Kategorie

Podatek akcyzowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ministerstwo Finansów przypomina obowiązku przekazania informacji o papierosach i tytoniu do palenia znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy za 10 miesięcy 2019 roku, w terminie do 8 listopada 2019 roku.
Prezydent podpisał ustawę, która zakłada obniżenie stawek podatku akcyzowego dla samochodów o napędzie hybrydowym spalinowo-elektrycznym. Nowe regulacje wejdą w życie prawdopodobnie jeszcze w tym roku.
W roku 2020 stawka zwrotu akcyzy za olej napędowy wykorzystywany do produkcji rolnej ma wynosić 1 zł za litr. Tak wynika z projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie stawki zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej na 1 litr oleju w 2020 r.
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Nowelizacja ta ma na celu przede wszystkim modyfikację funkcjonalności Systemu Przemieszczania oraz Nadzoru Wyrobów Akcyzowych EMCS PL 2. Uproszczeniu mają m.in. ulec zasady monitorowania dostaw wyrobów akcyzowych na podstawie elektronicznego dokumentu dostawy (e-DD), z użyciem Systemu EMCS PL2. Ponadto wprowadzona zostanie centralna, elektroniczna rejestracja podatników akcyzy, w tym uproszczona centralna rejestracja, osób fizycznych oraz podmiotów zużywających wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.
Wiążąca Informacja Akcyzowa (WIA) to decyzja wydawana przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu (organ właściwy w zakresie WIA dla wszystkich podatników) na potrzeby opodatkowania wyrobu akcyzowego albo samochodu osobowego akcyzą, organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi, oznaczania znakami akcyzy wyrobów akcyzowych. WIA umożliwia uzyskanie, wiążącej organy podatkowe, informacji w zakresie klasyfikacji wg Nomenklatury Scalonej (CN) wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych lub określenia rodzaju wyrobów akcyzowych. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie jest organem odwoławczym od decyzji i postanowień wydanych przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu w zakresie WIA.
11 września 2019 r. Sejm skierował do prac w komisji finansów projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, który przewiduje obniżenie o 50 proc. stawki akcyzy na pojazdy hybrydowe (o napędzie spalinowo-elektrycznym). Celem nowego prawa jest pobudzenie rynku i używania samochodów niskoemisyjnych.
Ministerstwo Finansów określiło wzory dokumentów dotyczących zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego w zakresie podatku akcyzowego. Chodzi o wzory formularzy AKC-RU/AKC-ZU, AKC-RU/A oraz AKC-PR/U.
14 sierpnia 2019 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1520) w zakresie zmiany ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym dotyczące stosowania zerowej stawki akcyzy na gaz ziemny przeznaczony do napędu silników spalinowych (CN 2711 11 00 i 2711 21 00), tj. skroplony gaz ziemny LNG i sprężony gaz ziemny CNG, oraz na biogaz (bez względu na kod CN), wodór i biowodór (CN 2804 10 00) przeznaczone do napędu silników spalinowych.
7 sierpnia 2019 r. Prezydent RP podpisał ustawę z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz niektórych innych ustaw. Ta ustawa ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego w zakresie obrotu olejami opałowymi i olejami napędowymi przeznaczonymi do celów opałowych oraz pozostałymi ciekłymi paliwami opałowymi. Zmienią się m.in. przepisy ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów.
Ministerstwo Finansów szykuje kolejne zmiany ustawy o podatku akcyzowym. Celem tych zmian jest uproszczenie zasad dokonywania dostaw wyrobów akcyzowych na podstawie elektronicznego dokumentu dostawy (e-DD) z użyciem Systemu EMCS PL2 oraz ułatwienie przemieszczania wyrobów akcyzowych z użyciem tego Systemu. Ponadto monitorowaniem w Systemie EMCS PL2 mają zostać objęte dostawy zwolnionych od akcyzy wyrobów węglowych, a także importowanych i eksportowanych wyrobów akcyzowych przemieszczanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Do 12 stycznia 2021 r. ma zostać przedłużona możliwość dokonywania dostaw wyrobów akcyzowych objętych monitorowaniem w Systemie EMCS PL2, również na podstawie papierowego dokumentu dostawy.
Od 1 stycznia 2019 zmieniły się zasady skorzystania ze zwolnienia w podatku akcyzowym w zakresie obrotu wyrobami węglowymi. Zmiany te w zasadzie oceniane są pozytywnie, zmniejszają bowiem nadmierny formalizm i ilość sporządzanej dokumentacji. Nadal jednak warunki skorzystania ze zwolnienia są dość rygorystyczne. Podmioty zajmujące się handlem węglem na tzw składach musza się liczyć z koniecznością gromadzenia odpowiedniej dokumentacji.
Część zarządów firm akcyzowych, które uwikłały się niepotrzebnie w doradztwo czasami od kilku „andersenów”, musi co miesiąc składać kilka lub nawet kilkanaście tysięcy informacji MDR-3 - pisze profesor Witold Modzelewski. Zdaniem profesora Modzelewskiego jest to z reguły zbędne, gdyż najczęściej faktycznie owe porady nie są żadnym schematem podatkowym, ale dla celów biznesowych zostały tak sformułowane. A przecież składanie tych informacji (co odbywa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe oświadczenia) jest ryzykowne, bo każda korekta takiej informacji jest przyznawaniem się do popełnienia przestępstwa.
Ministerstwo Finansów ma pomysł, jak zwalczyć proceder zaniżania wartości sprowadzanych z Zachodu aut osobowych dla celów akcyzy. Proponuje, by w potwierdzeniu zapłaty daniny nabywca podawał datę produkcji pojazdu, jego stan techniczny oraz kwotę uiszczonego podatku. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2020 r.
Trwają prace legislacyjne dotyczące nowelizacji ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów, która zmieni również m.in. ustawę o podatku akcyzowym. Projekt omawiają eksperci z ECDP TAX Mazur i Wspólnicy sp. k.
Rząd zamierza przedłużyć do końca 2021 roku stosowanie obniżonych stawek podatku akcyzowego na paliwa silnikowe. Jednocześnie utrzymane mają zostać wyższe stawki opłaty paliwowej. Przewiduje to projekt ustawy o zmianie ustawy o ustawy o podatku akcyzowym, ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o Funduszu Kolejowym, który pojawił się w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
Ministerstwo Finansów pracuje nad nowelizacją Prawa celnego i kilku innych ustaw (w tym dot. VAT, akcyzy, opłaty paliwowej i opłaty emisyjnej), która ma na celu ujednolicenie trybu wydawania decyzji określających należności celne i podatkowe z tytułu importu towarów. Naczelnik urzędu celno-skarbowego ma prowadzić jedno postępowanie w sprawie wymiaru wszystkich należności importowych, stosując przepisy prawa celnego, uzupełnione jedynie pomocniczo odpowiednimi przepisami ustawy Ordynacja podatkowa.
Przewidziana jest indeksacja stawki podatku akcyzowego na napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy oraz wyroby nowatorskie. Jak informuje resort finansów w Aktualizacji Programu Konwergencji (APK), zmiany w akcyzie na alkohol da w 2020 r. budżetowi 353 mln zł, na wyroby tytoniowe, susz tytoniowy i tzw. wyroby nowatorskie - 579 mln zł.
Bardzo często jesteśmy przekonywani, że wprowadzane w ostatnich latach nowe przepisy podatkowe mają na celu „uszczelnienie” systemu podatkowego. Dotyczy to przede wszystkim podatku od towarów i usług, podatku dochodowego oraz – co nas najbardziej interesuje – akcyzy.
Ministerstwo Finansów poinformowało 2 kwietnia 2019 r. na Twitterze, że z konta VAT stosowanego w mechanizmie podzielonej płatności (split payment), będzie można opłacić: VAT od importu, akcyzę, cło, podatek dochodowy, ZUS.
Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia rozszerzającego (już w trakcie 2019 roku) listę deklaracji, informacji i podań w sprawach podatkowych, które mogą być podpisywane danymi autoryzującymi (tzw. inny podpis elektroniczny zapewniający autentyczność deklaracji i podań). W ten sposób będą mogły być podpisywane także informacje w sprawie opłaty paliwowej, opłaty emisyjnej, podania w sprawach dotyczących podatku akcyzowego, deklaracje o wysokości daniny solidarnościowej (DSF-1) oraz zeznania PIT-36S, PIT-36LS i PIT-28S.
Trybunał Sprawiedliwości UE uznał, że zwolnienie z akcyzy kosmetyków zawierających skażony alkohol etylowy obowiązuje mimo zjawiska spożywania tych kosmetyków przez niektóre osoby jako napoje alkoholowe w celu odurzenia się (upojenia). Zdaniem TSUE nie można kwestionować zwolnienia z akcyzy prawidłowo (tj. zgodnie z przeznaczeniem) oznaczonego produktu tylko z tej przyczyny, że produkt bywa wykorzystywany do celów niezgodnych z jego przeznaczeniem.
W ubiegłym roku została przygotowana nowelizacja zmieniająca ustawę o podatku akcyzowym. Większość z nowych przepisów zaczęła obowiązywać od początku 2019 r. Dodatkowo w drugiej połowie ubiegłego roku pojawiły się dwie inne ustawy, które zmieniły zasady wprowadzone przez samą nowelę. Wskazujemy, jakie ostatecznie zmiany wynikną z tego legislacyjnego bałaganu w 2019 r.
Większość towarów będących wyrobami akcyzowymi w rozumieniu ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym jest definiowana w tym podatku poprzez ich przeznaczenie (użycie). Przepisy prawa podatkowego nie definiują tego, co należy rozumieć pod pojęciem „przeznaczenia” lub „użycia”, co powoduje, że musimy rozumieć je w znaczeniu potocznym: jeśli ktoś faktycznie przeznacza lub używa te wyroby zgodnie ze wskazanym w ustawie celem, to nadaje im cechę wyrobu akcyzowego.
W celu uzyskania zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej każdy rolnik musi złożyć stosowny wniosek, z dołączonymi do niego fakturami VAT, dokumentującymi poniesione wydatki. W roku 2019 obowiązują dwa terminy, w których można to zrobić, tj. w terminie od 1 lutego do 28 lutego oraz w terminie od 1 sierpnia do 2 września.
Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa zamierzają w 2019 roku objąć monitoringiem SENT GEO transportu gazu LPG przeznaczonego na cele napędowe do stacji paliw, zastąpić papierowe deklaracje o wykorzystaniu oleju opałowego, elektronicznymi potwierdzeniami odbioru tego paliwa, a także rozbudować system rozpoznawania tablic rejestracyjnych samochodów wykorzystywanych w monitoringu przewozu towarów na południowej i zachodniej granicy Polski.
Wystąpienie Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej ma nastąpić 29 marca 2019 r. Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień odnośnie opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych w przypadku braku umowy wyjścia (regulującej zasady Brexitu) między Wielką Brytanią a UE (tzw. twardy Brexit).
Podatek akcyzowy jest bezspornie jednym z najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych danin publicznych. Podatnicy nie bardzo wiedzą, czego się trzymać (kilkanaście tysięcy przepisów, interpretacji, wyroków krajowych i europejskich). Czym jest w tym przypadku prawo podatkowe, którego należy przestrzegać?
Ministerstwo Finansów poinformowało, że pracuje nad wypracowaniem szczegółowych rozwiązań dotyczących uszczelnienia obowiązującego systemu opodatkowania akcyzą samochodów osobowych, w tym z dużymi silnikami. Zmiany mają zapobiec nieprawidłowościom polegającym na unikaniu płacenia podatku akcyzowego od samochodów.
Zmiany przepisów podatku akcyzowego, które obowiązują od 2019 roku skutkują zwiększeniem obowiązków dokumentacyjnych (formalności) związanych z zakupem nawet niewielkich ilości węgla przez indywidualnych odbiorców. Tak twierdzą sprzedawcy węgla, apelując jednocześnie o uproszczenie dokuczliwych dla klientów przepisów.
Zwolnienie od podatku akcyzowego stosuje się do pojazdów elektrycznych, hybrydowych typu plug-in lub napędzanych wodorem, dla których obowiązek podatkowy powstał po 18 grudnia 2018 r. Zwolnienie to nie stanowi pomocy publicznej.
Zdaniem pracodawców zmiany w ustawie o podatku akcyzowym dotyczące energii elektrycznej są sprzeczne z obowiązującymi regulacjami europejskimi i polskim prawem. Przyczynią się także do ograniczenia konkurencji na rynku sprzedaży energii elektrycznej.
Ministerstwo Finansów informuje, że Komisja Europejska potwierdziła 18 grudnia 2018 r. możliwość stosowania w Polsce zwolnienia od podatku akcyzowego pojazdów elektrycznych, hybrydowych i z napędem wodorowym wprowadzonego 22 lutego 2018 r. do ustawy o podatku akcyzowym przepisami ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Z początkiem 2019 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące zwrotu podatku akcyzowego od tzw. paliwa zużytego do produkcji rolnej. Zwrot jest obecnie wyższy, a dodatkowo przysługuje hodowcom bydła.
Sejm pracuje nad zmianami w ustawie o podatku akcyzowym i Prawie celnym. Nowelizacja ma wprowadzić regulację przejściową, która umożliwi do końca 2019 roku stosowanie papierowego dokumentu dostawy do przemieszczeń na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego (albo opodatkowanych zerową stawką akcyzy) ze względu na ich przeznaczenie.
20 listopada 2018 r. Rada Ministrów podjęła decyzję o odroczeniu do 30 czerwca 2020 r. poboru akcyzy od płynu do e-papierosów i wyrobów nowatorskich. Pierwotnie pobór ten miał rozpocząć się od 1 stycznia 2019 r.
Zdaniem wiceministra finansów, zastępcy szefa Krajowej Administracji Skarbowej, nadinspektora Piotr Walczaka luka w podatku akcyzowym nie była tak duża, jak w VAT, dlatego efekty uszczelnienia nie są tak widoczne. W rozmowie z PAP Piotr Walczak podsumował też działania KAS w zakresie zwalczania szarej strefy w wyrobach akcyzowych i innych przestępstw skarbowych.
Od 2019 r. będą obowiązywać nowe wzory pozwalające zarejestrować się jako podatnik podatku akcyzowego. 31 października 2018 r. Minister Finansów opublikował projekt rozporządzenia w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku akcyzowego. Projekt ten znajduje się aktualnie w konsultacjach publicznych i uzgodnieniach międzyresortowych.
16 października 2018 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy podnoszący od 2019 roku limit zwrotu podatku akcyzowego od paliwa rolniczego, przygotowany przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.. Zmiany te spowodują spadek kosztów produkcji w gospodarstwach rolnych.
Rozporządzenie Ministra Finansów z 10 września 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zwrotu akcyzy od samochodu osobowego, które weszło w życie od 19 września 2018 r., określiło nowy wzór wniosku o zwrot akcyzy od samochodu osobowego. Od tej daty obowiązują też nowe przepisy ustawy o podatku akcyzowym precyzujące zasady właściwości organów podatkowych w sprawach zwrotu akcyzy od samochodów osobowych.
19 września 2018 r. weszła w życie ustawa z 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy – Prawo celne (dalej jako ustawa nowelizująca). Ustawa nowelizująca wprowadza wiele zmian w przepisach ustawy o podatku akcyzowym. W poniższym artykule zasygnalizowane zostały najważniejsze z nich.
Nasza spółka ubiega się o uzyskanie koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej w zakresie odnawialnych źródeł energii elektrycznej. Większość wytworzonego prądu będzie zużywana na potrzeby własne, a ewentualne nadwyżki mają być sprzedawane do zakładu energetycznego, posiadającego koncesję na obrót energią elektryczną. Powstała wątpliwość, kto będzie odpowiedzialny za uiszczenie akcyzy od energii elektrycznej sprzedawanej do zakładu energetycznego.
Fiskus, w ramach uszczelniania systemu podatkowego, żąda zapłaty akcyzy od firm rejestrujących czasowo samochody, celem umożliwienia ich wywozu za granicę. Choć robią to zgodnie z prawem, zamykają sobie drogę do odzyskania opłaconej w kraju akcyzy.
Wprowadzenie zerowej stawki akcyzy na sprężony gaz ziemny (CNG) oraz skroplony gaz ziemny (LNG), jeżeli zostaną one przeznaczone do napędu silników spalinowych - takie rozwiązanie przewiduje nowelizacja ustawy o akcyzie i Prawa celnego.
Projektu nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym oraz prawa celnego, nad którym trwają obecnie prace w Sejmie, zakłada zniesienie akcyzy na sprężony gaz ziemny (CNG) oraz skroplony gaz ziemny (LNG) przeznaczony do napędu pojazdów silnikowych. Nowe regulacje to element walki ze smogiem.
Od początku 2019 roku płyn do papierosów elektronicznych i wyroby nowatorskie zostaną objęte przepisami ustawy o podatku akcyzowym. Ustawodawca wprowadza nowe wzory znaków akcyzy w postaci banderol podatkowych i legalizacyjnych na te wyroby. Wskazuje także na sposób ich nanoszenia na opakowania.
Rządowy projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym zakłada wprowadzenie zerowej stawki akcyzy na gaz ziemny CNG (sprężony) i LNG (skroplony) przeznaczony do napędu silników spalinowych. Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 14 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem m.in. przepisów dotyczących zastąpienia papierowego dokumentu dostawy dokumentem w postaci elektronicznej, które zaczną obowiązywać 1 stycznia 2019 r.
Dosłodzenie gotowego piwa cukrem lub miodem wpłynie jednak na podstawę opodatkowania akcyzą – wynika z nowelizacji dyrektywy 92/83/EWG dotyczącej akcyzy od napojów alkoholowych.
Komisja Europejska przedstawiła propozycję zmiany przepisów dotyczących akcyzy od alkoholu w Unii Europejskiej. Drobni producenci i producenci alkoholi rzemieślniczych będą mieli dostęp do nowego, ogólnounijnego systemu certyfikacji i niższych stawek celnych w całej Unii.
Od 1 kwietnia 2018 r. obowiązuje nowe rozporządzenie dotyczące zasad prowadzenia ewidencji akcyzowych. Warto zwrócić uwagę na wymogi zawarte w tym akcie prawnym.
15 maja 2018 r. rząd przyjmie projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Projekt ten przewiduje m.in. wprowadzenie zerowej stawki akcyzy na gaz ziemny przeznaczony do silników spalinowych oraz wdrożenie elektronicznych, zamiast papierowych, dokumentów dostawy, w przypadku niektórych produktów.