REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-28 za 2021 rok. Jak dokonać rozliczenia?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
MDDP Outsourcing
Nowoczesny outsourcing księgowości, kadr i płac
PIT-28 za 2021 rok. Jak dokonać rozliczenia?
PIT-28 za 2021 rok. Jak dokonać rozliczenia?

REKLAMA

REKLAMA

Deklarację podatkową PIT-28 za rok 2021 należy złożyć do 28 lutego 2022. Deklarację tę wypełniają osoby osiągające przychody opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Aby ustalić podstawę opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, należy ustalić osiągnięty przychód po uwzględnieniu przysługujących odliczeń.

Wybór opodatkowania w formie ryczałtu

Osoby fizyczne, spółki, które złożyły do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyskały pierwszy przychód z działalności w danym roku podatkowym (a jeżeli pierwszy przychód uzyskały w grudniu do końca roku 2021), oświadczenie o wyborze opodatkowania ryczałtem w urzędzie skarbowym lub za pomocą wniosku o aktualizację wpisu do CEIDG. Jeżeli oświadczenie dotyczy spółki cywilnej i spółki jawnej to takie oświadczenie składa każdy ze wspólników spółki.

REKLAMA

W ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych nie uwzględnia się kosztów uzyskania przychodów, a sam wybór opodatkowania ryczałtem pozwala na prowadzenie uproszczonej księgowości w postaci ewidencji przychodów. Stawki opodatkowania ryczałtem zależą od rodzaju prowadzonej działalności i wynoszą od 2% do 17%.

Kto składa PIT-28?

Wspominany PIT-28 składają podatnicy, którzy wybrali opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów uzyskanych:

  • z umowy najmu, podnajmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli te umowy nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  • z pozarolniczej działalności gospodarczej,
  • ze sprzedaży przetworzonych produktów rolnych pochodzących z własnych upraw, hodowli lub chowu,
  • w ramach rolniczego handlu detalicznego.

Ważne!
Od 2023 roku ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych będą obligatoryjnie opodatkowane przychody uzyskiwane z tytułu najmu prywatnego.

Odliczenia i ulgi podatkowe w ryczałcie

Jak wspomniano podatnik rozliczających się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie może wykazywać kosztów uzyskania przychodów, nie może też rozliczać ulgi prorodzinnej, ulgi B+R.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Możliwe odliczenia i ulgi podatkowe w tym przypadku to:

  • składki na ubezpieczenie społeczne,
  • składki na ubezpieczenie zdrowotne,
  • straty z działalności gospodarczej,
  • darowizny przekazane na cele związane z pożytkiem publicznym, kultem religijnym, krwiodawstwem, przeciwdziałania COVID-19,
  • ulgi rehabilitacyjnej,
  • ulgi termomodernizacyjnej,
  • ulgi z tytułu wpłat na IKZE,
  • ulgi abolicyjnej,
  • ulg mieszkaniowych na prawach nabytych, np. ulgę odsetkową.

Formularz PIT-28 krok po kroku

Część A i B formularza do dane ogólne – numer NIP, właściwy urząd skarbowy, cel złożenia formularza (korekta czy pierwsze zeznanie) oraz dane identyfikacyjne i aktualny adres zamieszkania podatnika.

Część C- część w której wpisuje się sumę przychodów uzyskanych w ramach poszczególnych kategorii. Należy pamiętać, aby nie łączyć z przychodami (dochodami) z innych źródeł podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym, które rozlicza się na formularzu np. PIT -37, PIT -36 czy PIT -36L. W części C odpowiedni przychód wpisujemy w rubrykę z wyszczególnioną kwotą ryczałtu.

Przykład 1

Osoby uzyskujące przychody z wolnych zawodów np.: architekci, fizjoterapeuci, psychologowie czy księgowi, którzy wybrali opodatkowanie ryczałtem i ustalona dla nich stawka wynosi 17% wpisują sumę swoich przychodów w ostatnią rubrykę nr 25 w części C. Każda kategoria przychodów ma swoją określoną w ustawie stawkę ryczałtu.

Przykład 2

Podatnik ryczałtowy uzyskujący przychody z najmu w kwocie 150 tys. zł w roku 2021 wpisuje w wiersz trzeci w pozycję 35 kwotę 100 tys. zł (ze stawką 8,5%) natomiast pozostałą kwotę 50 tys. zł wpisuje w rubrykę z wyszczególnioną stawką 12,5%.

Część D – odliczenia od przychodów.

Część D1 o miejsce na wpisanie rozliczanych strat podatkowych z lat ubiegłych – w ostatnich 5 latach kalendarzowych za wyjątkiem strat powstałych

  • z odpłatnego zbycia rzeczy i praw majątkowych;
  • z odpłatnego zbycia walut wirtualnych;
  • z niezrealizowanych zysków;
  • ze źródeł przychodów, z których dochody są wolne od podatku dochodowego.

W kolejnej rubryce można wpisać opłacone w danym roku składki na ubezpieczenie społeczne.

Osoby korzystające z odliczeń wyszczególnione w załączniku PIT/O powinny najpierw wypełnić załącznik uprzednio zaznaczając w części S, które z załączników chcą dołączyć do zeznania PIT-28.

W części D2 wpisuje się odliczenia od przychodów wydatków mieszkaniowych tzw. ulga odsetkową, którą uprzednio trzeba wpisać w załącznik PIT/D. Ulga odsetkowa to ulga przysługująca w ramach tzw. praw nabytych, co oznacza, że ona już nie istnieje, ale skorzystać z niej mogą osoby, które wcześniej do 2007 roku nabyły do niej prawo.

W części D3 sumuje się wpisane wcześniej odliczenia.

Cześć E – służy do przypisaniu poszczególnych odliczeń od przychodów z pozycji D3 do wydatków podlegających odliczeniu od przychodów opodatkowanych stawką ryczałtu. Formularz zawiera w tym zakresie szczegółowe objaśnienia do wypełnienia.

Cześć F to przychody po odliczeniach, na formularzu interaktywnym kalkulowane są w zasadzie automatycznie.

Część G to obowiązkowe zwiększenia i zmniejszenia przychodów o wartość wierzytelności i zobowiązań wynikających z transakcji handlowych. Ustawodawca wprowadził je aby chronić pozostałych przedsiębiorców przed długimi terminami płatności, a także zapobieganiu zatorom płatniczym (na podstawie ustawy z 19 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1649), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.). Podatnik, który nie zapłacił za dostarczone towary lub wykonane usługi w ciągu 90 dni powinien przeanalizować ten punkt.

Kolejne części formularza to kalkulacje podstawy opodatkowania po uwzględnieniu obowiązkowych zmniejszeń/zwiększeń z uwagi na nieopłacone faktury, co do których minął 90 dniowy termin zapłaty.

Część H – Przychody po zwiększeniach i zmniejszeniach – czyli ponowne przeliczenie przychodów wykazanych wcześniej, ale po uwzględnieniu informacji zawartych w punkcie G.

Część I – W tej części deklaracji należy wpisać nieodliczone w latach poprzednich wierzytelności i zobowiązania zmniejszające przychody. Wartość nieodliczonych w poprzednich latach wierzytelności i zobowiązań zmniejszających przychody nie może przekroczyć łącznych przychodów po zwiększeniach i zmniejszeniach. Cześć I2 formularza służy pokazaniu, w której działalności wystąpiło odliczenie.

Część J – Podstawa obliczenia ryczałtu. Pole uzupełnia się automatycznie na podstawie wcześniej uzupełnionych danych w deklaracji interaktywnej, w formie papierowej należy zgodnie z instrukcją dokonać przeliczeń na podstawie podpowiedzi.

Część K – Obliczenie ryczałtu po odliczeniach od przychodów. W tej części formularza dokonuje się wyliczenia kwoty ryczałtu na podstawie części J, nie jest to jeszcze kwota ryczałtu do zapłaty.

Tą częścią mogą być tez zainteresowane osoby, które osiągnęły przychody za granicą z najmu, to właśnie w tej części powinny wpisać osiągnięte przychody z najmu jak i ewentualnie zapłacony podatek za granicą, jeżeli były do tego zobowiązane.

Cześć L – to miejsce na wpisanie opłaconych w 2021 roku składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz wpisanie pozostałych odliczeń np. mieszkaniowych, które wcześniej trzeba wykazać w załączniku PIT/O lub PIT/D do formularza.

Część M – Obliczenie należnego ryczałtu. Od wyliczonej kwoty ryczałtu w części K odejmujemy odliczenia wykazane w części L.

Część N – Informacja o zwolnieniu w ramach kredytu podatkowego. Kredyt podatkowy to zwolnienie z płacenia ryczałtu w pierwszych latach prowadzenia działalności gospodarczej. Spłatę można podzielić na raty na okres 5 lat.

W tej rubryce należy zaznaczyć, czy podatnik korzysta z takiego zwolnienia w danym roku podatkowym.

Część O – Służy do wpisania kwoty wpłaconego ryczałtu za miesiące od stycznia do listopada danego roku podatkowego oraz pokazania ewentualnej kwoty ryczałtu do zapłaty lub nadpłaty.

W części P – Ryczałt obliczony i wykazany w ewidencji przychodów w poszczególnych miesiącach (kwartałach).

Podatnik podaje w odpowiednich rubrykach kwoty obliczonych ryczałtów za poszczególne miesiące/kwartały (jeżeli wybrał rozliczenie kwartalne).

Część Q – Wniosek o przekazanie 1% podatku należnego na rzecz organizacji pożytku publicznego. Należy uzupełnić numer KRS wybranej przez podatnika organizacji pożytku publicznego oraz wpisać kwotę podatku, która ma zostać tej organizacji przekazana.

Cześć R – jest częścią uzupełniającą do części Q. w której podatnik może zawrzeć informacje uzupełniające związane z przekazaniem 1% organizacji pożytku publicznego – cel szczegółowy i wyrazić ewentualną zgodę na przekazanie organizacji OPP swojego imienia, nazwiska, adresu itp.

Część S – Informacje o załącznikach. W rubrykach podaje się liczbę załączników składanych razem z deklaracją takich jak PIT/O, PIT/D, PIT-2K, PIT-28B, PIT/WZR.

Załącznik PIT-28B wypełniają podatnicy, którzy uzyskują dochód z prowadzonej spółki cywilnej osób fizycznych. PIT-28B składają wspólnicy (członkowie spółki), a nie spółka.

Załącznik PIT/WZR stanowi informację o wierzytelnościach i zobowiązaniach zmniejszających lub zwiększających przychody, wynikających z transakcji handlowych.

Część T – Karta dużej rodziny – pole nieobowiązkowe, dotyczy zaznaczenia informacji, jeżeli podatnik posiada dużą rodzinę.

Część U – Informacje dodatkowe. Wypełnia się w przypadku, jeżeli podatnik wybrał kwartalny sposób opłacania ryczałtu i/lub wybrał metodę ustalania daty powstania przychodów na podstawie ustawy o podatku dochodowym.

Cześć V – Rachunek osobisty właściwy do zwrotu nadpłaty – podatnik podaje swoje konto bankowe, na które chciałby otrzymać zwrot podatku.

Część W – Podpis podatnika/pełnomocnika – ostatnia rubryka, w której należy złożyć własnoręczny podpis, jeżeli formularz składany jest drogą papierową.

Anna Sacha, Starsza Księgowa w MDDP Outsourcing

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA