Przedstawiamy wyjaśnienia ekspertów Ministerstwa Finansów w zakresie ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT, w świetle przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2014 r. w związku z dostawą energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego oraz świadczenia usług: telekomunikacyjnych, komunalnych, usług najmu, dzierżawy, leasingu, ochrony osób oraz stałej obsługi prawnej i biurowej.
W przypadku niektórych usług zwolnionych z VAT (usługi ubezpieczeniowe, udzielanie kredytów, pożyczek , poręczeń, gwarancji, usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe oraz usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych) trzeba rozpoznać moment powstania obowiązku podatkowego ze względu na konieczność ustalenia wysokości proporcji uprawniającej do proporcjonalnego odliczenia podatku VAT w sytuacji wystąpienia u danego podatnika również sprzedaży opodatkowanej. Publikujemy wyjaśnienia ekspertów Ministerstwa Finansów w tym zakresie, w świetle nowych przepisów, obowiązujących od 1 stycznia 2014r.
Wydatki poniesione na zakup upominków reklamowych mogą zostać uznane za mające związek z reklamą (a tym samym za koszty podatkowe), jeżeli mają niewielką, niekiedy wręcz symboliczną wartość, są rozdawane masowo, do szerokiego grona odbiorców oraz są oznakowane logo lub nazwą produktu. Dla obdarowanych osób będą nieodpłatnym przychodem ale nie trzeba płacić PIT, jeżeli wartość poszczególnych prezentów nie przekracza kwoty 200 zł.
Minister Finansów wydał ostatnio korzystną dla podatników interpretację ogólną w kwestii zaliczania do kosztów uzyskania przychodów ponoszonych przez podatników wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów podawanych podczas spotkań z kontrahentami, inwestorami, wykonawcami, czy innymi osobami spotykanymi w kontekście prowadzonej działalności gospodarczej. Interpretacja dotyczy zarówno PIT, jak i CIT.
Minister Finansów w interpretacji ogólnej przyznał, że są kosztem uzyskania przychodu ponoszone przez podatników wydatki na drobne poczęstunki (np. ciastka, paluszki, kanapki), napoje (np. kawa, herbata, woda mineralna, soki), a także posiłki (np. obiady, lunche), niezależnie od miejsca ich podawania (w siedzibie podatnika, czy też poza nią), podawane podczas prowadzenia rozmów z kontrahentami, inwestorami, wykonawcami etc. dotyczących zakresu prowadzonej przez podatników działalności gospodarczej.