Kategorie

Fiskus

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W nowej Ordynacji podatkowej, która ma wejść w życie od początku 2020 r., zakłada się, że system rozpoznawałby głos dzwoniącego na podatkową infolinię Krajowej Informacji Skarbowej. Fiskus uzyskałby więc możliwość przetwarzania danych biometrycznych podatników.
Zgodnie z orzeczeniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z marca tego roku, data określająca nowy termin zwrotu podatku VAT nie może być późniejsza niż data zakończenia prowadzonych postępowań, w tym także kontroli podatkowej. Jakie znaczenie ma ten wyrok dla polskich przedsiębiorców? Czy dzięki temu skrócą się terminy zwrotu nadwyżki podatku VAT?
Jeżeli organ skarbowy odmawia przedsiębiorcy prawa do odliczenia VAT, to musi mu udowodnić, że budżet państwa został uszczuplony przez konkretne działania. To efekt przełomowego orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego z 18 grudnia 2017 r., które w znaczący sposób zmienia praktykę organów. Czy to oznacza koniec nadużyć fiskusa wobec podatników?
Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że organy podatkowe błędnie odmawiały prawa do ponownego odliczenia wydatku na kasę rejestrującą w przypadku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w jednoosobową spółkę kapitałową. A zatem interpretacja indywidualna fiskusa odnosząca się do przejmowania obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy pomocy kas fiskalnej przez spółki powstałe w wyniku przekształcenia jest wadliwa.
W dniu 18 czerwca 2018 r. Naczelny Sąd Administracyjny wydał uchwałę w zakresie obowiązków informacyjnych, jakie muszą zostać spełnione, aby Organ podatkowy skutecznie zawiesił bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Niestety po raz kolejny NSA orzekł profiskalnie. Oznacza to, że warunki formalne jakie musi spełnić organ podatkowy, by doprowadzić do zawieszenia biegu terminu przedawnienia, są zredukowane do minimum.
Od 1 lipca 2018 r. fiskus będzie miał prawo zażądać od najmniejszych firm, prowadzących elektroniczne księgi, kolejnych plików JPK. Jak poinformowało Ministerstwo Finansów, dzięki JPK_VAT w ciągu kilku miesięcy tego roku sprawdzono około 383 mln faktur. Bez JPK zajęłoby to kilka lat, o ile w ogóle byłoby możliwe.
Ministerstwo Finansów chce usprawnić działania administracji podatkowej. Realizowana jest obecnie cyfryzacja usług administracji podatkowej i kontroli skarbowej, skierowana głównie do podatników VAT oraz podatników CIT. Ma to umożliwić dużym przedsiębiorcom załatwianie spraw z fiskusem w sieci.
Wyrycie przez organy podatkowe przychodów pochodzących z nieujawnionych źródeł, a także przychodów ujawnionych, ale w nieprawidłowej wysokości podlega surowym karom. Od przychodów bez pokrycia fiskus może bowiem wymierzyć sankcyjny 75% zryczałtowany podatek.
Wiceminister zdrowia Maciej Miłkowski powiedział, że trzeba edukować społeczeństwo o znaczeniu zdrowego żywienia, by zredukować spożycie niektórych produktów, m.in. cukru. Zaznaczył, że można rozmawiać na temat ewentualnej możliwości wprowadzenia tzw. podatku cukrowego.
W ubiegłym roku sądy administracyjne wydały 27 tys. wyroków w sprawach podatkowych. Okazuje się, że w 25 proc. przypadków były to orzeczenia uchylające decyzje organów podatkowych. Jednak część sądowych rozstrzygnięć w sprawach podatkowych budzi zastrzeżenia tak podatników, jak i ekspertów. Ich zdaniem to efekt nie tylko profiskalnej wykładni, lecz także niedoskonałości przepisów.
Jeśli zgodnie z poleceniem darczyńcy lub testatora kupimy sobie mieszkanie, samochód czy choćby telefon, to fiskus nie dostanie od tego ani grosza podatku od spadków i darowizn.
Fiskus sięga po coraz bardziej wyrafinowane metody walki z nieuczciwymi przedsiębiorcami. W ostatnim czasie na celowniku znaleźli się organizatorzy wesel. Przeprowadzona w Ostrowcu Świętokrzyskim akcja urzędu skarbowego objęła kilkadziesiąt par, które zawarły związek małżeński.
Fiskus chce zmierzyć się z procederem wystawiania pustych faktur. W tym celu zamierza kupować faktury dokumentujące fikcyjne transakcje, czyli w praktyce brać czynny udział w nielegalnym obrocie. Jakie mogą być konsekwencje balansowania na granicy nakłaniania przedsiębiorców do popełnienia przestępstwa?
Zdaniem pracodawców zawarte w projekcie Ordynacji podatkowej zmiany ograniczą dostępność interpretacji indywidualnych, które służą zabezpieczeniu się podatników przed ryzykiem podatkowym wynikającym ze skomplikowanych i niejasnych przepisów. Uważają, że są one zbyt daleko idące i doprowadzą do likwidacji jednego z najważniejszych narzędzi służących ochronie podatników.
Uzasadnienie prawne organu podatkowego w indywidualnej interpretacji podatkowej musi stanowić rzetelną informację dla wnioskodawcy, dlaczego w jego sprawie określone przepisy znajdują zastosowanie, a także dlaczego wyrażony przez niego pogląd nie zasługuje na uwzględnienie.
Podatnik, któremu dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej raz odmówił odpowiedzi ze względu na klauzulę przeciwko unikaniu opodatkowania, może nie dostać wykładni w innej sprawie. Nawet gdy pytanie zadane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest proste.
Zgodnie z przepisami prawo do zwrotu VAT przy transakcji nabycia towarów i usług jest fundamentalnym uprawnieniem podatnika, wynikającym z zasady neutralności tego podatku. Na zwrot urząd skarbowy ma z reguły 60 dni, liczonych od dnia złożenia deklaracji przez podatnika, może jednak ten termin przedłużać w nieskończoność. W praktyce niejednokrotnie z 60 dni robi się kilka lat.
Zasadniczym beneficjentem wprowadzenia mechanizmu split payment będzie budżet państwa, który zostanie zasilony znacznie szybciej, niż to wynika z ustawy o VAT. Wprowadzenie tego wątpliwego dla firm przywileju oznacza bowiem skrócenie okresów pomiędzy zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego w VAT oraz rzeczywistą wpłatą należności z tego tytułu. W efekcie realne korzyści, w tym finansowe, zyskuje fiskus, a nie podatnik.
W walce z przestępczością gospodarczą fiskus się po coraz nowe narzędzia kontroli. Choć jest walka uzasadniona, to nie ma wątpliwości, że odbija się niejednokrotnie na uczciwych przedsiębiorcach. Jak mogą się bronić ci, którzy w te przestępstwa zostali uwikłani?
Obecny rząd wprowadza szereg reform mających na celu uszczelnienie systemu podatkowego oraz zwalczanie procederu oszustw podatkowych. Bez wątpienia jest to słuszna inicjatywa, jednak wątpliwości mogą budzić niektóre metody stosowane dla jej realizacji. Nie zawsze bowiem, „cel uświęca środki”, a dodatkowo ucierpieć mogą uczciwi przedsiębiorcy, bo jak to mówią: gdzie drwa rąbią, tam wióry lecą. Najnowszym pomysłem fiskusa jest możliwość blokady kont firmowych w przypadku „podejrzanych” transakcji.
Projekt przepisów, który umożliwi służbom skarbowym kupowanie pustych faktur, jest gotowy. Z nowego prawa urzędnicy skorzystają zapewne dopiero w drugiej połowie 2018 roku.
W dniu 23 października Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowej Ordynacji podatkowej. Ustawę tę można uznać za wisienkę na torcie setek zmian dokonanych w prawie podatkowym w przeciągu ostatni dwóch latach.
Od prawie roku obowiązuje nowelizacja prawa podatkowego, zwiększającego zakres uprawnień organów podatkowych. Dzięki niej możliwe jest przeprowadzanie tzw. kontroli krzyżowych w szerszym niż dotychczas zakresie. Głównym założeniem reformy ma być uszczelnienie systemu ściągania podatku VAT.
Ministerstwo Finansów średnio co kilka tygodni wyprowadza nowe rozwiązania informatyczne służące maksymalizacji działań fiskalnych. Obecnie rozważane jest wprowadzenie mechanizmu stosowanego w przypadku przestępców skazanych na karę pozbawienia wolności w wymiarze nieprzekraczającym jednego roku. Mogą oni ubiegać się o zamianę więzienia na dozór, np. we własnym domu lub mieszkaniu. Podlegają wówczas codziennej kontroli. Podobne rozwiązanie ma być zastosowane wobec przedsiębiorców i podatników.
Odpłatna kontrola na wniosek podatnika? Współpraca z urzędem skarbowym w sprawie bieżących rozliczeń? Takie możliwości są przewidziane w proponowanych przepisach nowej Ordynacji podatkowej. Jakie jeszcze zmiany czekają podatników?
Administracje skarbowe wielu państw stają się coraz bardziej cyfrowe i dysponują coraz liczniejszymi narzędziami IT do kontrolowania rozliczeń podatkowych. Zdaniem firmy doradczej Deloitte dzięki technologiom IT, w tym analityce big data oraz możliwości odbierania i przetwarzania znacznych ilości danych podatników, rządy coraz skuteczniej będą radziły sobie z poborem podatków. Sprzyja temu globalny trend ujednolicania rozliczeń podatkowych widoczny chociażby w postaci standardu SAF-T. Czy może zatem nadszedł czas globalnej rewolucji informatycznej w podatkach?
Istotnym trendem, który nie trudno zauważyć, jest postępujący coraz szybciej proces digitalizacji podatków. Wydawało się, że obecny rok przyniósł duży postęp w tym obszarze, ale dopiero kolejny rok będzie prawdziwą rewolucją. Nowe narzędzia wykorzystywane przez fiskusa to przede wszystkim dużo skuteczniejsza kontrola podatkowa. Jakie jeszcze skutki dla przedsiębiorców niesie ze sobą postępująca digitalizacja?
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami tajemnicą skarbową objęte są m.in. indywidualne dane zawarte w deklaracji oraz innych dokumentach składanych przez podatników, płatników lub inkasentów. Rząd planuje zmiany w tych przepisach w odniesieniu do podatników, którzy nie wypełniają swoich zobowiązań podatkowych wobec fiskusa.
Urząd skarbowy będzie mógł udzielać kontrahentom podatników niektórych informacji o nich; nie będzie to oznaczało naruszenia tajemnicy skarbowej - takie rozwiązanie przewiduje projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej. Informacje będą wydawane na podstawie zaświadczenia, o które będzie się mógł starać każdy, kto jest kontrahentem podatnika i spełnia określone warunki.
Za nie wydawanie paragonów, czyli brak rejestracji transakcji na kasie fiskalnej, kary na sprzedawców nałożą nie tylko urzędnicy skarbowi, lecz także strażnicy miejscy, policjanci oraz pracownicy inspekcji handlowej.
Organy podatkowe wyposażone zostały przez ustawodawcę w różnego rodzaju instrumenty, dzięki którym mogą dyscyplinować podatników zlegających z płaceniem podatków. Należą do nim między innymi decyzje podatkowe określające i ustalające wysokość zobowiązania podatkowego.
Opłata za sporządzenie kopii dokumentu papierowego będzie wynosiła 0,40 zł za jedną stronę dokumentu papierowego, który został zeskanowany - takie rozwiązanie przewiduje projekt rozporządzenia przygotowany przez Ministerstwo Finansów.
Rzecznik Praw Obywatelskich podniósł problem związany z dochodzeniem należności podatkowych na drodze cywilnej na podstawie przepisów dotyczących nienależnego świadczenia (bezpodstawnego wzbogacenia). Jego zdaniem niezasadnie zwróconego podatku fiskus nie powinien odzyskiwać w postępowaniu cywilnym.
Jeden urząd dla największych podatników, czyli Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów (COKP) zacznie funkcjonować w 2018 r. i będzie się zajmować około 1200 firmami, a docelowo oferta COKP skierowana będzie do trzech tysięcy największych podmiotów w kraju, które zapewniają około 60 proc. wpływów podatkowych budżetu państwa. Chodzi o firmy osiągające przychody powyżej 50 mln euro.
Do publicznej wiadomości będą podawane dane podatkowe dotyczące 4,5 tys. podmiotów o najwyższych przychodach, a także podatników posiadających status podatkowej grupy kapitałowej – takie rozwiązanie zakłada projekt przygotowany przez Ministerstwo Finansów. Nowe regulacje mają obowiązywać od 1 stycznia 2018 r.
W dniach 6-7 czerwca 2017 roku w Warszawie odbyła się konferencja BIZNES versus FISKUS, FINANSE i PODATKI. Patronem medialnym wydarzenia był portal Infor.pl.
Organy podatkowe mają sposób na to, jak kredytować się u podatników. Wystarczy, że fiskus wyda decyzję tuż przed upływem terminu przedawnienia. Po miesiącach odda wpłaconą daninę, ale bez oprocentowania.
Doradca podatkowy pełni funkcję asekuracyjną przejmując na siebie odpowiedzialność za prawidłowe ustalenie zobowiązań podatkowych, dzięki czemu biznes może rozwijać się bezpiecznie. Dlatego też przedsiębiorcy, którzy chcą uniknąć sporów z fiskusem, surowych kar za nieprawidłowości podatkowe, a nawet bankructwa powinni współpracować z doradcą podatkowym.
Wynajem służbowego samochodu pracownikowi, nawet na warunkach rynkowych, przekreśla możliwość odliczenia pełnego VAT - tak uznał NSA w dwu wyrokach. Sąd orzekł, że taki wynajem nie jest działalnością gospodarczą i nie daje pewności, że pojazd będzie wykorzystywany wyłącznie dla tych celów. Należy więc przyjąć, że samochód jest wykorzystywany w sposób mieszany.
Zasada "in dubio pro tributario", nakazująca rozstrzyganie wątpliwości na korzyść podatnika, stosowana jest w czynnościach sprawdzających, postępowaniach kontrolnych i podatkowych przez organy podatkowe. W 2016 r. fiskus skorzystał jednak z tej zasady tylko 41 razy. Eksperci podatkowi nie są tym zaskoczeni, przypominają kontrowersje związane z wprowadzaniem tej klauzuli.
Minister rozwoju i finansów po raz pierwszy odmówił wydania opinii zabezpieczającej przed zastosowaniem klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. Stwierdził, że spółka chciała sztucznie podzielić transakcję.
Każdy będzie mógł sprawdzić wysokość podatków, ceł, składek ZUS i mandatów skarbowych, których nie zapłacił jego kontrahent. Takie informacje trafią do Rejestru Należności Publicznoprawnych i będą udostępniane przez Portal Podatkowy Ministerstwa Finansów.
W praktyce gospodarczej niejednokrotnie dochodzi do konieczności złożenia korekty deklaracji VAT. Taka korekta pociąga za sobą również konieczność skorygowania przesłanego pliku JPK_VAT.
W ostatnim czasie urzędy skarbowe wstrzymują coraz więcej zwrotów VAT. Jak wynika z ostatnich danych Ministerstwa Finansów, decyzje w tym zakresie na koniec października 2016 r. opiewały aż na 3,23 mld zł. Przy czym kwota ta może być jeszcze wyższa, bowiem nie są do niej wliczane toczące się postępowania w sprawie wstrzymań.
Resort finansów przedstawił propozycję wprowadzenia kolejnego ułatwienia w rozliczeniach podatkowych, zgodnie z którą podatnika będzie mógł rozliczyć urząd skarbowy. W przypadku gdy podatnik będzie chciał skorzystać z możliwości wypełnienia zeznania PIT przez organ podatkowy, będzie mógł wypełnić elektronicznie wniosek o sporządzenie takiego zeznania.
Kara 25 lat więzienia za wyłudzenia VAT, na podstawie fikcyjnych faktur o wartości powyżej 10 mln zł - tak zakłada nowela Kodeksu karnego przyjęta przez Sejm. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 marca 2017 roku.
W sytuacji gdy podatnik nie zgadza się z postanowieniem o przedłużeniu terminu zwrotu podatku VAT, ma on możliwość wniesienia zażalenia na przedłużenie tego terminu, niezależnie od tego, w jakim trybie organ podatkowy weryfikuje jego rozliczenia.
Konsolidacja rejestrów niepłacących firm i utworzenie bazy dłużników fiskusa – to recepty Ministerstwa Rozwoju na walkę z nierzetelnymi kontrahentami.
Od 1 lipca 2016 r. duże przedsiębiorstwa oraz fundacje i stowarzyszenia są zobowiązane do przekazywania urzędom skarbowym informacji, dotyczących prowadzonej działalności, przy użyciu Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Obowiązek taki dotyczy nie tylko kontroli przez organy skarbowe. Zgodnie z majową nowelizacją ustawy Ordynacja podatkowa, każda firma co miesiąc jest zobowiązana do składania urzędom skarbowym rejestrów VAT, za pomocą JPK. Pierwsze pliki trzeba będzie zatem przesłać już w sierpniu.
Przeprowadzana obecnie reforma administracji podatkowej ma zwiększyć ściągalność podatków. Zmieni się struktura i działanie administracji podatkowej, natomiast urzędnicy będą się specjalizować w określonych branżach.