Kategorie

Jak złożyć VAT-REF za pośrednictwem systemu e-Deklaracje

Adam Kuchta
Redaktor portalu Infor.pl
Jak wypełnić VAT-REF /fot. Fotolia
Podatnicy, którzy nie prowadzą działalności opodatkowanej w innym kraju Unii Europejskiej mogą strać się o zwrot VAT zawartego w towarach i usługach, które nabyli w tym kraju, gdy wydatki te mają związek z prowadzoną w Polsce działalnością gospodarczą. W celu ubiegania się o zwrot VAT należy wypełnić formularz VAT-REF za pośrednictwem systemu e-Deklaracje.

Procedura VAT-REF

Procedurę zwrotu podatku VAT naliczonego w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej (VAT-REF) regulują przepisy Dyrektywy Rady 2008/9/WE 1 grudnia 2009 r.), które określają szczegółowe zasady zwrotu podatku od wartości dodanej.

Przy czym państwem członkowskim siedziby dla polskiego podatnika będzie zawsze Polska. Natomiast państwem członkowskim zwrotu dla polskiego podatnika jest państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym podatnik ubiega się o zwrot podatku.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Zwrot podatku

Wniosek o zwrot podatku VAT w ramach procedury VAT-REF składają podatnicy, którzy w okresie, do którego odnosi się wniosek:

- w państwie członkowskim zwrotu, na terytorium którego dokonywali nabycia towarów i usług bądź dokonywali importu do tego państwa nie posiadali siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, z których dokonywano transakcji gospodarczych, albo w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, nie mieli tam stałego miejsca zamieszkania ani zwykłego miejsca pobytu,

- byli podatnikami, o których mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług,

- nie dokonywali wyłącznie dostaw towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku (poza transakcjami, o których mowa w art. 86 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług), 

- nie byli zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.  

Termin składania

Wnioski o zwrot podatku należy składać do dnia 30 września roku następującego po roku podatkowym, którego wniosek dotyczy.

Urząd, do którego należy złożyć VAT-REF

Wniosek VAT-REF adresowany jest do administracji podatkowej państwa członkowskiego zwrotu, jednak składa się go za pośrednictwem właściwego dla podatnika urzędu skarbowego.

W związku z tym wniosek należy składać za pośrednictwem urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast jeżeli czynności te wykonywane są na terenie dwóch lub więcej urzędów skarbowych, to osoby fizyczne składają wniosek za pośrednictwem urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania, a osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej składają wniosek za pośrednictwem urzędu skarbowego właściwego ze względu na adres siedziby.

Za pośrednictwem systemu e-Deklaracje

Wniosek VAT-REF należy złożyć za pomocą środków komunikacji elektronicznej, poprzez system e-Deklaracje. Jest to formularz interaktywny. Zawiera szereg pól wyboru, a także funkcje które ułatwiają i przyśpieszają prawidłowe wypełnienie formularza.

Deklaracja VAT-REF znajduje na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: http://www.e-deklaracje.gov.pl/, w zakładce Formularze, w dziale „Formularze interaktywne dla dokumentów elektronicznych wymagających podpisania kwalifikowanym podpisem elektronicznym.”

Po wysyłce wniosku podatnik uzyskuje Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) z komunikatem „200 - Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie”.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT

Po przekazaniu wniosku do polskiego systemu VAT REFUND z systemu e-Deklaracje zostanie automatycznie wysłana wiadomość z informacją o nadaniu numeru referencyjnego wniosku w systemie VAT REFUND z konta funkcyjnego urzędu, do którego skierowano wniosek. Informacje dotyczące nadania numeru referencyjnego wniosku wysyłane z polskiego systemu VAT REFUND powinny zostać przesłane w ciągu 72h, od momentu złożenia wniosku.

W przypadku nieotrzymania przez podatnika takiej wiadomości (na przykład z powodu problemów technicznych serwera pocztowego wnioskodawcy), należy skontaktować się z właściwym urzędem skarbowym w celu ponownego przesłania e-maila.

Wszystkie wiadomości w sprawie złożonego wniosku o zwrot są przekazywane na wskazany we wniosku adres poczty elektronicznej:

- reprezentanta, jeżeli we wniosku został wskazany reprezentant,

- wnioskodawcy, jeżeli we wniosku nie wskazał innej osoby jego reprezentującej.

Cała korespondencja dotycząca wniosku VAT-REF zarówno z kraju członkowskiego siedziby jak i kraju członkowskiego zwrotu będzie zawsze opatrywana numerem referencyjnym wniosku.

Poniżej prezentujemy objaśnienia szczegółowe, dotyczące zasad składania wniosku poprzez system e-Deklaracje.

A. MIEJSCE I CEL SKŁADANIA INFORMACJI

1. Należy wskazać urząd skarbowy, za pośrednictwem, którego przekazywany jest wniosek (o właściwości urzędu pisaliśmy powyżej).

2. Cel złożenia formularza (należy zaznaczyć właściwy kwadrat) – celem może być złożenie wniosku lub korekta wniosku.  Jeżeli informacje, zawarte w złożonym wniosku będą zawierały pomyłki, podatnik może dokonać ich usunięcia składając korektę wniosku za ten sam okres. W korekcie wniosku należy podać nr wniosku, który zostanie wysłany na adres e-mail podany we wniosku.

Ważne!

Nie wszystkie państwa członkowskie zwrotu przyjmują korekty złożonych wniosków.

3. Data wypełnienia. Należy wpisać datę wypełnienia wniosku przez wnioskodawcę.

4. Rodzaj składanego wniosku. Należy wybrać czy jest to:

- wniosek o zwrot,

- wniosek o zwrot i zmiana proporcji,

- tylko zmiana proporcji.

Przy czym zmiana proporcji za dany okres może być złożona przez podatnika tylko raz (nie może być korygowana) i jest ona rozsyłana do wszystkich krajów członkowskich zwrotu.


B. DANE WNIOSKODAWCY

B.1. DANE IDENTYFIKACYJNE

8. Rodzaj wnioskodawcy (należy zaznaczyć właściwy kwadrat):

- Podmiot niebędący osobą fizyczną,

- Osoba fizyczna,

- Wnioskodawca posiada pełnomocnika (reprezentanta) – należy zaznaczyć w przypadku, gdy podatnik ubiega się o zwrot za pośrednictwem pełnomocnika (reprezentanta), musi być z łożone w urzędzie skarbowym, w którym składany jest wniosek. W przypadku wniosku nie ma zastosowania Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (UPL-1).

W tej sytuacji należy wypełnić część „C” wniosku.

Termin zwrotu VAT - kiedy można przedłużyć

B.2. ADRES SIEDZIBY / ADRES ZAMIESZKANIA pkt 10-21

20. Telefon kontaktowy – opcjonalnie, w celu jak najszybszego wyjaśnienia ewentualnych nieścisłości we wniosku.

21. Adres e-mail – elektroniczna forma kontaktu, za pomocą której polska administracja podatkowa oraz administracja podatkowa państwa członkowskiego zwrotu, będzie wysyłać korespondencję związaną z realizacją wniosku.

C. DANE OSOBY REPREZENTUJĄCEJ PODATNIKA

C.1. DANE IDENTYFIKACYJNE pkt 22-26

26. Inny identyfikator reprezentanta (wypełnić w przypadku braku NIP):

Typ: po zaznaczeniu pola „typ” rozwija się lista innych niż NIP rodzajów identyfikatorów reprezentanta, na której należy zaznaczyć w łaściwy typ, który go identyfikuje.

Znaczenie wartości dozwolonych w polu "Typ:" w pozycji 26 są następujące:

- NVAT:  Numer rejestracyjny VAT (VAT Identification Number)

- TIN:  Numer identyfikacji podatkowej (Tax Identifier Number)

- Other: Identyfikator inny niż NVAT i TIN

W przypadku wyboru "Other" należy dodatkowo wypełnić pole "Kwalifikator:" podając rodzaj identyfikatora.

Kraj: po zaznaczeniu pola „Kraj”, rozwija się lista krajów, na której należy wybrać kraj, w którym nadano identyfikator.

Kwalifikator: jest to pisemny opis innego rodzaju identyfikatora, którego numer należy wpisać w rubryce obok.

Numer: W rubryce „numer” należy wpisać numer wybranego typu identyfikatora.

C.2. ADRES SIEDZIBY / ADRES ZAMIESZKANIA pkt 27-38

D. DANE WNIOSKU O ZWROT VAT

39. Państwo członkowskie, do którego kierowany jest wniosek - państwo członkowskie, w którym został naliczony VAT względem podatnika, jeżeli nie ma on siedziby w państwie członkowskim zwrotu, w odniesieniu do dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz podatnika przez innych podatników w tym państwie członkowskim lub w odniesieniu do importu towarów do tego państwa członkowskiego. Pkt 39. posiada rozwijającą się listę kodów, na której należy wybrać odpowiednie państwo zwrotu.

40. Okres, do którego odnosi się wniosek (Okres zwrotu) Data „od” Data „do”  Okres zwrotu nie może być dłuższy niż rok kalendarzowy ani krótszy niż trzy miesiące kalendarzowe.  Wnioski o zwrot mogą odnosić się do okresu krótszego niż trzy miesiące, kiedy okres ten dotyczy pozostałej części roku kalendarzowego, tj. miesiąca listopada i grudnia.  Jednakże poszczególne państwa zwrotu nie naruszając ogólnie obowiązującej zasady mogą doprecyzować okresy zwrotu. Szczegółowe informacje na temat preferencji poszczególnych państw zwrotu znajdują się na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.mf.gov.pl, w zakładce Administracja Podatkowa e-Deklaracje/ Instrukcje („Preferencje poszczególnych Państw Członkowskich w zakresie realizacji procedury VAT-REFUND”).

41. Numer wniosku, do którego odnosi się korekta – Należy wypełnić, w przypadku korekty pierwotnego wniosku. Numer wniosku jest generowany automatycznie przez system VAT-REFUND a wnioskodawca otrzyma nr wniosku na adres e-mail. Korekta nie może różnić się w stosunku do wniosku korygowanego w zakresie poniższych danych: - NIP wnioskodawcy (pkt. 1.). - państwa członkowskiego, do którego kierowany jest wniosek (pkt. 39.), - okres zwrotu (pkt. 40.), - nie może zawierać dodatkowych pozycji w zakresie informacji dotyczących importowanych lub nabytych towarów lub usług (bloki E. i F.).  Korekta, która nie zawiera żadnych pozycji w zakresie informacji dotyczących importowanych lub nabytych towarów lub usług (bloki E. i F.) jest uważana za żądanie anulowania wskazanego wniosku w państwie członkowskim, do którego kierowany jest wniosek.

42. Data wniosku, do którego odnosi się korekta (wersja) – należy podać datę wygenerowaną automatycznie przez system e-Deklaracje dla pierwotnego wniosku (w żadnym wypadku nie należy podawać daty z pkt 6 wniosku o zwrot, tj. daty wypełnienia wniosku).

D.1. RODZAJE PROWADZONEJ DZIAŁALNOŚCI

43. Kod prowadzonej działalności – Należy podać kod lub kody, o których mowa w rozporządzeniu Nr WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniającym rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz. Urz. UE L 393 z 30.12.2006, str. 1)

44. Opis prowadzonej działalności (tylko w przypadku gdy państwo członkowskie zwrotu zezwala na opis tekstowy działalności).  UWAGA: możliwość wypełnienia tego pola należy sprawdzić w preferencjach państw członkowskich. (Patrz: „Preferencje poszczególnych Państw Członkowskich w zakresie realizacji procedury VAT-REFUND”) na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.mf.gov.pl, w zakładce Administracja Podatkowa, e-Deklaracje).

45. Kod języka dopuszczalnego w państwie członkowskim zwrotu – Każda administracja podatkowa państwa zwrotu określa, w jakim języku przyjmuje i przekazuje korespondencję związaną z wnioskiem o zwrot. Po zaznaczeniu pola „c”, rozwija się lista kodów języków, z której należy wybrać właściwy dla opisu tekstowego działalności (pole 44.).  


D.2. SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE RACHUNKU BANKOWEGO, NA KTÓRY MA BYĆ DOKONANY ZWROT PODATKU

46. Nazwa właściciela rachunku (w nazwie nie można używać polskich znaków diakrytycznych ani znaków specjalnych).

47. Rodzaj właściciela rachunku – w przypadku, gdy podatnik ustanowił pełnomocnika możliwa jest opcja wskazania wnioskodawcy lub osoby reprezentującej podatnika.

48. Nr IBAN.

49. Kod BIC.

50. Kod waluty rachunku. Po zaznaczeniu pola, rozwija się lista kodów walut, na której należy zaznaczyć właściwy dla wniosku o zwrot kod waluty rachunku bankowego, na który ma być dokonany zwrot podatku.

E. INFORMACJE DOTYCZĄCE IMPORTOWANYCH TOWARÓW

E.1. DANE PODSTAWOWE DOTYCZĄCE IMPORTOWANYCH TOWARÓW

51. Unikalny w ramach wniosku numer pozycji – wymienione we wniosku dokumenty importowe są automatycznie kolejno numerowane.

52 – 54 – dane jednoznacznie charakteryzujące poszczególne dokumenty importowe wymienione we wniosku.

E.2. SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE SPRZEDAWCY TOWARÓW pkt 55-88

Po zaznaczeniu pola nr 58, rozwija się lista krajów sprzedawców towarów, na której należy zaznaczyć właściwy dla wniosku o zwrot kraj sprzedawcy.

E.3. RODZAJE TOWARÓW

59. Kod towaru. Podstawowe kody towarów są następujące:

1 = paliwo;

2 = wynajem środków transportu;

3 = wydatki związane ze środkami transportu (inne niż towary i usługi, o których mowa w kodzie 1 i 2);

4 = opłaty drogowe i inne opłaty dla użytkowników dróg;

5 = koszty podróży, takie jak opłaty za taksówki, opłaty za transport publiczny;

6 = zakwaterowanie;

7 = żywność, napoje i usługi restauracyjne;

8 = opłaty za wstęp na targi i wystawy;

9 = wydatki na artykuły luksusowe, rozrywkowe i wydatki reprezentacyjne;

10 = inne.  Po zaznaczeniu pola „a”, rozwija się lista w/w kodów, na której należy wybrać właściwy dla wniosku o zwrot kod.

60. Pod-kod towaru. Pod-kody towarów wymienia Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1174/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiające zasady wykonania art. 34a i 37 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1798/2003 w odniesieniu do zwrotu podatku od wartości dodanej zgodnie z Dyrektywą rady 2008/9/WE (Dz. Urz. UE L 314 z 1.12.2009 r.)

Po zaznaczeniu pola „b”, rozwija się lista pod-kodów w odniesieniu do zaznaczonego kodu, na której należy wybrać wybrane pod-kody towarów.

Ważne!

Wymagalność pod-kodów przez państwa członkowskie zwrotu określona jest w „Preferencjach poszczególnych Państw Członkowskich w zakresie realizacji procedury VATREFUND”

61. Dodatkowy opis w przypadku kodu 10 bez określonego pod-kodu.  Pkt. ten należy wypełnić podając opis importowanych towarów w odniesieniu do kodu nr 10 jeśli nie wybrano pod-kodu określającego rodzaj towaru.

62. Kod języka opisu uznawanego w państwie członkowskim zwrotu. Po zaznaczeniu pola „d”, rozwija się lista, na której należy zaznaczyć właściwy kod języka opisu.

Preferencje poszczególnych Państw Członkowskich w zakresie realizacji procedury VAT-REFUND

E.4. SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE ROZLICZENIA TRANSAKCJI  pkt 63-67

W poszczególnych punktach należy podać takie dane, jak:  - waluta (wypełniana automatycznie po wyborze w polu 39. Państwa członkowskiego, do którego kierowany jest wniosek),  - podstawa opodatkowania,  - podatek VAT,  - wysokość proporcji (w %) - o ile wnioskodawca ma obowiązek jej wykazania,  - kwota podatku VAT do zwrotu (obliczana automatycznie).  

Zgodnie z art. 89 ust. 1k ustawy o podatku od towarów i usług, jeśli towary lub usługi, od których wnioskodawca, ubiega się o zwrot podatku od wartości dodanej, były wykorzystywane tylko częściowo do wykonywania czynności dających prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na terytorium kraju, ma on obowiązek określając kwotę zwrotu podatku uwzględnić proporcję obliczoną zgodnie z art. 90 i 91 w/w ustawy.  Obliczoną proporcję, należy (procentowo) wykazać w pkt 66. składanego wniosku.  


F. INFORMACJE DOTYCZĄCE NABYTYCH TOWARÓW I USŁUG

F.1. DANE PODSTAWOWE DOTYCZĄCE NABYTYCH TOWARÓW I USŁUG

68. Unikalny w ramach wniosku, numer pozycji – wymienione we wniosku pozycje nabyć (faktury) są automatycznie kolejno numerowane.

69 -71 Dane jednoznacznie charakteryzujące poszczególne faktury wymienione we wniosku. 

F.2. SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE DOSTAWCY TOWARÓW I/LUB USŁUG

72 – 74 Dane adresowe, telefon.

75. Kraj dostawcy towarów i usług.

76 – 77 Dane dotyczące numeru rejestracyjnego VAT dostawcy, kodu kraju wydawcy numeru.

F.3. RODZAJE TOWARÓW

78. Kod towaru kody towarów:

1 = paliwo;

2 = wynajem środków transportu;

3 = wydatki związane ze środkami transportu (inne niż towary i usługi, o których mowa w kodzie 1 i 2);

4 = opłaty drogowe i inne opłaty dla użytkowników dróg;

5 = koszty podróży, takie jak opłaty za taksówki, opłaty za transport publiczny;

6 = zakwaterowanie;

7 = żywność, napoje i usługi restauracyjne;

8 = opłaty za wstęp na targi i wystawy;

9 = wydatki na artykuły luksusowe, rozrywkowe i wydatki reprezentacyjne;

10 = inne.

Po zaznaczeniu pola „a”, rozwija się lista w/w kodów, na której należy wybrać właściwy dla wniosku o zwrot kod.

79. Pod-kod towaru.

Pod-kody towarów wymienia Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1174/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiające zasady wykonania art. 34a i 37 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1798/2003 w odniesieniu do zwrotu podatku od wartości dodanej zgodnie z Dyrektywą rady 2008/9/WE (Dz. Urz. UE L 314 z o1.12.2009 r. z 01.12.2009).

Po zaznaczeniu pola „b”, rozwija się lista pod-kodów, na której należy wybrać pod-kod właściwy dla wniosku o zwrot.

80. Dodatkowy opis w przypadku kodu 10 bez określonego pod-kodu. Pkt. ten należy wypełnić podając opis nabytych towarów lub usług w odniesieniu do kodu nr 10 jeśli nie wybrano pod-kodu.

81. Kod języka opisu uznawanego w państwie członkowskim zwrotu. Po zaznaczeniu pola „d”, rozwija się lista, na której należy zaznaczyć właściwy kod języka opisu.  (Patrz: „Preferencje poszczególnych Państw Członkowskich w zakresie realizacji procedury VAT-REFUND” na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.mf.gov.pl, w zakładce Administracja Podatkowa, e-Deklaracje).

F.4. SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE ROZLICZENIA TRANSAKCJI  pkt 82-86

W poszczególnych punktach należy podać takie dane, jak:

- waluta (wypełniana automatycznie po wyborze w polu 39. Państwa członkowskiego, do którego kierowany jest wniosek),

- podstawa opodatkowania,

- podatek VAT,

- wysokość proporcji (w %)

- o ile wnioskodawca ma obowiązek jej wykazania,

- kwota podatku VAT do zwrotu (obliczana automatycznie).  

Zgodnie z art. 89 ust. 1k ustawy o podatku od towarów i usług, jeśli towary lub usługi, od których wnioskodawca, ubiega się o zwrot podatku od wartości dodanej, były wykorzystywane tylko częściowo do wykonywania czynności dających prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na terytorium kraju, ma on obowiązek określając kwotę zwrotu podatku uwzględnić proporcję obliczoną zgodnie z art. 90 i 91 w/w ustawy.  Obliczoną proporcję, należy (procentowo) wykazać w pkt 85. składanego wniosku.  

G. PODSUMOWANIE

87. Waluta państwa członkowskiego zwrotu (wypełniana automatycznie po wyborze w polu 39. Państwa członkowskiego, do którego kierowany jest wniosek).

88. Kwota żądanego zwrotu ogółem – wyliczana automatycznie jako suma kwot z pozycji 67 i 86 wniosku.

UWAGA: pozycja 88 wyliczana jest informacyjnie przez formularz i nie wchodzi w skład dokumentu elektronicznego (nie stanowi części struktury logicznej wniosku i nie jest przesyłana do państwa członkowskiego, do którego kierowany jest wniosek).

H. INFORMACJE O ZAŁĄCZONYCH KOPIACH DOKUMENTÓW

Państwo członkowskie zwrotu, może, ale nie musi zażądać załączenia do wniosku kopii dokumentów. Szczegółowe wymagania poszczególnych państw członkowskich zwrotu określają „Preferencje poszczególnych Państw Członkowskich w zakresie realizacji procedury VAT-REFUND” na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.mf.gov.pl, w zakładce Administracja Podatkowa.  W taki wypadku, należy wypełnić sekcję „H” zgodnie z danymi technicznymi przedstawionymi poniżej.

89. Typ pliku. Po zaznaczeniu pola „a”, rozwija się lista, na której należy zaznaczyć właściwy typ pliku.

90. Nazwa pliku  - powinna:

- być krótka,

- zawierać rozszerzenie pliku,

- dokładnie odpowiadać nazwie pliku zawartego w archiwum ZIP (również pod względem wielkości liter),

- nie zawierać znaków diakrytycznych (np. polskich lub obcych liter narodowych), nie zawierać nazwy archiwum ZIP.

Muszą zostać wymienione wszystkie pliki zawarte w dołączanym archiwum „ZIP”. 

W przypadku niezastosowania się do powyższych wniosek nie zostanie przyjęty.

91. Opis pliku – zawiera opis dokumentu umieszczonego w danym pliku.

Wymagania techniczne odnoszące się do elektronicznych kopii dokumentów są następujące:  ƒ

- jeden załącznik w postaci archiwum ZIP (algorytm DEFLATE) o wielkości nie przekraczającej 5 MB zawierający wszystkie opisane pliki, przy czym archiwum nie może zawierać podkatalogów, nie może być chronione hasłem ani zaszyfrowane.  ƒ

- archiwum powinno zawierać kopie faktur i dokumentów celnych, zeskanowanych w trybie czarno-białym w jakości 200 dpi w jednym z trzech formatów: PDF (preferowany), TIFF, JPEG.  ƒ

- w przypadku większej liczby dokumentów przekraczającej objętość 5 MB, podatnik powinien przesłać tylko załączniki z najwyższymi kwotami.

Pozostałych dokumentów kraj zwrotu może zażądać na podstawie art.20 Dyrektywy 2008/9/WE.

Ważne!

Aby dołączyć załącznik ZIP zawierający pliki zeskanowanych faktur do wniosku VAT-REF należy:

- otworzyć kreator wysyłki deklaracji za pomocą przycisku „Podpisz i wyślij”,

- podpisać deklarację VAT-REF wybierając przycisk „Podpisz”, a następnie przystąpić do wysyłki tej deklaracji wybierając przycisk „Wyślij”,

- po naciśnięciu przycisku „Wyślij” pojawi się dodatkowe okno informujące o zadeklarowaniu co najmniej jednej faktury we wniosku VAT-REF w sekcji H (INFORMACJE O ZAŁĄCZONYCH KOPIACH DOKUMENTÓW) oraz informujące o konieczności dołączenia załącznika ZIP zawierającego pliki zeskanowanych faktur

- po naciśnięciu przycisku „OK” pojawi się drugie okno, w którym należy wskazać załącznik ZIP wraz z jego położeniem i dołączyć ten załącznik

- po dołączeniu pliku załącznika ZIP, następuje wysyłka deklaracji wraz z załącznikiem do systemu e-Deklaracje

J. OŚWIADCZENIA pkt 94-96 – Oświadczenia, które wnioskodawca zobowiązany jest złożyć w trakcie składania wniosku.

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość
    1 sty 2000
    16 cze 2021
    Zakres dat:

    Jak firmy wpływają na edukację ekologiczną?

    Zrównoważony rozwój trafia do domu Kowalskich, czyli jak firmy i marketing wpływają na edukację ekologiczną.

    Zmiany w deklaracjach akcyzowych od 1 lipca 2021 r.

    Zmiany w deklaracjach akcyzowych. Ministerstwo Finansów udzieliło informacji i wyjaśnień odnośnie obowiązujących od 1 lipca 2021 r. zmian w zakresie deklaracji podatkowych w podatku akcyzowym. Zmiany te są wprowadzane do ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym przez ustawę z 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowymi oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 694).

    Podmioty akcyzowe - aktualizacja zgłoszeń rejestracyjnych do 30 czerwca 2021 r.

    Podmioty akcyzowe już zarejestrowane muszą dokonać aktualizacji zgłoszeń rejestracyjnych do 30 czerwca 2021 r. Aktualizacja to efekt uruchomienia Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych (CRPA).

    Interpretacja 590, czyli porozumienie inwestycyjne z MF

    Interpretacja 590 (porozumienie inwestycyjne) oznacza wiążącą opinię dla inwestorów strategicznych o wszystkich skutkach podatkowych planowanej inwestycji. Jest to nowe rozwiązanie zaproponowane w ramach Polskiego Ładu. Na czym konkretnie będzie polegało? Kiedy wejdzie w życie?

    Polski Ład - ryczałt szansą dla przedsiębiorców?

    Polski Ład - ryczałt. Konferencja Premiera Mateusza Morawieckiego z 2 czerwca br. na temat Polskiego Ładu przyniosła nowe wskazówki odnośnie zmiany zasad opodatkowania jednoosobowych działalności gospodarczych od 2022 r. Z zapowiedzi wynika, że promowaną przez rządzących formą opodatkowania zarobków przedsiębiorców podatkiem PIT będzie ryczałt.

    Podatkowe Grupy Kapitałowe - zmiany w ramach Polskiego Ładu

    Podatkowe Grupy Kapitałowe. Ministerstwo Finansów poinformowało o planowanych ułatwieniach dla Podatkowych Grup Kapitałowych (PGK) w ramach Polskiego Ładu: obniżenie minimalnego kapitału zakładowego uprawniającego do stworzenia PGK, więcej możliwości w powiązaniach spółek, zlikwidowanie warunku rentowności, korzystniejsze warunki rozliczania strat.

    Profil zaufany - zmiany od 17 czerwca 2021 r.

    Profil zaufany. Od 17 czerwca 2021 r. w trakcie wideospotkania z urzędnikiem będzie można założyć tradycyjny, a nie tymczasowy profil zaufany (PZ) - poinformowała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Ponadto od 17 czerwca wydane wcześniej tymczasowe PZ staną się "tradycyjnymi" profilami zaufanymi, ważnymi przez 3 lata (tymczasowy profil był ważny tylko 3 miesiące).

    Polski Ład. Tworzenie Grup VAT

    Tworzenie Grup VAT (PGK VAT) to nowe rozwiązanie Polskiego Ładu, w ramach którego spółki należące do podatkowej grupy kapitałowej nie będą musiały w transakcjach między sobą rozliczać VAT. Na czym będzie polegało tworzenie Grupy VAT? Od kiedy będzie to możliwe?

    Fundacja rodzinna z ulgą repolonizacyjną

    Fundacje rodzinne. Propozycje zawarte w projekcie ustawy o fundacji rodzinnej zostały uzupełnione; ich skutkiem ma być niższe niż w oryginalnym projekcie opodatkowanie fundacji rodzinnych. Planowane jest m.in. wprowadzenie ulgi repolonizacyjnej, skierowanej do osób które chciałyby przenieść kapitał gromadzony w zagranicznych fundacjach czy trustach do polskiej fundacji rodzinnej.

    Wpłaty do PPK - kiedy pobrać zaliczkę na PIT?

    Wpłaty do PPK finansowane przez pracodawcę stanowią przychód pracownika oszczędzającego w PPK (art. 12 ust. 1 ustawy o PIT). Oznacza to, że pracodawca powinien naliczyć i pobrać od tych wpłat zaliczkę na PIT zgodnie z obowiązującą danego pracownika skalą podatkową (17% lub 32%).

    Składka na ubezpieczenie zdrowotne a PIT w 2022 roku – jak być powinno

    Składka na ubezpieczenie zdrowotne a PIT. Jak rozwiązać problem składki na ubezpieczenie zdrowotne w nowym systemie opodatkowania dochodów osób fizycznych (PIT), który ma obowiązywać od 2022 roku? Profesor Witold Modzelewski proponuje, by – przy spełnieniu dwóch innych warunków - kwota składki była dla wszystkich podatników kosztem uzyskania przychodów lub była wyłączona z podstawy opodatkowania.

    Opłata reprograficzna a komputery przenośne i stacjonarne

    Opłata reprograficzna nie powinna dotyczyć komputerów przenośnych i stacjonarnych, natomiast w przypadku pozostałych urządzeń i nośników powinna być znacznie obniżona - uważa Konfederacja Lewiatan.

    Polski Ład: Investor Desk, Interpretacja 590, PGK VAT i inne udogodnienia dla inwestorów

    Polski Ład: Investor Desk, Interpretacja 590, PGK VAT i inne udogodnienia dla inwestorów. Ministerstwo Finansów informuje, że w ramach Polskiego Ładu zostaną wdrożone nowe rozwiązania prawne i organizacyjne mające na celu przyciąganie do Polski strategicznych inwestorów. Już w 2022 roku kompleksowa i szybka obsługa inwestorów ma stać się (wg zamierzeń MF i Rządu) wizytówką naszego kraju. Uruchomiony zostanie tzw. Investor Desk i Interpretacja 590. Będą też korzystne rozwiązania podatkowe dla holdingów (w tym PGK VAT) i zachęta do inwestycji dla instytucji finansowych.

    KSR „Przychody ze sprzedaży wyrobów, półproduktów, towarów i materiałów”

    KSR „Przychody ze sprzedaży wyrobów, półproduktów, towarów i materiałów” - to nowy standard rachunkowości, którego projekt został właśnie skierowany do dyskusji publicznej. Termin zgłaszania uwag do projektu upływa 8 sierpnia 2021 r. Co zawiera nowy KSR?

    SLIM VAT 2. Korekta deklaracji importowej

    SLIM VAT 2 zawiera rozwiązanie, które umożliwi podatnikowi rozliczającemu podatek z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej dokonania korekty deklaracji, w sytuacji gdyby w pierwotnej deklaracji nie rozliczył w prawidłowej wysokości podatku.

    Kolejne deklaracje akcyzowe z podpisem elektronicznym

    Deklaracje akcyzowe z podpisem elektronicznym. Ministerstwo Finansów planuje poszerzenie listy deklaracji podatkowych, które mogą być podpisywane elektronicznie o deklaracje akcyzowe AKC-UAKZ i AKC-KZ. Ponadto możliwe będzie opatrywanie podpisem zaufanym albo podpisem osobistym - deklaracji uproszczonej w sprawie podatku akcyzowego od samochodów osobowych (AKC-US) oraz podań w sprawach dotyczących podatku akcyzowego − przesyłanych przez Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych.

    Nadużywanie prawa przez organy podatkowe będzie utrudnione

    Postępowanie podatkowe. Fiskus decydując się na bezpodstawne wszczęcie postępowania podatkowego naraża się na ryzyko uchylenia decyzji administracyjnej i utratę kompetencji do zmiany rozliczenia podatkowego podatnika.

    Spłata zaległości podatkowej przez członka zarządu

    Zobowiązania podatkowe spółki. Organ podatkowy dochodził od członka zarządu spółki spłaty zobowiązań podatkowych, które już nie istniały.

    MF zaprasza na XII Forum Cen Transferowych – 24 czerwca 2021 r.

    Ministerstwo Finansów informuje, że XII edycja Forum Cen Transferowych (FCT) odbędzie się online 24 czerwca 2021 r. Zgłoszenie udziału można przesłać do 18 czerwca 2021 r. (piątek).

    Crowdfunding (finansowanie społecznościowe) - nowe przepisy od listopada 2021 r.

    Crowdfunding - nowe przepisy od listopada 2021 r. Trwają prace nad przepisami (ustawa o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych), które uregulują rynek finansowania społecznościowego. Platformy, które się tym zajmują, zgodnie z proponowaną ustawą będą działać zgodnie z licencją i podlegać nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego. Zwiększy się jednak kwota – z 1 mln do 5 mln euro – którą będą mogły pozyskać w ramach crowdfundingu. Podwyższony limit zacznie obowiązywać od listopada 2023 roku. – W krótkim terminie nowe przepisy zapewnią w miarę bezpieczne funkcjonowanie rynku, w długiej perspektywie mogą umożliwić rozwój platform, również za granicą – ocenia Artur Granicki, prezes Navigator Crowd.

    Polskie Ład. Wyższe dopłaty do paliwa rolniczego od 2022 r.

    Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze od 2022 r. W ramach programu Polski Ład ma nastąpić podniesienie stawki dopłaty do 110 zł na hektar. Wypłata dopłat według podwyższonej stawki ma nastąpić w I połowie 2022 r.

    Polski Ład - wsparcie dla rolnictwa

    Polski Ład - rolnictwo. 12 czerwca 2021 r. premier Mateusz Morawiecki podczas debaty dot. Polskiego Ładu dla rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w Instytucie Zootechniki w Balicach koło Krakowa, przedstawił szereg pozytywnych zmian jakie czekają rolników. Ważniejsze zmiany, to: wyższe dopłaty do paliwa dla rolników, uwolnienie rolniczego handlu detalicznego, ustawa o rodzinnych gospodarstwach rolnych, kodeks rolny, E-okienko dla rolnika, cyfrowy system pozwalający na identyfikowanie żywności „od pola do stołu”, centralny system informatyczny zasobu państwowej ziemi.

    Podwyżki stawek podatkowych i podatki korporacyjne

    Podwyżki podatków. Poza klasyczną podwyżką stawek podatkowych, kraje decydują się na dodatkowe podatki korporacyjne - stwierdza w analizie Polski Instytut Ekonomiczny. Zwraca uwagę, że największym zmianom podlegają w ostatnim roku obciążenia środowiskowe.

    Ulga klęskowa w podatku rolnym

    Ulga klęskowa w podatku rolnym jest preferencją podatkową, która przewidziana jest w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej. Jak działa ulga klęskowa? Jakie są zasady przyznawania ulgi?

    Błąd w rozliczeniach nie jest oszustwem podatkowym

    Sankcje w VAT. Podatnik nie może być karany za błąd, który nie jest oszustwem lub uszczupleniem podatkowym - tak uznał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.