REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Koszty podatkowe, Podatki 2014

Nowe wzory formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych (NIP)

Minister finansów w drodze rozporządzenia określił nowe wzory formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych (NIP), a także nowy wzór zgłoszenia aktualizacyjnego (ZAP-3). Nowe wzory formularzy zaczną obowiązywać od 9 kwietnia 2014 r.

Preferencje podatkowe w Polsce - raport MF

Ministerstwo Finansów zakończyło prace nad kolejną edycją raportu „Preferencje podatkowe w Polsce". Analizą zostały objęte preferencje funkcjonujące w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa (podatku VAT, podatku akcyzowym, podatkach dochodowych: PIT i CIT) oraz w podatkach lokalnych stanowiących dochody jednostek samorządów terytorialnych.

Podwyższone koszty pracownicze od zaległego wynagrodzenia

Podatnik przez cały 2013 rok świadczył pracę na rzecz jednego pracodawcy na podstawie umowy o pracę. Miejsce pracy znajdowało się w miejscowości zamieszkania podatnika. W 2012 r. podatnik był zatrudniony w innym zakładzie pracy, którego siedziba znajdowała się poza miejscem zamieszkania podatnika. Z byłego zakładu pracy podatnik w 2013 r. otrzymał zaległe wynagrodzenie. Były pracodawca zastosował podwyższone koszty uzyskania przychodu. Jakie koszty uzyskania przychodu może wykazać podatnik w zeznaniu rocznym, składanym za 2013 rok? Czy od wypłaconego zaległego wynagrodzenia podatnik może zastosować podwyższone koszty uzyskania przychodów?

Koszty w PIT 2013 / 2014 – przeniesienie praw autorskich

W 2013 r. podatnik uzyskiwał przychody z tytułu wykonywania usług na podstawie kilku umów o dzieło z przeniesieniem praw autorskich, zawartych z różnymi podmiotami. Łączne przychody wykazane w informacjach PIT-11 wynoszą 100 000 zł, natomiast koszty uzyskania przychodów, z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich, odliczone przez płatników wynoszą 50 000 zł. Czy w zeznaniu rocznym, składanym za 2013 rok, podatnik może odliczyć koszty uzyskania przychodów w wysokości 42 764 zł, a od nadwyżki przychodu ponad kwotę 85 528 zł koszty uzyskania przychodów w wysokości 20%?

REKLAMA

Koszty pracownika dojeżdżającego z innej miejscowości

Jeżeli wydatki na zakup biletów nie przekroczyły rocznego limitu kosztów określonego w art. 22 ust. 3 ustawy o PIT, tj. kwoty 1 668,72 zł, nie ma podstaw do wykazania w zeznaniu rocznym tych wydatków.

Dyrektywa w sprawie opodatkowania oszczędności

Komisja Europejska zatwierdziła dyrektywę w sprawie opodatkowania oszczędności. Podstawowym celem dyrektywy jest skuteczna walka z oszustami podatkowymi. Nowe przepisy zobowiążą kraje UE do wymiany informacji po to, żeby odsetki od oszczędności w jednym kraju wypłacone rezydentom innego kraju były opodatkowane zgodnie z przepisami obowiązującymi w kraju rezydenta.

Nowelizacja ustawy Ordynacja podatkowa - założenia do projektu

Rada Ministrów w dniu 18 marca przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, przedłożone przez ministra finansów. Jakie propozycje zawiera projekt?

Co się zmieni w Ordynacji podatkowej?

Rząd pracuje nad projektem nowelizacji ustawy Ordynacja podatkowa. Nowe rozwiązania mają poprawić efektywność systemu podatkowego i uprościć procedury. Jednak niektóre pomysły zawarte w projekcie wzbudzają silne kontrowersje.

REKLAMA

Portal podatkowy Ministerstwa Finansów - od lipca 2014 r.

W lipcu 2014 r. zostanie uruchomiony specjalny portal podatkowy Ministerstwa Finansów, dzięki któremu podatnicy będą mogli kontaktować się z organami podatkowymi drogą elektroniczną, m.in. wnosić podania, składać deklaracje, doręczać pisma. Od 2015 r. na nowym portalu ma być dostępna usługa wstępnie wypełnionych rocznych deklaracji PIT.

Ordynacja podatkowa - zmiany od 1 stycznia 2015 r.

Kontakty podatników z urzędami mają być prostsze, a administracja podatkowa tańsza - to główne cele nowelizacji ustawy Ordynacja podatkowa, której założenia rozpatrzy rząd. Nowe regulacje mają wejść w życie od 1 stycznia 2015 r.

Procedury podatkowe zostaną uproszczone

Ministerstwo Finansów zamierza uprościć procedury podatkowe i zapewnić efektywniejszy pobór podatków - tak wynika z założeń projektu ustawy o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw.

Straty w kosztach podatkowych - kradzież towaru

Do kosztów uzyskania przychodów zaliczyć można tylko takie straty, które nie zostały zawinione przez podatnika i są normalnym, niezamierzonym następstwem działalności, a ich wystąpienie przy zachowaniu należytej staranności było nieuniknione. Istotne jest również prawidłowe udokumentowanie straty.

Podatek od wydobycia niektórych kopalin i podatek węglowodorowy

Rada Ministrów przyjęła dwa projekty ustaw w zakresie podatków, tj. podatku od wydobycia niektórych kopalin i specjalnego podatku węglowodorowego. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin oraz o zmianie niektórych innych ustaw, a także projekt ustawy o specjalnym podatku węglowodorowym.

Raport OECD: Potrzebne uproszczenia w systemie podatkowym

Z najnowszego raportu OECD dotyczącego konkurencyjności polskiej gospodarki wynika, że nasza gospodarka potrzebuje uproszczenia podatków i przyspieszenia prywatyzacji.

Kiedy wydatki na spotkania biznesowe mogą być kosztem

Obiady i kolacje z kontrahentami w dzisiejszym biznesie to niemal standard. Niestety, wraz ze znowelizowaną w 2007 r. ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych zrodziło się wiele wątpliwości i pytań, czy wydatek poniesiony z tytułu zaproszenia nabywcy do restauracji lub kawiarni, podatnik może uznać za koszt uzyskania przychodu. Częstokroć bowiem uznanie takie jest kwestionowane przez organy podatkowe.

Obowiązek podatkowy w VAT – zmiany od 1 stycznia 2014 r.

Z dniem 1 stycznia 2014 r. na mocy ustawy z 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, uległy zmianie zasady rozpoznania momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT. Zmiany te dotyczą zarówno ogólnych, jak i szczególnych momentów powstania obowiązku podatkowego.

Minimalne wynagrodzenie a koszty pracodawcy w 2014 roku

Wynagrodzenie netto wypłacane pracownikowi zatrudnionemu na umowę o pracę to zaledwie 60% kosztów, które ponosi pracodawca. Reszta to odprowadzane składki na ubezpieczenia ZUS oraz podatki.

Zwolnienie podmiotowe z VAT 2014 / 2015

Od 2014 roku zwolnienie, o którym mowa w art. 113 ustawy o VAT, przestało mieć charakter zwolnienia podmiotowego. Definicja w aktualnych przepisach odnosi się wprost do wartości sprzedaży, tj. do przedmiotu opodatkowania. Limit kwotowy 150 000 zł nie uległ zmianie, jednak przestał dotyczyć wartości sprzedaży opodatkowanej VAT. Tak samo jest w 2015 roku.

Nowy sposób na oszukanie fiskusa - gastroparagon

Toruński urząd skarbowy wykrył nowy sposób na unikanie podatków. Chodzi o restauratorów, którzy wystawiają dla swoich klientów tak zwane gastroparagony, które są podobny do paragonu fiskalnego, ale restaurator na jego podstawie nie musi księgować obrotu i płacić podatku.

Pierwsza rata podatku od nieruchomości do 15 marca

Każdy właściciel domu lub mieszkania do końca lutego powinien dostać z urzędu miasta lub gminy informację o wysokości podatku od nieruchomości na 2014 r., a następnie do 15 marca zapłacić pierwszą ratę tego podatku.

Zmiany w prawie tylko dwa razy w roku - 1 stycznia i 1 czerwca

Zmiany w prawie dla firm będą wchodziły w życie jedynie dwa razy do roku, czyli 1 stycznia i 1 czerwca - taką uchwałę przyjęła Rada Ministrów. Nowe regulacje dotyczą jednak tylko projektów rządowych, nie odnoszą się więc do projektów poselskich, senackich, prezydenckich, obywatelskich, czy aktów prawa miejscowego.

Wynagrodzenie za pobieranie podatków

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów płatnikom przysługuje wynagrodzenie za pobieranie podatków. A zatem płatnicy (np. przedsiębiorcy zatrudniający pracowników) obliczający, pobierający i wpłacający podatki w terminie mogą liczyć na wynagrodzenie z tego tytułu.

Zmiany umów o wymianie informacji podatkowych

Wiele krajów oferujących przyjazne inwestorom systemy podatkowe zawiera (pod naciskiem OECD) umowy o wymianie informacji w sprawach podatkowych, umożliwiające dostęp do informacji, które mogą mieć istotne znaczenie dla określenia, wymiaru i poboru podatków. Polska zawarła takie umowy z Andorą, Belize, Bahamami, Bermudami, Brytyjskimi Wyspami Dziewiczymi, Dominiką, Gibraltarem, Grenadą, Guernsey, Kajmanami, Liberią, San Marino i wyspą Man.

Zmiany w prawie podatkowym tylko dwa razy w roku

Rząd chce chronić przedsiębiorców przed zbyt częstymi zmianami w prawie. Zgodnie z nowymi propozycjami zmiany w prawie regulującym wykonywanie działalności gospodarczej (w tym w prawie podatkowym) będą wchodzić w życie dwa razy do roku: 1 stycznia i 1 czerwca.

Kiedy można zaliczyć do kosztów kary umowne, odsetki, odszkodowania

Konieczność zapłaty kary umownej lub odszkodowania, obowiązek uiszczenia odsetek od zaległych zobowiązań czy przepadek wpłaconego zadatku lub kaucji – to dodatkowe, związane z ryzykiem gospodarczym wydatki firmowe, z którymi muszą mierzyć się przedsiębiorcy. Warto wiedzieć, że niektóre z nich można zaliczyć do kosztów podatkowych i dzięki temu zmniejszyć obciążenie finansowe.

Zaniechania poboru opłaty skarbowej - dodatek energetyczny

Od 23 lutego obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zaniechania poboru opłaty skarbowej od decyzji dotyczącej przyznania dodatku energetycznego.

Pełne odliczenie VAT od samochodów firmowych - informacja VAT-26

Ministerstwo Finansów zaprezentowało projekt rozporządzenia określającego wzór formularza VAT-26, zawierającego informację o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej. Podatnicy VAT, którzy będą chcieli odliczać 100% VAT od samochodów wykorzystywanych w swojej działalności będą musieli złożyć do urzędu skarbowego informację VAT-26.

Ulgi podatkowe dla oszczędzających

Przedstawiciele branży finansowej chcą deregulacji zawodów i ulg podatkowych dla oszczędzających na emeryturę. Ich zdaniem, rząd przez zmiany w prawie podatkowym może zachęcić obywateli do długoterminowych oszczędności.

Bony towarowe dla pracowników kontrahenta kosztem uzyskania przychodów

Wartość faktury VAT obciążającej spółkę za zakup przez dystrybutora bonów dla swoich pracowników za zrealizowaną sprzedaż jej produktów będzie stanowiła dla niej koszt uzyskania przychodów.

Odsetki z umów cash poolingu w całości w kosztach

Brak jest przesłanek do zakwalifikowania umowy cash poolingu jako umowy pożyczki. W konsekwencji wszelkie odsetki od transferów i zwrotów nie będą podlegały przepisom dotyczącym niedostatecznej kapitalizacji. Tak uznał WSA we Wrocławiu. Orzeczenie to cieszy podatników szczególnie w sytuacji pojawiania się coraz większej liczby niekorzystnych interpretacji indywidualnych dotyczących tej problematyki.

Informatyzacja administracji publicznej - zmiany w 2014 roku

Elektroniczny obieg dokumentów będzie zrównany z papierowym. Urzędy zobowiązane będą do korespondowania z interesantem w formie elektronicznej gdy wyrazi on na to zgodę, bądź sam ją w tej formie zainicjuje. Dotyczyć to będzie także relacji z organami podatkowymi.

Skomplikowane przepisy podatkowe utrudniają biznes

Gospodarka w Polsce rozwija się stabilnie, ale skomplikowane przepisy podatkowe utrudniają pracę przedsiębiorcom - tak ocenia Tony Housh, członek zarządu Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce.

Wydatki na stołówkę pracowniczą kosztem uzyskania przychodów

W przypadku gdy pracodawca zdecyduje się na prowadzenie na terenie jego zakładu stołówki wydającej posiłki dla pracowników pojawia się pytanie czy wydatki z tym związane (np.: dla firmy obsługującej przygotowanie i wydawanie posiłków) stanowią koszty uzyskania przychodów. Powstaje również pytanie o skutki podatkowe zagwarantowania pracownikom posiłków przez pracodawcę.

Opłata adiacencka w związku z geodezyjnym podziałem gruntu kosztem uzyskania przychodów

Celem skutecznej sprzedaży gruntu, jej właściciel nierzadko zmuszony jest do dokonania podziału działki na mniejsze części. W takiej sytuacji może zostać ustalona przez organ jednostki samorządu terytorialnego opłata adiacencka, nierzadko zdarza się że w sporej kwocie. Powstaje wówczas pytanie czy podatnik będzie mógł rozliczyć w kosztach uzyskania przychodów wydatki z tego tytułu.

Sankcja za nieterminowe zestawienia w podatku akcyzowym

Trybunał Konstytucyjny uznał za zgodne z konstytucją przepisy ustawy o podatku akcyzowym, które przewidują wysoką stawkę akcyzy dla sprzedawcy oleju opałowego, który nie wywiązał się z obowiązku terminowego sporządzenia i przekazania organom podatkowym miesięcznego zestawienia oświadczeń nabywców takiego oleju.

Kredyt na wypłatę dywidendy nie jest kosztem

Zapłacone prowizje i odsetki od kredytu zaciągniętego przez spółkę i wykorzystanego w całości lub w części na wypłatę dywidendy nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów spółki. Wydatki te nie realizują bowiem celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Jak naliczać podatek rolny

Od początku 2014 r. obowiązują zmienione zasady naliczania podatku rolnego. Obecnie podatek rolny jest obliczany według ceny skupu żyta za 11 kwartałów poprzedzających kwartał poprzedzający rok podatkowy.

Koszty uzyskania przychodu w PIT w 2014 r. pracownika i zleceniobiorcy

Przed naliczeniem i pobraniem miesięcznej składki na PIT, uzyskany przychód pracownika lub zleceniobiorcy pomniejszony zostaje o koszty uzyskania przychodu. W 2014 r. nadal obowiązują te same co do tej pory limity kosztów. Miesięczny koszt uzyskania przychodu pracownika to wciąż 111,25 zł.

Umowy podatkowe z Liberią i Malezją

Na ostatnim posiedzeniu posłowie przyjęli dwie ustawy ratyfikujące umowy podatkowe - umowę między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Liberii o wymianie informacji w sprawach podatkowych oraz umowę z Rządem Malezji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu.

Poczęstunek dla gości na targach jest reprezentacją

Wydatki na zakup produktów spożywczych przeznaczonych na poczęstunek gości podczas targów są kosztami reprezentacji i jako takie nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Opodatkowanie VAT dostawy towarów używanych

W 2014 r. zmieniły się zasady korzystania ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Zwolnienie określone w tym przepisie obejmuje wszystkie towary, a nie tylko towary, które można było uznać za towary używane na podstawie przepisów obowiązujących do końca 2013 r. Wprowadzono jednak dodatkowe warunki, aby z tego zwolnienia korzystać.

Upadłość kontrahenta – skutki w CIT

Wierzytelności wobec kontrahentów, którzy ogłosili upadłość mogą być po spełnieniu pewnych warunków zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Kiedy mogą być zaliczone do kosztów odpisy aktualizujące wartość należności?

Wydatki na spory sądowe w kosztach podatkowych

Poniesione przez spółkę koszty sądowe oraz zryczałtowane koszty zastępstwa procesowego w związku z przegranymi przed sądem pracy sprawami pracowniczymi mogą zostać zaliczone przez spółkę do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Wyższy podatek od garaży

Szykują się podwyżki podatku od garaży. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przygotowało projekt zmian w tej sprawie. Właścicieli domów propozycje resortu mogą kosztować nawet 300 złotych więcej rocznie niż dziś.

PCC od umów pożyczek - jak można uniknąć jego płacenia?

Czynności cywilnoprawne, jakimi są umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, zostały włączone przez ustawodawcę do katalogu przedmiotów opodatkowania podatkiem PCC, którego stawka wynosi 2% od wartości pożyczki, przy czym obowiązek podatkowy, który powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, ciąży na biorącym pożyczkę lub przechowawcy.

Optymalizacja podatkowa a obejście prawa

Obchodzenie przez przedsiębiorców przepisów prawa podatkowego staje się coraz powszechniejszym zjawiskiem. Sytuację pogarsza fakt, że w polskim ustawodawstwie nie ma klauzuli obejścia prawa podatkowego stanowiącej narzędzie organów podatkowych do walki z tzw. agresywną optymalizacją podatkową, czyli sposobem zawierania transakcji, który dąży do obniżenia wysokości zobowiązania podatkowego.

Przekazywanie 1 proc. podatku na organizacje

Usprawnienie procedur tworzenia wykazu organizacji pożytku publicznego, na które podatnicy mogą przekazywać 1 proc. podatku, oraz wydłużenie terminu zgłaszania do urzędu skarbowego numeru rachunku bankowego – to najważniejsze zmiany, zawarte w nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Zmiany w VAT od 1 stycznia 2014 r. - vademecum

Z dniem 1 stycznia 2014 r. weszły w życie zasadnicze zmiany koncepcyjne dotyczące: obowiązku podatkowego, podstawy opodatkowania, fakturowania oraz podatku naliczonego w podatku od towarów i usług. Nowelizacja ta jest najpoważniejszą zmianą ustawy o podatku od towarów i usług od 2004 r.

Faktury i fakturowanie od 1 stycznia 2014 r.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. uchylono przepisy regulujące przed tą datą fakturowanie, tj. art. 106 oraz akty wykonawcze wydane na jego podstawie. W ich miejsce ustawodawca wprowadził art. 106a, który kompleksowo reguluje nowe zasady fakturowania.

Moment odliczenia VAT naliczonego - zmiany 2014

Z dniem 1 stycznia 2014 r. zmienione zostały regulacje dotyczące momentu, w którym podatnik może pomniejszyć zobowiązanie podatkowe w VAT poprzez wykazanie podatku naliczonego. Nowe zasady w zakresie odliczenia podatku dokonane zostały w ramach obowiązującego już wcześniej art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

REKLAMA