkowe w tym przypadku to:

  • składki na ubezpieczenie społeczne,
  • składki na ubezpieczenie zdrowotne,
  • straty z działalności gospodarczej,
  • darowizny przekazane na cele związane z pożytkiem publicznym, kultem religijnym, krwiodawstwem, przeciwdziałania COVID-19,
  • ulgi rehabilitacyjnej,
  • ulgi termomodernizacyjnej,
  • ulgi z tytułu wpłat na IKZE,
  • ulgi abolicyjnej,
  • ulg mieszkaniowych na prawach nabytych, np. ulgę odsetkową.

Formularz PIT-28 krok po kroku

Część A i B formularza do dane ogólne – numer NIP, właściwy urząd skarbowy, cel złożenia formularza (korekta czy pierwsze zeznanie) oraz dane identyfikacyjne i aktualny adres zamieszkania podatnika.

Część C- część w której wpisuje się sumę przychodów uzyskanych w ramach poszczególnych kategorii. Należy pamiętać, aby nie łączyć z przychodami (dochodami) z innych źródeł podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym, które rozlicza się na formularzu np. PIT -37, PIT -36 czy PIT -36L. W części C odpowiedni przychód wpisujemy w rubrykę z wyszczególnioną kwotą ryczałtu.

Przykład 1

Osoby uzyskujące przychody z wolnych zawodów np.: architekci, fizjoterapeuci, psychologowie czy księgowi, którzy wybrali opodatkowanie ryczałtem i ustalona dla nich stawka wynosi 17% wpisują sumę swoich przychodów w ostatnią rubrykę nr 25 w części C. Każda kategoria przychodów ma swoją określoną w ustawie stawkę ryczałtu.

Przykład 2

Podatnik ryczałtowy uzyskujący przychody z najmu w kwocie 150 tys. zł w roku 2021 wpisuje w wiersz trzeci w pozycję 35 kwotę 100 tys. zł (ze stawką 8,5%) natomiast pozostałą kwotę 50 tys. zł wpisuje w rubrykę z wyszczególnioną stawką 12,5%.

Część D – odliczenia od przychodów.

Część D1 o miejsce na wpisanie rozliczanych strat podatkowych z lat ubiegłych – w ostatnich 5 latach kalendarzowych za wyjątkiem strat powstałych

  • z odpłatnego zbycia rzeczy i praw majątkowych;
  • z odpłatnego zbycia walut wirtualnych;
  • z niezrealizowanych zysków;
  • ze źródeł przychodów, z których dochody są wolne od podatku dochodowego.

W kolejnej rubryce można wpisać opłacone w danym roku składki na ubezpieczenie społeczne.

Osoby korzystające z odliczeń wyszczególnione w załączniku PIT/O powinny najpierw wypełnić załącznik uprzednio zaznaczając w części S, które z załączników chcą dołączyć do zeznania PIT-28.

W części D2 wpisuje się odliczenia od przychodów wydatków mieszkaniowych tzw. ulga odsetkową, którą uprzednio trzeba wpisać w załącznik PIT/D. Ulga odsetkowa to ulga przysługująca w ramach tzw. praw nabytych, co oznacza, że ona już nie istnieje, ale skorzystać z niej mogą osoby, które wcześniej do 2007 roku nabyły do niej prawo.

W części D3 sumuje się wpisane wcześniej odliczenia.

Cześć E – służy do przypisaniu poszczególnych odliczeń od przychodów z pozycji D3 do wydatków podlegających odliczeniu od przychodów opodatkowanych stawką ryczałtu. Formularz zawiera w tym zakresie szczegółowe objaśnienia do wypełnienia.

Cześć F to przychody po odliczeniach, na formularzu interaktywnym kalkulowane są w zasadzie automatycznie.

Część G to obowiązkowe zwiększenia i zmniejszenia przychodów o wartość wierzytelności i zobowiązań wynikających z transakcji handlowych. Ustawodawca wprowadził je aby chronić pozostałych przedsiębiorców przed długimi terminami płatności, a także zapobieganiu zatorom płatniczym (na podstawie ustawy z 19 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1649), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.). Podatnik, który nie zapłacił za dostarczone towary lub wykonane usługi w ciągu 90 dni powinien przeanalizować ten punkt.

Kolejne części formularza to kalkulacje podstawy opodatkowania po uwzględnieniu obowiązkowych zmniejszeń/zwiększeń z uwagi na nieopłacone faktury, co do których minął 90 dniowy termin zapłaty.

Część H – Przychody po zwiększeniach i zmniejszeniach – czyli ponowne przeliczenie przychodów wykazanych wcześniej, ale po uwzględnieniu informacji zawartych w punkcie G.

Część I – W tej części deklaracji należy wpisać nieodliczone w latach poprzednich wierzytelności i zobowiązania zmniejszające przychody. Wartość nieodliczonych w poprzednich latach wierzytelności i zobowiązań zmniejszających przychody nie może przekroczyć łącznych przychodów po zwiększeniach i zmniejszeniach. Cześć I2 formularza służy pokazaniu, w której działalności wystąpiło odliczenie.

Część J – Podstawa obliczenia ryczałtu. Pole uzupełnia się automatycznie na podstawie wcześniej uzupełnionych danych w deklaracji interaktywnej, w formie papierowej należy zgodnie z instrukcją dokonać przeliczeń na podstawie podpowiedzi.

Część K – Obliczenie ryczałtu po odliczeniach od przychodów. W tej części formularza dokonuje się wyliczenia kwoty ryczałtu na podstawie części J, nie jest to jeszcze kwota ryczałtu do zapłaty.

Tą częścią mogą być tez zainteresowane osoby, które osiągnęły przychody za granicą z najmu, to właśnie w tej części powinny wpisać osiągnięte przychody z najmu jak i ewentualnie zapłacony podatek za granicą, jeżeli były do tego zobowiązane.

Cześć L – to miejsce na wpisanie opłaconych w 2021 roku składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz wpisanie pozostałych odliczeń np. mieszkaniowych, które wcześniej trzeba wykazać w załączniku PIT/O lub PIT/D do formularza.

Część M – Obliczenie należnego ryczałtu. Od wyliczonej kwoty ryczałtu w części K odejmujemy odliczenia wykazane w części L.

Część N – Informacja o zwolnieniu w ramach kredytu podatkowego. Kredyt podatkowy to zwolnienie z płacenia ryczałtu w pierwszych latach prowadzenia działalności gospodarczej. Spłatę można podzielić na raty na okres 5 lat.

W tej rubryce należy zaznaczyć, czy podatnik korzysta z takiego zwolnienia w danym roku podatkowym.

Część O – Służy do wpisania kwoty wpłaconego ryczałtu za miesiące od stycznia do listopada danego roku podatkowego oraz pokazania ewentualnej kwoty ryczałtu do zapłaty lub nadpłaty.

W części P – Ryczałt obliczony i wykazany w ewidencji przychodów w poszczególnych miesiącach (kwartałach).

Podatnik podaje w odpowiednich rubrykach kwoty obliczonych ryczałtów za poszczególne miesiące/kwartały (jeżeli wybrał rozliczenie kwartalne).

Część Q – Wniosek o przekazanie 1% podatku należnego na rzecz organizacji pożytku publicznego. Należy uzupełnić numer KRS wybranej przez podatnika organizacji pożytku publicznego oraz wpisać kwotę podatku, która ma zostać tej organizacji przekazana.

Cześć R – jest częścią uzupełniającą do części Q. w której podatnik może zawrzeć informacje uzupełniające związane z przekazaniem 1% organizacji pożytku publicznego – cel szczegółowy i wyrazić ewentualną zgodę na przekazanie organizacji OPP swojego imienia, nazwiska, adresu itp.

Część S – Informacje o załącznikach. W rubrykach podaje się liczbę załączników składanych razem z deklaracją takich jak PIT/O, PIT/D, PIT-2K, PIT-28B, PIT/WZR.

Załącznik PIT-28B wypełniają podatnicy, którzy uzyskują dochód z prowadzonej spółki cywilnej osób fizycznych. PIT-28B składają wspólnicy (członkowie spółki), a nie spółka.

Załącznik PIT/WZR stanowi informację o wierzytelnościach i zobowiązaniach zmniejszających lub zwiększających przychody, wynikających z transakcji handlowych.

Część T – Karta dużej rodziny – pole nieobowiązkowe, dotyczy zaznaczenia informacji, jeżeli podatnik posiada dużą rodzinę.

Część U – Informacje dodatkowe. Wypełnia się w przypadku, jeżeli podatnik wybrał kwartalny sposób opłacania ryczałtu i/lub wybrał metodę ustalania daty powstania przychodów na podstawie ustawy o podatku dochodowym.

Cześć V – Rachunek osobisty właściwy do zwrotu nadpłaty – podatnik podaje swoje konto bankowe, na które chciałby otrzymać zwrot podatku.

Część W – Podpis podatnika/pełnomocnika – ostatnia rubryka, w której należy złożyć własnoręczny podpis, jeżeli formularz składany jest drogą papierową.

Anna Sacha, Starsza Księgowa w MDDP Outsourcing

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA