REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-28 za 2021 rok. Jak dokonać rozliczenia?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
MDDP Outsourcing
Nowoczesny outsourcing księgowości, kadr i płac
PIT-28 za 2021 rok. Jak dokonać rozliczenia?
PIT-28 za 2021 rok. Jak dokonać rozliczenia?

REKLAMA

REKLAMA

Deklarację podatkową PIT-28 za rok 2021 należy złożyć do 28 lutego 2022. Deklarację tę wypełniają osoby osiągające przychody opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Aby ustalić podstawę opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, należy ustalić osiągnięty przychód po uwzględnieniu przysługujących odliczeń.

Wybór opodatkowania w formie ryczałtu

Osoby fizyczne, spółki, które złożyły do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyskały pierwszy przychód z działalności w danym roku podatkowym (a jeżeli pierwszy przychód uzyskały w grudniu do końca roku 2021), oświadczenie o wyborze opodatkowania ryczałtem w urzędzie skarbowym lub za pomocą wniosku o aktualizację wpisu do CEIDG. Jeżeli oświadczenie dotyczy spółki cywilnej i spółki jawnej to takie oświadczenie składa każdy ze wspólników spółki.

REKLAMA

W ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych nie uwzględnia się kosztów uzyskania przychodów, a sam wybór opodatkowania ryczałtem pozwala na prowadzenie uproszczonej księgowości w postaci ewidencji przychodów. Stawki opodatkowania ryczałtem zależą od rodzaju prowadzonej działalności i wynoszą od 2% do 17%.

Kto składa PIT-28?

Wspominany PIT-28 składają podatnicy, którzy wybrali opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów uzyskanych:

  • z umowy najmu, podnajmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli te umowy nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  • z pozarolniczej działalności gospodarczej,
  • ze sprzedaży przetworzonych produktów rolnych pochodzących z własnych upraw, hodowli lub chowu,
  • w ramach rolniczego handlu detalicznego.

Ważne!
Od 2023 roku ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych będą obligatoryjnie opodatkowane przychody uzyskiwane z tytułu najmu prywatnego.

Odliczenia i ulgi podatkowe w ryczałcie

Jak wspomniano podatnik rozliczających się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie może wykazywać kosztów uzyskania przychodów, nie może też rozliczać ulgi prorodzinnej, ulgi B+R.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Możliwe odliczenia i ulgi podatkowe w tym przypadku to:

  • składki na ubezpieczenie społeczne,
  • składki na ubezpieczenie zdrowotne,
  • straty z działalności gospodarczej,
  • darowizny przekazane na cele związane z pożytkiem publicznym, kultem religijnym, krwiodawstwem, przeciwdziałania COVID-19,
  • ulgi rehabilitacyjnej,
  • ulgi termomodernizacyjnej,
  • ulgi z tytułu wpłat na IKZE,
  • ulgi abolicyjnej,
  • ulg mieszkaniowych na prawach nabytych, np. ulgę odsetkową.

Formularz PIT-28 krok po kroku

Część A i B formularza do dane ogólne – numer NIP, właściwy urząd skarbowy, cel złożenia formularza (korekta czy pierwsze zeznanie) oraz dane identyfikacyjne i aktualny adres zamieszkania podatnika.

Część C- część w której wpisuje się sumę przychodów uzyskanych w ramach poszczególnych kategorii. Należy pamiętać, aby nie łączyć z przychodami (dochodami) z innych źródeł podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym, które rozlicza się na formularzu np. PIT -37, PIT -36 czy PIT -36L. W części C odpowiedni przychód wpisujemy w rubrykę z wyszczególnioną kwotą ryczałtu.

Przykład 1

Osoby uzyskujące przychody z wolnych zawodów np.: architekci, fizjoterapeuci, psychologowie czy księgowi, którzy wybrali opodatkowanie ryczałtem i ustalona dla nich stawka wynosi 17% wpisują sumę swoich przychodów w ostatnią rubrykę nr 25 w części C. Każda kategoria przychodów ma swoją określoną w ustawie stawkę ryczałtu.

Przykład 2

Podatnik ryczałtowy uzyskujący przychody z najmu w kwocie 150 tys. zł w roku 2021 wpisuje w wiersz trzeci w pozycję 35 kwotę 100 tys. zł (ze stawką 8,5%) natomiast pozostałą kwotę 50 tys. zł wpisuje w rubrykę z wyszczególnioną stawką 12,5%.

Część D – odliczenia od przychodów.

Część D1 o miejsce na wpisanie rozliczanych strat podatkowych z lat ubiegłych – w ostatnich 5 latach kalendarzowych za wyjątkiem strat powstałych

  • z odpłatnego zbycia rzeczy i praw majątkowych;
  • z odpłatnego zbycia walut wirtualnych;
  • z niezrealizowanych zysków;
  • ze źródeł przychodów, z których dochody są wolne od podatku dochodowego.

W kolejnej rubryce można wpisać opłacone w danym roku składki na ubezpieczenie społeczne.

Osoby korzystające z odliczeń wyszczególnione w załączniku PIT/O powinny najpierw wypełnić załącznik uprzednio zaznaczając w części S, które z załączników chcą dołączyć do zeznania PIT-28.

W części D2 wpisuje się odliczenia od przychodów wydatków mieszkaniowych tzw. ulga odsetkową, którą uprzednio trzeba wpisać w załącznik PIT/D. Ulga odsetkowa to ulga przysługująca w ramach tzw. praw nabytych, co oznacza, że ona już nie istnieje, ale skorzystać z niej mogą osoby, które wcześniej do 2007 roku nabyły do niej prawo.

W części D3 sumuje się wpisane wcześniej odliczenia.

Cześć E – służy do przypisaniu poszczególnych odliczeń od przychodów z pozycji D3 do wydatków podlegających odliczeniu od przychodów opodatkowanych stawką ryczałtu. Formularz zawiera w tym zakresie szczegółowe objaśnienia do wypełnienia.

Cześć F to przychody po odliczeniach, na formularzu interaktywnym kalkulowane są w zasadzie automatycznie.

REKLAMA

Część G to obowiązkowe zwiększenia i zmniejszenia przychodów o wartość wierzytelności i zobowiązań wynikających z transakcji handlowych. Ustawodawca wprowadził je aby chronić pozostałych przedsiębiorców przed długimi terminami płatności, a także zapobieganiu zatorom płatniczym (na podstawie ustawy z 19 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1649), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.). Podatnik, który nie zapłacił za dostarczone towary lub wykonane usługi w ciągu 90 dni powinien przeanalizować ten punkt.

Kolejne części formularza to kalkulacje podstawy opodatkowania po uwzględnieniu obowiązkowych zmniejszeń/zwiększeń z uwagi na nieopłacone faktury, co do których minął 90 dniowy termin zapłaty.

Część H – Przychody po zwiększeniach i zmniejszeniach – czyli ponowne przeliczenie przychodów wykazanych wcześniej, ale po uwzględnieniu informacji zawartych w punkcie G.

Część I – W tej części deklaracji należy wpisać nieodliczone w latach poprzednich wierzytelności i zobowiązania zmniejszające przychody. Wartość nieodliczonych w poprzednich latach wierzytelności i zobowiązań zmniejszających przychody nie może przekroczyć łącznych przychodów po zwiększeniach i zmniejszeniach. Cześć I2 formularza służy pokazaniu, w której działalności wystąpiło odliczenie.

REKLAMA

Część J – Podstawa obliczenia ryczałtu. Pole uzupełnia się automatycznie na podstawie wcześniej uzupełnionych danych w deklaracji interaktywnej, w formie papierowej należy zgodnie z instrukcją dokonać przeliczeń na podstawie podpowiedzi.

Część K – Obliczenie ryczałtu po odliczeniach od przychodów. W tej części formularza dokonuje się wyliczenia kwoty ryczałtu na podstawie części J, nie jest to jeszcze kwota ryczałtu do zapłaty.

Tą częścią mogą być tez zainteresowane osoby, które osiągnęły przychody za granicą z najmu, to właśnie w tej części powinny wpisać osiągnięte przychody z najmu jak i ewentualnie zapłacony podatek za granicą, jeżeli były do tego zobowiązane.

Cześć L – to miejsce na wpisanie opłaconych w 2021 roku składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz wpisanie pozostałych odliczeń np. mieszkaniowych, które wcześniej trzeba wykazać w załączniku PIT/O lub PIT/D do formularza.

Część M – Obliczenie należnego ryczałtu. Od wyliczonej kwoty ryczałtu w części K odejmujemy odliczenia wykazane w części L.

Część N – Informacja o zwolnieniu w ramach kredytu podatkowego. Kredyt podatkowy to zwolnienie z płacenia ryczałtu w pierwszych latach prowadzenia działalności gospodarczej. Spłatę można podzielić na raty na okres 5 lat.

W tej rubryce należy zaznaczyć, czy podatnik korzysta z takiego zwolnienia w danym roku podatkowym.

Część O – Służy do wpisania kwoty wpłaconego ryczałtu za miesiące od stycznia do listopada danego roku podatkowego oraz pokazania ewentualnej kwoty ryczałtu do zapłaty lub nadpłaty.

W części P – Ryczałt obliczony i wykazany w ewidencji przychodów w poszczególnych miesiącach (kwartałach).

Podatnik podaje w odpowiednich rubrykach kwoty obliczonych ryczałtów za poszczególne miesiące/kwartały (jeżeli wybrał rozliczenie kwartalne).

Część Q – Wniosek o przekazanie 1% podatku należnego na rzecz organizacji pożytku publicznego. Należy uzupełnić numer KRS wybranej przez podatnika organizacji pożytku publicznego oraz wpisać kwotę podatku, która ma zostać tej organizacji przekazana.

Cześć R – jest częścią uzupełniającą do części Q. w której podatnik może zawrzeć informacje uzupełniające związane z przekazaniem 1% organizacji pożytku publicznego – cel szczegółowy i wyrazić ewentualną zgodę na przekazanie organizacji OPP swojego imienia, nazwiska, adresu itp.

Część S – Informacje o załącznikach. W rubrykach podaje się liczbę załączników składanych razem z deklaracją takich jak PIT/O, PIT/D, PIT-2K, PIT-28B, PIT/WZR.

Załącznik PIT-28B wypełniają podatnicy, którzy uzyskują dochód z prowadzonej spółki cywilnej osób fizycznych. PIT-28B składają wspólnicy (członkowie spółki), a nie spółka.

Załącznik PIT/WZR stanowi informację o wierzytelnościach i zobowiązaniach zmniejszających lub zwiększających przychody, wynikających z transakcji handlowych.

Część T – Karta dużej rodziny – pole nieobowiązkowe, dotyczy zaznaczenia informacji, jeżeli podatnik posiada dużą rodzinę.

Część U – Informacje dodatkowe. Wypełnia się w przypadku, jeżeli podatnik wybrał kwartalny sposób opłacania ryczałtu i/lub wybrał metodę ustalania daty powstania przychodów na podstawie ustawy o podatku dochodowym.

Cześć V – Rachunek osobisty właściwy do zwrotu nadpłaty – podatnik podaje swoje konto bankowe, na które chciałby otrzymać zwrot podatku.

Część W – Podpis podatnika/pełnomocnika – ostatnia rubryka, w której należy złożyć własnoręczny podpis, jeżeli formularz składany jest drogą papierową.

Anna Sacha, Starsza Księgowa w MDDP Outsourcing

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA